Gäst

Förbättrad syn/hörsel?

Recommended Posts

Gäst

Jag gjorde min senaste synundersökning för kanske 4-5 år sedan hos optiker då jag skulle köpa nya läsglasögon (något närsynt, litet astigmatiskt fel, som mest gör att jag blir trött vid läsning/stirrande på skärmar). Jag ser tillräckligt bra för att både köra bil och flyga utan korrigering.

Var nyligen hos en flygläkare som sade att jag ser mycket bättre än vad det står på mitt 4-5 år gamla recept. "Antingen har det hänt något, eller så var det en dålig optiker", sade han. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall tro om den här undersökningen, men det gjorde mig nyfiken på hur det egentligen står till med min syn och om 6 års förändrad livsstil har kunnat påverka den.

Så, nu när min man har haft sönder sina glasögon och vi skall köpa nya tillsammans så tänker jag passa på att få en ny synundersökning hos en annan optiker och se vad dennes resultat blir. Det skall bli spännande! (Egentligen skulle jag vilja gå till en ögonläkare som inte säljer glasögon.)

Kanske har det skrivits om detta mycket redan, jag tycker mig ha sett det nämnas här och där med "bättre syn" under åren, men nu undrar jag om ni som har den här erfarenheten finns här. Vill gärna veta lite mer. :)

Blev något bättre med kostomläggning/livsstilsförändring och har ni det svart på vitt? Vad var det som blev bättre? Har ni gått till samma optiker eller ögonläkare? Finns det något annat med synen/ögonen (eller även hörseln) ni vill berätta? Har det blivit sämre/är oförändrat?

Kort sagt, vill veta. ;)

/SvartaSara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått klart bättre snyn sedan jag började äta LCHF för 5 år sedan.

För ca sju år sedan gjorde jag en hälsokontroll via mitt jobb och då sa dom att om min syn skulle försämras så kanske jag kommer behöva glasögon. I sommras gjorde jag samma undersökning och då hade jag normal syn på ena ögat och bätre än normalt på det andra.

Kan tillägga att jag gjorde en synundersökning hos en optiker för två år sedan i samband med att jag skulle ta körkort, och när jag började rabbla upp de näst minsta bokstäverna utan problem så blev jag stoppad och optikern sa att det räcker detta är överkurs.

De allra minsta bokstäverna hade jag nog klarat de flesta i alla fall, men inte alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min syn har blivit mycket bättre av lågkolhydratkost. Jag hade -2,75 på höger öga och -2,0 på vänster. Nu har jag -2,0 och -1,0 efter fyra år på lchf. Optikern kunde inte tro det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis hämtat ut nya glasögon för att min syn blivit bättre. Jag är mindre närsynt.

2009 hämtade jag ut dom gamla. Någonstans i dom krokarna så började jag tillföra mer fett i maten. Jag tog ett litet steg i taget, fettskrämd som jag var.

2011 gjorde jag en ny undersökning och då hade synen blivit något bättre. Då hade fettkvoten ökat ytterligare.

Våren 2012 tog jag det sista steget till LCHF. Jag upptäckte helt plötsligt att dom minipizzor och Gorbys jag hade i frysen inte blev uppätna. Och nu efter 2,5 år på LCHF så är synen så pass mycket bättre så det var hög tid att skaffa svagare glas.

Om det beror på kosten går ju inte att veta säkert. Det kan finnas andra orsaker. Min optiker verkade inte så förvånad. Tydligen händer det ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man närsynt så kan förbättrad syn även bero på åldern. Min närsynthet har blivit mycket bättre, men förbättringen startade redan innan jag hoppade på LCHF-tåget. För tyvärr så beror min förbättrade syn på åldern, eller som min optiker uttryckte det: -Hade du inte varit närsynt så hade du behövt börja med läsglasögon. Och visst är det så att liten text är svår att se med linserna i, men "nakenögd" kan jag däremot läsa hur liten text som helst.

Jag måste dock erkänna att jag är lite nyfiken på synträning - att det enligt vissa sägs gå att träna fram bättre syn. Jag har försökt lite, men projektet rann ut i sanden pga tidsbrist. Får göra ett nytt försök under julledigheten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man närsynt så kan förbättrad syn även bero på åldern.

Jaha, se där.

Vet du varför det är så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, se där.

Vet du varför det är så?

Jag tyckte jag hade en bra förklaring, ända tills jag skulle formulera den här. Då insåg jag att den inte håller.

Så jag vet inte :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:)

Jag har sökt runt lite och det skulle kunna ha med ålderssyntheten att göra, men jag blir inte riktigt klok på hur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85lderssynthet

Hittade ett blogginlägg om närsynthet av Kostdoktorn som inte kom med i boken. Jag tycker inte det han skriver stämmer in på mig. Min syn var fullgod vid 20 då ögat tydligen växt klart, men 5 år senare behövde jag glasögon i jobbet.

http://www.kostdoktorn.se/mysteriet-med-narsynthet/

På Kolhydrater.ifokus har ämnet LCHF och bättre syn också varit uppe:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716279b9cb46222d06fd3d-nagon-som-fatt-battre-syn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, att det är ålderssynthet som spökar tror jag på (annars skulle min optiker inte uttryckt sig som han gjorde). Men presbyopi beror ju först och främst på att linsen stelnar, och det förstår jag (när jag tänker efter) inte hur det skulle kunna påverka positivt på långt håll.

Men jag skall också forska vidare efter en förklaring :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lätt närsynt, -1.75, och har sedan 20-årsåldern (nu 45) sakta men säkert bytt ut linserna mot svagare. Som sämst var styrkan -2.5 vill jag minnas. Enligt optikern beror det på stigande ålder, men jag har aldrig fått någon vettig förklaring. Jag klarar mig än så länge utan läsglasögon och hoppas göra det ett bra tag till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid närsynthet är linsen mer ihoptryckt konvex än optimalt. Ljusstrålarna bryts lite före näthinnan och bilden blir inte skarp. Även när man slappnar av ögat och tittar i fjärran är fortfarande linsen för knubbig.

Sedan kommer åldersseendet och då orkar inte ögats små muskler klämma ihop linsen som kanske också blivit lite hårdare. Så beroende på ögats förändring och hur gravt synfel man har så kan man parera för åldersseendet. Det kan också bli så att man korrigerar för både närsynthet och åldersseende samtidigt. Själv är jag kraftigt närsynt och klarar mig undan läsglasögon på ren vilja, men ska strax till optikern, det ska bli intressant att se hur utvecklingen varit under året.

Jag tror att kvaliteten på ögats bild, förutom just brytningsmässigt, borde kunna gynnas av ketogen kost då man undviker glasering av de små blodkärlen som ju är vitala för ögat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag gick i gymnasiet för hundra miljoner år sedan (på 80-talet) hörde jag någon berätta att man kunde förbättra närsyntheten om man slutade äta socker och också gjorde speciella övningar för ögat. Det där etsade sig fast eftersom jag var/är närsynt och nu kvalar in för progressiva glasögon (men har inte orkat ta steget). Ålder 52 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 6 månader innan jag lade om kosten till LCHF, (2006), hade jag börjat få mörka fläckar på min ögonbottnar som ögonläkaren påstod hade med min diabetes att göra.

Ca 4 månader efter jag lagt om kosten var det dags för att fota mina ögon, (hade ett villkorat BE körkort, är inte villkorat längre), då hade fläckarna försvunnit och synskärpan förbättras.

Nu 9,5 år efteråt så har inte synskärpan förändrats något enligt optikern.

2 dagar efter jag lade om kosten kunde jag fasa ut mitt insulin som jag hade tagit i ca 7 år innan, har inte behövt något insulin sedan dess.

Tycker att jag hör bra fortfarande, trots att jag har jobbat på mekanisk verkstad hela mitt yrkesliv.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att synen kan bli bättre när man blivit lite äldre kan kanske stämma. Men för mig upptäcktes min försämring när jag var 27-28 år, men vid 32år så var synen klart bättre.

Så jag ser fram emot att kanske få ännu bättre syn vid 40-45 (skämt åsido) :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan kommer åldersseendet och då orkar inte ögats små muskler klämma ihop linsen som kanske också blivit lite hårdare. Så beroende på ögats förändring och hur gravt synfel man har så kan man parera för åldersseendet. Det kan också bli så att man korrigerar för både närsynthet och åldersseende samtidigt.

Hur kan synen bli bättre när musklerna blir svagare och linsen blir styvare?

Och det här. Jag tänker säkert galet, men jag kan ju fokusera på varje delsträcka till oändligheten även om det är suddigt. Varför hamnar bilden strax framför näthinnan hela vägen dit?

Om jag tex. fokuserar på 50 meter måste ciliarmuskeln ha en viss anspänning, vid 100 meter något mindre osv. till den är helt avslappnad. Varför justeras inte anspänningen så att bilden hamnar på näthinnan till dess att linsen inte blir smal nog?

Hur mycket ciliarmuskeln ska spännas borde, tänker jag, skötas av hjärnan. Och hjärnan är ju annars ett väldigt flexibelt organ. Sätter man på sig glasögon som vänder upp och ner på allt så kommer hjärnan efter ett tag att ha vänt allt rätt igen.

När man börjar drabbas av ålderssynthet så hamnar alltså bilden närmare näthinnan. På varje delsträcka fram till oändligheten. För ögat blir väl inte kortare? Jag förstår inte det här.

De aktiva komponenterna i ögats brytande system är den inneboende fjädringsförmågan hos linsen och själva ögongloben i kombination med de muskler som kan reglera dessas form. Linsen är en konvex, fjädrande skiva som själv strävar att inta så sfärisk form som dess elasticitet medger. Linsen är upphängd inne i den ringformiga ciliarmuskeln. Ciliarmuskelns diameter är som störst när den är avslappnad, och minskar när den anspänns. Linsen är fäst i ciliarmuskeln via trådar som är sträckta när muskeln är avslappnad, och slaknar när muskeln anspänns. När blicken fästs på föremål långt bort, slappnar ciliarmuskeln av helt, och trådarna drar ut linsen maximalt. I det läget blir inte närsyntas lins smal nog för att bilden på näthinnan ska bli skarp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Närsynthet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det här. Jag tänker säkert galet, men jag kan ju fokusera på varje delsträcka till oändligheten även om det är suddigt. Varför hamnar bilden strax framför näthinnan hela vägen dit?

Om jag tex. fokuserar på 50 meter måste ciliarmuskeln ha en viss anspänning, vid 100 meter något mindre osv. till den är helt avslappnad. Varför justeras inte anspänningen så att bilden hamnar på näthinnan till dess att linsen inte blir smal nog?

Hm, jag har nog tänkt lite för fort. Det borde bero på att det bara är en lins som ska reglera avståndet. För att det ska bli fokus på trädet där borta krävs en viss anspänning, och då hamnar bilden inne i ögat där den hamnar.

Tillägg: Har grunnat på det där i flera år. Kommer på det strax efter att jag lagt upp min okunskap till allmän beskådan. B)

Men det förklarar inte hur synen kan bli bättre när ålderssyntheten sätter in. Om det inte är ögat som blir kortare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick lite tips av min vänliga optiker (hon var inte inne när jag var in i butiken för att fråga, så hon ringde upp mig) så nu kanske vi kan vara något på spåren.

Om det är pseudomyopi (falsk närsynthet) man dras med kan man tänka sig att synen blir bättre när synen blir sämre. Om ciliarmuskeln hamnar i ett krampläge efter allt för intensivt stirrande i böcker/datorer/telefoner har man pseudomyopi, vilket inte är ett egentligt synfel. Om den sen inte orkar krampa längre för att den blir gammal och trött, eller slappnar av av någon annan anledning så kan synen bli bättre. Ciliarmuskeln är en muskel som andra muskler, och precis som andra muskler kan man ha spänningar i den.

Jag frågade min optiker om det kunde finnas något psykosomatiskt med i spelet, men hon sa nej till det. Jag har för egen del alltid tänkt tanken att det, i alla fall delvis, kan vara just det för mig.

Är ögat för långt, myopi, är det mindre chans till förbättring, ögat kan nog inte bli kortare. Dras man med båda, vilket man borde kunna tycker jag, kan det kanske bli en liten förbättring.

För att vara tydlig så pratar jag bara om närsynthet och åldersynthet så som jag beskrivit problemet.

Jag har nog inte förstått det riktigt än men det bör vara en bit på vägen.

Vidare så finns det personer som har anlag för att dra på sig synproblem; överdrivet närarbete/läsning kan orsaka att ciliarmuskeln krampar, vilket gör att ögats lins inte återgår till neutralläget för avståndsseende. Detta kan misstolkas som en äkta närsynthet, men är egentligen s.k. pseudomyopi. Om inte optikern är uppmärksam på symptombilden eller hör sig för om patientens synbeteende, så ordineras glasögon/kontaktlinser för närsynthet. Detta gör att ögat måste ställa om sig ännu mer (det ska ju ackommodera för närseendet, och får nu även ta i extra för att kompensera för avståndsglasen), varvid krampen ökar. Det blir suddigare på håll, starkare glas ordineras, etc... Jag ser ibland fall där medelålders personer efter årtionden av närsynthet får en spontan reduktion av närsyntheten (från minus till mindre minus), men betydligt oftare personer som varit rättsynta och som går från ingen översynthet till översynthet (från noll till plus).

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=36&t=17680&start=15#p571951

https://en.wikipedia.org/wiki/Pseudomyopia

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde, tänker jag, innebära att om man dras med pseudomyopi så kan man, om man hittar en teknik som får ciliarmuskeln att slappna av, förbättra sin syn. Ju tidigare man börjar desto lättare borde det vara. Man behöver kanske inte vänta på ålderssyntheten.

Problemet i så fall är, i alla fall för mig, att jag inte har vetat om vilken typ av närsynthet det är jag har. Jag har litat på mina optiker. Vilket jag inte är ensam om. Att sitta och försöka få ciliarmuskeln att slappna av om det är ögongloben som är för lång är ju inte så meningsfullt. Dom flesta har vad jag förstår trots allt en äkta närsynthet.

Det bästa vore naturligtvis att man lever sitt liv så att muskeln aldrig krampar. Vi är inte skapta för att sitta och stirra i något på kort avstånd under långa perioder. Så har vi aldrig tidigare under vår utveckling använt våra ögon.

Min optiker förklarade också att ciliarmuskeln i princip är avslappnad efter några meter, jag har för mig att hon sa typ sex meter. Att fokusera på 50 eller 100 meter är alltså i princip ingen skillnad. Det är dom första metrarna som ciliarmuskeln och linsen får jobba.

Man kan jämföra med ett kameraobjektiv. För att ställa skärpan på nära håll får man skruva ganska mycket på objektivet. Efter några meter behöver man knappt justera alls.

Det syns på det här objektivet. Efter 5 meter är det nästgårds till oändligheten.

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/SAL50F18/sony-objektiv-50mm-sal-50f18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en synträningsbok för något år sedan, jag tänkte att det inte skadar att försöka. Övade ett tag, men det rann ut i sanden pga div omständigheter. Skall ta tag i det igen, kanske under julen.

Men det jag märkte när jag höll på var att i alla fall astigmatidelen av mitt synfel gick att påverka hyfsat enkelt.

Boken heter "Improve your eyesight naturally", av Leo Angart.

Det finns även en del videor mm i ämnet om man googlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns en video med Leo Angart:

I tråden jag länkade till ovan diskuterar man Angarts och Bates metod. Angarts metod verkar vara Bates metod. Och Bates metod verkar det inte finnas mycket belägg för att den fungerar.

http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=36&t=17680

https://en.wikipedia.org/wiki/Bates_method

Jag har inte kollat på hela videon. Och jag har heller inte läst mer än så här. Men jag är skeptisk till att det har sådan bra effekt som det framställs. Jag tänker att om det fungerade som det sägs skulle vi vara fler som inte behövde glasögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är kluven.

Förvisso så tror inte jag heller att det är så lätt som i videon att fixa rätt ett synfel. Men det kan ju funka och det skadar ju inte att testa - det värsta som kan hända är ju att inget händer. Och det är ju många andra enkla lösningar som industrin inte vill att vi skall upptäcka, spontant tänker jag på riktig mat och barfotalöpning. Dessutom är ju människan gärna bekväm och letar hellre en quickfix än han/hon jobbar lite.

Som sagt, jag är definitivt inte heller övertygad när det gäller synträning. Bara hälsosamt nyfiken :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, att röra på och använda ögat kan inte vara fel. Det är gjort för att användas.

Kanske hamnar vi lite OT nu, men jag tänker att sådant som fungerar förr eller senare kommer att bli en del av det gemensamma medvetandet, även om kanske inte alla praktiserar det. Bates kom med sin metod för styvt 90 år sedan, gott om tid för att visa sig fungera.

Barfotatrenden och rörelsen för riktig mat är relativt nya rörelser. Jag kan tycka att i alla fall trenden för riktig mat går med en rasande fart nu. Relativt sett.

Man får tänka på att dom allra flesta människor överhuvudtaget inte funderar på vad dom äter. Dom äter det dom alltid ätit. Mer eller mindre. Man kan nog inte förvänta sig att allt ska vändas över en natt.

Samma sak kan man säga om barfotatrenden. Boken "Born to run" av Christoffer McDougall kom 2009. Xero Shoes startade också 2009 och om jag har fattat rätt så verkar det som att dom växer hela tiden. Vibram Fivefingers började säljas 2005.

Vi får ge det lite tid :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jahapp, då har jag fått en ny synundersökning, och mycket riktigt, min närsynthet är bättre. Min optiker verkade inte heller så förvånad. Han var imponerad över att jag kunde läsa en rad som enligt honom inte är så vanligt att man kan läsa när man kommer dit, så jag är glad. Mitt brytningsfel är tydligen också något som "nästan alla" har och jag ångrar att jag inte frågade mer när jag var där. Om det är något som "nästan alla" har, vad är det då och vad beror det på?

Jag har också förstått nu att just närsynthet (falsk/äkta) är något man kan träna upp. Minns att jag började uppleva besvär med ögonen i ca. 17-årsåldern, ungefär samtidigt som IBS slog ut för fullt och jag började utveckla mer symptom på (vad jag tror) metabolt syndrom. Det där med ciliarmuskeln är jätteintressant, jag upplever verkligen att jag blir trött/spänd i ögonen av mycket stirrande i skärmar och böcker.

Tycker det är häftigt hur lite vi vet och förstår om saker. (Eller hur lite jag vet, & det är så spännande ^_^ ) En del saker vet vi kanske lite hur de fungerar och vad de gör, men förstår inte mekanismerna bakom och varför det fungerar på ett visst sätt. Helt otroligt bara ATT det fungerar. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg