Gutterheart Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Jag undrar om någon kan ge mig lite mer info här. Jag blir lätt illamående av rödvin, även av så lite som en mun. Vid så små mängder så blir det bara en illamåendekänsla, men några gånger har jag efter 1-2 glas även fått magknip i samband med illamåendet (det känns ungefär som att man svalt ett bowlingklot). Detta kommer om jag har druckit vinet på kvällen och efter att jag gått och lagt mig. Det känns lite åt magkatarrhållet och jag kan även få frossa i samband med detta. Det enda som hjälper är att ta en längre promenad, så jag har några gånger fått ta en nattlig promenad på någon timme och då har jag kännt att magen liksom kommit igång igen och magknipet/illamåendet är borta när jag kommit hem igen. Det har inte alltid varit så här, utan det har kommit nu i sommar/höst. Det verkar inte vara alkoholen i sig, för jag kan utan vidare dricka vitt vin, rosé och t o m även starkare utan att må dåligt. Det är just rödvin och det kan alltså räcka med en mycket liten mängd... Vad är det i rödvin som kan ge dessa symptom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Kan vara en reaktion på histaminet och sulfitet som ofta finns i rödvin (mer i rödvin är vitvin)Själv får jag numera hösnuva och ibland till och med astma av vissa rödvinerBörjade efter en rejäl influensa jag fick förra vintern 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Inte magknip eller illamående, men frossa har jag fått två gånger på senare tid. Vid båda tillfällena hade jag serverats en god middag med två glas vin till, och när jag kröp till sängs senare på kvällen slog frossan till. Det var intensiv frossa som fick mig att skaka okontrollerat, och jag var tvungen att bädda ned mig under tjocka täcken. Jag som dricker alkohol väldigt sällan trodde helt enkelt att det berodde på att jag blivit så avvand (och därmed mer lättpåverkad), så att jag fick fyllefrossa så fort jag drack mer än ett glas vin. Men när jag läser ditt inlägg ovan så inser jag att de där gånger jag har fått frossa, har varit tillfällen när jag druckit just rödvin. Jag dricker sällan dricka rödvin, och dessa två tillfällen är nog de enda på mer än ett halvår. Faktiskt så drack jag två glas vin utan att få frossa under helgen som var, och noterade då att min teori om fyllefrossa kanske ändå inte stämde. Men skillnaden är att nu i helgen drack jag bara vitt... Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Jag tål inte rött vin, får andnöd och känns som jag sitter i en bastu. För mig var det detsamma för jag tycker inte det är gott men en konstig reaktion är det. Tål vitt och rose. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Många får problem av rödvin. Själv räcker det med att jag luktar på korken till ett vitvin så börjar magen brinna så jag får ta rose till räkor, krabba och hummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gutterheart Posted November 10, 2015 Author Share Posted November 10, 2015 Det är ju jättetrist att jag reagerat så här på rödvin... jag älskar ju ett gott vin oavsett färg, men numer känner jag ingen längtan efter rött... Vi har en flaska Amarone här hemma och jag har sagt till min man att den kan vi öppna till ett festligt tillfälle, men jag kommer inte dricka något av det på kvällen, för det verkar som att mina problem främst kommer vid sängdags... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Jag tål rött vin i allmänhet, men inte amarone. Kan du ha fått i dig sockrat vin? De häller socker i vissa av de italienska vinerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Är mer inne på just histamin och i andra hand sulfit! Köp ett dyrt rött vin som jästs två gånger.. där skall histaminet ha reducerats till så gott som noll och sulfiterna tror jag är från billig vintillverkning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Förexten.. vi har ett utmärkt försäljningsställe ofta benämnt "bolaget", där kan man fråga personalen om just rödvin, Histamin och Sulfit. Såvida man inte kommer under själva rusningstiden altså. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted September 30, 2016 Share Posted September 30, 2016 Förexten.. vi har ett utmärkt försäljningsställe ofta benämnt "bolaget", där kan man fråga personalen om just rödvin, Histamin och Sulfit. Såvida man inte kommer under själva rusningstiden altså. Visst är det så Zepp. Å det bästa för ens hälsa och välmående är att det är jättesvårt att hitta ett ekologiskt vin med låg histamin och sulfithalt som har en sockermängd på under 3g litern och som dessutom smakar gott :-) Ekologiskt blir det efter att ha varit i Moseldalen i somras och sett besprutningsplanen vräka ner gift över vinodlingarna plus att väldigt många odlingar ligger 2 cm från hårt trafikerade vägar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts