Jump to content

Hur få tag i vettig A2-mjölk?

Xiro

Recommended Posts

Barnen envisas med att dricka mjölk :) I butikerna har jag endast sett får- och getmjölk som håller i flera månader, vilket jag är skeptisk till. Idealet vore fullfet, ohomogeniserad, ekologisk, lågpastöriserad. Gärna av ko, för jag vet inte om barnen kommer att gilla får- eller getmjölk. Nån som har nåt tips?

Jag frågade Skånemejerier för ett tag sedan, men inget svar.

På Island har de väl mest A2-kor? Och våra renrasiga fjällkor är väl A2?

Barnen envisas med att dricka mjölk :) I butikerna har jag endast sett får- och getmjölk som håller i flera månader, vilket jag är skeptisk till. Idealet vore fullfet, ohomogeniserad, ekologisk, lågpastöriserad. Gärna av ko, för jag vet inte om barnen kommer att gilla får- eller getmjölk. Nån som har nåt tips?

Jag frågade Skånemejerier för ett tag sedan, men inget svar.

På Island har de väl mest A2-kor? Och våra renrasiga fjällkor är väl A2?

Kolla med Arteget (fd LCHF-butiken) i Arlöv. De har haft A2-mjölk tidigare så det kan vara värt att fråga i alla fall.

• Like 2

Arla har lantmjölk, ohomogeniserad 3,8-4,5%

Wapnö har ohomogeniserad ~3%

Åsens har ohomogeniserad lantmjölk (vet ej fetthalt)

Finns säkert fler, men dessa finns att få tag på runt gränsen Halland-Småland.

Jag hade helst köpt opastöriserad men det går nog frugan inte med på ;)

• Like 1

Tack för era tips! Barnen får Skånemejeriers Gammeldags 3,7-4,3%, som är ekologisk, ohomogeniserad och lågpastöriserad. Vore toppen att hitta motsvarande fast A2. Ska kolla med Arteget i Arlöv, ligger perfekt bara nån km extra på väg hem från jobbet :)

Tobias, vet du om de du nämnde ovan är A1 eller A2?

Johanna07, de get- och fårmjölker du sett - är de lågpastöriserade, och i vilken affär har du sett dem?

Jag brukar (när jag nu råkar handla mjölk) handla getmjölk från Dalspira på Coop Forum Backaplan I Goteborg. Har även köpt getyoghurt där. Kan tänka mig att det finns på större Coop I Västsverige, samt ev I specialbutiker (typ Gudagott på Mariaplan, eller Saluhallen; jag har närmare till Backaplan så jag har inte kollat).

Man kan kolla på deras hemsida var mjölken säljs.

Och jag tycker den är helt ok att dricka; lite annorlunda smak. Men jag gillar iofs getsmaken I getost.

• Like 1

Tack för era tips! Barnen får Skånemejeriers Gammeldags 3,7-4,3%, som är ekologisk, ohomogeniserad och lågpastöriserad. Vore toppen att hitta motsvarande fast A2. Ska kolla med Arteget i Arlöv, ligger perfekt bara nån km extra på väg hem från jobbet :)

Tobias, vet du om de du nämnde ovan är A1 eller A2?

Johanna07, de get- och fårmjölker du sett - är de lågpastöriserade, och i vilken affär har du sett dem?

Bor du i Stockholm? Jag tror Ekodirekt har, kanske paradistet också. Finns en gård i närheten av Arlanda (Grindtorps gård) som man kan fråga också.

• Like 1

Ingen fara Tobias. Du lärde mig nya sorter som man kan tipsa vänner norrut om.

Ska kolla upp Vilhelmsdal här i Skåne, ett getmejeri. Fick tipset när jag tog emot leverans av naturbeteskött idag.

Och man kan ju försöka övertala Ica att ta hem DalsSpiras getmjölk.

• Like 2