Jump to content

Blodpropp och träning

Glen Åkesson

Recommended Posts

Hej. Det var länge sen jag skrev här. 

För ett halvår sedan fick jag en liten blodpropp i lillhjärnan. Läkarna tror att det beror på stress som ger migrän som ger blodpropp. I mina ögon låter det ganska rimligt. Till saken gör att jag hade kört ganska hårt med träningen året innan.

Nu undrar jag, efter att ha sökt på nätet om hård träning verkligen är kopplat till stroke och då finns ju 2 fall:

1. Du har haft en stroke och hur ser riskerna med hård träning ut då?

2. Du har aldrig haft en stroke och hur ser riskerna ut med hård träning då?

Jag har letat och letat på internet, men hittar inget. Är det någon skolad som kan hjålpa till med någon framforskad information?

Som avslutande fråga: Jag käkar numera statiner och Trombyl. Jag är lite orolig över statinerna och undrar hur välforskat detta egentligen är för folk med stroke (blodpropp). Är det bara att knapra på för resten av livet nu??? Trombylen tror jag dock kan vara ok.

Tack.

Glen

Det är bara det att läkarna säger (och jag såg någon studie) att man minskar risken för återfall med litegrann (minska risken med lite verkar vara statinernas grej...)

Med hjärtproblem, ja. Men inte med stroke. Sen är det väl upp till var och en om man tycker den procenten är värd biverkningarna. Hur högt kolesterol hade du då? Jag har märkt att gränsen för totalkolesterol har höjts från max 5 till 7,8. Om det är för att landstingen ska spara pengar eller om man verkligen tycker att kolesterol inte är lika ruskigt vet jag inte

Hej Stoscha. Jag undrar om du har någonstans jag skulle kunna läsa på om detta? Jag hade inte dåligt kolesterol när jag fick storken, hade bra värden, men läkaren sa att det är bra att äta statiner då man tror (!) att det minskar inflammationen....

.

Jag köpte Ravnskovs bok Kolesterolmyten. Mycket underhållande läsning utom när man blir skitförbannad på allt lurendrejeri.

Inflammationen kommer inte av kolesterol. Det är samna sak som att säga att eldsvåda beror på brandmän.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

http://www.kostdoktorn.se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52

• Like 2

Om jag skulle vara i din sits så skulle jag hoppa över statinerna, De biverkningar man kan få är inte värt de i snitt ynkliga 4 dagar extra liv de ger. Läs mer i länken  :)

Trombyl eller annan blodförtunnande däremot är viktig för att minska risken för att få en ny stroke.

http://www.kostdoktorn.se/den-skrammande-minimala-effekten-av-statiner

• Like 1

Hej. Kruxet är ju att det inte står något om just blodpropp i länken lchfwinther... Stoscha -> Jag köper det du säger, men jag fick även av läkaren reda på att statinerna eventuellt kan sänka inflammationen... Alltså en effekt man inte hade koll på riktigt, men som man sett i studier. Som ni förstår är jag grymt skeptisk och skulle så klart vilja skippa statinerna, men vågar inte utan någon riktig fakta i målet...

Ja, som jag har förstått det så påstås statiner ha anti-inflammatorisk effekt. Sen så har jag förstått att statiner trycker ned Q10 också förutom kolesterolet så det bör man ta som tillskott. Fråga läkaren om det. Kan du inte be om att inflammationsmarkörer mäts?

Hej. Kruxet är ju att det inte står något om just blodpropp i länken lchfwinther... Stoscha -> Jag köper det du säger, men jag fick även av läkaren reda på att statinerna eventuellt kan sänka inflammationen... Alltså en effekt man inte hade koll på riktigt, men som man sett i studier. Som ni förstår är jag grymt skeptisk och skulle så klart vilja skippa statinerna, men vågar inte utan någon riktig fakta i målet...

Det är ju för att det inte finns någon vettig anledning att äta dem för att minska proppar, att läkarna säger att det  "eventuellt kan sänka inflammationer"  tycker inte jag är skäl nog...står det ens som en indikation i fass? För de som har höga blodfetter kan jag förstå att man trots allt tror att det ska ge någon effekt...men som sagt + 4 dagar är ju inte mycket att skryta om  ;)

Ingen aning om kvalitet hos följande artikel, hittade genom att googla.

There is not a strong epidemiological association between hyperlipidemia and stroke. Studies that show statin therapy is associated with reduced incidence of stroke may be due to the effect of statins on factors such as inflammation. Engstrom et al.[26] demonstrated that patients with hyperlipidemia and elevated inflammatory markers (such as fibrinogen and haptoglobin) are at increased risk for ischemic stroke over long-term follow-up, but in the absence of these inflammation-sensitive proteins, hyperlipidemia was not a risk factor for stroke. Statin therapy suppresses T-cell activation and inhibits the release of proinflammatory cytokines[5,24,25] that are critical mediators of inflammatory and immunological responses in the brain and are produced by neurons, glial cells, and the endothelium.[26] Statin therapy also influences C-reactive protein levels, which is another important marker of inflammation that also appears to be an independent risk factor for the development of ischemic stroke.[27-29] Statin therapy reduces C-reactive protein level independent of its effect on serum LDL cholesterol. For example, in the Air Force/Texas Coronary Atherosclerosis Prevention Study (AFCAPS/TexCAPS),[29] lovastatin appeared to be highly effective in reducing the risk of acute coronary events in participants with elevated C-reactive protein levels but no hyperlipidemia. Therefore, statins may be more effective in reducing cardiovascular events in patients with a high compared with low C-reactive protein level.[29]

http://www.medscape.com/viewarticle/504394_2

Här är en till

Large scale clinical trials demonstrate significant reductions in cardiovascular event rates with statin therapy. The observed benefit of statin therapy, however, may be larger in these trials than that expected on the basis of lipid lowering alone. Emerging evidence from both clinical trials and basic science studies suggest that statins have anti-inflammatory properties, which may additionally lead to clinical efficacy. Measurement of markers of inflammation such as high sensitivity C-reactive protein in addition to lipid parameters may help identify those patients who will benefit most from statin therapy.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC59622/

Låter som man först borde bekräfta högt CRP? Det finns ju också andra sätt (kost, motion, meditation, andra livsstilsförändingar) som kan minska CRP.

• Like 2

Grejen är att Stroke kan vara lite utav varje.. det är antagligen därför de sätter in den medicin de har tillgänglig.. typ Trombyl och Statiner!

Det kan vara en koagel, där hjälper Trombyl, det kan oxå vara ett aterosklerotiskt plack som lossnat.. där sätter man i så fall in Statiner.. fast de sista lär knappast hjälpa endå.

Hur som helst så lär de inte öppna upp och titta efter.

De lär garanterat tagit dina trombinfaktorer.. och hade de varit höga hade du fått Waran.

Om man säger som så.. de vet inte varför du drabbats.. därför använder de både hängslen och livrem.. tror jag.

• Like 1

Helt riktigt Zepp. Jag frågade till och med och de sa att det berott på stress som gett migrän och sen en blodpropp i de förträngda blodkärlen... Hängslen och livrem och inga vettiga svar från läkarkåren. hur som haver så sa de att jag kanske inte behöver statiner hela livet. Hur de kunde säga så vet jag inte...

• Like 1

Helt riktigt Zepp. Jag frågade till och med och de sa att det berott på stress som gett migrän och sen en blodpropp i de förträngda blodkärlen... Hängslen och livrem och inga vettiga svar från läkarkåren. hur som haver så sa de att jag kanske inte behöver statiner hela livet. Hur de kunde säga så vet jag inte...

Grejen är att de inte vet!

De kan ta lite prover och sätta in lämpliga/typiska mediciner.

Iomed att du inte fick waran så var det knappast på grund av trombinfaktorer vad de kunde se iallafall.

Sen så kan vissa av oss vara födda med lite olika defekter.. tex något trångt eller svagt kärl.

Inget man märker av under större delen av livet.. rätt vad det är så har man blivit äldre och kärlen sprädare/trängre av rena ålderdomsskäl.. och då kan det slå till.. en stroke eller bråck på något kärl.

Man får ju göra så gott man kan...

Min pappa fick stroke vid 53 års ålder och dog efter 2 månader, han hade året innan gått igenom en stor undersökning i forskningssyfte (var med i en stor studie) det enda "fel" han hade var B-12-brist . Numera vet man att det ger en större risk för stroke men för 22 år sedan hade de inte den kunskapen utan skyllde på stress. Åt kolhydratskost.

Förra året fick min då 49-åriga storasyster en hjärnblödning och de fick göra en coiling - en lagning av det trasiga kärlet/ aneurysmet . Hon var först illa däran men har repat sig. Hon har haft väldigt högt blodtryck i 15 år som hon inte fått bukt med. Äter kolhydratskost.

Själv hoppas jag att LCHF i kombination med B-12 sprutor (har även jag brist i annat fall) urindrivande för blodtrycket (måttligt förhöjt) och motion ger mig bättre odds  :)

• Like 2

Mm.. iallafall får man äta god mat med LCHF och slipper äta svulor.

Om sen man har någon deffekt som gör att man får stroke så får man väl se det som en kvalitetshöjning de åren man fick leva?

Ja så resonerar jag med :rolleyes: Just nu siktar jag på att överleva min pappa, har 5 år kvar :-)

• Like 3

Hej Glen hoppas du mår bra nu. En liten blodpropp i lillhjärnan låter allvarligt. Sköt om dig.

Jo tack. Mår mycket bättre. Träningen hjälper säger läkarna. Jag fortsätter att träna, men inte för att köra Vasaloppet på 5 h längre... Korta löppass som inte stressar kroppen för mycket...

• Like 3