Gå till innehåll

Umeå stoppar julmust i skolan - men maten då?

Recommended Posts

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/umea-stoppar-julmust-i-skolan

Jag tycker man silar mygg och sväljer kameler här. Julmusten serveras bara en gång om året, till jullunchen.

Reporten frågar:

Ni serverar ju exempelvis sylt som innehåller mycket socker, är något annat hotat från menyn?

Svaret från måltidsplaneraren blir:

– Det handlar bara om drycker, och vårt uppdrag är att inte servera sockerhaltiga drycker, mat som innehåller socker kan vi inte göra så mycket åt, avslutar hon.

Inte göra så mycket åt socker i maten? Va? :blink:

• Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar sig sa tomten när det brann i skägget! :wacko:

Nämen.. bra att de uppmärksammat de sockrade dryckerna som är vår tids gissel ioförsej!

Men.. det hade varit bättre om de tog bort sockret ur maten resten av året och serverade julmust en gång om året i stället! :blink:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Hmm... Kan komplettera med ett exempel från mitt jobb.

Vi har beslutat att köpa in julmust till skolans jullunch, efter önskemål om det från elevrådet. Ingen opponerade sig, inte heller jag. En lärare ville bara förvissa sig om att det även beställdes ligthmust till diabetiker. Däremot är vi många, däribland jag, som försöker få skolköket att servera bär istället för sylt. Det går åt kopiösa mängder sylt till gröt, fil, plättar, pannkakor, potatisburgare mm. Till frukosten har de gått med på att servera bär ibland, men till lunch skulle det enligt uppgift bli alltför dyrt. Nu senast föreslog en av mina kollegor (helt utan min inblandning) att köket endast skulle servera lingonsylt, eftersom det förmodligen skulle minska de överdrivna mängder av sylt, som många barn tar. Får väl se, om köksorna gillar den idén bättre... Troligen inte. Men vissa vikarier i köket är värre än de ordinarie. Eller vad tror ni om att hälla sockrad vinegrett på alltifrån bönor till gurka, för att barnen ska tycka bättre om det? :wacko: Fast hon som kom på idén att honungsrosta solrosfröna till salladen, var ordinarie, när jag tänker efter. Tvi, vale, de gick ju inte att äta! 

Men varför jag inte protesterade mot julmusten? Tja, jag väljer mina strider. Jullunch är det trots allt bara en gång om året.

• Gilla 4
Länk till inlägg