justanne Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Hej, Ja så var det dags igen... jag är ytterligare en tappert kämpande medlem, som inte går ner i vikt. Jag kastade mig in i det här med liv o lust och med höga förhoppningar. Började med att titta på doktorn positiva videos "ät fett tills du är mätt"... så enkelt är det. Tja, så enkelt var det förstås inte. Min vikt har inte rört sig ett enda hekto ännu. De första veckorna gjorde jag som doktorn sa. Inget hände. Nähä, det gällde alltså inte mig. Inte ens det där första kilot, som ska va bundet i kroppen. Då fick det bli 16-8. Sagt o gjort, jag slutade med frukosten. Två veckor och inget hände. Då fick det bli 24 timmars fasta också. Minst 2 dagar i veckan i kombination med 16-8 resten av dagarna. Nähä, fortfarande inte ett hekto. Det har gått över två månader sedan jag först började och det börjar ta på motivationen rejält. Jag läser och läser och försöker förstå vad jag gör för fel. Jag äter inte mycket nötter, det vet jag sedan gammalt att jag inte ska. Mjölkprodukter är svårare, för att det inte ska bli för tråkigt. Försöker i vilket fall att hålla nere det. Underjordgrönsaker är i stort sett uteslutet, förutom någon liten lök ibland. Inga produkter över 5 gr/100 gr kolhydrater. Osv... Jag äter inte grisar o kor, det är många år sedan. Fågel o fisk däremot, men proteininnehållet åker ju också lätt i taket. Ägg... ja en massa ägg blir det. Jag har gjort stickprov i Kostvakten (heter den så?) Senast låg jag på 8 gr kolhydrater den dagen och 1380 kcal. Det kan ju va lite lite, men med 16-8, så kom jag inte upp i mer. Det här blev lite rörigt, men ungefär så villrådig känner jag mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Hur länge har du hållit på? Hur mycket övervikt har du? Har du bantat mycket förr? Och vad äter du, mer konkret? Om du last på mycket borde du ha sett standardrådet :-) när man börjar med LCHF: Ät, ta det lugnt, vänj dig vid kosten, efter tre-sex månader utvärdera: om det inte givit det resultat du vill; ändra e n sak och testa några månader till. Det här är en kost och en livsstil, ingen bantningsmetod, och det kan vara svårt att hitta sin väg; jag vet. Men tanken är att man ska må bra och trivas med den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Som effie skriver, den eventuella övervikten spelar roll. Ju mer desto lättare att tappa i början. För att få tålamod, hur påverkas din hälsa i övrigt? Andra faktorer är ålder och kön. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Det där upplägget blir väl tyvärr rena svälten, inte konstigt att din kropp håller fast vartenda kilo. Jag föreslår att du börjar om. Äter varje mål plus mellanmål på förmiddag och eftermiddag tex ost med klick smör. Eftersom du valt bort de fetaste animaliska köttsorterna kommer du ha svårt få i dig tillräckligt med fett. Med tanke på hur du verkar vilja äta tänker jag att du kanske ska läsa på om LCHF för vegetarianer (och addera lagom mängder av ägg, kyckling och fisk - du har själv noterat att proteininnehåller blir högt). Basera din kost på mängder av gröna grönsaker (värmda eller råa), feta såser på smör, äggula, olivolja. Kokosfett. Kycklinglår och feta fiskar. Ge kycklingfilén till någon annan. Ät lagrad ost. Bli inte hungrig, ät lite ost innan du blir hungrig. Ofta om det behövs. Räkna inte kalorier. Testa att vara utan mejeriprodukter i 4 veckor, tillåtet med smör och lagrad ost. Naturligtvis inget spannmål i någon form. Ha tålamod. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Håller med alla ovanstående råd och åsikter. Känns som du stressar för mycket för att uppnå resultat viket för vissa fungerar med för de allra flesta( speciellt kvinnor i "vuxen" ålder) ger helt motsatt effekt. Förmodligen äter du för lite mat totalt också, 1380 kcal är väldigt lite. Jag är en normalbyggd, normalrörlig kvinna på 48 år och jag ligger på i snitt ca 2000 kcal per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Hur gamal är du? "Kaloribehov barn och ungdomar enligt SNR, Svenska Näringsrekommendationer. Barn Vikt kg Kcal/dag 6-12 månader 9 750 1-2 år 12 1000 2-6 år 16 1250 6-10 år 25 1800 Flickor Vikt kg Kcal/dag 10-14 år 38 2050 14-18 år 54 2300 Pojkar Vikt kg Kcal/dag 10-14 år 38 2350 14-18 år 57 2900 Kunskapskokboken. Reviderat 2014-01" http://www.kunskapskokboken.se/action/subProductKnowledgeGroup?moreProductGroups=true&productGroupId3=15916&productGroupId4=15974 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
justanne Posted November 20, 2015 Author Share Posted November 20, 2015 Tack snälla ni. Anledningen till min förvirring är helt klart videorna som jag tittat på. Dels doktor A.s egna, dels dem om fastan och dels Margaretas föreläsning. Där helt klart doktorns är för optimistiska för mig. Så lätt går det inte för en gammal vanebantare av rang. Även om jag inte bantat på senare år, så har jag alltid koll. Släpper jag på den, så går det uppåt med vikten direkt. Vilket har hänt 2015. Och det vet ju de av er som har samma problem. I vilket fall har jag tolkat det som OM en inte får en viktnedgång med bara LCHF så är fastan en lösning. Och det är därför som jag började med det. Och då har jag uppfattat det som att en ska äta som vanligt den tid på dygnet som en inte fastar. Och då tycker jag att mina kcal på 1380 är normalt för två mål. Men jag ska tänka om där och äta mer. Alltså, jag tar ett omtag. Bort med alla mejerier utom smör och lagrad ost. Och mer gröna grönsaker. Vad gäller hälsan, så hoppas jag förstås att det här ska göra gott vad gäller det. Jag är lyckligtvis förhållandevis fri från synliga krämpor, men när jag tog bort allt socker och kolhydratrikt efter sommaren, då hade jag en ganska stel och ibland öm kropp. Nu är det bättre som jag visste det skulle bli. Och det är jag förstås glad och tacksam över. Tack igen! Nya tag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Tack snälla ni. Anledningen till min förvirring är helt klart videorna som jag tittat på. Dels doktor A.s egna, dels dem om fastan och dels Margaretas föreläsning. Där helt klart doktorns är för optimistiska för mig. Så lätt går det inte för en gammal vanebantare av rang. Även om jag inte bantat på senare år, så har jag alltid koll. Släpper jag på den, så går det uppåt med vikten direkt. Vilket har hänt 2015. Och det vet ju de av er som har samma problem. I vilket fall har jag tolkat det som OM en inte får en viktnedgång med bara LCHF så är fastan en lösning. Och det är därför som jag började med det. Och då har jag uppfattat det som att en ska äta som vanligt den tid på dygnet som en inte fastar. Och då tycker jag att mina kcal på 1380 är normalt för två mål. Men jag ska tänka om där och äta mer. Alltså, jag tar ett omtag. Bort med alla mejerier utom smör och lagrad ost. Och mer gröna grönsaker. Vad gäller hälsan, så hoppas jag förstås att det här ska göra gott vad gäller det. Jag är lyckligtvis förhållandevis fri från synliga krämpor, men när jag tog bort allt socker och kolhydratrikt efter sommaren, då hade jag en ganska stel och ibland öm kropp. Nu är det bättre som jag visste det skulle bli. Och det är jag förstås glad och tacksam över. Tack igen! Nya tag! Nu kanske jag rör till det med motsatta åsikter men. Det du tänkt om att 16:8 med två måltider innebär kaloriundersott pga ett mål mat, frukost, som försvinner, är absolut en metod man kan använda vid periodisk fasta. Se tex Jonas Bergströms blogg där han skriver just detta om periodisk fasta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts