Angelica

Illamående av ingefära

Recommended Posts

Hej

Jag har vi två tillfällen ätit färsk ingefära i olika former på sistone. Båda gångerna har jag vaknat runt 01-tiden väldigt illamående. Första gången tolkade jag det som matförgiftning för jag började spy också. Inatt vaknade jag till helt kallsvettig och illamående men behövde aldrig spy.

Ingefära ska ju vara bra MOT illamående. Tänker om det kan ha något med LCHF att göra och frågar därför här om någon har upplevt något liknande eller har några tankar om ingefäran? Har försökt tänka efter om det skulle kunna vara något annat jag ätit men inte kunnat hitta några gemensamma nämnare förutom just färsk ingefära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ingefära äter du? Det kanske är lite för stark för din mage? En del saker bör man starta lite försiktigt med. T ex så kan en del reagera väldigt kraftigt på kokosolja, och får börja med en halv tesked per dag och sedan successivt öka på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog ingefärskapslar för flera år sen mot vad det nu var :unsure: . Hur jag reagerade kommer jag inte ihåg, men dom hade motsatt effekt mot vad som utlovades. Så mycket kommer jag ihåg :P Och att det var magen som reagerade på nåt sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så kalla "die-off" symptom, dvs ingefäran tar död på dåliga bakterier och svamp tex candida i ditt tarmsystem och i sin dödsdans avger de diverse gift och annat elände som orsakar otrevliga symptom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mixar ibland en stor klump färsk ingefära i tex the eventuellt ihop med kokosolja. Blir aldrig illamående av det. Har du haft ovanligt stor mängd av tex kokosolja samtidigt? Det kan ju ge illamående, särskilt på kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket ingefära äter du? Det kanske är lite för stark för din mage? En del saker bör man starta lite försiktigt med. T ex så kan en del reagera väldigt kraftigt på kokosolja, och får börja med en halv tesked per dag och sedan successivt öka på.

Jag mixar ibland en stor klump färsk ingefära i tex the eventuellt ihop med kokosolja. Blir aldrig illamående av det. Har du haft ovanligt stor mängd av tex kokosolja samtidigt? Det kan ju ge illamående, särskilt på kvällen.

Jag mixar fett-te minst en gång om dagen så kokosoljan är jag van vid, har hört talas om att vissa är känsliga för den i början men upplevde aldrig det själv. Jag hade även inte kokosolja tillsammans med ingefäran denna gången, men det är ju möjligt att man kan vara känslig för själva ingefäran.

Kinesisk icke-ekologisk ingefära med massa tungmetaller? 

Nej, det hoppas jag inte. Köpte ICA I love eco, minns dock inte ursprungslandet.

Kan vara så kalla "die-off" symptom, dvs ingefäran tar död på dåliga bakterier och svamp tex candida i ditt tarmsystem och i sin dödsdans avger de diverse gift och annat elände som orsakar otrevliga symptom.

Detta låter ju väldigt intressant, har tidigare funderat på om jag har candida efter att ha läst Martina Johanssons böcker. Vet du om man kan läsa mer om detta någonstans?

Tack för alla fina förslag och svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingefära har liknande effekter på Interleukin 6 och TNF Alpha som man får av D3-vitamin:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440027/

Det är nog m.a.o. ingen slump att det historiskt genom i princip alla kulturer setts som ett helande livsmedel med klara kopplingar till stärkande av immunförsvaret. Nu framgår det inte varför du vill äta ingefära men om det är i syfte att boosta ditt immunförsvar och öka andelen antiinflammatoriska cytokiner är det nog bättre att ta rent D3-vitamin om du nu mår dåligt av ingefäran. Men rackarns gott är det ju!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg