Peter B Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Fasta är inne...har du också testat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Min rekord er 9 døgn, og siden 5 døgn, men jeg kjører 16:8 til vanlig. Det er praktisk talt problemfritt, men jeg fryser litt mer. Det er ikke noe problem, egentlig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Jag började med 16:8 fasta för ca två månader sedan, först två ggr.vecka för att snart öka på till nu alla dagar i veckan. På helgen brukar det passa bra med en 24-timmars-fasta. Det fungerar fantastiskt bra! Framför allt så går jag äntligen NER I VIKT, vilket hela tiden har varit mitt huvudsyfte med kosten. Det har gått mycket trögt förut trots mycket strikt LCHF. Nu rasslar det liksom till och jag behöver inte tänka så mycket på vad jag ska äta för att effektivisera. Det funkar så bra mycket för att jag skippar de mål som jag ändå normalt sett äter utan sällskap. Behöver inte förklara något, ingen märker något(förutom att jag blivit slankare 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Tja... 16:8 kallar jag inte fasta, det är mitt ätmönster. Och 5:2 + 16:8 blir väl så där en 40 timmar utan mat...men det kändes inte bra. Förr I världen köpte jag paket med olika mer eller mindre äckliga juicer och fastade 6 dagar...men det var ju inte bara vatten så då räknas det inte. Edit: Råkade se Martinas blogginlägg om fasta. Enligt henne skulle man undvika även kaffe eftersom det påverkade tarmhormonerna...det har jag aldrig gjort, men det är väl något att testa då. Skulle göra det hela lättare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Tre dygn en gång efter ett år på LCHF mest för att testa. Avslutade med sex km löptur vilket fungerade utmärkt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Fasta är inne...har du också testat? Bara vatten? Du menar alltså inte ens svart kaffe, Peter? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Du som fastar längre än 16 tim, fastar du 1 tim i taget? Eller håller du fast vid längden på fastan som du bestämde från början? Jag brukar ta en timme i taget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Du som fastar längre än 16 tim, fastar du 1 tim i taget? Eller håller du fast vid längden på fastan som du bestämde från början? Jag brukar ta en timme i taget. Jag bestämmer längd från början, funkar bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Äsch, jag tar det som det faller sig. När jag fastade 48 timmar så var tanken från början att det bara skulle bli 40 timmar men hoppade sen över lunchen eftersom jag inte var hungrig då... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 24h fasta är smidigt vid lunchträning, ingen stress att kasta i sig mat efteråt. Brukar bestämma innan, middag till middag. Men inte bara vatten, kaffe under dagen och en liten tesked kokosolja på morgonen. Röstade ändå...... Längsta 39h. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 24h fasta är smidigt vid lunchträning, ingen stress att kasta i sig mat efteråt. Brukar bestämma innan, middag till middag. Men inte bara vatten, kaffe under dagen och en liten tesked kokosolja på morgonen. Röstade ändå...... Längsta 39h. Kokosolja är ju "fusk" Bara vatten? Du menar alltså inte ens svart kaffe, Peter? Jag modifierade frågan för omröstningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Tack Peter, då kan jag också vara med 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 För en månad sedan fastade jag för första gången i mitt liv. Det blev 6 dygn med bara ca 2 liter kaffe om dagen. Blev lite förvånad över att jag aldrig kände mig hungrig, men det kanske beror på att jag har idkat strikt LCHF i 6 år nu. En intressant iakttagelse var att blodsockerkurvan blev spikrak efter ett dygn och hamnade strax över 4 mmol/l. Har sedan en tid använt en Freestyle Libre som mäter sockret kontinuerligt. Ska nog testa att fasta under en längre tid för att se om min diabetes eventuellt ger sig av då. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Även Martina Johansson fastar och har fått många kommentarer om det: Hemligheten bakom fasta Dag 3 av 5 (Min långfasta) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 36 h, men jag vattenfastar inte utan dricker te och buljong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 19, 2015 Author Share Posted November 19, 2015 Tidigare har jag som längst fastat ca 36 timmar...men testar just nu med en längre fasta. Jag är inne på dag 4 och håller på max 1 dygn till.Min erfarenhet så här långt är att hungern inte är ett stort problem. Men jag känner mig ganska ofokuserad och trögtänkt...lite viljelös också...så det är inte speciellt skojigt. Men om någon kan bevisa stora hälsofördelar med detta så tycker jag att man står ut utan större problem .Någon som har några teorier runt om man fastar med lågt kaloriintag, typ några 100 kalorier om dagen, mår man bättre eller sämre då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Tidigare har jag som längst fastat ca 36 timmar...men testar just nu med en längre fasta. Jag är inne på dag 4 och håller på max 1 dygn till. Min erfarenhet så här långt är att hungern inte är ett stort problem. Men jag känner mig ganska ofokuserad och trögtänkt...lite viljelös också...så det är inte speciellt skojigt. Men om någon kan bevisa stora hälsofördelar med detta så tycker jag att man står ut utan större problem . Någon som har några teorier runt om man fastar med lågt kaloriintag, typ några 100 kalorier om dagen, mår man bättre eller sämre då? Vad är ditt mål med fastan? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Martina Johansson håller på att fasta nu. Så här skriver hon om det: http://martinajohansson.se/hemligheten-bakom-fasta/ http://martinajohansson.se/dag-3-av-5-min-langfasta/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 19, 2015 Author Share Posted November 19, 2015 Vad är ditt mål med fastan? Mest för att testa så man vet hur det känns ... och om mer forskning kommer fram som pekar på att det är nyttigt för immunförsvaret så verkar det ju vettigt att göra detta...också intressant att se hur vikt och blodsocker påverkas....och se hur man mår om någon vecka...och se hur träningen går då osv... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 19, 2015 Author Share Posted November 19, 2015 För någon som är intresserad... så ligger blodsockret på ca 4.1 mmol/L (normalt för mig ca 5.9 ) blodketonerna ligger också på 4.1mmol/L (normalt mellan 0-2 , fastande, EJ efter träning) Jag tror att man kan säga att det är ganska förväntade värden. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Tja... 16:8 kallar jag inte fasta, det är mitt ätmönster. Och 5:2 + 16:8 blir väl så där en 40 timmar utan mat...men det kändes inte bra. Förr I världen köpte jag paket med olika mer eller mindre äckliga juicer och fastade 6 dagar...men det var ju inte bara vatten så då räknas det inte. Edit: Råkade se Martinas blogginlägg om fasta. Enligt henne skulle man undvika även kaffe eftersom det påverkade tarmhormonerna...det har jag aldrig gjort, men det är väl något att testa då. Skulle göra det hela lättare. Det skulle vara intressant att få veta mer om kaffet och tarmhormonerna. Något som vet mer? Jag har inga problem med att vattenfasta, men till slut så längtar man efter någon smak i munnen. Vilken som helst nästan Då har jag druckit kaffe eller ört/grönt te. Nu är jag inne på andra fastedagen, och tar en dag i sänder. Jag förbereder rätt långt innan en fasta, med att tömma kylen och skafferiet. Dra ner ordentligt på kh, och äta endast en gång om dagen nån vecka innan. Och att se över almanackan, så det inte är några inplanerade kalas eller liknande. För det är inte roligt att laga mat när man fastar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Långt hopp mellan 12 och 24 timmar... Och jag antar att det som avses är frivillig fasta, inte något i samband med sjukdom eller liknande. Och helt kalorifritt, ja då har jag nog aldrig fastat ett helt dygn, men ändå mer än 12 timmar. Sambon har fastat en dryg vecka, men då drack han buljong vissa dagar, så det kanske inte räknas enligt definitionen ovan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Tidigare har jag som längst fastat ca 36 timmar...men testar just nu med en längre fasta. Jag är inne på dag 4 och håller på max 1 dygn till. Min erfarenhet så här långt är att hungern inte är ett stort problem. Men jag känner mig ganska ofokuserad och trögtänkt...lite viljelös också...så det är inte speciellt skojigt. Men om någon kan bevisa stora hälsofördelar med detta så tycker jag att man står ut utan större problem . Någon som har några teorier runt om man fastar med lågt kaloriintag, typ några 100 kalorier om dagen, mår man bättre eller sämre då? Jason Fung rekommenderar avfettad benbuljong (eller grönsaksbuljong) vid längre fasta för att ersätta förlorade mineraler och protein ( om jag inte minns fel ) Finns en kostdoktorn intervju, annars är Jimmy Moores intervju med honom lång och bra. (Podden heter livin la vida lo carb) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 För någon som är intresserad... så ligger blodsockret på ca 4.1 mmol/L (normalt för mig ca 5.9 ) blodketonerna ligger också på 4.1mmol/L (normalt mellan 0-2 , fastande, EJ efter träning) Jag tror att man kan säga att det är ganska förväntade värden. Alltid kul med lite värden! (Har inte själv ngn mätare) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 20, 2015 Author Share Posted November 20, 2015 Då kan jag avsluta fastan med gott samvete och ge mig själv en klick i omröstningen för 5 dygn. Summering: + Blodsocker: -1,5 mmol/L mot normalt+ Blod Ketoner: 4,5 ganska kraftig ketos+ Vikt: -3 kg+ Fettmassa: -0,5% + Ganska måttliga hungerkänslor - Zombieliknande medvetandekänsla+Tränade spinning en gång under perioden utan problem 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Vad är orsaken till intresset för och mätningen av blodsockernivån i samband med fastan, är det pga diabetes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Vad är orsaken till intresset för och mätningen av blodsockernivån i samband med fastan, är det pga diabetes? På något sätt bör blodsocker och ketonkroppar fungera som kommunicerande kärl iomed avsaknad av kaloriintag! Längre tids avsaknad av kalori/kolhydrat-intag borde kunna ses som olika fördelning av glukos/ketonkroppar i blodet? Speciellt som man under sådana förhållanden inte tillför glukoida aminosyror heller! Jag är altså inte inne på att det är det som är eftersträvansvärt.. utan det vore snarare konstigt om fördelningen inte såg annorlunda ut! Litta en reflektion på en annan debatt om vilka nivåer av protein som är optimalt för ketos! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 48 timmar på enbart vatten för många år sedan (inte LCHF) efter att ha läst om det i en bok om yoga och kört 24 timmar första gången. Jag tyckte att det var intressant att hungerkänslorna avtog efter 24 timmar, precis som det stod i boken. Det kändes som att jag hade kunnat fortsätta fasta ännu längre utan några problem, men under andra dygnet fick jag en ny soffa hemlevererad. Efter att ha monterat ihop den var jag helt slut och fick lägga mig att vila. Jag minns att jag också blev rätt frusen. Jag har inte testat att fasta på senare år, men tänker mig att det är bra mycket lättare om man är i ketos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 På något sätt bör blodsocker och ketonkroppar fungera som kommunicerande kärl iomed avsaknad av kaloriintag! Längre tids avsaknad av kalori/kolhydrat-intag borde kunna ses som olika fördelning av glukos/ketonkroppar i blodet? Speciellt som man under sådana förhållanden inte tillför glukoida aminosyror heller! Jag är altså inte inne på att det är det som är eftersträvansvärt.. utan det vore snarare konstigt om fördelningen inte såg annorlunda ut! Litta en reflektion på en annan debatt om vilka nivåer av protein som är optimalt för ketos! Jag förstår inte vad du menar alls nu. Eller, menar du att man mäter blodsocker för att dubbelkolla om man är i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Ska testa en 36 timmars fasta med start om tio minuter ska bara moffla i mig ett sista ägg 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Jag förstår inte vad du menar alls nu. Eller, menar du att man mäter blodsocker för att dubbelkolla om man är i ketos? Det är rätt vanligt.. att man inte begriper vad jag skriver dvs! Fasta.. dvs så gott som avsaknad av någon form av kalorier är såklart ett rätt extremt tillstånd! Det vore förunderligt om det inte blev någon skillnad alls? Om man säger som så.. kroppens homeostas strävar att hålla ett normalt blodsocker.. utan det så dör vi. Hypoglykemi är ett dödligt tillstånd.. främst för att dina röda blodkroppar endast kan använda glukos. Däremot så är Hypoglykemi ett relativt tillstånd.. man kan ligga på 3 utan att märka det och kortare perioder ännu lägre utan att dö. Momentant blodsocker säger väldigt lite om hur mycket som går åt/tillverkas/äts! Vad kroppen har att göra när blodsocker sjunker är att använda alternativa bränslen och öka glukonoegenesen när glykogenolysen inte längre räcker till. På sätt kan dina röda blodkroppar/en liten del av hjärnan/njuren få tillräckligt med glukos samtidigt som de celler som kan använda ketolys och betaoxidation får vad de behöver. Den ketos de flesta upplever i inledningen till LCHF är en ren glukosbrist.. dvs kroppen är inte van att ställa om till annat bränsle. Fastar man så tillför man inget bränsle per se, det är litta annorlunda men kan se lika dant ut.. samma gäller post exercise ketos. Att tillverka allt glukos är energikrävande och krångligt helt enkelt.. därav så lär alldrig glukosnivåerna ligga på topp.. och det behövs troligen inte heller så länge det finns alternativa bränslen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Det är rätt vanligt.. att man inte begriper vad jag skriver dvs! Fasta.. dvs så gott som avsaknad av någon form av kalorier är såklart ett rätt extremt tillstånd! Det vore förunderligt om det inte blev någon skillnad alls? Om man säger som så.. kroppens homeostas strävar att hålla ett normalt blodsocker.. utan det så dör vi. Hypoglykemi är ett dödligt tillstånd.. främst för att dina röda blodkroppar endast kan använda glukos. Däremot så är Hypoglykemi ett relativt tillstånd.. man kan ligga på 3 utan att märka det och kortare perioder ännu lägre utan att dö. Momentant blodsocker säger väldigt lite om hur mycket som går åt/tillverkas/äts! Vad kroppen har att göra när blodsocker sjunker är att använda alternativa bränslen och öka glukonoegenesen när glykogenolysen inte längre räcker till. På sätt kan dina röda blodkroppar/en liten del av hjärnan/njuren få tillräckligt med glukos samtidigt som de celler som kan använda ketolys och betaoxidation får vad de behöver. Den ketos de flesta upplever i inledningen till LCHF är en ren glukosbrist.. dvs kroppen är inte van att ställa om till annat bränsle. Fastar man så tillför man inget bränsle per se, det är litta annorlunda men kan se lika dant ut.. samma gäller post exercise ketos. Att tillverka allt glukos är energikrävande och krångligt helt enkelt.. därav så lär alldrig glukosnivåerna ligga på topp.. och det behövs troligen inte heller så länge det finns alternativa bränslen. Ja, men jag undrar helt enkelt varför man alls mäter blodsocker och tänkte att det kanske berodde på att man hade problem med bl s nivåerna eller är det mer en ketosgrej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Tror det är en nördgrej, man vill veta? Eller.. det vore sjäva f*n om inte blodsockret ändrade sig något alls om jag ingeting äter! Jag mätte oxå blodsocker en gång i tiden.. det gick upp och ner av synbart helt obegripliga orsaker.. så jag slutade, och så gör det ont att sticka sig i fingret varje dag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Min 36 timmarsfasta blev 38 timmar. Var otippat lätt, höll mig sysselsatt och... tänkte på mat trodde humöret skulle bli stingsligt men det uteblev. Drack en massa vatten o te och en kopp kaffe. Imorse avbröt jag efter 38 timmar för att jag hade huvudvärk, men var egentligen inte särskilt hungrig. Trodde jag skulle vara seg under fastan, men jag orkade både långpromenad och yogapass. Tycker att jag känner mig piggare och starkare på något konstigt sätt. Kanske placebo, men vem vet Jag ska satsa på att köra en 48 timmars fasta en gång i kvartalet, så nästa gång får bli i februari 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neotan Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Hej, [emoji4] jag kör just nu en vattenfaste period på 7-14 dagar, är inne på min tredje dag just nu [emoji2] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Får man ändra sig? Jag är snart uppe i 72 tim (3 dygn). Känns helt ok. Lite hungrig ibland men då tar jag salt+vatten. Hemmagjord buljong har jag druckit 1 gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted November 25, 2015 Share Posted November 25, 2015 Oftast kör jag daglig fasta ex. 16/8 eller 20/4, men ibland kör jag en 36-timmars för att jag mår så himla bra under tiden och efteråt. Ofta mår jag så bra att jag sträcker ut på det några timmar, så någonstans mellan 40-42 är nog det längsta jag kört hittills. (Röstade 36 timmar) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 I dag er dag 4 med faste Det går mistenkelig mye lettere nå enn første gangen, og jeg vurderer å faste mer enn en uke, kanskje helt frem til neste fredag, men vi får se hvordan det går og om jeg blir lei. Det kunne vært morsomt å komme ned på to siffer igjen, og i såfall er det snakk om å gå ned 4 kilo til. Det burde gå fort med faste, men litt kommer straks tilbake når man begynner å spise igjen, men man kjører jo selvsagt 16:8. Det er akkurat som at kroppen venner seg til å gå perioder uten mat og at den ikke trenger å si ifra like kraftig. Nå har jeg ikke vært sulten mer enn maks et par ganger, og da var det snakk om et kvarter-halvtime med litt sultfølelse. Altså ikke noe problem i det hele tatt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Får man ändra sig? Jag är snart uppe i 72 tim (3 dygn). Känns helt ok. Lite hungrig ibland men då tar jag salt+vatten. Hemmagjord buljong har jag druckit 1 gång. Det blev 84 tim (3,5 dygn) till slut. Jag borde göra det oftare, en gång i månaden kanske? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted November 27, 2015 Share Posted November 27, 2015 Det ble bare til i kveld, så nå har jeg spist. Det vil si at det ble nesten 5 døgn pluss minus et par timer. Det er kanskje bedre å heller faste fra søndag til fredag og heller spise i helgene, så på mandag er 1. fastedag igjen. Man savner jo mat og det å spise den 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 18, 2016 Share Posted February 18, 2016 Jag röstade 2 dygn eftersom jag har fastat 2 1/2 dygn som längst, för ett par år sedan, dock med krävande fysisk aktivitet, som löpning med vikter i terräng... Detta för att undersöka vart kroppens gräns låg. Syftet var helt enkelt att köra slut på mig, få reda på hur hårt jag kunde pressa innan den sade i från. Det gick bra första dagen, andra dagen började jag få kramp i/kring hjärtmuskulaturen under löpningen, då slutade jag springa omedelbart! Lugn promenad, lättare styrketräning m.m. fungerade dock. Den gången, drack jag enorma mängder kaffe så pulsen skenade i väg. Den första veckan efteråt ville jag mest sova, och det tog ytterligare en vecka innan jag var tillbaka i löpspåret. Har sedan dess helfastat ett dygn lite då och då, typ en gång i månaden, utan kaffe (förutom "periodisk fasta", som liksom blir naturligt av sig självt). Alltså äta sista kvällsmålet vid ca. 18, fasta ett dygn och bryta med frukost nästa dag igen. Inte för ofta, dock. Det har funkat bra och jag upplever positiva effekter. Det var någon som reflekterade över om vi som redan "går på fett" verkligen får ut så mycket mer hälsoeffekter av en längre fasta (flera dygn), eftersom vi hoppar över de första dagarna då kroppen skall ställa om sig, automatiskt... skulle också gärna veta lite mer om det. En sak som jag märkt är viktig för mig är att se till att hålla mig sysselsatt under fastan. Gärna inte vara ensam, heller. Att undvika tristessen som kommer av att inte äta. Jobba/plugga som vanligt. Långpromenader och styrketräning går bra för mig. (Varva låg-intensiv rörelse och vila, men inte löpning, eller liknande tyngre ansträngning.) Meditation, naturen, omge sig med lugna och trygga relationer, umgås med familj, vänner m.m. Att upprätthålla alla andra vardagliga rutiner, även om man inte äter. Vara snäll mot sig själv när man fastar. Att dricka ordentligt, förstås, och extra salt (mineralsalt) om man känner sig trött. Den senaste tiden har jag dock varit under stress och när jag då försökt mig på en dygnsfasta har kortisolet skjutit i höjden och kroppen har inte kunnat hantera detta, så jag har haft en lugn period då jag ätit oftare (frukost ), och lägga in några mellanmål, för att få ordning på sömn och stressnivåer igen. Fasta (i någon form) funkar alltså inte för mig när kroppen redan är stressad. Jag är en person som gillar att träna och har svårt att sitta still så för mig är det ibland en utmaning att få i mig tillräckligt med mat, finns ju så mycket roligare saker att göra än att äta Jag är nyfiken på att testa en längre fasta igen, med syftet att lära känna mig själv och min kropp ytterligare. Har en lugnare period framför mig, så kanske skall ta tillfället i akt, men vet inte om jag verkligen törs utsätta mig för det nu. Att resa har ofta inneburit en del (ofrivillig) fasta för mig. Då gäller det att äta när man kan... Inte lika skönt när fastan inte är frivillig, men skönt att veta att man inte behöver få panik, kroppen klarar en del om den måste. /SvartaSara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 11, 2017 Share Posted April 11, 2017 Dags att lägga en ny röst men lyckas inte med mobilen. Efter 5 dygn bröt jag i dag. Har inte vågat förut för jag tränar normalt mycket både högintensivt och tungt och mår kass när jag försökt, men just nu gör jag inte det. Jag mådde bra hela tiden men tyckte det blev jobbigare fr.o.m. dag 3, tänkte på mat hela tiden och längtade efter att äta. Har promenerat i lugnt tempo ca. 1 mil om dagen. Plus lätt styrketräning 45 min vid två tillfällen vilket dock kändes lite tufft... Det var varken en hemsk eller fantastisk upplevelse för mig; inga blodsockerfall, inget "svävande på moln". Det var mer en mental utmaning, men jag frös mycket de första två dagarna. Så gott att äta igen och stolt att jag klarade det. Vikten: -1kg/dygn de första två dygnen, sedan -0,5kg per dygn. En candidainfektion läkte ut. Något jag kommer göra igen? Ja, troligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts