Jump to content

Dokumentär: Livsfarligt äta odlad lax!

Matsen
 Share

Recommended Posts

Här kan man lyssna på en granskning av det hela. Dokumentären är väldigt ensidig, och motståndarna hävdar att vetenskapen inte håller. Men å andra sidan så kan ju fiskodlingsindustrin ha med ett finger i spelet, det handlar ju om ganska stora pengar. Men ska man se dokumentären så ska man vara medveten om den kritik som finns. :) 

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522141?programid=2795

• Like 1

Jag kan tycka fascinerande få reaktioner på dokumentären.  Men också att ämnet är både stort och gediget svårt att skriva om.

Vi måste ha klart för oss att det är miljondollar industri vi pratar om och som har enorma ekonomiska krafter att kväsa oss med.  

Men kolla gärna facebook....

https://www.facebook.com/odlad-lax-farmed-salmon-431202643584069

www.vaken.se/norsk-lax-i-blåsväder      

Jag är inte fullt insatt, men spontant fattar jag inte varför man ska äta odlad när det finns MSC-märkt vildfångad och dessutom till bättre pris. Det är vad vi äter hemma hos mig i alla fall. Finns säkert utrymme för att förbättra MSC och det lägger jag gärna några kronor extra på, för att havet ska vara friskt även till mina kommande barnbarn.

• Like 5

Jag är inte fullt insatt, men spontant fattar jag inte varför man ska äta odlad när det finns MSC-märkt vildfångad och dessutom till bättre pris. Det är vad vi äter hemma hos mig i alla fall. Finns säkert utrymme för att förbättra MSC och det lägger jag gärna några kronor extra på, för att havet ska vara friskt även till mina kommande barnbarn.

menar du hel pinklax då eller vilken produkt?

• Like 1

Grävde nyss i frysen för att kolla; "Alaska Vildlax" från Willys - dra på trissor, det är ju pinklax med typ 1/4 - 1/3 av fetthalten i vanlig lax! Då passar jag på att fråga om tips på vart man köper fet vildfångad vanlig lax till rimligt pris?

• Like 1

Grävde nyss i frysen för att kolla; "Alaska Vildlax" från Willys - dra på trissor, det är ju pinklax med typ 1/4 - 1/3 av fetthalten i vanlig lax! Då passar jag på att fråga om tips på vart man köper fet vildfångad vanlig lax till rimligt pris?

All vild lax innehåller mindre fett än odlad. Fisken blir fet av att äta majs :)

• Like 2

Jag var inte så noga med östersjöfisk innan jag lyssnade på P3 dokumentär om Östersjöfisken. Att den innehåller så mycket gift att deni EU inte får säljas som livsmedel, men att Sverige har undantag eftersom det är "traditon" att äta östersjöfisk.

Tyvärr kommer jag inte ihåg ordagrant, men tror att det var en tysk minister som sa att "det är den svenska regeringens rätt att förgifta sin befolkning om dom vill".

Vett inte om det är rätt, men äter just nu hellre odlad norsk lax än östersjöfisk.

Tror detta är rätt avsnitt om ni vill lyssna

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/104416?programid=2519

Här är dåligt med vildfångad lax i charken i butiken, men de kanske tar hem om man frågar, de brukar vara rätt hjälpsamma (liten ort, inte så många butiker att välja på)

(Har inte sett filmen)

• Like 1

• 1 year later...

Jag har inte sett dokumentären, men lagt ett bokmärke och kommer att titta på den när jag har tid.

Men jag bara måste komma med lite fakta-korrigering till några av påståendena här i tråden. Min gamla far har haft egen fiskodling även om jag själv arbetar inom annat yrke.

Tanken på att det finns en mång-miljard industri som skulle utöva påtryckningar mot SVT är inget annat än skrattretande befängt.

Fiskodling i Sverige är en döende industri, främst pga stora statliga subventioner av Norska odlingar och Svenska myndigheters smått bisarra moment-22 liknande hetsjakt för att utrota svensk fiskodling - och de använder vilken infallsvinkel de än kan hitta så länge de kan göra livet surt för svenska fiskodlare.

De som finns kvar kämpar med papperstunna vinstmarginaler för att få kunna leva på sina verksamheter.

Mycket av den odlade lax som säljs i Sverige kommer nu för tiden från Chile, där man har ett helt annat landskap med lagar/regler och ett helt annat kostnadsläge - både för löner och framförallt för fiskfodret som är den stora utgiften för fiskodlare. Bra fiskfoder till lax behöver mycket fisk-protein och görs till största delen av fiskmjöl som i sin tur tillverkas spill-fångst från havsfiskare.

Laxodlingar har minimal miljöpåverkan, med bara lite eftertanke så är den färdiga laxen både god och framförallt väldigt nyttig att äta, så nyttigt att nästan alla håller med om att vi bör äta mer fisk. Just lax-fiskar framhålls oftast som lite extra nyttigt pga sitt höga innehåll av nyttiga fetter.

Vildfångad lax räcker inte långt, i princip så är det sportfiskare och möjligen några lyx-krogar som skulle kunna få sin fisk vildfångad.

I det perspektivet så förefaller det mig väldigt märkligt att de sk miljörörelserna och våra myndigheter bedriver krig mot fiskodlingarna med både media och myndigheter i skyttegravarna.

Det är lätt att dras med om man saknar insikt i hur branschen faktiskt fungerar.

2 timmar sedan, np422 sade:

Mycket av den odlade lax som säljs i Sverige kommer nu för tiden från Chile, där man har ett helt annat landskap med lagar/regler och ett helt annat kostnadsläge - både för löner och framförallt för fiskfodret som är den stora utgiften för fiskodlare. Bra fiskfoder till lax behöver mycket fisk-protein och görs till största delen av fiskmjöl som i sin tur tillverkas spill-fångst från havsfiskare.

Laxodlingar har minimal miljöpåverkan, med bara lite eftertanke så är den färdiga laxen både god och framförallt väldigt nyttig att äta, så nyttigt att nästan alla håller med om att vi bör äta mer fisk. Just lax-fiskar framhålls oftast som lite extra nyttigt pga sitt höga innehåll av nyttiga fetter.

I min Hemköps-affär finns bara odlad norsk lax, på tvären och bredden, så långt ögat når. Jag kanske får be dem ta hem vild lax.

Drar mig till minnes att jag hört i en av dessa lax-dokumentärer, en intervju med en man som arbetade med norsk laxodling. Han vägrade att äta av den odlade laxen, tyckte inte den var god, den var dessutom mycket fetare och med fettet på fel ställe. Om han skulle äta lax så skulle den vara vild.

Är det inte också så, att det går åt mer än 1 kg spill-fångst för att framställa 1 kg lax?

• Like 1

13 minutes ago, iAnna said:

I min Hemköps-affär finns bara odlad norsk lax, på tvären och bredden, så långt ögat når. Jag kanske får be dem ta hem vild lax.

Drar mig till minnes att jag hört i en av dessa lax-dokumentärer, en intervju med en man som arbetade med norsk laxodling. Han vägrade att äta av den odlade laxen, tyckte inte den var god, den var dessutom mycket fetare och med fettet på fel ställe. Om han skulle äta lax så skulle den vara vild.

Är det inte också så, att det går åt mer än 1 kg spill-fångst för att framställa 1 kg lax?

Det finns också stora kvalitetsvariationer på odlad lax, vilken mat de har fått äta, vattenkvalitet/ström-förhållanden på platsen de odlas, hur tätt fisken får gå i kassarna osv. Som vanligt så är det ganska svalt intresse från de som köper lax för distribution att betala högre pris för högre kvalitet.

Men självklart, på samma sätt som många tycker att vildsvin är godare kött än sidfläsket från ICA så finns det dem som tycker detsamma för även laxen.

Sverige är ett glest befolkat land med mycket skog och få människor, älgjakten är det som lägger mest kött i jägarnas frysboxar - slår vi ut ett års normal älgjakt på hela svenska folket så blir det ungefär ett halvt kg älgkött per skalle och år. Det blir vi inte mätta på ... för de som har råd att betala högre priser är vildfångad lax säkert ett väldigt bra alternativ - men det är inte på långa vägar tillräckligt för annat än sportfiskare, lyx-krogar och väldigt medvetna konsumenter.

Och japp, går åt mer än 1 kg spill fångst för 1 kg färdig lax, för närvarande så är överskottet av spill-fångst så stort att fiskebåtarna mal ner stora mängder sin spill-fångst slänger tillbaka den nedmald i havet från fiskebåtarna... Även om fiskmjöl har blivit dyrare de senaste åren så är det snarare byråkrati och regleringar som är orsaken och inte råvaru-brist.

On 2017-04-17 at 14:08, np422 sade:

Det finns också stora kvalitetsvariationer på odlad lax, vilken mat de har fått äta, vattenkvalitet/ström-förhållanden på platsen de odlas, hur tätt fisken får gå i kassarna osv. Som vanligt så är det ganska svalt intresse från de som köper lax för distribution att betala högre pris för högre kvalitet.

Men självklart, på samma sätt som många tycker att vildsvin är godare kött än sidfläsket från ICA så finns det dem som tycker detsamma för även laxen.

Sverige är ett glest befolkat land med mycket skog och få människor, älgjakten är det som lägger mest kött i jägarnas frysboxar - slår vi ut ett års normal älgjakt på hela svenska folket så blir det ungefär ett halvt kg älgkött per skalle och år. Det blir vi inte mätta på ... för de som har råd att betala högre priser är vildfångad lax säkert ett väldigt bra alternativ - men det är inte på långa vägar tillräckligt för annat än sportfiskare, lyx-krogar och väldigt medvetna konsumenter.

Och japp, går åt mer än 1 kg spill fångst för 1 kg färdig lax, för närvarande så är överskottet av spill-fångst så stort att fiskebåtarna mal ner stora mängder sin spill-fångst slänger tillbaka den nedmald i havet från fiskebåtarna... Även om fiskmjöl har blivit dyrare de senaste åren så är det snarare byråkrati och regleringar som är orsaken och inte råvaru-brist.

Man vet inte vad man ska tro då olika parter med olika agendor kommer med påstående. Jag vet inte vad du har för bakgrund eller referenser men misstänker att det är på odlarnas sida. Man måste lyssna på de olika sidornas argument och bild sig en egen uppfattning.

Jag undrar då, som det visades i filmen så sprutades något ämne i kassarna men heltäckande skyddsdräkt och gasmasker, är det ett ofarlig ämne för oss människor att äta?

Sedan har vi frågan om miljöpåverkan, att den är negativ är det väl ingen som kan förneka men hur mycket?

De genetiska förändringarna på fiskar i och utanför kassarna?

Att det är mer fett i odlad lax är intressant då vi vill ha fet fisk men hur är kvalitén, hur förorenad är den med ohälsosamma ämnen?

Asiatisk odlad ska man utan tvekan undvika kan jag konstatera.

Att råttor blir sjuka är inte särskilt intressant då de inte har samma metabolism som vi. De tåler inte fett lika bra som vi bl.a.

Till sist, kan du garantera att det inte finns någon risk att äta odlad fisk och att det inte finns ämnen som är skadlig för den som äter den?

Vänligen

Rolle på Österlen

• Like 2

Jag köper EKO-lax på ICA som är lite dyrare.

Det sägs att den är utfodrad med fiskspill och att de har mycket färre fiskar per kasse.

Då behövs inte avlusningsmedel som de konventionellt skötta odlade laxarna behöver i större och större kvantiteter!

Men man kan ju inte veta säkert att det här uppgifterna stämmer.

Nån som har koll?

• Like 4

10 timmar sedan, evadal0708 sade:

Jag köper EKO-lax på ICA som är lite dyrare.

Det sägs att den är utfodrad med fiskspill och att de har mycket färre fiskar per kasse.

Då behövs inte avlusningsmedel som de konventionellt skötta odlade laxarna behöver i större och större kvantiteter!

Men man kan ju inte veta säkert att det här uppgifterna stämmer.

Nån som har koll?

Det beror på vilket fiskspill de utfodras med, har fiskspillet gifter i sig så går det vidare och det är alltid vi som är toppen av födokedjan som får allt i koncentrerad form ??

Rolle på Österlen

• Like 2

Hej, Rolle.

Om man skriver om den odlade Norska mångmiljonindustrin får man räkna med att någon alltid ska gå in ock fakta-korrigera hur fel det än blir.

Ofta är det Norska staten som går in och vill korrigera med alternativa sanningar.  Var en som har tillgång till en Weebläsare kan själv gå in och faktagranska.

Gör det enkelt vid intresse: Skriv bara : Odlad fisk.....

https://www.nrk.no/livsstil/lite-omega-3-i-oppdrettslaks-1.7487978 

Så var det med vad laxen utfodrades med. De övriga Ca: 30% i fiskfodret består av vacciner, tillväxtämnen, antibiotika, astaxantin (färgar fisken rosa) och endast odlarna vet mer av vad den odlade fisken innehåller. Eller inte !

I detta tror jag, obs: tro jag , att det finns en cocktaileffekt vi inte vet så mycket om idag. Men nyttig föda ?. Skulle inte tro det.

Eller odla fisk i ett av världens mest förorenade vattenmiljö. www.havet.nu/?d=27   (Östersjön)   Jag skulle nog inte äta den fisken, nä.

Det är som du skriver Rolle. Det är vi som står överst på näringskedjan som får i oss allt detta i koncentrerad mängd.

• Like 3

Intressant detta om den vildfångade ''laxen'' för 99:-/kg  som inte tillhör arten Salmon Salar utan mer Oncorhynchus gorbuscha  (Dvs. Pink lax ) eller arten chum lax

Oncorhynchus keta ( Kallas också ibland för Stillahavs lax ) Men å andra sidan, den kanske inte är så kontaminerad av div. Kemikalier=nyttigare ?.

Matproducenterna har ju dille på att syssla med Matfusk så det står härligt till. Och svenska myndigheter klarar inte av sitt uppdrag att sätta ner foten och säga till om att nu får det vara nog med att kalla fisk för lax när det inte förhåller sig så. 

http://www.aftonbladet.se/matvin/article11255616.ab    

Det kom en dokumentärfilm 2013 som handlar om laxodling ifrån Chile. Se den INTE om ni vill behålla kvar er barnatro om nyttigheten med , i detta fall, Odlad lax.

https://www.youtube.com/watch?v=Ks_yfSJrAUg

Det handlar om så mycket mer om lättförtjänta pengar, sabba vinster, aktieägarnas krav, miljöförstörning, antibiotikaresistenta bakterier, snabba kortsiktiga vinster på bekostnad av,,,,,, Ja, vadå ?.  Människans existens ?.   Inte vet jag...... Men sorglig är girighetens djupa brun.

• Like 3

(Apropå ''Vildfångad'' Lax)

Som om det inte var nog med problemen med matfisken i affären.  Nu kommer det rapporter också om RADIOAKTIV besmittad lax i  Bla. Canada.( British Columbia.)

Och utefter den Amerikanska Västkusten. Detta efter kärnkraftskollapsen, Fukushima, Japan.   http://wp.me/p2eAkp-5m5 

Egentligen var det väl bara en tidsfråga innan RADIOAKTIVITETEN skulle gå att spåra och mätta.  Det har skrivits många rapporter men det har inte funnits så många konkreta data som tyder på radioaktiv föroreningar av lax i Canada tidigare.

Hur detta har påverkat det marina livet i Stilla havet är troligen ingen som ännu har grep om. MEN ATT det påverkar all fortfarande levande organismer i all världens hav behöver man inte vara Rocket resecher för att begripa. 

• Like 2