Olkenhof Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Jag förstår att man kanske bör undvika mjölkprotein och att inte bölja i sig mjölk. Men att ersätta grädden med kokosgrädde, mjölken med kokosmjölk, för att många säger "mjölk innehåller en del kolhydrater" När jag tittar på innehållsdeklarationen för kokosmjölk respektive grädde ligger den ju på över 2 g/100 g kolhydrater. Kokosgrädde 3 g, precis som mjölk och vanlig grädde! Jag själv undviker mejerier och även kokos-produkter (förutom kokosfettet). Jag äter heller inte smör eller ghee. Jag har nån slags tanke om att man troligen inte satt och åt smör från paketet under stenåldern, för att hårddra det lite. Då kommer jag slutligen till min fundering: hur ska jag få i mig 80% fett varje måltid? Jag kan ju kläcka några äggulor på maten, även om jag just nu testar äggfritt... Den största fettprocenten jag kan komma på inom animalisk kost är hos laxen och makrillen. Det fruktansvärt konstiga var dock att idag jämförde jag en nyckelhålsmärkt laxfilé (odlad) och en ekologisk odlad filé, per 100 g så hade den nyckelhålsmärkta filén 17 g fett medans den andra bara hade 11 och den var inte nyckelhålsmärkt............... Min poäng är: hur ska man lyckas få upp fettprocenten till 80 genom att inte äta allt detta jag skrivit? Dra loss 10 kycklingskinn och äta den ihop med en kyckling? Omega-kvoten blir fin då (ironisk) Nja, det kanske blir till att bli fiskoman! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Tja, benmärg är ju ganska fett. Det åt de säkerligen på stenåldern. Från en gräsätare kossa så borde omega tre bli ok. kanske lättare att äta i buljong form. Själv fixar jag inte det, så jag fuskar med ghee och kokosfett istället. Hamnar jag i underkant så får mitt egna fett duga den dagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Man satt troligen inte och åt kokosfett från ett paket heller. Nej, vill du äta som på stenåldern så kommer du inte upp i några 80 E% fett. Då fanns det inga butiker med kokosfett, grädde, smör och olivolja. LCHF är en ny företeelse. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Jag förstår att man kanske bör undvika mjölkprotein och att inte bölja i sig mjölk. Men att ersätta grädden med kokosgrädde, mjölken med kokosmjölk, för att många säger "mjölk innehåller en del kolhydrater" När jag tittar på innehållsdeklarationen för kokosmjölk respektive grädde ligger den ju på över 2 g/100 g kolhydrater. Kokosgrädde 3 g, precis som mjölk och vanlig grädde! Jag själv undviker mejerier och även kokos-produkter (förutom kokosfettet). Jag äter heller inte smör eller ghee. Jag har nån slags tanke om att man troligen inte satt och åt smör från paketet under stenåldern, för att hårddra det lite. Då kommer jag slutligen till min fundering: hur ska jag få i mig 80% fett varje måltid? Jag kan ju kläcka några äggulor på maten, även om jag just nu testar äggfritt... Den största fettprocenten jag kan komma på inom animalisk kost är hos laxen och makrillen. Det fruktansvärt konstiga var dock att idag jämförde jag en nyckelhålsmärkt laxfilé (odlad) och en ekologisk odlad filé, per 100 g så hade den nyckelhålsmärkta filén 17 g fett medans den andra bara hade 11 och den var inte nyckelhålsmärkt............... Min poäng är: hur ska man lyckas få upp fettprocenten till 80 genom att inte äta allt detta jag skrivit? Dra loss 10 kycklingskinn och äta den ihop med en kyckling? Omega-kvoten blir fin då (ironisk) Nja, det kanske blir till att bli fiskoman! Det räcker att du äter vanlig mat och väljer lite fetare matvaror.. det handlar om E%! För det första så är det inget som säger att just du skall sträva efter 80E%.. men det är hur lätt som helst att komma upp i detta om man inte är fettskrämd! Tex ägg.. cirka 60 E% fett.. ätt mycket ägg,. stek dem i smör, ta en klick majo på kokt ägg.. vooping 80E% utan vidare! Eller så drämmer du till med det extrema bacon/sidfläsk.. 85 E% fett! Lax, makrill, sill, avokado.. litta annat cirka 60 E%! Till din mat med vooping 60E% fett så tar du grönsaker, och så har man som regel en sås.. men vooping 90-99 E% fett. Problemet med detta är snarare att man blir tvungen att dra ner på kolisarna radikalt (räcker med grönsaker) för annars blir det rätt lätt för mycket kalorier. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Olivolja på salladen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Det är nog inte så många som väljer bort mejerierna till förmån för kokosmjölk/grädde p g a kolhydraterna. Många sockertroll går igång på mjölksockret men sen är mjölkproteinet rätt högt i insulinindex. De som stannar i sin viktminskning, och aktivt behöver kontrollera sin insulinnivå, väljer bort det av den anledningen. Att mimikera stenålderns mat i vårt samhälle är en utmaning helt klart. De hade inga processade varor alls vilket gör att alla oljor och hanterade fetter mm går bort. Att äta så lite processat mat och laga all mat från grunden i så stor utsträckning som det bara går tror jag räcker väldigt långt. Det finns väl inte heller klarlagt att de åt 80 energiprocent fett så vitt jag vet så varför sträva efter det om det är stenålderskost? LCHF är något att hålla sig till med "modern" kost som motvikt till den förhärskande HCLF kosten. I Paleo-världen pratar man inte HF, inte heller pratas det särskilt mycket lowcarb. Fokus där ligger väldigt mycket på rawfood och oprocessat. För egen del går Paleo bort eftersom det är på tok för mycket kolhydrater för mitt socker troll. Jag gör medvetna val vid varje mattillfälle enligt principen bästa möjliga utefter vad som står till buds. Ibland innebär det att jag helt hoppar över att äta men det kan också innebära att jag äter något som jag vet inte är optimalt men ändå funkar just vid detta tillfälle. Kul att höra om hur du lyckas, hoppas att du hittar ett bra sätt att få till det i vardagen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 ??? Det finns många som äter lowcarb eller ketogen paleo. Robb Wolf tex. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olkenhof Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Det är nog inte så många som väljer bort mejerierna till förmån för kokosmjölk/grädde p g a kolhydraterna. Många sockertroll går igång på mjölksockret men sen är mjölkproteinet rätt högt i insulinindex. De som stannar i sin viktminskning, och aktivt behöver kontrollera sin insulinnivå, väljer bort det av den anledningen. Att mimikera stenålderns mat i vårt samhälle är en utmaning helt klart. De hade inga processade varor alls vilket gör att alla oljor och hanterade fetter mm går bort. Att äta så lite processat mat och laga all mat från grunden i så stor utsträckning som det bara går tror jag räcker väldigt långt. Det finns väl inte heller klarlagt att de åt 80 energiprocent fett så vitt jag vet så varför sträva efter det om det är stenålderskost? LCHF är något att hålla sig till med "modern" kost som motvikt till den förhärskande HCLF kosten. I Paleo-världen pratar man inte HF, inte heller pratas det särskilt mycket lowcarb. Fokus där ligger väldigt mycket på rawfood och oprocessat. För egen del går Paleo bort eftersom det är på tok för mycket kolhydrater för mitt socker troll. Jag gör medvetna val vid varje mattillfälle enligt principen bästa möjliga utefter vad som står till buds. Ibland innebär det att jag helt hoppar över att äta men det kan också innebära att jag äter något som jag vet inte är optimalt men ändå funkar just vid detta tillfälle. Kul att höra om hur du lyckas, hoppas att du hittar ett bra sätt att få till det i vardagen Hej och tack för ett intressant inlägg! Jag tror definitivt också att det räcker långt genom att laga all mat från grunden som du är inne på. Paleo förespråkar väl inte rikliga mängder med frukt direkt men det är väl hur som helst fel att förespråka det överhuvudtaget troligen. Jag tror nog kolhydrater funkar om man tänker ur ett stenåldersperspektiv, där det inte fanns några bakelser, spannmål, bröd mm. Men då gällde det nog att äta fettsnålt eftersom kroppen anpassar sig till antingen kolhydrater eller fett eftersom vi har olika säsonger och lever på olika platser i världen. Jag vet inte, men jag har en teori (ursäkta att jag kom ifrån ämnet lite men) Om du levde i norden exempelvis, på stenåldern. Under sommaren var det gott om bär och frukter säkert och det lämpar sig ganska bra om du inte äter mycket fett samtidigt. Tittar man på alla frukter och annat i växtriket så innehåller dom kolhydratrika arterna alltid lite fett, och de med mycket fett lite kolhydrater. Under vintern passar det bra att ställa om sin kropp på fettförbränning, dels för att det ger mer energi och under längre tid. Men jag har en fundering kring c-vitaminet askorbinsyra. Det finns mestadels i lever när det kommer till animalier och om det är nödvändigt för att överleva och undvika skörbjugg så åt man antagligen väldigt mycket lever. Man åt nog allt på bytet i stort sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts