Dazzle Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Det är svårt att inte va offer när man känner sig missförstådd... Precis intagit konferenslunch på UKK (Uppsala Kongress och Konferens) och de hade lovat ordna lchf för mig och flera andra. Jag har i 6 veckor avhållit mig allt socker och ätit superstrikt! För er som är nya här gör jag det för att vården kräver att jag tappar 70kg innan jag och min man får hjälp mot ofrivillig barnlöshet. På sex veckor har jag för första gången Inte ens ätit en nöt eller bit mörk chokladbit. Efter diverse problem fick jag till slut biffar, pizzasallad med morötter i (de hade egentligen en morotssallad till lchf), och oljedressing. Snabbt börjar hela huvudet att snurra å kroppen sticker och på frågan till den helt ovetande personalen som uppvisar förvånade uttryck på varenda lapp från oss i specialkostkön så givetvis var det socker i pizzasalladens dressing! Vågade inte ens fråga om det oxå var ströbröd i biffarna! Så ledsen och besviken efter så många dagars kamp för att nå vårdens hårda krav. Så dåligt. Å så ledsen. För vem som helst som har ett normalt förhållande till socker och till mat måste detta te sig helt galet å "det är väl bara att börja om och äta rätt i nästa mål?" Nej! Det är inte bara att börja om. För en person som är beroende av socker, som hellre äter kakor och tårta i smyg hemma än att ta en fika med vännerna, för en som smygköper och gömmer extra mat, godis, bullar, tårta, och varje gång på fiket spyr ut förklarande lögner som "jag vill ha en sådan och så tar vi tre såna till mannen och barnen", en som hittar på lögner för att behöva åka till mataffären och få köpa något innan man lägger sig på golvet och skriker av längtan... För mig är det inte bara att äta rätt igen. Det är 6 nya veckor av nervösa trevanden för att nå hit igen. Det är igen dagar av fasta för att få kroppen i den form den är i idag. Och allt för att någon annan inte bryr sig nog för att göra ett tillräckligt bra jobb (en bekant köper alltid egen mat när vi är på UKK eftersom han om och om igen får allergiska chocker på konferens här). Sedan har vi underbara Olof Röhlander som säger blicka framåt! Blicka framåt! Så låt mig nu glömma det som varit och låt mig gå framåt, lära mig och vid nästa måltid ställa tio jobbiga frågor istället innan jag äter, och tvinga personalen ringa köket innan jag får svettningar och stickningar i kroppen... Å sitter och tittar som en hundvalp på alla som tuggar godis på mötet nu. Framåt! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Ofrivillig arbetslöshet vad är det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Ja det är skitjobbigt när man råkar ut för något sådant . Vi lever i en skev värld där det naturliga är det som är konstigt och besvärligt. Numera går jag ut direkt från början men att jag är en besvärlig och jobbig typ. Det stör inte mig att bli betraktad som lite udda, hellre det än att göda sockertrollet. Göder jag trollet så blir det jobbigt på riktigt och hela tiden, och då är det mindre jobbigt att vara besvärlig en stund på dagen/kvällen. Jag stärker mig själv också när jag ställer krav på att mina behov också ska tillgodoses, allrahelst om jag har sagt till innan och specialkost. Trots allt har ju leverantören valet att göra det enkelt för sig och servera bra mat till alla ! Att fasta är ett ypperligt sätt att komma igen på, billigt, enkelt och kräver inga specialinköp eller tillagning. Det blir inte så mycket bättre än så. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dazzle Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Ofrivillig arbetslöshet vad är det. Ojdå, tack för T9 rättningen... Ska stå barnlöshet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dazzle Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Tack HelenaB, ska ställa massa krav! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Ojdå, tack för T9 rättningen... Ska stå barnlöshet. Det är många som efter att börjat med lchf har blivit gravida så jag tycker du ska köra strikt och se tiden an 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Kostdoktorn har haft dessa två inlägg på bloggen om LCHF mot barnlöshet: Ät dig gravid: http://www.kostdoktorn.se/at-dig-gravid Mindre socker, fler barn http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Tråkigt att höra . Jag brukar också köra med en mer eller mindre planerad fasta inför lägen som kortare konferenser och dylikt, man vet ju aldrig vad som hamnar i såser och sånt. Vid en middag fick en kollega som är vegetarian bacon lindad runt sina snittar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dazzle Posted November 16, 2015 Author Share Posted November 16, 2015 Margareta och Ti Ti, jo och delvis därför jag är så upprörd. Jag vill göra allt! Kämpar mot vikt och klockan. Och försöker köra strikt nu. Paleo72, ja man får fasta extra. Nu frågade jag om varje grej och mår betydligt bättre i kroppen. Tack ni... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Dazzle! Fortsätt att ställa krav! Det är tröttsamt med oförstående omgivning som tycker att det inte är så noga. Jag vet. Jag har blivit inbjuden till julfest med hela kommunen. Min chef försökte ordna LCHF till mig men det godkändes icke. Inga dieter(förutom vegetariskt och laktosfritt och allergier). Min chef erbjöd sig att försöka ta reda på menyn(vi visste bara att det skulle serveras vegetariskt). Då lyckades hos få damen i luren att skriva "utan kolhydrater" till mig. Jag får vänta och se vad det blir. Jag känner mig först besvärlig men sen sträcker jag på mig och tänker: NÄÄ, JAG HAR RÄTT ATT KRÄVA SPECIAL PRECIS SOM "VEGISAR" OCH ALLA ANDRA SOM ÄR VANA ATT GÖRA DET! Jag hävdar att jag får ont i magen av kolhydratrik mat och inte tål det. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Om du blir ifrågasatt så läs på och tjata skallen av dom om lchf eller fråga om de prackar på en nötallergiker nötter det är så att vi inte tål kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Om man säger som så.. räkna inte med andras förståelse.. för då blir du besviken! Men fortsätt hur som helst att vara besvärlig.. det är din kropp och din hälsa! Ägna sen en tanke på de personer som inte har din kropp och dina besvär.. och inse att de inget begriper! Sen så får du lära dig att så kommer det att se ut framöver.. och den enda som kan hantera de olika situationerna är du! Så det gäller oxå att lära sig lite olika strategier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Säger som alla andra - fortsätt ställa krav! MEN var noga med att förklara varför du inte kan äta det ena och det andra, förklara sakligt hur dåligt du mår, att du blir illamående, snurrig, får ont i magen eller vad det nu kan vara. Min erfarenhet efter 7 år på LCHF är att de flesta lyssnar och vill väl, speciellt om man som jag inte är rädd för att förklara hur dålig jag blir i lederna, att jag har en reumatisk sjukdom som jag är smärtfri i så länge jag låter bli kolhydrater, stärkelse, gluten och socker. Jag brukar alltid ringa upp köksmästaren eller någon annan som har koll och frågar alltid vad vi får, föreslår alternativ och liknande. Jag har varit på flera konferenser och liknande under dessa år som varat allt från 1 dag till 1 vecka och har väldigt sällan blivit besviken på det jag fått. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anlim Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Jag tycker det låter som att du har en del att jobba på som inte rör sockerberoende, du verkar ha en regelrätt ätstörning som jag gissar bottnar i att dämpa någon slags ångest. LCHF är absolut ett bra alternativ, men hur tänker du göra när du gått ner det du ska gå ner? Det kommer ju inte att fungera för dig i längden om du inte tar tag i den bakomliggande orsaken till ditt ätmönster (äta i smyg och så) utan du kommer att fortsätta likadant eller lägga om självskadebeteendet mot något annat (för det är en form av att skada sig själv). Får du någon hjälp av vården med den biten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Efter sex år på LCHF, varav ett par år på strikt, har jag lärt mig att inte ta för givet att folk känner till de begrepp som är självklara för oss. Många vet inte vad LCHF innebär. Många vet inte ens vad kolhydrater innebär. Många vet inte att kolhydrater bryts ned till glukos och andra enkla sockerarter och att detta i övermått frestar på kroppen. Allra helst känner man inte till dessa saker om man är ung och har en intakt "sockerreglering". Det är kanske när man själv hamnat i det metabola syndromet som man börjar fundera och läsa på men kanske inte ens då. Man tar doktorns mediciner i den fasta tron att hen vet bäst och så borde det vara men är inte alltid. I sex år har jag själv undvikit statinerna och väntat på den självklara hjärtinfarkten eller att min hjärna skulle sluta fungera Väntan har hittills varit förgäves Hursomhelst, var ödmjuk inför människors okunskap om dessa ting och försök hitta en väg och en "verbal modell" som gör att du kan äta det du behöver utan att kompromissa för mycket. Om möjligt ät ur en buffé. Det kan ofta vara en fullgod lösning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts