Ny_fiken

Mår dåligt

Recommended Posts

Hej alla, 

 

I ungefär en vecka nu har jag varit väldigt trött, haft ont varit väldigt tung i huvudet och mått rätt illa. Jag tar saltshot varje dag, men det verkar inte hjälpa. Tar även magnesium, och jag märker inte av den skillnad som magnesium har gett mig tidigare.

Jag dricker kokoste till frukost, vilket skulle kunna förklara illamåendet, men jag tror inte det eftersom det började samtidigt som huvudvärken och tröttheten och jag har druckit kokoste längre än så och det känns inte som det illamående jag kände när jag började dricka det, innan jag vande mig.

Vad mer kan det vara som får mig att må så här? Kan det vara att jag får i mig för lite protein? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du ger ett förslag själv där, för lite protein? Hur äter du för övrigt, du kanske måste öka mängderna lite. :)  Kan du ge något exempel på hur du äter en dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du ger ett förslag själv där, för lite protein? Hur äter du för övrigt, du kanske måste öka mängderna lite. :)  Kan du ge något exempel på hur du äter en dag?

På morgonen är det kokoste som gäller, inget annat. Sen till lunch tar jag ofta något ur frysen och då blir det köttfärssås, kycklinggryta eller nåt liknande. Ofta med smörstekt vitkål. Middagen ser ofta ut som lunchen OM jag äter middag. Är inte alltid jag orkar både lunch och middag nämligen så det är därför jag tänker att proteinmängden kanske inte kommer upp i tillräckliga nivåer. Då äter jag bara lite ost och smör på kvällen. Jag äter nämligen ganska sen frukost, och då blir lunchen sen och då finns det inga hungerskänslor vid middagen.

 

Men för lite protein kan alltså ge sådana här symptom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du får i dig väldigt lite mat öht?

Prova lägga till något på morgonen, kan räcka med ett salladsblad med ost och skinka, lite majonäs
Byt ut den stekta vitkålen mot lite mer råa grönsaker (vitkålsallad, citronmarinerd broccoli etc) för bättre näring

Tar du extra D-vitamin? Om inte börja direkt, om du gör det öka dosen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är manga gissningar här...har du prövat att registrera det du äter under en dag, för att se hur mycket det blir? Det är ju svårt för oss att veta vad som kanske är för mycket eller för lite. Hur länge har du hållit på med kosten?

Jag har tyvärr Inga svar, bara frågor...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att du äter alldeles för lite om du bara äter 1 eller 2 ggr om dagen. Nu skriver du inget om målet du har med din kost (om du har något) eller varför du äter som du gör. Du skriver heller inte något om mängden mat du äter. Att du äter för lite är ett löst antagande från min sida beroende på hur jag tolkar helheten i det du skriver. Om du åt rågade tallrikar med köttfärs, kyckling eller vad det nu är borde det, ur mitt perspektiv inte finnas risk för att du får för lite protein, som du själv är inne på.

Om du har ätit för lite energi, under en längre period drar kroppen ner ämnesomsättningen (svält), och du upplever ungefär det du beskriver. Om jag har rätt, blir problemet  att du tillslut antingen bryter ihop och blir riktigt dålig, men mer troligt att spärrarna släpper och du äter ohämmat allt du kommer över. Då lägger kroppen på lager igen men drar inte upp förbränningen i samma takt som du tar in energi. Väl dokumenterad effekt vid svält och därav begreppet JO-JO bantning.

 

Detta är inte att förväxla med periodisk fasta där man avstår helt eller delvis energi under viss tid, vanligtvis mellan 16 timmar upp till 24 timmar. Däremellan äter man normalt. Kroppen hinner inte ställa ner förbränningen på den korta tiden. 

 

Själv kör jag periodisk fasta och då har jag dagar då jag äter ungefär som du men de mål jag äter är kalorimässigt stora nog för att ge nästan samma mängd som om jag fördelat ut det över dagen. Vissa dagar avstår jag helt från energiintag. Att jag har fler fastetimmar beror på att jag vill öka min insulinkänslighet och sätta ner min kropps balansvikt så att jag hamnar i homeostas på en lägre vikt. Vilket i sig är gynnsamt när man vill kunna hålla sin vikt nere. Mellan mina fastefönster hur långa de än är äter jag normalt och ibland till och med mer än normalt. Är man viktstabil och bara vill må bra finns det ingen anledning att hamna på ett kaloriunderskott då behöver man bara se till att få i sig så bra mat som möjligt utan att tänka på att hålla nere mängden.

 

Jag kan ha tolkat dig helt galet och då kan det faktiskt vara så enkelt som att du drabbats av en helt vanlig "flunsa". 

 

Hursomhelst hoppas jag att du kommer tillrätta med felet eller frisknar till ändå  :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se så du får en överblick över vad du äter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för era svar. 

Jag skulle inte tro att jag äter för lite på gränsen till svält som en del hade teorier om, utan jag äter tills jag blir mätt - ibland mer än så om det är riktigt gott. Jag snålar inte med fettet, men öser heller inte på i överflöd.
Jag har alltså inte dragit ner på någonting sedan innan. Jag gick faktiskt och vägde nu och en burk köttfärsröra som jag hade i frysen vägde lite drygt 400 gram och det motsvarade min lunch idag. Då är det ju så klart inte 400 gram rent kött, men det är ju inte lite mat. Lägg också till smörstekt vitkål så blir det ännu mer. Det är heller inte varje dag jag inte äter middag, utan det är om jag inte är tillräckligt hungrig för ett helt mål och då tar jag istället ostskivor med smör så det är inte så att jag helt skippar mat. Ibland tar jag även en kopp kokoste på kvällen också, men det är mer sällan då jag tycker mig märka att det håller mig vaken på natten.

Jag kör inte medvetet 16/8-fasta, och jag försöker inte alls hålla ner på maten utan äter när jag är hungrig, och då riktig tillagad mat (bortsett från frukosten alltså).

D-vitamin tar jag också, glömde nämna det.

Jag har hållit på med kosten under längre tid, så det är inga omställningsbesvär.

Det kan alltså vara proteinet som spökar då? Jag har väldigt svårt för kokta och stekta ägg, vilket ju annars är lättillgängligt protein, men skulle ju kunna testa att görs ugnsomelett eller omelettmuffins att gå och plocka av och se om det blir bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öka grönsakerna? Kanske inte proteinet som spökar, men för lite mikronutrienter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öka grönsakerna? Kanske inte proteinet som spökar, men för lite mikronutrienter?

Ja kanske. Ska testa och se =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå inte med huvudvärk och illamående för länge bara. Drar det ut på tiden trots de förändringar du tänker göra, är det nog dags att gå till doktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller saltshoten jod? Jag fick liknande syptom när jag hade jodbrist.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå inte med huvudvärk och illamående för länge bara. Drar det ut på tiden trots de förändringar du tänker göra, är det nog dags att gå till doktorn.

 

Nä jag det är det jag känner också, och är därför jag egentligen frågar. Jag kan vara trött ibland (hormongrej från min PCO), jag har ärvt min pappas migrän (tack! =) ) och jag har alltid haft känslig mage (är jag nervös mår jag illa typ). Men jag har aldrig haft det så här tillsammans eller så här länge. Illamåendet har dock lagt sig en aning, och kommer numera i vågor under dagarna. Jag kan heller inte koppla det till något. Det är ju inte migrän och jag har ingenting att oroa mig för just nu så att kroppen skulle vara ur balans på grund av det. Ingenting har liksom förändrats, vare sig matmässigt eller i livet.

 

Innehåller saltshoten jod? Jag fick liknande syptom när jag hade jodbrist.

 

Jag hittade ingenting om just mitt salt, och förpackningen har jag slängt. Men jag googlade Döda havssalt och det verkar som att det generellt finns bra med jod i det. Läskigt hur många olika sorters brister man kan ha utan att ens tänka på det.

 

Men efter era svar ska jag äta mer grönsaker, äta lite mer protein, öka på D-vitaminet ännu mer och om inget hjälper efter en vecka till så går jag till läkaren.

 

 

Det är så härligt att ha folk "omkring sig" som engagerar sig! Tack.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att få en uppskattning eftersom jag fortfarande tycker att det låter som du får i dig lite lite, la jag in följande på kostbevakningen.se: 400 gr köttfärssås, 2 tsk kokosolja, 4 skivor ost, 50 gr smör, 50 gr vitkål. 

Det gav tillsammans 1009 kcal varav 45 gr protein och 22 gr kolhydrater och resten 83 gr fett.

 

Nu är ju dessa siffror inte exakt vetenskap men även om dessa är i underkant och troligen ligger något högre så är det ändå väldigt lite.

Normalt när man kör en klassisk kaloribantning brukar man ligga mellan 1000 och 1300 kcal/dag.

Det där med hunger är en väldigt lurig känsla att tolka rätt. Ditt illamående skulle kunna vara hunger.

Du känner din kropp bäst men jag ville ändå att du skulle kunna få ett exempel på vart du hamnar rent energimässigt. Det innebär inte att ditt mående beror på detta, bara att det skulle kunna göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många gissningar blir det!

 

Börja med att slopa kokosfettsteet.. ät ägg och bacon stekt i cocosfett/smör.. som frukost!

 

Fyra ägg och minst ett halvt paket torrsaltat bacon.. stekt i minst 25 gram smör/cocosfett!

 

Sen under resten av dagen.. minst 500 gram grönsaker och minst 2500 Kcal totalt under dagen!

 

Går inte huvudvärken över då så är det något annat än kosten och som du får fundera ytterligare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodspåret som någon var inne på tycker jag var ett bra tips.

 

Salt som inte har tillsatt jod kan innehålla väldigt lite jod, även om det är äkta havssalt.

Äter du väldigt sällan fisk (från havet) så kan det vara värt att prova att äta det några gånger i veckan, eftersom det är jodrikt.

Havsalger är också utmärkt, men är inte en typisk ingrediens i svensk mat (än).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att få en uppskattning eftersom jag fortfarande tycker att det låter som du får i dig lite lite, la jag in följande på kostbevakningen.se: 400 gr köttfärssås, 2 tsk kokosolja, 4 skivor ost, 50 gr smör, 50 gr vitkål. 

Det gav tillsammans 1009 kcal varav 45 gr protein och 22 gr kolhydrater och resten 83 gr fett.

 

Nu är ju dessa siffror inte exakt vetenskap men även om dessa är i underkant och troligen ligger något högre så är det ändå väldigt lite.

Normalt när man kör en klassisk kaloribantning brukar man ligga mellan 1000 och 1300 kcal/dag.

Det där med hunger är en väldigt lurig känsla att tolka rätt. Ditt illamående skulle kunna vara hunger.

Du känner din kropp bäst men jag ville ändå att du skulle kunna få ett exempel på vart du hamnar rent energimässigt. Det innebär inte att ditt mående beror på detta, bara att det skulle kunna göra det.

 

Hej och tack för svar.

Tyvärr blir dina siffror väldigt missvisande. La själv in det jag åt igår och hamnade på nästan 2000 kalorier, 72 gram protein, 168 gram fett, 10 kolhydrater. Så igår tycker jag det såg väldigt bra ut. Som jag sa, det är inte varje dag jag inte äter middag och ska man titta på de som fastar (vilket jag inte medvetet gör) så bör det ju inte vara någon fara om det inte, som du säger, försätter kroppen i svältläge. Däremot försöker jag hålla ner proteinet så att det inte skenar iväg, och det är därför jag funderar på om de dagarna när jag inte äter tillräckligt med protein påverkar mycket eftersom jag kanske egentligen behöver mer än 1 gram/önskat kilo som jag försöker gå efter.

 

Du har rätt i att illamående i sig kan vara hunger, för jag blir illamående om jag blir hungrig och inte har tillgång till mat. Men det här illamåendet har varit ganska frekvent, och så mycket har jag inte varit hungrig.

 

Jag går efter att lyssna på kroppen och äter när jag är hungrig. Och hungrig blir jag, så det är inte så att jag har "ätit bort" hungerkänslorna.

 

 

Många gissningar blir det!

 

Börja med att slopa kokosfettsteet.. ät ägg och bacon stekt i cocosfett/smör.. som frukost!

 

Fyra ägg och minst ett halvt paket torrsaltat bacon.. stekt i minst 25 gram smör/cocosfett!

 

Sen under resten av dagen.. minst 500 gram grönsaker och minst 2500 Kcal totalt under dagen!

 

Går inte huvudvärken över då så är det något annat än kosten och som du får fundera ytterligare på.

 

Väldigt många gissningar, men intressant att höra olika teorier.

 

Jag har till min stora glädje märkt att mina lymfödemben mår mycket bättre sedan jag började dricka kokosfettste på morgonen, så det behåller jag gärna. Och jag har testat ägg och bacon till frukost tidigare, men det går inte ner. Jag har testat i flera omgångar och jag äter gärna bacon till middag, men frukost är ett big no no för mig. Skulle jag göra det och det hjälper mot illamåendet jag har så skulle jag bara ersätta det med ett bacon- och äggillamående ;)

 

Men menar du att jag ska äta ägg och bacon för att äta fast föda istället för flytande så fungerar till exempel keso och grädde väldigt bra för mig på morgonen. Kanske skulle jag börja med det igen, tillsammans med mitt fetté.

 

Grönsaker skulle jag definitivt kunna öka, för det blir sällan mer än det som åker ner i olika grytor, förutom smörstekt vitkål som jag älskar. 2500 kcal per dag tror jag också att jag skulle ha svårt att komma upp i, men igår, en relativt vanlig dag, så låg jag ju på cirka 2000 kcal så jag skulle inte vilja påstå att jag ligger i underkant med tanke på att jag på morgonen går till kontoret i andra änden av huset och sitter framför datorn och jobbar.

 

Som jag skrev här ovanför, jag äter när kroppen säger åt mig att den är hungrig. Vissa dagar blir det mycket och andra mindre. Men jag går aldrig hungrig om jag kan undvika det.

 

Jodspåret som någon var inne på tycker jag var ett bra tips.

 

Salt som inte har tillsatt jod kan innehålla väldigt lite jod, även om det är äkta havssalt.

Äter du väldigt sällan fisk (från havet) så kan det vara värt att prova att äta det några gånger i veckan, eftersom det är jodrikt.

Havsalger är också utmärkt, men är inte en typisk ingrediens i svensk mat (än).

Ja jodspåret verkar ju återkomma, så mitt salt kanske inte är så bra som jag trodde. Vilket skulle du rekommendera? Salt ska man ju alltid ha hemma så det gör ju inget att köpa och testa.

 

Havsalger, är det såna där mörkgröna torkade bitar? För menar du det och det hjälper så har jag kommit till himmelriket. Älskar det! Nu har jag ju inte direkt letat efter det, men jag har aldrig sett det i Sverige. Var hittar jag det?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter snarare som att du skall strunta i frukost?

 

För om du mår illa av att äta på morgonen så är väl det oxå en signal från kroppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter snarare som att du skall strunta i frukost?

 

För om du mår illa av att äta på morgonen så är väl det oxå en signal från kroppen?

Jag mår inte illa av frukost i sig, jag mår illa av mastigare frukostar som ägg och bacon. För några år sedan åt jag mycket keso blandat med grädde och det gick bra. Och kokosté mår jag mycket bra av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Jag skulle tipsa om att köpa lite Jod tillskott, för att boosta extra, och sen kolla på salter och livsmedel som har bra innehåll av Jod.

 

Om det är Jodbrist så är det ju snabbt åtgärdat, och man mår såå mycket bättre så fort man har fixat till det, så det är helt klart värt att testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.