jösse

Hjälp med att få till rätt mängder med allt.

Recommended Posts

Om du skall äta LCHF för att gå ned i vikt så måste du ha koll på kolhydraterna, fettet och gärna komma i ketos, det hjälper, då vet du att du gör rätt och att du är fettdriven. Om vi skiter i ifall det är bra eller dåligt med processad mat etc. och håller oss till vad du vill uppnå och ställer det mot vad du vill göra för insats så är det inte omöjligt tycker jag.

Det går att äta bara korv, biffar, ost m.m. som är av rätt sort, som redan har en bra fördelning av fett och kolhydrat eller så äter man dessa produkter och sätter till rätt mängd fett helt enkelt. Exempelvis kan du äta fläskfärs så är du nästan hemma i fett och kolhydratmängd eller så kan du äta nötfärs och istället lägga på en ostskiva och ha majonäs till eller kryddsmör. Jag har fördelningen 75-80% Fett, 5% Kolhydrat och resten protein som ett sätt att kolla detta. Ett annat är din målvikt t.ex. 85kg omräknat till gram vad gäller protein och sedan inte över 20gram kolhydrat om dagen. Det ger 85gram protein alltså samt HÖGST 20 gram kolhydrat per dag, gärna noll till fem gram bara om du fixar det. Då kommer du i ketos snart. Det finns fler sätt att räkna men går du över gränsen på kolhydrat så är det kört och även för mycket protein för det omvandlas till "kolhydrat" i kroppen och höjer det värdet likatusan. Ingen idé att bara satsa på liten insats om det blir fel menar jag, lite matlagning kan vara tvunget men då menar jag lite och sen får man göra för några dagar så man inte behöver stå varje dag och laga mat.

Mat tips för den som inte vill "laga mat" och inte diska:

1.

Skinka, ost och smör. Använd osthyvel och hyvla av en bit smör från en bit riktigt smör, lägg den på en ostskiva, lägga på en bit skinka, salami eller annat pålägg utan kolhydrat, rulla ihop och kasta in upprepade gånger i munnen. Disken blir osthyveln, skölj i varmvatten varannan dag eller skit i det och bara lägg in i kylen, diska den aldrig mer eller mindre. Fungerar även utan skinka men med en halv tsk kaviar på varje laddning. Man kan även kasta in ett halvt ägg i munnen då varannan tugga.

2.

Korv, ölkorv el. dyl, doppa direkt i majonäsburken (obs majonäs utan tillsatt socker), ta en rejäl klick varje gång och bit av. Ingen disk!

3.

Biffar, laga en laddning som räcker två tre dagar, gör biffar på två delar fläskfärs och en del nötfärs, 200gr/styck, ät som de är allt är rätt då i mängder och fördelning. Vill du ha något gott till, tag blandfärs och lägg på ostskiva, ha majonäs till. En tallrik och en kniv och gaffel blir disken, skölj av i varmvatten varannan dag, diska varannan dag bör räcka.

4.

Het omelett, fet för att komma i ketos. Hacka ned ett halvt paket bacon och en ölkorv, släng i en rejäl smörklick i stekpannan, den kan gärna vara liten och ha höga kanter. Låt fräsa, skaka en gång och låt fräsa lite till. I med en halv dl. riktig 40%  grädde, knäck ned två ägg, rör om så att det blir en röra. Drag av värmen och låt stå ett par minuter så det blir fast, lägg på ett par ostskivor. Ät ur pannan direkt med bestick som inte förstör ev. beläggning. Ha på en klick majonäs om du vill. Detta har jag ätit två gånger om dagen ibland och till frukost bara något eller ett par kokta ägg. Man står sig bra på det. Disk blir en kniv, skölj av i varmvatten bara, ett bestick och stekpannan. Samma sak där diska efter behov, skölj varannan dag diska varannan.

5.

Kokta ägg med kaviarmajonäs. Koka typ 12 ägg så du har ett par dagar. Ät t.ex. två i taget med kaviarmajonäs. En tsk kaviar till en dl. majonäs blir bra sälta tycker jag. Kasta in hela ägg i munnen och tryck sedan in en rejäl sked majonäs direkt så är du hemma. Två ägg kräver en dl majonäs tycker jag. Disk. en sked och ev. ett kärl där du har majonäsen. Du kan ju köpa en burk majjo och sedan ha över hälften i en som du sparat, gör kaviarmajonäs på den ena och ha den andra som den är. Då har du redan den saken klar i kylen.

6.

Lax. Köp 200gr paket med kallrökt lax, köp en bra röra som är god till men utan tillsatt socker. Ät från förpackningen med bara en gaffel, tryck av bitar med gaffeln och ät ur burken med röra. Jag tänker, romsås el. dyl som pasar bra till men här är det fan noga att kolla sockret. Det kan vara från 4gr till 20gr beroende på tillverkare. Disk blir en gaffel, skit i att diska, slicka av den bara men noga :-)

7.

Kaffe och ost, rätt ost fungerar som den är, ätt ett hekto med majonäs eller kaviarmajonäs och ta en stark kopp svart kaffe till. Disk blir kaffekopp typ, skölj av eller skit i det en vecka i taget vettja.

8.

Salami med smält ost, lägg salamiskivor på en tallrik, lägg på en ostbit på varje, in i micron så att osten mjuknar bara och lite till, in med det i käften bara sen en efter en. Gott med starkt kaffe också, fan också kaffekoppen måste diskas eller inte...

9.

Revbenspjäll med Coleslaw. Köp färdiga revbenspjäll grillade, köp en burk coleslaw med så lite kolhydrat som möjligt. Blanda ut coleslawen med majonäs så det blir 50/50, du får en fetare coleslaw med mindre mängd kolhydrat per hundra gram. Ät som det är bara på pappret från affären och sleva i dig coleslaw med en sked. Disk blir en sked, räcker att slicka av eller skölja av i varmvatten om man nu skall vara noga. Tag lite amarone till om det är fredag/lördag. Ajfan, ett glas att diska, eller skölja i värsta fall...

10.

Nötter är inte att förakta heller, det finns bra och dåliga sorter men att kasta in en näve paranöt, macadamia, hasselnöt, mandel eller pekan fungerar. Grymt bra on the fly, kan kombineras med Stark korv i mitt tycke. Bilmat direkt från affären, ingen disk, man kan behöva tvätta händerna dock.

Observera att jag inte skojar här eller försöker driva med dig, jag lever såhär själv (åtminstone på jobbet) vad gäller disken, jag har en kniv en gaffel och en sked som ligger på skrivbordet nu då jag skriver, kniven är inte avslickad sedan senast ser jag nu...

ha det bra

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, du får ju självklart tro precis vad du vill. Faktum är att det inte är något problem utan det fungerar bra för mig. 

Det är inte så att jag inte kan laga mat, är rätt ok på det. Det är bara som så att jag tycker det är tråkigt att laga mat när jag ändå inte uppskattar det. 

Det är ju ganska ogjort arbete så att säga. 

Jag lägger hellre tiden på något som ger mig glädje och om du tror att jag behöver ändra den attityden för att få vilja att laga mat så är det helt ok. 

Mest för att jag inte bryr mig det minsta. :)

Och det är inte så att jag ber om tips om hur jag ska ändra min attityd, hade jag bett om tips för det så hade ditt inlägg varit bra. 

Nu är det bara..... ett inlägg utan värde. Tyvärr. 

Nu var mitt "tips" inte tänkt som så att du behöver bli värsta matlagningsfantasten.. eller ens tycka att det är roligt utan för att man behöver näring förutom energin.

Att få i sig energi är lätt, det är näringen som är det knepiga och det innebär att man blir tvungen att variera sitt intag.. så även om man tar tillskott.

Det räcker med andra ord inte att äta så man blir mätt.. utan man skall/bör äta så man håller sig frisk.

Olika sorters kött/fågel, fisk minst två gånger i veckan, färska grönsaker varje dag, inälvor minst var 14 de dag.. ägg ett par gånger i veckan.. för att hamna något så när i närheten av vitamin/mineral/spårämnes-behovet.

Energibehovet är det lättaste att reglera, det är bara att minska/öka på fett eller kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser