jösse

Hjälp med att få till rätt mängder med allt.

Recommended Posts

Tjena. 

Har fastnat lite i detta nu och behöver lite motivation till att komma igång. 

Det enda är att jag är oehört lat och orkar inte hålla på att laga mat och vara så hurtig. 

Så därför behöver jag lite stöd med att få till en bra mängd med fett, protein, osv osv. 

En vanlig dag för mig ser ut som såhär:

Frukost: 2-3 korvar

Lunch. 4-5 korvar

Middag: 4-5 korvar(eller köttfärsås, biff eller jämförbart med lite kolhydrater)

Korven jag äter ligger på ca 5kh/100gr så det är ju rätt ok. Men behöver nog få i mig mer fett. Eller? 

Har aldrig haft koll på det innan men har altid gått ner i vikt. Nu gör jag inte det. 

Ett tips, be mig inte sluta med att äta korv hela tiden för jag orkar inte det. 

Visst, jag kan göra biffar istället och köra det parallellt med korven. 

Kom gärna med förslag, desto mer enformigt desto lättare! 

Tack så länge! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke är att det låter som om det blir en hel del protein med alla korvar. Vad är det för korvar - ingredienser, protein/fettinnehåll mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min spontana tanke är att det låter som om det blir en hel del protein med alla korvar. Vad är det för korvar - ingredienser, protein/fettinnehåll mm?

Ja, det blir ju det! Behöver väl troligen betydligt mer fett? 

Energi/100g:1099 kJ/ 263 kcal

fett 23g (varav mättat 9g)

kolhydrat 6g(varav sockerart 1g)

protein 8g

salt 1,9g

Eller: 

Energi 1160kJ/280kcal

Protein 12 g,

Kolhydrat 4 g,

Fett 24 g,

Salt 2.5 g

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte köra ägg och komplettera korven med då? Steka och koka ägg eller vispa ihop en fluffig äggröra med grädde är ju ingen rocket science

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är lat, vill fortsätta med korv men gå ned i vikt?

Skippa frukosten, ta en halv till en msk mct olja och mixa i vatten eller kaffe. (Är du ovan vid mct så ta bara en tesked) Det går fort, passar en lat, du blir pigg och lite mätt samt har fått i dej lite fett.

Ibland när du känner dej mindre lat, fasa över på köttfärs. Ganska lätt att fräsa till eller lägga i en långpanna med lite bacon ovanpå, så har du för flera dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte köra ägg och komplettera korven med då? Steka och koka ägg eller vispa ihop en fluffig äggröra med grädde är ju ingen rocket science

Det går ju på helgen men kan inte göra det på vardagarna :)

Gjorde det förr på helgen och får väl börja igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är lat, vill fortsätta med korv men gå ned i vikt?

Skippa frukosten, ta en halv till en msk mct olja och mixa i vatten eller kaffe. (Är du ovan vid mct så ta bara en tesked) Det går fort, passar en lat, du blir pigg och lite mätt samt har fått i dej lite fett.

Ibland när du känner dej mindre lat, fasa över på köttfärs. Ganska lätt att fräsa till eller lägga i en långpanna med lite bacon ovanpå, så har du för flera dagar.

Inte just fortsätta med korv. Lättare alternativ är ju OK. :)

Mct-olja passar nog mig väldigt bra! Får köpa hem en dunk sånt. :)

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett gäng köttfärsbiffar i ugnen på helgen och ät med gott kryddsmör under veckan för att variera lite. Kokta ägg kan du ju göra i förväg också. Jag äter ofta kokta ägg mosade med smör och gott salt till frukost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ett gäng köttfärsbiffar i ugnen på helgen och ät med gott kryddsmör under veckan för att variera lite. Kokta ägg kan du ju göra i förväg också. Jag äter ofta kokta ägg mosade med smör och gott salt till frukost

Biffar funkar ju. Dock hjälper det ju inte att det blir lite mycket protein.

Äggblandingen funkar ju klart men det är inget jag kommer orka göra.

Flera moment samt det blir disk :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg med smör går att fixa jättelätt i micron:

Knäck önskat antal ägg i en skål. Lägg i en klick smör och salt/kryddor efter smak. Kör på full effekt i en minut eller så, rör gärna ett varv i skålen efter halva tiden.

Klart! Rör om och ät.

Att diska efteråt: En skål samt en gaffel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg med smör går att fixa jättelätt i micron:

Knäck önskat antal ägg i en skål. Lägg i en klick smör och salt/kryddor efter smak. Kör på full effekt i en minut eller så, rör gärna ett varv i skålen efter halva tiden.

Klart! Rör om och ät.

Att diska efteråt: En skål samt en gaffel.

Ja, det är inte svårt.

Men det är bökigt så det kommer inte hända tyvärr.

Kommer inte säga att jag kommer testa, för jag vet att jag inte kommer orka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avokado behöver inte tillagas. Det blir ingen disk. Den är mest bara fet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte syftet med Ditt LCHF-ätande, för ingen kan vara så lat att man svälter ihjäl, räcker inte tiden till rekommenderar ja att du skaffar en "Slow-Cocker" vilken du laddar på morgonen med ett kilo högrev + lite kryddor och vätska, tryck på knappen, 8 timmar senare sätter du till grönsaker vilka värms sakta i en kvart, nu kan du äta en underbar mör stek, med det tillsatta fettet som behövs. Risken för "torrkokning" är minimal då grytans temperatur är ca 50 grader. Disk? inget problem för en lat, det finns inget som bränner fast i en keramisk gryta vid den temperaturen. behöver du mat under tiden, återstår bara dina korvar, kanske en bit Pick-salami tillverkad av 156 gr köttråvara per 100 gr färdig korv. Lycka till ! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte syftet med Ditt LCHF-ätande, för ingen kan vara så lat att man svälter ihjäl, räcker inte tiden till rekommenderar ja att du skaffar en "Slow-Cocker" vilken du laddar på morgonen med ett kilo högrev + lite kryddor och vätska, tryck på knappen, 8 timmar senare sätter du till grönsaker vilka värms sakta i en kvart, nu kan du äta en underbar mör stek, med det tillsatta fettet som behövs. Risken för "torrkokning" är minimal då grytans temperatur är ca 50 grader. Disk? inget problem för en lat, det finns inget som bränner fast i en keramisk gryta vid den temperaturen. behöver du mat under tiden, återstår bara dina korvar, kanske en bit Pick-salami tillverkad av 156 gr köttråvara per 100 gr färdig korv. Lycka till ! :)

Syfte?

Att bli mätt och må hyfsat bra med absolut minsta ansträngning så billigt som möjligt. Och att gå ner något i vikt.

Det är mitt syfte :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett par matskedar majonnäs till varje korv. Om du doppar korven i majonnäsburken slipper du disk.

Ägg kan man äta råa.

Ost och nötter ger mer fett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker korv är för processat. Rena råvaror är bäst för hälsan, och man får bäst kontroll på det man stoppar i sig. iAnnas förslag på avokado, ägg, ost och nötter låter bättre tycker jag.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker korv är för processat. Rena råvaror är bäst för hälsan, och man får bäst kontroll på det man stoppar i sig. iAnnas förslag på avokado, ägg, ost och nötter låter bättre tycker jag.

Jag tycker korv är smidigt. Kanske inte bästa valet om man ska må bra men för min del så räcker det med att må hyfsat.

Om man ska se till att ha alla de sakerna så man kan äta dem både på jobbet och hemma så krävs det en massa energi bara på att handla och planera. Den energin lägger jag hellre på något annat.

Något som är roligt.

Jag vill inte tvunget må så bra sombjag någonsin kan utan det räcker med att få tillräckligt med energi för att klara dagen med ett hyfsat humör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biffar funkar ju. Dock hjälper det ju inte att det blir lite mycket protein.

Äggblandingen funkar ju klart men det är inget jag kommer orka göra.

Flera moment samt det blir disk :)

Biffarna blandar jag med ägg och grädde och de går tom att äta kalla. Om du så tar kryddsmör till så är det inga problem.

Kokta ägg blir ingen disk men kör rakt av utan mos med havssaltat Bregott på varje tugga. Det händer att jag kör så också. När jag verkligen är hungrig är det jättegott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att må hyfsat kortsiktigt är en sak, att må hyfsat långsiktigt en annan.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biffarna blandar jag med ägg och grädde och de går tom att äta kalla. Om du så tar kryddsmör till så är det inga problem.

Kokta ägg blir ingen disk men kör rakt av utan mos med havssaltat Bregott på varje tugga. Det händer att jag kör så också. När jag verkligen är hungrig är det jättegott

Stort plus att man kan äta dem kalla!

Oftast äter jah korvarna kalla för jag inte orkar värma dem i micron eller för jag drar ut och fiskar på lunchen.

MCT-olja är beställt nu iaf. Det blir frukost.

Biffar får göras i storpack i ugnen då.

Kryddsmöret blir för jobbigt så blandar i lite extra grädde istället? Kanske creme fraiche istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att må hyfsat kortsiktigt är en sak, att må hyfsat långsiktigt en annan.

Har käkat röd pölse 2-3ggr om dagen på vardagarna i ca 2år och mått OK på det.

Så ska nog klara något år på biffar. Enda nackdelen är ju att det är mecka att fixa dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ofta äta en bit ekolax från ICA rå med lite tamari (japansk sojasås) och citron på flaska samt typ 30 g smör.

Till det brukar jag äta lite spenatblad (färdigsköljda), några cm purjolök och en bit paprika också till för vitaminernas skull.

Brukar mikra purjo och smör nån minut medan resten är rått.

Tror att grönsakerna behövs för vitaminer och mineraler och för hälsan i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt en förpackning bregott eller smör ligga framme över natten. Då blir det mjukt. Pressa några vitlöksklyftor och mosa ner tills det är lagom smak. Tada.. du har vitlökssmör. Lika enkelt om du väljer annan smak

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi säger mängd nu.

Kör biffar med något ägg och lite grädde.

En biff är 100gr.

Jag är 30år 95kg ca och rör mig knappt alls(just nu på kryckor).

Vad är rimligt att man ska mumsa i sig till lunch och middag?

Mct-olja till frukost då med ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker korv är smidigt. Kanske inte bästa valet om man ska må bra men för min del så räcker det med att må hyfsat.

Om man ska se till att ha alla de sakerna så man kan äta dem både på jobbet och hemma så krävs det en massa energi bara på att handla och planera. Den energin lägger jag hellre på något annat.

Något som är roligt.

Jag vill inte tvunget må så bra sombjag någonsin kan utan det räcker med att få tillräckligt med energi för att klara dagen med ett hyfsat humör.

Jag ser i tråden att du är 30 år. Om jag hade vetat när jag var i din ålder vad jag vet idag (20 år senare) om kost och processad mat så hade jag inte ätit sånt alls. Att sikta på långsiktig hälsa kanske kan verka viktigare i min ålder men jag tror att man behöver tänka på sånt redan tidigare.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg