Pia51 Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Hur mycket kaliumtillskott äter ni? Jag tar gärna emot tips och tankat kring tillskott. Jag har ätit 1 Gerimax mulitivitamin i många år, men för snart 2 år sedan fick jag tipset att ta en sked Möllers tran också varje dag. Sedan dess har jag gjort det. För 1 år sedan köpte jag Pure Pharma D3 och har genom Kostdoktorn, forumtrådar och video lärt mig mer och mer. Det går sakta framåt och just nu håller jag mig på ca 10-20 kolhydrater/dag, äter fisk och är nästan utan kött, inget socker eller spannmål. Jag har listat alla 13 vitaminerna och 14 mineraler och enligt RDI får jag i mig vad jag behöver, med ett par frågetecken. Kalium har jag inte köpt än och jag har inte riktigt förstått förhållandet kalcium/ magnesium. Jag tar 3 kapslar Pure Pharma M3 varje kväll och undrar om jag ska ta Kalcipos 500 mg, 1 kapsel morgon och 1 på kvällen eller båda på morgonen? D vitamin äter jag mer än RDI och undrar om det är mer jag bör öka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Om man säger som så.. Kalium är inget man micklar med på egen hand! Förutom att man byter ut bordsalt mot mineralsalt, med mer kaliumsalter! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia51 Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Tack för hjälpen. Då tänker jag inte mer på kalium och behöver inte byta salt , eftersom jag använder Fleur de sel de Guérande, Ekologiskt, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Vad gäller D3 så bör man mäta detta för att få någon som helst koll! Jag tog 800 IE under vintern och låg på nedre gränsen vid provtagning vid våren! Såå.. nu har jag lagt in en resa till kanarieöarna under jul för att fylla på D3! Man kan lägga pengar på litta olika saker som fyller samma behov! Förena nytta med nöje så att säga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia51 Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Jag tog 1200 IE och mätte i november 2014. Minns inte måtter men värdet var 125. Efter det köpte jag D3 också. Det låter fint att fira julen på Kanarieöarna och förena nytta med nöje är aldrig fel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Människan har funnits i 100 000 år. De som överlevt olycḱor och infektionssjukdomar har blivit lika gamla som vi, eller åtminstone nästan. Jag är tror inte att man ska fundera på tillskott öht. Ät riktig mat. Jag gick på det här med D-vitamin och för den delen även omega3 för snart 9 år sedan. Då började jag också med LCHF. Sen dess har jag haft enstaka förkylningar. Efter några år slutade jag med D-vitamin och omega3, då jag insåg att det bara är bluff, jag får det jag behöver via kosten. Jag har inte märkt någon skillnad. Om du går till affären och köper din mat i fyrkantiga paket, okej då kan det ha betydelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia51 Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Det var intressant att du klarar dig på LCHF och inte behöver något mer. Värt att tänka på nästa gång jag sväljer en pilla. Ska kanske tänka om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Mjaaa jag äter LCHF men utan D3 får jag SAD. Solen tvärslocknar 1 september och hela världen består bara av gråskalor. Är det nåt tillskott man verkligen behöver är det nog D här i Norden. Jag kör 5000 IE augusti-mars. Sen klarar jag mej 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Jag håller med akewa helt och fullt.. med några små modifieringar! Grunden är hur som helst riktig mat... mat från fyrkantiga paket är oftast inte lika riktiga! Dvs man bör först o främst börja med riktig mat.. i värsta fall laga allt själv från grunden baserat på de bästa råvaror man kan komma över.. hur man nu gör detta i Horndal utan att känna olika bönder!? Nu råkar jag känna en bonde i Horndal.. iomed att min kusin är gift med honom! Och jag bor i Gbgstrakten så det är inget allternativ.. men här finns som regel ett rätt bra utbud.. iallafall om man shoppar på lite olika affärer! Sen på detta.. livet i Horndal och i Gbg kan skilja sig åt på flera andra punkter. I storstaden så kan livet vara betydligt mer stressande och om även löner och förmåner kan vara bättre så är det inte så säkert att livsvilkor och boendekostnader är på rimliga villkor.. storstaden är till stora delar en häxkittel/en grottekvarn! För övrigt för de som färdas norröver så kan jag rekommendera Horndal som ett delmål och prästbackens BoB, för de som uppskattar avkrokarnas charm och en reminsens av forna bruksdagar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Kalium är en elektrolyt som är livsviktig för hjärtat. Fick tillskott på recept en gång när jag hade fått kaliumbrist pga vätskedrivande. Symptomet var hjärtklappning av minsta lilla ansträngning. Bor sedan länge två trappor upp i hus utan hiss, efter att ha kommit hem bultade hjärtat så hårt att det kändes som att hela bröstkorgen vibrerade. Men det var första och - peppar, peppar - hittills enda gången jag behövt ta kalium som tillskott, tror nog man får i sig tillräckligt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pia51 Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Stoscha och TiTI, tack för att ni delar med er av egen erfarenhet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 "Dvs man bör först o främst börja med riktig mat.. i värsta fall laga allt själv från grunden baserat på de bästa råvaror man kan komma över.. hur man nu gör detta i Horndal utan att känna olika bönder!?" I Ica-butiken i Horndal köper jag mejerivaror (ok fyrkantiga pkt), grönsaker, kaffe, oljor etc. Ok jag känner inte bönderna i närregionen, jag åker 2 - 3 ggr per år några mil för att köpa mitt ekologiska kött som jag lägger i frysen. Jag reser relativt ofta till större städer o passar då på att göra inköp, men storstaden saknar jag inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Riktig människomat är naturligtvis grunden, helt enig. Men här i Norden finns ytterst begränsade möjligheter få D3 från solen liksom från kosten. Därför menar jag att D-vitamintillskott är nödvändigt plus att man bör mäta nivån i blodet nån gång om året liksom Zepp påpekar. Äter man gräsbetade animalier får man också långkedjigt omega-3 samt K2. Men äter man inte det (eller fet fisk när det gäller omega-3), bör man ta dessa som tillskott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts