Xiro Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Barnen envisas med att dricka mjölk I butikerna har jag endast sett får- och getmjölk som håller i flera månader, vilket jag är skeptisk till. Idealet vore fullfet, ohomogeniserad, ekologisk, lågpastöriserad. Gärna av ko, för jag vet inte om barnen kommer att gilla får- eller getmjölk. Nån som har nåt tips? Jag frågade Skånemejerier för ett tag sedan, men inget svar. På Island har de väl mest A2-kor? Och våra renrasiga fjällkor är väl A2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Barnen envisas med att dricka mjölk I butikerna har jag endast sett får- och getmjölk som håller i flera månader, vilket jag är skeptisk till. Idealet vore fullfet, ohomogeniserad, ekologisk, lågpastöriserad. Gärna av ko, för jag vet inte om barnen kommer att gilla får- eller getmjölk. Nån som har nåt tips? Jag frågade Skånemejerier för ett tag sedan, men inget svar. På Island har de väl mest A2-kor? Och våra renrasiga fjällkor är väl A2? Kolla med Arteget (fd LCHF-butiken) i Arlöv. De har haft A2-mjölk tidigare så det kan vara värt att fråga i alla fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Arla har lantmjölk, ohomogeniserad 3,8-4,5% Wapnö har ohomogeniserad ~3% Åsens har ohomogeniserad lantmjölk (vet ej fetthalt) Finns säkert fler, men dessa finns att få tag på runt gränsen Halland-Småland. Jag hade helst köpt opastöriserad men det går nog frugan inte med på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Get och fårmjölk är det enda jag känner till i Sverige. Men du skulle också kunna prova med ohomogeniserad/opastöriserad som alternativ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Tack för era tips! Barnen får Skånemejeriers Gammeldags 3,7-4,3%, som är ekologisk, ohomogeniserad och lågpastöriserad. Vore toppen att hitta motsvarande fast A2. Ska kolla med Arteget i Arlöv, ligger perfekt bara nån km extra på väg hem från jobbet Tobias, vet du om de du nämnde ovan är A1 eller A2? Johanna07, de get- och fårmjölker du sett - är de lågpastöriserade, och i vilken affär har du sett dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 DalsSpira mejeri levererar getmjölk, men verkar vara svårt att få tag på. Köpte mjölk av dem i en COOP butik i Åmål i somras. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Jag brukar (när jag nu råkar handla mjölk) handla getmjölk från Dalspira på Coop Forum Backaplan I Goteborg. Har även köpt getyoghurt där. Kan tänka mig att det finns på större Coop I Västsverige, samt ev I specialbutiker (typ Gudagott på Mariaplan, eller Saluhallen; jag har närmare till Backaplan så jag har inte kollat). Man kan kolla på deras hemsida var mjölken säljs. Och jag tycker den är helt ok att dricka; lite annorlunda smak. Men jag gillar iofs getsmaken I getost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Tack för era tips! Barnen får Skånemejeriers Gammeldags 3,7-4,3%, som är ekologisk, ohomogeniserad och lågpastöriserad. Vore toppen att hitta motsvarande fast A2. Ska kolla med Arteget i Arlöv, ligger perfekt bara nån km extra på väg hem från jobbet Tobias, vet du om de du nämnde ovan är A1 eller A2? Johanna07, de get- och fårmjölker du sett - är de lågpastöriserade, och i vilken affär har du sett dem? Bor du i Stockholm? Jag tror Ekodirekt har, kanske paradistet också. Finns en gård i närheten av Arlanda (Grindtorps gård) som man kan fråga också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Tyvärr, bor i sydvästra Skåne. Platt och blåsigt också, förutom det här med mjölken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Tyvärr, bor i sydvästra Skåne. Platt och blåsigt också, förutom det här med mjölken Kolla om det finns lamm/get gård i närheten av dig. Du kanske kan köpa mjölk direkt från bonden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 I värsta fall får du ta dig över till Köpenhamn. Där vet jag att det säljs A2-mjölk i vissa vanliga livsmedelsbutiker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Tobias, vet du om de du nämnde ovan är A1 eller A2 Ursäkta! Okunskap från min sida, visste inte ens att det fanns A1 och A2. Googlat nu.... Mycket finns det att lära sig..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Ingen fara Tobias. Du lärde mig nya sorter som man kan tipsa vänner norrut om. Ska kolla upp Vilhelmsdal här i Skåne, ett getmejeri. Fick tipset när jag tog emot leverans av naturbeteskött idag. Och man kan ju försöka övertala Ica att ta hem DalsSpiras getmjölk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts