Jump to content

Förvirring kring mätenheter?

HelenaB

Recommended Posts

Nu har jag inte läst hennes inlägg.. men jag antar hon menar samma som jag, dvs det är stendumt att jämföra olika kalorier från olika ämnen iomed att kroppen hanterar dem på olika sätt!

Vad man kan säga till Atwaters heder och ära är att kalorier stämmer mellan tummen och pekfingret!

Vad han gjorde var att sortera ut vad som var nettoenergi i de kalorier som maten består utav.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atwater_system

En helt annan sak är vad som händer sen i kroppen.. och det är där LCHF kommer in med fokus på Insulin och lagring/uttag av energin (fett) ur lager.

Det finns så mycket annat oxå än Insulin/Glukos.. kolhydrater/fett!

För att inte tala om själva regleringen av in/ut.. gäller både munnen och lagren.

Grejen med LCHF per se är att undvika förhöjda insulinnivåer som i förlängningen kan leda till hyperinsulinemi/insulinresistens/fettma/metabolt syndrom/ännu värre saker!

• Like 3

Mmm.. ibland så uttrycker vi oss här på forumet som att alla behärskar LCHF teoretiskt och begriper vad vi menar! :unsure:

Om så är fallet så begriper alla att en kalori inte är en kalori.. oavsett varifrån denna kommer ifrån. :wacko:

Dvs i sin förlängning.. en kalori smör är inte kompatibel med en kalori socker! :blink:

Då tangerar man näringslära.. förutom kalorierna.. så My har rätt! :huh:

• Like 1

Haha Zepp nu fick du till det :-) En kalori av båda kan dock användas till att värma samma mängd vatten lika mycket...

Mm.. det är ju just det där att vi inte är vattenkokare!

Vi är så mycket mer.. och komplicerade!

Det finns för övrigt goda skäl till olika grupper av kalorier.. och sämre, de är inte kompatibla på något sätt!

Tex så är kalorier från proteiner/aminosyror främst byggstenar i kroppen.. inte så mycket för energi.

Oså.. för de på ketogen diet så uppregleras behovet av aminosyror just för energi främst iomed ökad glukoneogenes.. däremot går huvudkalorierna alldrig åt som energi utan för att ersätta de förluster som proteinsyntes/katabolism har.

Att Atwater/andra valt att definiera vårt aminosyrebehov via kalorier är av enkelhets skull.. de är en macronutrient som kan om det behövs bidra med kalorier.

Egentligen är LCHF bättre på detta då det stirrar främst på skillnaden mellan fett och kolhydrater.. som i realiteten är våra huvudsakliga energikällor, bägge är utbytbara!

Sen så,, diskuterar man med gemene man så blir det betydligt mer komplicerat, "jag äter inga macro/micro- nutrieneter, jag äter mat, vad skall jag äta för mat"?

Du och jag diskuterar näringslära, där är kalorier en del av detta.. bara en del, medans gemene man diskuterar vad de skall unna sig till söndagsmiddag och sen försöka översätta detta till något nyttigt och gott! 

• Like 1