jösse Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Tjena. Har fastnat lite i detta nu och behöver lite motivation till att komma igång. Det enda är att jag är oehört lat och orkar inte hålla på att laga mat och vara så hurtig. Så därför behöver jag lite stöd med att få till en bra mängd med fett, protein, osv osv. En vanlig dag för mig ser ut som såhär: Frukost: 2-3 korvar Lunch. 4-5 korvar Middag: 4-5 korvar(eller köttfärsås, biff eller jämförbart med lite kolhydrater) Korven jag äter ligger på ca 5kh/100gr så det är ju rätt ok. Men behöver nog få i mig mer fett. Eller? Har aldrig haft koll på det innan men har altid gått ner i vikt. Nu gör jag inte det. Ett tips, be mig inte sluta med att äta korv hela tiden för jag orkar inte det. Visst, jag kan göra biffar istället och köra det parallellt med korven. Kom gärna med förslag, desto mer enformigt desto lättare! Tack så länge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Min spontana tanke är att det låter som om det blir en hel del protein med alla korvar. Vad är det för korvar - ingredienser, protein/fettinnehåll mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Min spontana tanke är att det låter som om det blir en hel del protein med alla korvar. Vad är det för korvar - ingredienser, protein/fettinnehåll mm? Ja, det blir ju det! Behöver väl troligen betydligt mer fett? Energi/100g:1099 kJ/ 263 kcal fett 23g (varav mättat 9g) kolhydrat 6g(varav sockerart 1g) protein 8g salt 1,9g Eller: Energi 1160kJ/280kcal Protein 12 g, Kolhydrat 4 g, Fett 24 g, Salt 2.5 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Kan du inte köra ägg och komplettera korven med då? Steka och koka ägg eller vispa ihop en fluffig äggröra med grädde är ju ingen rocket science 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Du är lat, vill fortsätta med korv men gå ned i vikt? Skippa frukosten, ta en halv till en msk mct olja och mixa i vatten eller kaffe. (Är du ovan vid mct så ta bara en tesked) Det går fort, passar en lat, du blir pigg och lite mätt samt har fått i dej lite fett. Ibland när du känner dej mindre lat, fasa över på köttfärs. Ganska lätt att fräsa till eller lägga i en långpanna med lite bacon ovanpå, så har du för flera dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Kan du inte köra ägg och komplettera korven med då? Steka och koka ägg eller vispa ihop en fluffig äggröra med grädde är ju ingen rocket scienceDet går ju på helgen men kan inte göra det på vardagarna Gjorde det förr på helgen och får väl börja igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Du är lat, vill fortsätta med korv men gå ned i vikt? Skippa frukosten, ta en halv till en msk mct olja och mixa i vatten eller kaffe. (Är du ovan vid mct så ta bara en tesked) Det går fort, passar en lat, du blir pigg och lite mätt samt har fått i dej lite fett. Ibland när du känner dej mindre lat, fasa över på köttfärs. Ganska lätt att fräsa till eller lägga i en långpanna med lite bacon ovanpå, så har du för flera dagar. Inte just fortsätta med korv. Lättare alternativ är ju OK. Mct-olja passar nog mig väldigt bra! Får köpa hem en dunk sånt. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Gör ett gäng köttfärsbiffar i ugnen på helgen och ät med gott kryddsmör under veckan för att variera lite. Kokta ägg kan du ju göra i förväg också. Jag äter ofta kokta ägg mosade med smör och gott salt till frukost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Gör ett gäng köttfärsbiffar i ugnen på helgen och ät med gott kryddsmör under veckan för att variera lite. Kokta ägg kan du ju göra i förväg också. Jag äter ofta kokta ägg mosade med smör och gott salt till frukost Biffar funkar ju. Dock hjälper det ju inte att det blir lite mycket protein. Äggblandingen funkar ju klart men det är inget jag kommer orka göra. Flera moment samt det blir disk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Ägg med smör går att fixa jättelätt i micron: Knäck önskat antal ägg i en skål. Lägg i en klick smör och salt/kryddor efter smak. Kör på full effekt i en minut eller så, rör gärna ett varv i skålen efter halva tiden. Klart! Rör om och ät. Att diska efteråt: En skål samt en gaffel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Ägg med smör går att fixa jättelätt i micron: Knäck önskat antal ägg i en skål. Lägg i en klick smör och salt/kryddor efter smak. Kör på full effekt i en minut eller så, rör gärna ett varv i skålen efter halva tiden. Klart! Rör om och ät. Att diska efteråt: En skål samt en gaffel. Ja, det är inte svårt. Men det är bökigt så det kommer inte hända tyvärr. Kommer inte säga att jag kommer testa, för jag vet att jag inte kommer orka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Avokado behöver inte tillagas. Det blir ingen disk. Den är mest bara fet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Förstår inte syftet med Ditt LCHF-ätande, för ingen kan vara så lat att man svälter ihjäl, räcker inte tiden till rekommenderar ja att du skaffar en "Slow-Cocker" vilken du laddar på morgonen med ett kilo högrev + lite kryddor och vätska, tryck på knappen, 8 timmar senare sätter du till grönsaker vilka värms sakta i en kvart, nu kan du äta en underbar mör stek, med det tillsatta fettet som behövs. Risken för "torrkokning" är minimal då grytans temperatur är ca 50 grader. Disk? inget problem för en lat, det finns inget som bränner fast i en keramisk gryta vid den temperaturen. behöver du mat under tiden, återstår bara dina korvar, kanske en bit Pick-salami tillverkad av 156 gr köttråvara per 100 gr färdig korv. Lycka till ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Förstår inte syftet med Ditt LCHF-ätande, för ingen kan vara så lat att man svälter ihjäl, räcker inte tiden till rekommenderar ja att du skaffar en "Slow-Cocker" vilken du laddar på morgonen med ett kilo högrev + lite kryddor och vätska, tryck på knappen, 8 timmar senare sätter du till grönsaker vilka värms sakta i en kvart, nu kan du äta en underbar mör stek, med det tillsatta fettet som behövs. Risken för "torrkokning" är minimal då grytans temperatur är ca 50 grader. Disk? inget problem för en lat, det finns inget som bränner fast i en keramisk gryta vid den temperaturen. behöver du mat under tiden, återstår bara dina korvar, kanske en bit Pick-salami tillverkad av 156 gr köttråvara per 100 gr färdig korv. Lycka till ! Syfte? Att bli mätt och må hyfsat bra med absolut minsta ansträngning så billigt som möjligt. Och att gå ner något i vikt. Det är mitt syfte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Ta ett par matskedar majonnäs till varje korv. Om du doppar korven i majonnäsburken slipper du disk. Ägg kan man äta råa. Ost och nötter ger mer fett. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Jag tycker korv är för processat. Rena råvaror är bäst för hälsan, och man får bäst kontroll på det man stoppar i sig. iAnnas förslag på avokado, ägg, ost och nötter låter bättre tycker jag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Jag tycker korv är för processat. Rena råvaror är bäst för hälsan, och man får bäst kontroll på det man stoppar i sig. iAnnas förslag på avokado, ägg, ost och nötter låter bättre tycker jag. Jag tycker korv är smidigt. Kanske inte bästa valet om man ska må bra men för min del så räcker det med att må hyfsat. Om man ska se till att ha alla de sakerna så man kan äta dem både på jobbet och hemma så krävs det en massa energi bara på att handla och planera. Den energin lägger jag hellre på något annat. Något som är roligt. Jag vill inte tvunget må så bra sombjag någonsin kan utan det räcker med att få tillräckligt med energi för att klara dagen med ett hyfsat humör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Biffar funkar ju. Dock hjälper det ju inte att det blir lite mycket protein. Äggblandingen funkar ju klart men det är inget jag kommer orka göra. Flera moment samt det blir disk Biffarna blandar jag med ägg och grädde och de går tom att äta kalla. Om du så tar kryddsmör till så är det inga problem.Kokta ägg blir ingen disk men kör rakt av utan mos med havssaltat Bregott på varje tugga. Det händer att jag kör så också. När jag verkligen är hungrig är det jättegott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Att må hyfsat kortsiktigt är en sak, att må hyfsat långsiktigt en annan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Biffarna blandar jag med ägg och grädde och de går tom att äta kalla. Om du så tar kryddsmör till så är det inga problem. Kokta ägg blir ingen disk men kör rakt av utan mos med havssaltat Bregott på varje tugga. Det händer att jag kör så också. När jag verkligen är hungrig är det jättegott Stort plus att man kan äta dem kalla! Oftast äter jah korvarna kalla för jag inte orkar värma dem i micron eller för jag drar ut och fiskar på lunchen. MCT-olja är beställt nu iaf. Det blir frukost. Biffar får göras i storpack i ugnen då. Kryddsmöret blir för jobbigt så blandar i lite extra grädde istället? Kanske creme fraiche istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Att må hyfsat kortsiktigt är en sak, att må hyfsat långsiktigt en annan. Har käkat röd pölse 2-3ggr om dagen på vardagarna i ca 2år och mått OK på det. Så ska nog klara något år på biffar. Enda nackdelen är ju att det är mecka att fixa dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Jag brukar ofta äta en bit ekolax från ICA rå med lite tamari (japansk sojasås) och citron på flaska samt typ 30 g smör. Till det brukar jag äta lite spenatblad (färdigsköljda), några cm purjolök och en bit paprika också till för vitaminernas skull. Brukar mikra purjo och smör nån minut medan resten är rått. Tror att grönsakerna behövs för vitaminer och mineraler och för hälsan i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Låt en förpackning bregott eller smör ligga framme över natten. Då blir det mjukt. Pressa några vitlöksklyftor och mosa ner tills det är lagom smak. Tada.. du har vitlökssmör. Lika enkelt om du väljer annan smak 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Om vi säger mängd nu. Kör biffar med något ägg och lite grädde. En biff är 100gr. Jag är 30år 95kg ca och rör mig knappt alls(just nu på kryckor). Vad är rimligt att man ska mumsa i sig till lunch och middag? Mct-olja till frukost då med ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Jag tycker korv är smidigt. Kanske inte bästa valet om man ska må bra men för min del så räcker det med att må hyfsat. Om man ska se till att ha alla de sakerna så man kan äta dem både på jobbet och hemma så krävs det en massa energi bara på att handla och planera. Den energin lägger jag hellre på något annat. Något som är roligt. Jag vill inte tvunget må så bra sombjag någonsin kan utan det räcker med att få tillräckligt med energi för att klara dagen med ett hyfsat humör. Jag ser i tråden att du är 30 år. Om jag hade vetat när jag var i din ålder vad jag vet idag (20 år senare) om kost och processad mat så hade jag inte ätit sånt alls. Att sikta på långsiktig hälsa kanske kan verka viktigare i min ålder men jag tror att man behöver tänka på sånt redan tidigare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Nånstans runt 70 g protein och 140 g fett. Resten grönsaker :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Nånstans runt 70 g protein och 140 g fett. Resten grönsaker :-) OK, så typ 1-2 biff och 1dl creme fraiche :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Jag ser i tråden att du är 30 år. Om jag hade vetat när jag var i din ålder vad jag vet idag (20 år senare) om kost och processad mat så hade jag inte ätit sånt alls. Att sikta på långsiktig hälsa kanske kan verka viktigare i min ålder men jag tror att man behöver tänka på sånt redan tidigare. Det är en helt annan diskussion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 OK, så typ 1-2 biff och 1dl creme fraiche :) Per dag alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Per dag alltså. Jaha Sikket skit! Men jaja. Man kan inte få allt. Fördelen är ju att jag slipper lägga en massa tid på att äta. En TSK mct frukost En biff med creme fraishe lunch En tsk mct till middag och ev en till kvällsmat vid behov. Känns det acceptabelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Förtydligande: Jag menar runt 70 g protein och 140 g fett per dag. Kött innehåller ca 20 g protein per 100 g, dvs du kan äta ca 350 g kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 Förtydligande: Jag menar runt 70 g protein och 140 g fett per dag. Kött innehåller ca 20 g protein per 100 g, dvs du kan äta ca 350 g kött. OK! Tack! Två biff till lunch Två biff till middag Det känns ju mer rimligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 OK! Tack! Två biff till lunch Två biff till middag Det känns ju mer rimligt CF:en får du räkna ut själv. Jag skulle få ont i magen om jag åt så mycket cf varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 15, 2015 Author Share Posted November 15, 2015 CF:en får du räkna ut själv. Jag skulle få ont i magen om jag åt så mycket cf varje dag. Ja, får kika lite mer på vad som är i den. Men ja, är ju en bra mall detta. Tack för hjälpen så länge! Btw, med resten grönsaker menar du väl chips nu va?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 *LOL* Din diet skulle jag inte rekommendera till någon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Ja, får kika lite mer på vad som är i den. Fick du det också till drygt 400 g cf/dag? Vet inte hur noga du är, men det blir en del kolhydraterna per dag ... med tanke på att din korv innehåller en del kh också. Ett alternativ kan vara 150 g majonnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Om jag räknat rätt är energiinnehållet I korvarna kh 9% protein 12% fett 79%. Men köttfärsbiffar (gjorda på blandfärs) är säkert bättre. Om kryddsmör later för krångligt; har du testat vanligt smör utan smaksättning? Jag är väldigt förtjust I kallt smör till varmt kött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Fick du det också till drygt 400 g cf/dag? Vet inte hur noga du är, men det blir en del kolhydraterna per dag ... med tanke på att din korv innehåller en del kh också. Ett alternativ kan vara 150 g majonnäs. Korven ryker ju och blir ersatt med biffar då. Får se lite hur jag gör med CF. Kan bli att man ersätter en del av den med något annat. Om jag räknat rätt är energiinnehållet I korvarna kh 9% protein 12% fett 79%. Men köttfärsbiffar (gjorda på blandfärs) är säkert bättre. Om kryddsmör later för krångligt; har du testat vanligt smör utan smaksättning? Jag är väldigt förtjust I kallt smör till varmt kött. Ja, biffar får det bli. Vanligt smör är ju inga problem att äta. Har väl inte testat till kött men får ju göra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Har du funderat på varför du är så lat? Varför mat inte får ta någon tid alls? Är det en principsak för dig att inte låta maten ta någon tid? Hur fick du i dig mat innan LCHF och vad fick den kosta i tid och pengar då? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 ... och varför började du med lchf? *just asking* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Har du funderat på varför du är så lat? Varför mat inte får ta någon tid alls? Är det en principsak för dig att inte låta maten ta någon tid? Hur fick du i dig mat innan LCHF och vad fick den kosta i tid och pengar då? Lat är väl kanske fel ord. Lat när det gäller mat är det väl mer. Det ger mig inte så mycket att äta mer än att jag blir mätt. Just nu ger det inte mig någon glädje att äta en god måltid. Ännu mindre lägga en massa tid för att få till denna måltid.... som jag inte ens uppskattar fullt ut. Innan så var det väl ungefär samma tidshantering gällande mat. Dock kostade det mer innan men nu lägger jag hellre pengarna på något annat än "hämtmat" 2ggr om dagen. Som smakar samma varje gång och som ger mig lika lite glädje som att äta mig mätt på knäckebröd. Mat är ett nödvändigt ont och hade jag kunnat hade jag bara druckit mig mätt och gjort något roligt samtidigt. Varför spendera 1h på att laga mat och äta den när jag istället kan äta ett paket korv på 5minuter och skruva isär något roligt i 55minuter? ... och varför började du med lchf? *just asking* I början var det för att gå ner i vikt. Vilket jag gjorde. Men det gick åt så mycket tid med att planera, laga, frakta, värma så jag tappade suget efter ett halvår. Sen blev min korv-LCHF dels en vana och ett smidigt sätt att äta hyfsat rätt utan att behöva anstränga sig. Dock har jag inte orkat få i mig tillräckligt med fett troligen för att LCHF-magin ska fungera så jag har gått upp lite långsamt under 1,5-2år (dock bara 7kg eller så) men nu behöver jag ta nya ryck. Anledningen till att jag har fortsatt är dels för det är smidigt och dels för humöret blir bättre av LCHF och man blir inte panikhungrig som man blir när man moffar bröd hela dagarna. Och istället för att gå ut hårt och tro att jag ska orka anstränga mig en massa och fixa massa fräsiga rätter så väljer jag att acceptera hur jag fungerar och bygger det runt det. Detta för att det faktiskt ska bli hållbart i längden. Många andra sätter orimliga krav och vissa nivåer som man ska uppnå, jag väljer i detta fallet att inte göra det utan väljer att inse hur jag fungerar. Jag ser inte mitt sätt att se på mat som en nackdel eller ett fel. Utan det är en prioritering som jag gör. Hade jag velat ändra på det så hade jag säkert kunnat göra det. Men ser ingen anledning till att göra det just nu. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Om jag vore du skulle jag satsa på färsbiffar med kryddsmör. Laga ett lass på helgen så att det räcker hela vecka. Jag gör det också gärna lätt för mig i matlagningen men vill inte vara utan min dagliga avokado och mina ägg. Lite inspiration kanske du hittar hos Tommy: http://www.tommytappar.se/?page_id=64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 "Mat är ett nödvändigt ont och hade jag kunnat hade jag bara druckit mig mätt och gjort något roligt samtidigt". Här kommer ett tips på mättande dryck Äggmjölk: 1 ägg 30 g smör 1,5 dl vatten Koka upp vattnet så att smöret smälter. Häll sedan den kokande vätska i en jämn stråle över ägget samtidigt som du mixar ihop allt. Gott, mättande och ca. 300 kcal Jag gör tredubbel sats och dricker detta tll frukost i tre dagar, men det är ju inget som säger att man inte kan dricka allt på en dag :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted November 16, 2015 Popular Post Share Posted November 16, 2015 Jag tror att din inställning behöver ändras.. och mycken mat lagar sig själv medans man skruvar isär något roligt under 60 minuter! Vad det handlar om är kunskap.. om matlagning. Man behöver inte stå och stirra på maten medans den lagas till. Ugnen är en underskattad del av köket! Likaså grytan. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Om du gärna vill gå ner i vikt så ta smör, inte grädde eller cf. Du kan ju strunta i kryddorna, kanske hittar du smör med havssalt, det är supergott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 Om du gärna vill gå ner i vikt så ta smör, inte grädde eller cf. Du kan ju strunta i kryddorna, kanske hittar du smör med havssalt, det är supergott. Bra tanke där. Kan ju likaväl äta smör som CF. Lite CF till biffarna och sedan en sked smör efteråt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 Jag tror att din inställning behöver ändras.. och mycken mat lagar sig själv medans man skruvar isär något roligt under 60 minuter! Vad det handlar om är kunskap.. om matlagning. Man behöver inte stå och stirra på maten medans den lagas till. Ugnen är en underskattad del av köket! Likaså grytan. Tja, du får ju självklart tro precis vad du vill. Faktum är att det inte är något problem utan det fungerar bra för mig. Det är inte så att jag inte kan laga mat, är rätt ok på det. Det är bara som så att jag tycker det är tråkigt att laga mat när jag ändå inte uppskattar det. Det är ju ganska ogjort arbete så att säga. Jag lägger hellre tiden på något som ger mig glädje och om du tror att jag behöver ändra den attityden för att få vilja att laga mat så är det helt ok. Mest för att jag inte bryr mig det minsta. Och det är inte så att jag ber om tips om hur jag ska ändra min attityd, hade jag bett om tips för det så hade ditt inlägg varit bra. Nu är det bara..... ett inlägg utan värde. Tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jösse Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 Om jag vore du skulle jag satsa på färsbiffar med kryddsmör. Laga ett lass på helgen så att det räcker hela vecka. Jag gör det också gärna lätt för mig i matlagningen men vill inte vara utan min dagliga avokado och mina ägg. Lite inspiration kanske du hittar hos Tommy: http://www.tommytappar.se/?page_id=64 Köpte på mig några kilo köttfärs igår men orkade inte fixa med det efter att barnen somnat. Men snart så ska det göras biffar så det sprutar ur ögonen! (fick bli rå falukorv idag igen på grund av min avsaknad av ork) "Mat är ett nödvändigt ont och hade jag kunnat hade jag bara druckit mig mätt och gjort något roligt samtidigt". Här kommer ett tips på mättande dryck Äggmjölk: 1 ägg 30 g smör 1,5 dl vatten Koka upp vattnet så att smöret smälter. Häll sedan den kokande vätska i en jämn stråle över ägget samtidigt som du mixar ihop allt. Gott, mättande och ca. 300 kcal Jag gör tredubbel sats och dricker detta tll frukost i tre dagar, men det är ju inget som säger att man inte kan dricka allt på en dag :-) Tar det till mig och ska se om jag inte kan testa det någon dag. Känns som om det skulle kunna passa mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Att vara lat eller minimalistisk, konceptet tilltalar mig. Man ska inte överdriva behovet av att märkvärdisera mat. Mätt och frisk, helst på något gott. Dock, korv och chark är inte optimalt utan goda tillbehör eller nödmat. Kokta ägg är lätt att ta med. Biffar också. Men du behöver ju inte ändra alla vanor på en gång. Gör det när du får feeling. Om du är noga med vikten kanske du behöver välja smör istället för grädde/cf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frazz Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Jag är inte överviktig eller så, men jag har ungefär samma inställning som dig när det kommer till att laga mat. Lagade mycket mat förrut när jag bodde hos föräldrarna fortfarande. Nu käkar jag banan pannkaka varje dag med smör och riven ost. Varierar köttet som jag har till, nötfärsbiffar, kyckling, gravad lax. Recept: Mixa/mosa 1 banan, och vispa ihop med 12 ägg samt 2msk kokosolja och salt. Smöra en djup plåt eller liknande som du kan stoppa i ugnen. Häll över smeten och lägg i ugnen. ca 20-30min 200grader Blir bara 4 portioner, så lite omständigt är det, funderar på att göra storkok så att jag har bananpannkaka för en hel vecka så jag slipper göra en ny varannan/tredje dag. Blir en del disk om man inte har diskmaskin, ska installera en snart å andra sidan. Jag äter 1 slice och lägger de resterande 3 portionerna i en matlåda. Serverar med smör och riven ost. River 300g ost eller något sånt i en food processor och lägger i en matlåda så att jag bara kan ta en nypa när jag micrar pannkakan vid senare tilfälle Käkar det till frukost och middag, lunch äter jag ute på jobbet. Servera med korvar eller nötbiffar vilket det nu blir. En pannkaks slice med rimlig mängd smör och ost hamnar på ca 500-700kcal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts