Mia Staff Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 56 år, någorlunda sund (äter ej socker och bara enstaka ggr vitt mjöl) med sköldkörtelproblem (Hashimoto)gjort blodprov och har antikroppar mot insulin GAD65 10ggr mer än maxnormalvärdet. Blodsockert i blodet på fastande mage är normalt. Vad händer? Håller jag på att få diabetes 1????Kan jag isåfall förhindr förloppet med en striktare LCHF kost? Vill inte gå ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Om det är autoimunt är det inte säkert att du kan påverka det via kosten. Sen så är ditt problem inget för amatörer att uttala sig om. Och jag misstänker att du även ställt ungefär samma fråga till din läkare? Du kan hur som helst äta LCHF, får du DT1 eller LADA så minskar ditt behov av tillsatt insulin på LCHF och ingen vet hur långt den autoimuna processen fortgår. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3411186/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mia Staff Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Tack för ditt intresse och länk.Tänkte att någon annan varit i min situation. Enl. doktorn skulle jag dra ner på socker och öka motionen. Därefter bara vänta och se. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 56 år, någorlunda sund (äter ej socker och bara enstaka ggr vitt mjöl) med sköldkörtelproblem (Hashimoto)gjort blodprov och har antikroppar mot insulin GAD65 10ggr mer än maxnormalvärdet. Blodsockert i blodet på fastande mage är normalt. Vad händer? Håller jag på att få diabetes 1????Kan jag isåfall förhindr förloppet med en striktare LCHF kost? Vill inte gå ner i vikt. Inte striktare, men vid autoimmuna sjukdomar rekommenderar man totalt spannmålsfritt, kanske också ta bort mejeri. Så generös med grönsaker, kanske även nötter och frukt, men nolltolerans mot bröd etc. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Inte striktare, men vid autoimmuna sjukdomar rekommenderar man totalt spannmålsfritt, kanske också ta bort mejeri. Så generös med grönsaker, kanske även nötter och frukt, men nolltolerans mot bröd etc. Alltså vore jag du, så skulle jag gå över till strikt Paleo direkt (inget spannmål, inga mjölkprodukter) och prova så i 6 månader och se om det kan ha någon inverkan på proverna. Har du tur så hjälper det, men funkar det inte så har du i alla fall försökt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mia Staff Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Tack Johanna. Ska hålla mig borta från spannmål även om det är väldigt svårt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mia Staff Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Mejeriprodukter är ännu svårare. Gäller det bara komjölkprodukter eller även get och får?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Tack Johanna. Ska hålla mig borta från spannmål även om det är väldigt svårt. Är det en autoimmun reaktion som triggas/förvärras av spannmål/mejeri så räcker det inte att bara dra ned, utan man måste ta bort helt. För att få det att funka, lär dig "fuska" med godkända saker. Finns paleobröd, nötgodis och frukt tex. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Mejeriprodukter är ännu svårare. Gäller det bara komjölkprodukter eller även get och får?? Get och får ska vara bättre men om du är orolig och du vet att du har antikroppar så skulle jag köra på strikt paleo i 6 mån, ta nya prover. Om de är okej så kan du testa att sedan plocka in get/får-produkter ev mejeri. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Fuska kommer vi alltid att göra, men det gäller att hitta fusksaker som är säkra. Det kan vara så för dig att kolhydrater inte är jättefarliga, medan spannmål eller mjölkprodukter är det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mia Staff Posted November 23, 2015 Author Share Posted November 23, 2015 Äter du själv paleo? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Äter du själv paleo? Ja, jag har MS, också en autoimmun sjukdom. Jag kan inte äta spannmål alls, och äter inte mejeriprodukter, men däremot smör. Men det har varit diskussion på forumet om DT1, och att mjölkprodukter kan vara en större problem än vid andra autoimmuna sjukdomar, det är därför jag tror du ska testa att ta bort båda helt i 6 mån och sedan ta nya prover. Men viktigt är att hitta nytt godis och ny snabbmat när man är trött tex. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Äter du paleo kommer du automatiskt äta lågkolhydratkost, men kanske inte nödvändigtvis strikt under 20 gr kolhydrater. Men där du förut kanske tog lite pasta eller ett bröd ibland, så kan du på paleo istället ta en potatis eller fröknäcke. Ät en fruktsallad med kokosgrädde, eller nötbollar gjorda på nötter, kokosflingor, kakao, kokosolja och dadlar. Gör en smoothie på mandelmjölk eller kokosmjölk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mia Staff Posted November 24, 2015 Author Share Posted November 24, 2015 Tack för bra tips. Men kan frukt vara bra då det höjer blodsockert och ökar på insulinproduktionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Tack för bra tips. Men kan frukt vara bra då det höjer blodsockert och ökar på insulinproduktionen? Mitt exempel är knep på hur du ska undvika äta spannmål/mejeri. Om du står inför valet av en brödbit eller frukt, ta frukten. Båda innehåller kolhydrater, men spannmål kan ibland bidra till autoimmuna reaktioner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 24, 2015 Share Posted November 24, 2015 Skilj på frukt och frukt! Per se.. om frukt vore din främsta energikälla så är kolhydrater/glukos din främsta energikälla! Hur många säckar svenska ekologiska äpplen äter du per dag? Kikar man i Finelis databas så innehåller ett Finskt äpple cirka 8/100, det är ett stort äpple.. mest troligen två? http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11060〈=sv Kikar vi sen på bär.. som är ett annat namn på frukt! Bär medelvärde.. tada cirka 7/100! Hur ser ett medelbär ut? Hur finner jag dem ? Hur som helst back to basic.. svenskaste som finns, blåbär och lingon.. om man gillar sånt.. de är för övrigt gratis att plocka i skogen.. oså får man motion och frisk luft på köpet! Blåbär cirka 6/100! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=442〈=sv Lingon nästan 7/100! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=440〈=sv Jag kan lova dig en sak.. oavsett kolisinnehåll så lär du förbruka både mer kalorier och kolisar när du går ut i skogen och plockar dem.. och då inråknar jag eventuell svamp som du får med dig hem! Grejen är.. om du slopar de där stora koliskällorna du vet vilka.. så kan du så gott som frossa i frukt/bär.. utan att det springer upp i kolisnivåer som ger di ett högt och besvärligt blodsocker! Grejen nr2.. är att du inte skall övergå till att frossa i frukter och bär med grädde hur som helst.. thats not the real solution! Grejen nr 3.. du skall äta riktig mat.. och om du sen känner för detta så kan du som dessert äta en frukt/bär med grädde! Grejen nr 4.. vid vissa årstider så finns det fritt och gratis i skogen både bär och svamp.. det vore synd att låta dessa ruttna bort.. då är det så enkelt som så att man planerar in detta i sin helgmåltid! Man kan även frysa självplockade bär, men man bör helst äta en del direkt! Har man trädgård så kan man ta jordgubbar och hallon.. om man odlar sådant! Grejen nr 5 är.. om självplockade bör/frukt vore vår enda kolhydratkälla så befann vi oss alla i ketos större delen av året! Välj dina frukter/bär med omsorg, se dem mer som hälsotillskott än som energi! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts