Tony Berglund Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Hej på er!Ville bara kolla om någon här har läst in sig på acyleringsstimulerande protein och kylomikroner, och hur de fungerar och påverkar i största allmänhet.Bakgrunden är en diskussion i en träningsgrupp på Facebook, där de envist påstår att fett visst kan lagras in effektivt i kroppen i frånvaro av insulin med hjälp av ovanstående processer.Någon som kan detta bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Kroppen är fantastiskt duktig på att ta tillvara och lagra energi, all energi. ASP stimuleras av förhöjda insulinnivåer (orsakar upp till 3-faldig ASP-höjning) men framför allt av ökningen av kylomikroner, en proteinstruktur som bär fett från födan genom blodet till kroppens vävnader. Höga kylomikronnivåer ger upp till en 150-faldig ökning av ASP-syntes (i labratorietest). Kylomikroner är fettpartiklar som tas upp av födan i tolvfingertarmen och tunntarmen. Så visst finns det fler sätt att lagra in fett i kroppen även utan insulin men faktum kvarstår att de som saknar insulinproduktion svälter ihjäl DT1. Om du behöver en mer ingående förklaring hoppas jag att någon med mer detaljkunskap kan svara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted November 12, 2015 Author Share Posted November 12, 2015 Kroppen är fantastiskt duktig på att ta tillvara och lagra energi, all energi. ASP stimuleras av förhöjda insulinnivåer (orsakar upp till 3-faldig ASP-höjning) men framför allt av ökningen av kylomikroner, en proteinstruktur som bär fett från födan genom blodet till kroppens vävnader. Höga kylomikronnivåer ger upp till en 150-faldig ökning av ASP-syntes (i labratorietest). Kylomikroner är fettpartiklar som tas upp av födan i tolvfingertarmen och tunntarmen. Så visst finns det fler sätt att lagra in fett i kroppen även utan insulin men faktum kvarstår att de som saknar insulinproduktion svälter ihjäl DT1. Om du behöver en mer ingående förklaring hoppas jag att någon med mer detaljkunskap kan svara. Vad menar du med "Svälter ihjäl DT1?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 DT1 = Diabetes Typ 1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Merparten av en normal måltid lagras för man har bara några gram av de olika macronutrienterna i blodet samtidigt. Längre fettsyror tas upp av Kylomicroner och transporteras via lymfsystemet och släpps ut i blodomloppet vid portalvenen har jag för mig! Tror det finns en tanke bakom den udda transportvägen? Som redan nämnts så triggar kylomicroner ASP någon fruktansvärt vilket i princip innebär att de töms och fett lagras i adiopot vävnad. Sen går kylomicron remnants till levern där de bryts ner.. de är väldigt kortlivade.. cirka 20 minuter har jag för mig. Hur som helst, iomed att fett inte stimulerar insulin nämvärt så måste fettet lagras på annat sätt.. det är helt okej det är så det skall vara. Men.. detta är inget problem för det är uttaget ur adiopot vävnad som till rätt stor del styrs utav insulin! https://sv.wikipedia.org/wiki/Hormonk%C3%A4nsligt_lipas 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Lite intressanta fakta, kanske inte direkt to the point, men användbart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 Kylomikroner bär snabbt och effektivt det fett vi äter, via "gräddfilen" (lymfsystemet), ut i blodet och är borta därifrån inom några timmar. Utan att egentligen passera levern. Det visar (menar många) att vi är gjorda för att äta stora mängder fett. Till skillnad mot det fett som bildas när vi äter ett överskott av kolhydrater (och proteiner) som kan stanna länge i blodet (dagar och veckor) innan det tas om hand. Som VLDL omvandlas till LDL, till sdLDL och slutligen LDL remnants. Riskfaktor för hjärtsjukdom? -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted November 13, 2015 Author Share Posted November 13, 2015 Då har vi om jag förstår saken rätt kommit fram till följande: 1. Ja vi kan bryta ner fett och transportera det till cellerna utan insulin. 2. Men, insulin krävs för att öppna dörren in, enkelt uttryckt.Är detta rätt uppfattat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Då har vi om jag förstår saken rätt kommit fram till följande: 1. Ja vi kan bryta ner fett och transportera det till cellerna utan insulin. 2. Men, insulin krävs för att öppna dörren in, enkelt uttryckt. Är detta rätt uppfattat? Triglycerider i fettväven bryts ner hela tiden.. eller rättare sagt hormonkänsligt lipas försöker göra det, men den processen bryts av insulin, det är därför det heter hormonkänsligt lipas! Processen ingår i lipolysen där triglycerider spjälkas och fettsyror och glycerol skiljs åt. Råder det överskott på glukos i blodet så reesterifieras det till triglycerider igen, råder det brist på glukos, binds fettsyrorna till albumin, det bildas FFA, som är transportformen av fett ut i blodet för att användas som energi. Det är som de flesta processer i kroppen inget finlir, utan rätt robust och styrs via kaskader av olika saker/hormoner/signalsubstanser och vilka ämnen som finns tillgängliga att reagera med. Grovt sätt fungerar insulin som en handbroms.. släpp handbromsen eller minska på bromskraften så rullar processerna fortare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 DT1 = Diabetes Typ 1? Ja det är vad jag syftade på. Tony: Vad menar du med "Svälter ihjäl DT1?" Jag menar att obehandlade typ 1 diabetiker svälter ihjäl eftersom de saknar insulin. Insulin är livsnödvändigt och inget att vara rädd för. Det är den ständiga överexponeringen som man ska se upp med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Insulin är ett mångfassetterat hormon, men huvuduppgiften (speciellt i dessa dagar med vårt höga kolhydratintag) är att se till att få blodsockernivån i blodet tillbaka till en normal nivå efter kolhydratintag (även proteiner kan ha en blodsockerhöjande effekt). Genom att få in energin i muskler och fettceller genom diverse processer. Fettcellerna har ett ständigt in och utflöde. Insulin stryper men stänger inte utflödet ut ur fettcellerna för att så snabbt som möjligt få ned blodsockernivån i blodet och bort energin därifrån. När vi äter fett så ger det inget eller mycket litet insulinpåslag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts