Chyrka Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 6 mån med LCHF har gått problemfritt förutom första 2-3 veckorna då jag hade ont i huvudet, var trött/seg och hade kramp i vaderna. Efter dessa veckor har jag mått mycket bra och fått en sakta med stadig viktnedgång. Nu senaste två veckorna har jag fått kraftig huvudvärk (ensidig pulserande som gör ont) och även blivit gasig i magen, främst på nätterna. Gasig var jag innan LCHF då jag var väldigt sockerberoende. Läste om en kvinna med samma symptom som sedan fick en stroke. Hon tror att LCHF var en bidragande faktor till stroken. Man blir ju orolig när man läser sådant. Äter som man ska och dricker minst 2 liter vatten per dag. Är inte heller rädd för att salta maten. Dricker två till tre koppar kaffe per dag. Ingen alkohol, inga avstamp i dieten eller annat som kan påverka. Huvudvärken och gaserna har kommit plötsligt. Under gårdagen åt jag 2051 kalorier fördelat på 190 g fett (1602 kalorier), 72 g protein (293 kalorier) och 16 g kolhydrater (61 kalorier). Tacksam för all input. Mvh Chyrka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Låter som migrän. Har du några nya blommor el andra miljöfaktorer i din närhet? Har du hoppat på potatismjölståget? Tar du kosttillskott? Svårt att ge dig råd utan att veta något om dig och din kost/miljö. Är du orolig för stroke tycker jag absolut du ska uppsöka läkare snarast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Låter som möjligt järnbrist, får du i dig tillräckligt med c-vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Kraftig huvudvärk och gaser.. låter i första hand inte som att de skulle ha något gemensamt? Gaser är sk flatulens.. dvs för det allra mesta fibrer/RS som går igenom till colon.. och där kalasar din biome på dessa. Svavelväte och SCFA brukar vara slutprodukterna.. varav SCFA är rätt bra.. men restprodukten blir metan och svavelväte och det måste ut ur stolsöppningen! Sen så har vi de som inte lyckas ta upp allt fett i tunntarmen.. handlar ofta om problem med lever gallblåsa/gallsalter/ensymer/annat som skall dispergera fett för upptag via tunntarmen! För, får du ner en massa fett i colon så lovar jag dig att det blir gasbildning utan dessa like! Sen kopplingen till huvudvärk är rätt svår att koppla! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Mitt tips är att öka på ovanjordsgrönsaker ordentligt och att ta bort mejerier i princip helt, kanske utom smör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Gasigheten/huvudvärk kan bero på för mycket mejeri och att du av någon anledning inte tål det bra (antar att du inte äter spannmål alls?). Kramp i vaderna låter som mineralbrist? Ät mer grönsaker, dvs i storleksordningen 500 gr om dagen. Kanske prova magnesium tillskott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Just huvudvärken behöver du ju söka läkare för omgående, det är ju ett allvarligt symtom på att det inte står rätt till. Har du koll på blodtrycket? Främst vid högt undertryck är just huvudvärk ett symtom. Högt blodtryck ger ju en högre risk för stroke, precis som du nämner men att det däremot har med LCHF att göra är inte troligt vad den där kvinnan än trodde.Det är enkelt att anklaga LCHF för detta men konstigt nog anklagar man aldrig personens kost för samma sak då personer som inte äter LCHF drabbas, har heller aldrig hört veganismen fått skuld för en vegans stroke eller hjärnblödning. Vad det gäller gaser så får du väl skriva ner vad du äter samt effekten av detta. Kända gasfaktorer förutom mjölmat, och socker är ju kål, lök samt mejeriprodukter, börja där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts