MLundkvist Posted November 19, 2015 Share Posted November 19, 2015 Tja! Jag undrar för det första vad i aspartanet och alla de andra sötningsmedlerna som är farligt och onyttigt. Vad händer med kroppen när vi får i oss sötningen och hur framställs dem? Jag undrar även hur framställningen av sötningsmedlet stevia framställs. Jag menar hur utvinner de ett sötningsmedel från stevia växten? Finns det fler sätt och finns det bättre och sämre sätt? Jag har börjat köpa fun lights saft där de har använt sig av stevia. Jag vill veta ifall den är okey eller bluff. Och jag vill gärna veta hur de framställer saften, och om de även använder andra "dåliga" ämnen? Tacksam för svar / Marco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted November 19, 2015 Popular Post Share Posted November 19, 2015 Jag resonerar såhär kring sötningsmedel, Jag äter LCHF som för mig är naturlig mat. Inget av det du räknar upp räknar jag som naturliga produkter, ta Stevia till exempel som ska kommer från växten sötflockel ...man kan inte få ett vitt pulver av en grön växt utan en massa olika kemiska processer. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Alla söta smaker kommer att trigga sötsuget. Om det är det som är ditt problem: låt bli! Håller med föregående talare i övrigt. Förutom sötningsmedel finns det ju bara aromer och färgämnen i de där safterna. Det är ju en hel konstgjord produkt. Kanske inte "farligt", men varför, liksom? Vill du smaksätta ditt vatten, lägg i lite gurka, citron, äppelskivor, några bär..... Då får du en liknande effekt (smakerna är ju inte så starka). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Kostdoktorn om framställningen av stevia. http://www.kostdoktorn.se/?s=stevia&submit.x=0&submit.y=0 Har man gröna fingrar kan man teoretiskt sett odla sin egen stevia och använda bladen. Stevia är dock en ganska svårskött planta och det är inte alla som lyckas med den.Jag undviker sötningsmedel av den enkla anledningen att de triggar sötsug hos mig. Vitt steviapulver använder jag i små mängder vid enstaka tillfällen. Det ger en söt smakbrytning, utan att trigga sötsug eller leda till överätning. Även om framställningen kanske kan lämna en del att önska, så är steviapulver det minst dåliga alternativet för mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 20, 2015 Share Posted November 20, 2015 Aspartam är ett neurotoxin vad jag har läst. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Jag vill börja tacka er alla för era uppriktiga svar. Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott. Jag förstår att funs saft är gjort på aromämnen, färgämnen, steviaglycosider osv.. men det jag vill ha svar på är ifall intag av den saften gör något dåligt med min kropp? Är deras sätt att använda stevia okey? För är det ok för kroppen att dricka den saften ser jag ingen anledning att inte köpa den. Åter igen tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Okey men vad är Neurotoxin förnågot, och vad gör det med kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Kan någon även ge information om sukrin och guarkärnmjöl. Är dessa två ämnen skadliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Tommy tappar bloggar om Fun Light med stevia. http://www.tommytappar.se/?p=2430 Lite fakta om sötningsmedel, vilka olika sorter som finns och vilka som är bäst för en LCHF:are http://www.alltomlchf.se/maten/socker-och-sotningsmedel/ Enligt bodystore, som säljer guarkärnmjöl, så kan det användas inom LCHF till t ex redningar, eftersom det passerar genom kroppen, utan att tas upp. http://www.bodystore.com/guarkarnmjol-eko-125-g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article249135.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Med neurotoxin menas att det skadar nervsystemet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Jag resonerar som så att hade det varit riktigt giftigt hade det inte fått säljas alls. Däremot är antagligen inte stora mängder, eller varje dag, så bra. Sötningsmedel av något slag är ju inte direkt naturligt. Allt naturligt är inte alltid heller så bra. Allt det du räknar upp är relativt nya produkter. Nya produkter kontrolleras mycket noggrant innan de kommer ut på marknaden. Gamla känt farliga produkter fortsätter att finnas. Hade exempelvis socker eller tobak kommit ut på marknaden idag tror ni? Båda produkterna är ju relativt naturliga. Ingen vet om Fun Light med stevia är direkt farligt. Om jag var du och gillade det väldigt mycket skulle jag dricka det ibland som festdryck. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Jag resonerar som så att hade det varit riktigt giftigt hade det inte fått säljas alls. Däremot är antagligen inte stora mängder, eller varje dag, så bra. Sötningsmedel av något slag är ju inte direkt naturligt. Allt naturligt är inte alltid heller så bra. Allt det du räknar upp är relativt nya produkter. Nya produkter kontrolleras mycket noggrant innan de kommer ut på marknaden. Gamla känt farliga produkter fortsätter att finnas. Hade exempelvis socker eller tobak kommit ut på marknaden idag tror ni? Båda produkterna är ju relativt naturliga. Ingen vet om Fun Light med stevia är direkt farligt. Om jag var du och gillade det väldigt mycket skulle jag dricka det ibland som festdryck. Det man däremot vet om Fun light stevia är att de tyvärr smakar piss i jämförelse med deras aspartamsötade varianter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Det enda sötningsmedel jag använder (dock sällan!) är erytritol. Vad jag förstått tas det upp rätt tidigt i tarmen och man kissar ut det utan någon känd påverkan på kroppen. Men som sagt ovan, triggas man av det söta så är det bäst låta bli. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Talar du inte emot dig själv lite där Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott. Pröva och låt bli de söta dryckerna i 1 månad så ska du se hur dina smaklökar förändrar sin smak från till . Tycker själv att alla söta drycker smakar verdervärdigt äckelsötsliskigt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anlim Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Så är det, söta saker går knappt att få ner längre. Efter ett par veckor på strikt LCHF råkade jag ta en klunk av sonens läsk (trodde att det var min ramlösaflaska, vi satt på bussen och pratade och jag tog en klunk utan att titta på flaskan) och jag hade nog kväljningar en kvart. Det var så fruktansvärt sött. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Kan tipsa om http://www.utbildningscenter.se/,man kan beställa intressanta faktaböcker, typ häften, om olika tillsatser i maten och om lite annat. Jag har ett häfte hemma, "Handbok för den kräsne konsumenten" - Tips och råd hur Du undviker problem orsakade av kemikaliematen. Rekommenderas! Står bl a ett helt kapitel om sötningsmedel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Talar du inte emot dig själv lite där Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott. Pröva och låt bli de söta dryckerna i 1 månad så ska du se hur dina smaklökar förändrar sin smak från till . Tycker själv att alla söta drycker smakar verdervärdigt äckelsötsliskigt. Hej, jag gillar hur du tänker. Jag har inte druckit något sött sedan jag skrev det här inlägget och jag har heller inte några problem med det. Men jag är helt säker på att jag fortfarande gillar saft och skulle tycka det var gott, inget jag fäster mig vid ändå. Skönt nog. Men jag håller även med att det absolut bästa är att helt och hållet avstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Med neurotoxin menas att det skadar nervsystemet.Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted December 21, 2015 Author Share Posted December 21, 2015 Jag resonerar som så att hade det varit riktigt giftigt hade det inte fått säljas alls. Däremot är antagligen inte stora mängder, eller varje dag, så bra. Sötningsmedel av något slag är ju inte direkt naturligt. Allt naturligt är inte alltid heller så bra. Allt det du räknar upp är relativt nya produkter. Nya produkter kontrolleras mycket noggrant innan de kommer ut på marknaden. Gamla känt farliga produkter fortsätter att finnas. Hade exempelvis socker eller tobak kommit ut på marknaden idag tror ni? Båda produkterna är ju relativt naturliga. Ingen vet om Fun Light med stevia är direkt farligt. Om jag var du och gillade det väldigt mycket skulle jag dricka det ibland som festdryck. Jag tycker du har en sund syn på saken. Jag kommer köra på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Kan tipsa om http://www.utbildningscenter.se/,man kan beställa intressanta faktaböcker, typ häften, om olika tillsatser i maten och om lite annat. Jag har ett häfte hemma, "Handbok för den kräsne konsumenten" - Tips och råd hur Du undviker problem orsakade av kemikaliematen. Rekommenderas! Står bl a ett helt kapitel om sötningsmedel. Tack för det tipset, boken kommer att beställas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 22, 2015 Share Posted December 22, 2015 Passa på och beställ omgående, extrapris nu innan jul. 50:- + porto 12:- ordinarie pris 78:- + porto 12:- Beställ av Tommy Svensson tel. 0703444984. Mycket trevlig och kunnig människa. GOD JUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MLundkvist Posted January 21, 2016 Author Share Posted January 21, 2016 Tack för det tipset, boken kommer att beställas.Jag bsetällde nyss också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts