Gå till innehåll

Stevia, aspartam, fun light. Sötningsmedel. Behöver klartecken.

Recommended Posts

Tja! Jag undrar för det första vad i aspartanet och alla de andra sötningsmedlerna som är farligt och onyttigt. Vad händer med kroppen när vi får i oss sötningen och hur framställs dem?

Jag undrar även hur framställningen av sötningsmedlet stevia framställs. Jag menar hur utvinner de ett sötningsmedel från stevia växten? Finns det fler sätt och finns det bättre och sämre sätt?

Jag har börjat köpa fun lights saft där de har använt sig av stevia. Jag vill veta ifall den är okey eller bluff. Och jag vill gärna veta hur de framställer saften, och om de även använder andra "dåliga" ämnen?

Tacksam för svar / Marco

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla söta smaker kommer att trigga sötsuget. Om det är det som är ditt problem: låt bli!

Håller med föregående talare i övrigt. Förutom sötningsmedel finns det ju bara aromer och färgämnen i de där safterna. 

Det är ju en hel konstgjord produkt. Kanske inte "farligt", men varför, liksom?

Vill du smaksätta ditt vatten, lägg i lite gurka, citron, äppelskivor, några bär..... Då får du en liknande effekt (smakerna är ju inte så starka). 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kostdoktorn om framställningen av stevia.

http://www.kostdoktorn.se/?s=stevia&submit.x=0&submit.y=0

Har man gröna fingrar kan man teoretiskt sett odla sin egen stevia och använda bladen. Stevia är dock  en ganska svårskött planta och det är inte alla som lyckas med den.

Jag undviker sötningsmedel av den enkla anledningen att de triggar sötsug hos mig. Vitt steviapulver använder jag i små mängder vid enstaka tillfällen. Det ger en söt smakbrytning, utan att trigga sötsug eller leda till överätning. Även om framställningen kanske kan lämna en del att önska, så är steviapulver det minst dåliga alternativet för mig.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag vill börja tacka er alla för era uppriktiga svar. Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott. Jag förstår att funs saft är gjort på aromämnen, färgämnen, steviaglycosider osv.. men det jag vill ha svar på är ifall intag av den saften gör något dåligt med min kropp? Är deras sätt att använda stevia okey? För är det ok för kroppen att dricka den saften ser jag ingen anledning att inte köpa den. Åter igen tacksam för svar.

Länk till inlägg

Tommy tappar bloggar om Fun Light med stevia.  http://www.tommytappar.se/?p=2430

Lite fakta om sötningsmedel, vilka olika sorter som finns och vilka som är bäst för en LCHF:are  http://www.alltomlchf.se/maten/socker-och-sotningsmedel/

Enligt bodystore, som säljer guarkärnmjöl, så kan det användas inom LCHF till t ex redningar, eftersom det passerar genom kroppen, utan att tas upp. http://www.bodystore.com/guarkarnmjol-eko-125-g

Länk till inlägg

Jag resonerar som så att hade det varit riktigt giftigt hade det inte fått säljas alls. Däremot är antagligen inte stora mängder, eller varje dag, så bra. Sötningsmedel av något slag är ju inte direkt naturligt. Allt naturligt är inte alltid heller så bra. Allt det du räknar upp är relativt nya produkter. Nya produkter kontrolleras mycket noggrant innan de kommer ut på marknaden. Gamla känt farliga produkter fortsätter att finnas. Hade exempelvis socker eller tobak kommit ut på marknaden idag tror ni? Båda produkterna är ju relativt naturliga.

Ingen vet om Fun Light med stevia är direkt farligt. Om jag var du och gillade det väldigt mycket skulle jag dricka det ibland som festdryck.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag resonerar som så att hade det varit riktigt giftigt hade det inte fått säljas alls. Däremot är antagligen inte stora mängder, eller varje dag, så bra. Sötningsmedel av något slag är ju inte direkt naturligt. Allt naturligt är inte alltid heller så bra. Allt det du räknar upp är relativt nya produkter. Nya produkter kontrolleras mycket noggrant innan de kommer ut på marknaden. Gamla känt farliga produkter fortsätter att finnas. Hade exempelvis socker eller tobak kommit ut på marknaden idag tror ni? Båda produkterna är ju relativt naturliga.

Ingen vet om Fun Light med stevia är direkt farligt. Om jag var du och gillade det väldigt mycket skulle jag dricka det ibland som festdryck.

Det man däremot vet om Fun light stevia är att de tyvärr smakar piss i jämförelse med deras aspartamsötade varianter.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det enda sötningsmedel jag använder (dock sällan!) är erytritol. Vad jag förstått tas det upp rätt tidigt i tarmen och man kissar ut det utan någon känd påverkan på kroppen.

Men som sagt ovan, triggas man av det söta så är det bäst låta bli.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Talar du inte emot dig själv lite där Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott.    

Pröva och låt bli de söta dryckerna i 1 månad så ska du se hur dina smaklökar förändrar sin smak från  :) till  :huh: . Tycker själv att alla söta drycker smakar verdervärdigt äckelsötsliskigt. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Så är det, söta saker går knappt att få ner längre. Efter ett par veckor på strikt LCHF råkade jag ta en klunk av sonens läsk (trodde att det var min ramlösaflaska, vi satt på bussen och pratade och jag tog en klunk utan att titta på flaskan) och jag hade nog kväljningar en kvart. Det var så fruktansvärt sött. :o

• Gilla 4
Länk till inlägg

Kan tipsa om http://www.utbildningscenter.se/,man kan beställa intressanta faktaböcker, typ häften, om olika tillsatser i maten och om lite annat. Jag har ett häfte hemma, "Handbok för den kräsne konsumenten" - Tips och råd hur Du undviker problem orsakade av kemikaliematen. Rekommenderas! Står bl a ett helt kapitel om sötningsmedel. :rolleyes:

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Talar du inte emot dig själv lite där Jag håller med er om att allt sött triggar igång sötsuget. Men jag har inga problem med att stå emot söta saker. Jag tycker bara att saft är jättegott.

Pröva och låt bli de söta dryckerna i 1 månad så ska du se hur dina smaklökar förändrar sin smak från :) till :huh: . Tycker själv att alla söta drycker smakar verdervärdigt äckelsötsliskigt.

Hej, jag gillar hur du tänker. Jag har inte druckit något sött sedan jag skrev det här inlägget och jag har heller inte några problem med det. Men jag är helt säker på att jag fortfarande gillar saft och skulle tycka det var gott, inget jag fäster mig vid ändå. Skönt nog. Men jag håller även med att det absolut bästa är att helt och hållet avstå. :)
Länk till inlägg

Jag tycker du har en sund syn på saken. Jag kommer köra på det! :)
Länk till inlägg

Kan tipsa om http://www.utbildningscenter.se/,man kan beställa intressanta faktaböcker, typ häften, om olika tillsatser i maten och om lite annat. Jag har ett häfte hemma, "Handbok för den kräsne konsumenten" - Tips och råd hur Du undviker problem orsakade av kemikaliematen. Rekommenderas! Står bl a ett helt kapitel om sötningsmedel. :rolleyes:

Tack för det tipset, boken kommer att beställas.

Länk till inlägg

Passa på och beställ omgående, extrapris nu innan jul. 50:- + porto 12:- ordinarie pris 78:- + porto 12:-

Beställ av Tommy Svensson tel.  0703444984. Mycket trevlig och kunnig människa.

GOD JUL

Länk till inlägg
  • 5 weeks later...