Jump to content

Recommended Posts

Här i Italien kan jag köpa färsk gurkmeja. Så en favorit grej är att dricka té med skivad färsk ingefära och gurkmeja, plus lite pressad citron. 

Dricker du vanligt te med skivor av ingefära osv eller låter du ingefära och gurkmeja dra i varmt vatten?

• Like 1

Dricker du vanligt te med skivor av ingefära osv eller låter du ingefära och gurkmeja dra i varmt vatten?

Det blir ju lite samma sak? Jag skivar ingefära och gurkmeja i koppen, sen lägger jag i tepåse och varmt vatten. Låter de dra ett tag. Ibland har jag det i termos till jobbet och då ligger de och drar extra länge. Sen återanvänder jag dem under dagen.

• Like 3

Det blir ju lite samma sak? Jag skivar ingefära och gurkmeja i koppen, sen lägger jag i tepåse och varmt vatten. Låter de dra ett tag. Ibland har jag det i termos till jobbet och då ligger de och drar extra länge. Sen återanvänder jag dem under dagen.

Jag gör ungefär likadant, men äter upp ingefäran. Det får bli min frukost.

• Like 3

• 2 weeks later...

Okej, nu är det dags att uppdatera läget här borta.  :)

Har tagit en tesked curcumin i 24 dagar, och därefter nu ökat till två om dagen och lagt till en skvätt svartpeppar på varje sked också. Vidrig smak oavsett, men det går ner med ett stort glas vatten. Folsyran och D-vitaminen är med hela tiden, och allt annat rullar på som vanligt. 

Så hur känns det nu? Bra, det finns nu fortfarande inte alls något sötsug alls, inte ens lite. Det är det som har märkts av så tydligt sedan starten av folsyraintag. Det här att inte tänka på sötsug hela tiden har lett till en massa timmars fri (mental) tid nu, som jag har kunnat investera i mitt företag istället. Huvudet är mycket klarare på folsyra, och jag är fortsatt stabil i humöret. Har lärt mig massor nu under den senaste tiden, helt lugn och stressfri. Magen har också blivit lugn och fin, och den är nu inte panikhungrig eller stressig alls, vilket också har lett till mer energi över för annat.

Överlag så känns allt riktigt bra och jag ska fortsätta så här. Äter absolut inget skräp alls och tänker fortsätta med det. Har känningar i sköldkörteln lite då och då, men kommer att avvakta lite till för att se ifall det är inbillat eller på riktigt. Har också märkt att jag är avsvullen en gång i månaden då jag brukar svälla upp, och detta är riktigt intressant med tanke på sköldkörtel-äggstock-binjurekopplingen som någon nämnde. Stress har varit en förj...vlig faktor i mitt liv och det är något jag har bearbetat först de senaste två åren. 

Så allt blir bättre och bättre, vilket är precis åt det hållet det ska gå. Läste i Dr. Kharazzians bok att han rekommenderar "grape seed extract" för att stimulera TH2-produktionen, men jag har börjat smått genom att byta ut matoljan (det sista skräpet jag använde) till grape seed oil istället. 

Planen nu framöver är att observera hur kroppen mår (håret och huden blir nu intressant), samt hur kroppen reagerar på den här tillagda skeden med curcumin. Ifall det känns bra i både mage och sköldkörtel så kommer jag att öka till tre teskedar dagligen, vilket också är rekommenderat dagligt intag. Ska också fortsätta läsa på om autoimmunitet, och förstå bättre en teori som säger att man med långtidsfasta skulle kunna "reverse" de här idiotautoimmuna cellerna i kroppen, så att benmärgen istället tvingas producera lite mer vettiga celler. Då kan dessa gamla dö och hejåhå så finns det ingen mer autoimmunitet kvar. Läste i en doktor-språk-skriven bok att de här cellerna får fnatt i någon körtelprocess, när de är semi-producerade. Så märgen är det inget fel på, inte heller första delen av cellformationen. Så, fixa lite körtlar och sedan ska det bli bra!  :)

Och, ja, som ni märker så saknar jag än så länge tillräcklig kunskap för att förstå den här sista delen och vad den innebär och hur jag ska använda den för att skapa friska, fina celler. Men det kommer.  :)

Trevlig helg!  :)

• Like 2

Du kan hitta mycket nyttigt hos de här två som båda har autoimmuna sjukdomar. Terry Wahls har fått ordning på sin MS och Paleomom jobbar med sin sköldkörtel.

http://www.thepaleomom.com/autoimmunity

http://terrywahls.com

Oh, tack så mycket, det här har jag hunnit spana på en hel del. Det finns en massa bra information, tack så mycket för de två tipsen. :)

Curcumin/gurkmeja får förstärkt verkan tillsammans med peperin/svartpeppar

Tack så mycket, jag spanade in det här och lägger nu sedan en vecka ungefär på svartpeppar på den kära curcuminteskeden, som redan inte smakade bra innan :);)

Lycka till  :)  själv blev jag symtomfri i min psoriasisartrit efter 6 månader på LCHF, är inne på mitt 7:e år nu och mår fortfarande toppen  :D

Tack så mycket, och oj! Stort grattis, du är nu officiellt en av mina hälsoförebilder - grymt bra jobbat! :) Det kräver enorm styrka och fast beslutsamhet för att lyckas med något sådant, du är helt enkelt bäst och punkt slut :)

MSM innehåller väl svavel? Ät mer grönsaker! Exempel på svavelrika grönsaker är kålfamiljen, lökfamiljen och svampfamiljen.

Jag läste vad Dr. Kharazzian säger om MSM och hans rekommendation är att man ska ta MSM ifall man har något som han kallar "Functional Blood Chemistry Pattern" och som i princip innebär att värdena ser ut så här:

Thyroid Stimulating Hormone (TSH) - Normal

Total T4 (TT4) - Normal

Free T4 (FT4) - Low

Free Thyroxine Index (FTI) - Low or normal

Resin T3 Uptake (T3U) - Low

Free T3 - Low

Reverse T3 (rT3) - Normal

Thyroid Antibodies - Negative

Så med andra ord, när (säger inte "om") jag har lyckats att få ner antikropparna till noll, så får vi se ifall de övriga värdena ser ut som ovan, och därefter ska jag se ifall det är dags med lite MSM. Jag tolkar hans lista ovan som något som låter rimligt ifall man balanserar upp sitt immunförsvar (TH1 och TH2) och i och med den tolkningen så blir det ett fullt möjligt utfall för mig. :D

Kul att du fått effekt, hur är det med kokosfett? Vi som har autoimmuna sjukdomar har stor nytta av dess läkande förmåga. Jag ser till att få i mig 4.5 msk per dag  :D

Tack! :) Oh, det är jättebra att du klarar av att få i dig så mycket och jag har läst en hel del om kokosfettets magiska power, så det är helt rätt att äta på massor. :)  

Åh, fast, för mig så går det inte bra alls med att få i sig kokosfett. Jag har det här hemma (använder det som hudkräm), men det är ju omöjligt att få ner i halsen utan att det vill tillbaks upp igen. Hur gör du? Jag var precis inne på din sajt och bloggen och såg där att du blandar in den där rackaren i bullet coffee men det har jag provat och det vill inte heller åka ner ordentligt. Har du några förslag som jag skulle kunna testa? Jag är inte direkt kräsen i övrigt och halsar utan problem curcumin+svartpeppar+vatten, men det är just konsistensen i kokosfettet som bråkar lite med mig. 

Till alla kokosfettätare - hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp och hjälp! :) 

• Like 1

Jag använder kokosfett som förstärkning i buljong och grytor. Jag får inte heller i mej fettkaffe eller att äta rakt av men så fort jag äter nåt där det går att röra i slänger jag ner en msk i min portion. Bättre än inget tänker jag. Och det ÄR ju helt fantastiskt utvärtes

• Like 2

Gurkmeja och svartpeppar blir riktigt gott i grädde tycker jag. Brukar ha i ingefära, kanel, kardemumma, potatismjöl och salt också. Mixar med en mjölkskummare, tar bara nån sekund. Har inte provat men kan tänka mig att det även blir bra i kokosgrädde, t ex om man vill minska/undvika mejerier.

• Like 2

Tack! :) Oh, det är jättebra att du klarar av att få i dig så mycket och jag har läst en hel del om kokosfettets magiska power, så det är helt rätt att äta på massor. :)

Åh, fast, för mig så går det inte bra alls med att få i sig kokosfett. Jag har det här hemma (använder det som hudkräm), men det är ju omöjligt att få ner i halsen utan att det vill tillbaks upp igen. Hur gör du? Jag var precis inne på din sajt och bloggen och såg där att du blandar in den där rackaren i bullet coffee men det har jag provat och det vill inte heller åka ner ordentligt. Har du några förslag som jag skulle kunna testa? Jag är inte direkt kräsen i övrigt och halsar utan problem curcumin+svartpeppar+vatten, men det är just konsistensen i kokosfettet som bråkar lite med mig. 

Till alla kokosfettätare - hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp och hjälp! :)

Jag har det i kaffet, i te, i maten, i mitt fröknäcke, i hårbotten, som sminkborttagning och som hudkräm, användningsområdena är många för detta underbara fett. Använder den utan smak, den med kokossmak har jag bara i thaimaten. Du får prova dig fram på olika användningsområden om du hittar din grej men går det inte så går det inte  ;) Kul att du var in på min sida, håller på att lägga upp en receptbank där  :)

• Like 5

Gurkmeja och svartpeppar blir riktigt gott i grädde tycker jag. Brukar ha i ingefära, kanel, kardemumma, potatismjöl och salt också. Mixar med en mjölkskummare, tar bara nån sekund. Har inte provat men kan tänka mig att det även blir bra i kokosgrädde, t ex om man vill minska/undvika mejerier.

När intas denna delikata röra,ska faktiskt prova jag med!? :)

• Like 1

Intas oftast på kvällen, men ibland även på morgonen. Vid sömnsvårigheter har jag provat blanda i vallmofrön (och funderat på muskot, men inte provat). Och vid någon helgbrunch har jag lyxat till det med kakao :) (Kakao och gurkmeja blir dock inte så smarrigt ihop, så man kan då minska gurkmejan vid just de tillfällena.) Skulle jag någon gång behöva smärtlindring skulle jag kunna tänka mig att prova kryddnejlika, men har inte provat ännu.

• Like 1

Jag använder kokosfett som förstärkning i buljong och grytor. Jag får inte heller i mej fettkaffe eller att äta rakt av men så fort jag äter nåt där det går att röra i slänger jag ner en msk i min portion. Bättre än inget tänker jag. Och det ÄR ju helt fantastiskt utvärtes

Oh, det har du helt rätt i, det låter verkligen riktigt bra och du har funnit ett sätt som fungerar för dig, grymt bra! :)

Åh, vad bra att du tycker att det är gott, då blir det inga problem alls att få i sig sånt här nyttigt. Och wow! Men, hur reagerar de olika ämnena med varandra? Jag har inte den blekaste alls och ifall de inte har någon form av kontraproduktiv reaktion på varandra så är det verkligen en fantastisk super-shejk som du har skapat där :)

Jag äter frukost i bland med creme fraiche, hackad ingefära, gurkmeja och svartpeppar med lite nötter och frön. Jag tycker den är riktigt god

Det där är riktigt bra också - grymt bra tips! :) Jag tog creme fraiche idag och rörde ner en tesked (små steg) kokosolja i en matsked av creme fraichen - och det gick ner utan problem! Så stort tack för ditt indirekta tips, du gav mig kreativ inspiration här och den här oljan är ju superviktig att få i sig. Så superjättetack! :)

Jag har det i kaffet, i te, i maten, i mitt fröknäcke, i hårbotten, som sminkborttagning och som hudkräm, användningsområdena är många för detta underbara fett. Använder den utan smak, den med kokossmak har jag bara i thaimaten. Du får prova dig fram på olika användningsområden om du hittar din grej men går det inte så går det inte  ;) Kul att du var in på min sida, håller på att lägga upp en receptbank där  :)

Oj! Det där är variation på riktigt. Att ha den som sminkborttagning och kräm är verkligen guld, inga konstiga reaktioner på huden alls, vilket är toppen. Tack för tipsen, och det gick utan problem idag med creme fraiche i mixen :) Ja, din sida ser jättebra ut och jag ser framemot att spana in dina recept! Att du delar med dig av din kunskap så öppet och ärligt är verkligen superbra, och imponerande   :) Jag är rätt säker på att din hemsida bara kommer att växa nu, det är helt rätt i tiden med vettiga hälsoperspektiv nu :)

• Like 4

Oh, det har du helt rätt i, det låter verkligen riktigt bra och du har funnit ett sätt som fungerar för dig, grymt bra! :)

Åh, vad bra att du tycker att det är gott, då blir det inga problem alls att få i sig sånt här nyttigt. Och wow! Men, hur reagerar de olika ämnena med varandra? Jag har inte den blekaste alls och ifall de inte har någon form av kontraproduktiv reaktion på varandra så är det verkligen en fantastisk super-shejk som du har skapat där :)

Svartpeppar sägs förstärka effekten av gurkmeja. Ingefära och kanel sägs också hjälpa mot inflammation. Ingefära hjälper kroppen att reglera tempen. Kanel hjälper blodsockerregleringen, och "falsk" kanel kan dämpa värk/smärta (fick jag höra i Marocko, inte läst om det). Potatismjöl kan vara bra för en hel del saker, bl a blodsockerreglering. Kardemumma tror jag kan hjälpa mot gaser om man inte är van vid potatismjöl. Jag tror det är en bra kombo allt som allt. Behöver man hjälpa tarmfloran, t ex efter antibiotikakur, så kan man byta grädden mot kefir (gärna riktigt fet hemmagjord, och helst på A2-mjölk/grädde) och dessutom lägga till probiotika, t ex Lactiplus.

• Like 2

Svartpeppar sägs förstärka effekten av gurkmeja. Ingefära och kanel sägs också hjälpa mot inflammation. Ingefära hjälper kroppen att reglera tempen. Kanel hjälper blodsockerregleringen, och "falsk" kanel kan dämpa värk/smärta (fick jag höra i Marocko, inte läst om det). Potatismjöl kan vara bra för en hel del saker, bl a blodsockerreglering. Kardemumma tror jag kan hjälpa mot gaser om man inte är van vid potatismjöl. Jag tror det är en bra kombo allt som allt. Behöver man hjälpa tarmfloran, t ex efter antibiotikakur, så kan man byta grädden mot kefir (gärna riktigt fet hemmagjord, och helst på A2-mjölk/grädde) och dessutom lägga till probiotika, t ex Lactiplus.

Ja, det låter vettigt och väldigt bra, och helt perfekt ifall det fungerar så bra för dig. Det är så inspirerande att se att så många här på forumet har hittat sin grej och kör på! :) :) :) 

• Like 1

Happy Monday! 

Ungefär så, det är ändå en helt okej start på veckan, hoppas att alla Kostdoktorn-forum-experter känner likadant.

Apropå känna - jag vet ännu inte om det här är inbillning, men jag känner fortfarande min sköldkörtel och nu sedan igår så känns en större del av den. Det är irriterande att "känna" den konstant, men bra åtminstone att det nu verkar som att mer av den försöker fungera. Så tolkar jag det. Min läkare sa för tusen år sedan (läs: 10 ungefär) att min sköldkörtel är väldigt liten och att det brukar se ut så för Hashimotos-patienter, så att den lille körteln känns nu tar jag som ett gott tecken - den kanske till och med växer till sig och börjar fungera optimalt? Låt oss hoppas.

Hur som helst så känns det inte som att jag ska kvävas eller som att den sväller upp så som det var innan Levaxinet kom in i bilden, utan det är helt enkelt en ny, svårbeskrivlig känsla som kom helt och hållet i samband med curcumin-intaget. 

Så slutsats för tillfället: Sköldkörteln känns, mer nu än innan, det är irriterande som F, men jag observerar läget och tar det som något bra.

Vad grymt att Kostdoktorn-teamet valde att inkludera den här tråden i ett inlägg - hoppas att många fellow Hashimotos-folk får inspiration av det som finns att hitta här, och alla era grymma tips och råd. 

Nu till läget:

Jag tog bort ägg ur kosten också för lite mer än en vecka sedan, för att det stod i Dr. Kharazzians bok att även detta fantastiska livsmedel kan ställa till det för Hashimotosfolk. Trodde verkligen inte att jag skulle ha några problem med ägg, men när jag la till det i kosten igen för två dagar sedan så tog magsystemet stopp. Helt stopp. Magen ville alltså inte fungera, och ni vet vad det betyder, behöver inte gå in på detaljer.  :D

Hur som helst, vill inte att det här heller ska vara någon typ av fantasier/inbillning, så kommer avstå från ägg i 3-4 dagar igen och därefter återigen lägga till dem i kosten. Blir det samma reaktion så ryker äggen också helt enkelt. Annars skulle det kunna vara pga att jag har för lite T3 och att kroppen inte kan konvertera T4  till T3 (än). Vet inte vilket av dessa alternativ jag skulle välja om jag fick bestämma problemet själv.

Allt annat är precis som i senaste uppdateringen, och den lilla sköldkörteln känns hela tiden, dygnet runt. Eftersom större delar av den känns, och detta också utan att jag kvävs (dvs den sväller inte, den känns bara) och utan huvudvärk (dvs huvudet försökert inte leka hysteri och anfalla sköldkörteln med signaler om att producera mer/jobba bättre), så tar jag det helt enkelt som att den försöker växa till sig och starta om. Vilket såklart också kan vara inbillniing men jag håller mig till den förklaringen just nu.

Har inte bestämt mig än ifall jag ska skaffa lite grape seed extract (som ska stödja TH2 och balansera upp den med TH1) eftersom jag mår bra och är inte förkyld, inte ens lite. 

Tänkte också ifall jag skulle ta och öka curcuminintaget till tre teskedar, men det verkar inte heller behövas med tanke på de (fantastiska!) antikroppsvärdena som jag fick veta för ett tag sedan. 

Det finns mer att säga men avvaktar lite så det inte blir fullt kaos här :)

• Like 2

Härligt att läsa att du provar olika saker och lyssnar på kroppen! Apropå äggen - läste nånstans en idé att om man är lite känslig mot nåt kan man prova äta det typ endast var 4:e dag. Kan ju vara nåt att prova. Många saker blir ju negativa om man tar för mycket, men kan vara bra i lagom dos - gäller att hitta ens lagoma dos :)

• Like 1

Härligt att läsa att du provar olika saker och lyssnar på kroppen! Apropå äggen - läste nånstans en idé att om man är lite känslig mot nåt kan man prova äta det typ endast var 4:e dag. Kan ju vara nåt att prova. Många saker blir ju negativa om man tar för mycket, men kan vara bra i lagom dos - gäller att hitta ens lagoma dos :)

Yay! :) 

Tack för att du delade med dig av den här idén - den är jättebra och låter vettig (det där med lagom har hittills inte varit min grej alls). Kommer prova att göra så nu efter att ha haft ett uppehåll igen i ett par dagar. :) Jag fick ett så "immediate" problem med äggen men ska ge det ett försök så som du sa. Tack, awesome Xiro!! :) :) :)

• Like 2

Det kan vara Leucinet i äggen du reagerar mot. I det autoimmuna protokollet ryker äggen också från början. När man sen vill återintroducera det så börjar man med att blanda i endast äggulan i t ex buljong (hemmagjord). Men du kan ju även koka ägg och sedan bara äta gulan om du inte har någon annan avsättning för vitorna. 

Så härligt att din plan verkar fungera :) Nattskatteväxter kan vara bra att undvika också t ex paprika, aubergine och tomat. Själv har jag ätit mig fri vad som sades vara början på frozen shoulder, som jag inte var intresserad av att utveckla... Det blev aldrig något mer och jag är idag fri från besvär, men frågar man sjukvården så går det inte att påverka med kosten...  :P

Kämpa på!

• Like 2

Inte för att jag vet nåt men jag skulle nog vara utan ägg längre tid, typ 2 - 3 veckor eller nåt så kroppen får nollställas innan man provar igen och sen återinföra försiktigt, lite i sänder och inte varje dag

Oh, ja, det är nog säkrast att vara utan ägg lite längre tid innan man testar. Ska se hur många dagar det blir, men du har helt rätt där. :)

• Like 2

Hej.

wow vilken drift du har. Inspirerande.

kokosoljatips...

svart kaffe med kokos. Det smakar inget. Titta dock inte på det då ser du oljan.

baka chokladbollar med kokosolja i, eller gör lchf julgodis med det. Snacka om att förena nytta med nöje.

lycka till o god jul

• Like 1

Det kan vara Leucinet i äggen du reagerar mot. I det autoimmuna protokollet ryker äggen också från början. När man sen vill återintroducera det så börjar man med att blanda i endast äggulan i t ex buljong (hemmagjord). Men du kan ju även koka ägg och sedan bara äta gulan om du inte har någon annan avsättning för vitorna. 

Så härligt att din plan verkar fungera :) Nattskatteväxter kan vara bra att undvika också t ex paprika, aubergine och tomat. Själv har jag ätit mig fri vad som sades vara början på frozen shoulder, som jag inte var intresserad av att utveckla... Det blev aldrig något mer och jag är idag fri från besvär, men frågar man sjukvården så går det inte att påverka med kosten...  :P

Kämpa på!

Åh, tack för den här redogörelsen - kommer definitivt titta närmare på det där leucinet och ifall det är det specifikt som bråkar med mig. Oh, tack tack tack tack och tack för ditt råd, kommer definitvt koka ägget och äta gulan för att testa ifall det går bra. :)  

Ja, vi får se men hittills verkar läget vara riktigt bra (speciellt jämfört med hur det var strax innan kostomställningen). Oj, okej, det är inget jag äter mycket av ändå så det var tur. Och, fortsätter allt som det verkar nu så kommer det sluta med att jag bara äter kött, fett och kosttillskott resten av livet :D Wow vad bra jobbat!! :) :) Ja, man blir ju lite förbannad - Du skulle ju bara ha traskat in på vårdcentralen med en Coca Cola och sagt att mängden socker botade dig, är nästan säker på att de hade nickat och bekräftat din "berättelse" då. Tråkigt att vården är så fantastiskt bakåt och uppköpt, men tur att du är helt fri från alla besvär och har någonstans att dela med dig av dina erfarenheter. Jag hoppas att andra med liknande besvär läser här på forumet och inspireras av din story, för den är imponerande :)

Det här forumet är fullt av starka, hälsomedvetna människor, och med er erfarenhet och insikt så gör ni alla den här världen lite bättre!  :)

Hej.

wow vilken drift du har. Inspirerande.

kokosoljatips...

svart kaffe med kokos. Det smakar inget. Titta dock inte på det då ser du oljan.

baka chokladbollar med kokosolja i, eller gör lchf julgodis med det. Snacka om att förena nytta med nöje.

lycka till o god jul

Hej! 

Oh, tack så mycket för dina fina ord :) Och tack också för tipset, men jag är alldeles för mesig för att klara av kokosolja+kaffe. Hittills fungerar det verkligen bra med att blanda ner oljan i creme fraiche och bara snabbt få ner allting. Och sedan lite vatten på det. Och sedan kaffe för att döda alla eventuella spår av smaken. 

Det hade varit helt perfekt med sådana där smarriga chokladbollar, och helt perfekt att man kan mixa med lite julkryddor också - säkert hur gott som helst - tack för alla tips och råd & god jul!  :)

Och, fortsätter allt som det verkar nu så kommer det sluta med att jag bara äter kött, fett och kosttillskott resten av livet :D

Då är vi två! Jag har också en autoimmun galenskap jag battlar med och har nyligen behövt omvärdera äggen… Men kött och smör och kosttillskott klarar jag mig bra på. Jag äter några grönsaker också, som lök och kål (min mage har inte fattat att den ska reagera på sånt :) )

• Like 2

Då är vi två! Jag har också en autoimmun galenskap jag battlar med och har nyligen behövt omvärdera äggen… Men kött och smör och kosttillskott klarar jag mig bra på. Jag äter några grönsaker också, som lök och kål (min mage har inte fattat att den ska reagera på sånt :) )

Yaay, vi får starta en "battle of the autoimmunitet"-grupp och visa galenskapen vem som är starkast.  ;) Hur går det för dig då? Känner du dig mycket bättre? Är du på g att bli bra? Har antikropparna börjat sansa sig lite?  

Åh, kom det helt plötsligt för dig också, den här ägg-intoleransen/känsligheten/galenskapen? Jag har ätit (många) ägg i mitt liv och den här reaktionen var helt galen, det var ingenting jag kan komma ihåg att någonsin innan ha upplevt (hade absolut tagit bort äggen för längesen i det fallet). Var det så för dig också?

Oh, när vi ändå är igång - så du mår bra med kött + smör + kosttillskott + lite övriga smågrejer? Har du bra med energi (det verkar vara exakt så med tanke på hur du skrivit inägget)?  :)

Jag har inte samma autoimmuna galenskap som du, jag har en inflammatorisk tarmsjukdom + allergier + ledsmärtor som huvudproblem, men jag tror att mycket autoimmunitet har samma orsaker men yttrar sig lite olika? Sedan jag började med vad jag håller på med nu så är det otroligt mycket bättre, och jag har de bästa värden jag någonsin fått uppmätta. Jag orkar mycket mer och är mycket mycket piggare! Jag ska inte kapa din tråd med min story men vill du läsa mer så har jag försökt sammanfatta läget

på en mycket sporadiskt uppdaterad blogg, sojalecitin.wordpress.com och matlistan där innehåller lite mer än bara kött och smör, för att många tror att jag inte kan bjudas på middag annars. Hemma själv äter jag mest kött och smör :)

Det där med äggen, jag är inte ens säker på att det är de som ställer till det men jag börjar se ett mönster. Det tar emot att plocka bort ägg! Det verkar funka när äggen är uppblandade med annat men att tex äta bara stekta ägg funkar nog inte längre… Så jag kanske borde ta bort äggen helt. Det är magen som säger ifrån och det väldigt tydligt. 

• Like 3

Jag har inte samma autoimmuna galenskap som du, jag har en inflammatorisk tarmsjukdom + allergier + ledsmärtor som huvudproblem, men jag tror att mycket autoimmunitet har samma orsaker men yttrar sig lite olika? Sedan jag började med vad jag håller på med nu så är det otroligt mycket bättre, och jag har de bästa värden jag någonsin fått uppmätta. Jag orkar mycket mer och är mycket mycket piggare! Jag ska inte kapa din tråd med min story men vill du läsa mer så har jag försökt sammanfatta läget

på en mycket sporadiskt uppdaterad blogg, sojalecitin.wordpress.com och matlistan där innehåller lite mer än bara kött och smör, för att många tror att jag inte kan bjudas på middag annars. Hemma själv äter jag mest kött och smör :)

Det där med äggen, jag är inte ens säker på att det är de som ställer till det men jag börjar se ett mönster. Det tar emot att plocka bort ägg! Det verkar funka när äggen är uppblandade med annat men att tex äta bara stekta ägg funkar nog inte längre… Så jag kanske borde ta bort äggen helt. Det är magen som säger ifrån och det väldigt tydligt. 

Ja, jag tror att du har rätt där, det är ju ändå autoimmuniteten som förstör för alla i grunden, fast på olika sätt - exakt det du säger. Äsch, det är inget kapande, allt här handlar ju om autoimmunitet så det är lika bra att vi får in lite variation i tråden :) Jag spanade in din blogg och du har rätt, det är en rätt så mycket längre matlista där. :)

Hm, ja ,okej. Ja exakt, har inte heller tänkt på ägg som ett problem, att det ens skulle kunna vara ett problem. Ja, precis, eller prova med bara äggulan som HelenaB nämnde tidigare. :)

Hej! 

Ville bara uppdatera lite snabbt om vad som händer. Sköldkörteln känns fortfarande, nu inte bara höger sida och lite av mitten, utan hela mittendelen känns. Panikar hela tiden över att den kanske sväller upp så som den brukade göra innan vid fel T4-dos så sväljer vatten och fett och grejer hela tiden för att säkerställa att det inte är så. Och hittills är allt bra, inga konstiga svullnader.

Nytt för igår och idag är att jag är varm som en gris i bastu. Tror och hoppas att det kan bero på att sköldkörteln nu har börjat komma igång lite och klarar av att producera mer T3. När det gäller T4 så skulle jag inte hoppas på för mycket från tidigare erfarenhet, men vi får se hur det blir. 

Och utifrån vad jag har märkt nu så verkar jag fälla mindre också, vilket verkligen är kul att se. Det tar ju lång tid för håret att växa men det ska bli riktigt spännande att följa upp nu till våren. :) :)

Nytt för igår och idag är att jag är varm som en gris i bastu. Tror och hoppas att det kan bero på att sköldkörteln nu har börjat komma igång lite och klarar av att producera mer T3. När det gäller T4 så skulle jag inte hoppas på för mycket från tidigare erfarenhet, men vi får se hur det blir. 

Och utifrån vad jag har märkt nu så verkar jag fälla mindre också, vilket verkligen är kul att se. Det tar ju lång tid för håret att växa men det ska bli riktigt spännande att följa upp nu till våren. :) :)

Jag har vanligtvis något låg normaltemperatur, men när jag ätit en måltid med tillräckligt mycket fett brukar jag efter en stund bli alldeles varm. Bara varm, inte svettig.

När jag åtit rätt så strikt LCHF i minst 3 månader så har jag fått utväxt av nya hårstrån. Väldigt trevligt när man har rätt tunt hår. Lite jobbigt dock när det vuxit sig ett par centimeter långt och spretar åt alla håll, i alla fall i hårfästet (hela vägen runt, inklusive nacken). Just nu har de i nacken blivit c:a 4 cm långa, så de brukar slinka ur hårspånnena jag använder (brukar ha håret uppsatt) så i slutet av dagen ser man nästan 'lurvig' ut i nacken.

• Like 2

@Autoimmun_galenskap

Angående dina kosttillskott, prova att sluta helt med D-vitamin och ersätt istället med Zinktillskott med hög biotillgänglighet, anledningen är denna; D-vitamin kan hindra upptaget av Zink, varför Zink? Du äter vad jag förstår inte ostron? Människor av idag brukar kunna ha brist på Zink, din sårläkningsförmåga och ögonirritation tyder på det. Har du även svårt att se skillnad på blått och grönt så är det av mer akut problematik. Flytande zinksulfatheptahydrat är ett enkelt sätt att testa om du har brist (typ ZinkStatus). Bra länk om Zink; http://kurera.se/zink-zn/

Det är dessutom vanligt med magnesiumbrist, vanliga symptom är kramp i vaderna på morgonsidan eller spring på toa mitt i natten för att blåsan gör sig påmind hela tiden (kalciumöverskott), Kalcium och Magnesium ska vara i harmoni. http://kurera.se/har-du-magnesiumbrist/

Selen kanske är värt att läsa om också? http://www.halsosidorna.se/Selen.htm

Du tar B9 tillskott! Kanske även B12 (Kobalamin) skulle vara bra för upptaget av järn?

Saxat från http://www.1177.se "Man kan även ha sjukdomar som gör att man får ett allmänt försämrat upptag av näringsämnen, till exempel glutenintolerans. Då är ofta B12-bristen kombinerad med brist på järn och folsyra."

Själv är jag inte glutenintolerant, däremot allergisk mot vetestärkelse, resultatet blir ungefär detsamma som celiaki & IBS förutom att jag även får min psoriasis tillbaka. (blossar upp efter 2-3 dagar och försvinner efter 3 veckor)

Så kokosolja och smör = antiinflammatoriskt, bra för din mages välmående.

Hoppas något av det här kan ge dig en fingervisning till matnyttigt informationssök i ditt fall, lycka till.

• Like 1

@Autoimmun_galenskap

Angående dina kosttillskott, prova att sluta helt med D-vitamin och ersätt istället med Zinktillskott med hög biotillgänglighet, anledningen är denna; D-vitamin kan hindra upptaget av Zink, varför Zink? Du äter vad jag förstår inte ostron? Människor av idag brukar kunna ha brist på Zink, din sårläkningsförmåga och ögonirritation tyder på det. Har du även svårt att se skillnad på blått och grönt så är det av mer akut problematik. Flytande zinksulfatheptahydrat är ett enkelt sätt att testa om du har brist (typ ZinkStatus). Bra länk om Zink; http://kurera.se/zink-zn/

Det är dessutom vanligt med magnesiumbrist, vanliga symptom är kramp i vaderna på morgonsidan eller spring på toa mitt i natten för att blåsan gör sig påmind hela tiden (kalciumöverskott), Kalcium och Magnesium ska vara i harmoni. http://kurera.se/har-du-magnesiumbrist/

Selen kanske är värt att läsa om också? http://www.halsosidorna.se/Selen.htm

Du tar B9 tillskott! Kanske även B12 (Kobalamin) skulle vara bra för upptaget av järn?

Saxat från http://www.1177.se "Man kan även ha sjukdomar som gör att man får ett allmänt försämrat upptag av näringsämnen, till exempel glutenintolerans. Då är ofta B12-bristen kombinerad med brist på järn och folsyra."

Själv är jag inte glutenintolerant, däremot allergisk mot vetestärkelse, resultatet blir ungefär detsamma som celiaki & IBS förutom att jag även får min psoriasis tillbaka. (blossar upp efter 2-3 dagar och försvinner efter 3 veckor)

Så kokosolja och smör = antiinflammatoriskt, bra för din mages välmående.

Hoppas något av det här kan ge dig en fingervisning till matnyttigt informationssök i ditt fall, lycka till.

Hej! :)

Tack för din utförliga kommentar och alla råd och infallsvinklar kring problematiken, samt att du delar med dig av din egna berättelse och erfarenhet. Du delade verkligen med dig av mycket information och därav mitt sena svar, var absolut tvungen att spana in precis alla ämnen som du nämnde. 

Angående zink så är det något Dr. Kharazzian också nämner i samband med just konvertering av T4 till T3, där han också föreslår tillskott av selen som du nämnde. Sedan jag började med folsyra så har sårläkningen tack och lov blivit mycket bättre medan ögonen fortfarande är irriterade. 

Magnesiumbrist verkar jag inte ha, inga av symtomen verkar stämma in (vilket är najs, behöver verkligen inga fler symtom). Selen nämner doktorn, i två möjliga fall av sköldkörtelfaser - den som innebär taskiga blodkroppar samt den som innebär att man har lite svårt med omvandling av T4. Det här vill jag dock inte trixa med själv alls (inte zink heller) så kommer besöka en specialist i slutet av januari för att se ifall han vill hjälpa mig eller inte. Har inga höga förhoppningar vilket gör att det kan resultera i ett positivt utfall. Håll en tumme.

Jag startade en tråd om just B9/B12 och vilken relation de har till varandra. Eftersom jag verkar ha en fungerande omvanlingsrej i den där genen MHR-dingdong12345nanana (den där som klarar av att omvandla folsyra till folate) så tror jag inte att det behövs nu. Men vi får se vad Doc säger om en månad. Har inte heller järnbrist, vilket är fantastiskt bra.

Åh, usch, men det är ändå lika bra att vara allergisk och ta bort det skräpet ur sin kost, detta värdelösa vita pulver av sk-t. Det är en kvinna här på forumet som har varit psoriasisfri hur länge som helst med LCHF+ bäst attityd, du har säkert spanat in henne men ifall du inte har det så vet du det nu i alla fall, ifall du behöver hjälp och tips med att hantera detta. Hon har skrivit i den här tråden också så det blir enkelt att hitta henne. Hur känner du dig när du inte äter sånt där dåligt? Har du ätit LCHF länge, och hur har det fungerat? 

Du är helt bäst, jag är otroligt tacksam, tack så mycket för att du tog dig tid och skrev ner allt det här + alla bra länkar till mer information! :)

• Like 1

Hej igen, 114kg tung, 178cm lång började jag med LCHF 2013-03-08 endast för att min mage har varit dålig i 30 år och för att se om jag kunde sänka mitt blodtryck (140/84 ca: 63 slag/min), redan samma dag så var min mage betydligt bättre, efter 3 dagar var alla depressioner bort-trollade, kände mig så otroligt lugn, tyvärr försvann också min tankeskärpa och logiska tänkande under de 3 första veckorna, slarvig blev jag också, men lugn ändå för att jag visste ju varför. Efter 7 dagar var blodtryck sänkt till 120/73, efter 2,5 veckor var blodtrycket på 120/60, 51 slag/min. Efter 3 veckor började också min hjärna få tankeskärpa/logiskt tänkande tillbaka och samtidigt slutade min psoriasis helt att klia. 1 månad hade gått och jag vaknade upp pigg och glad OCH smärtfri i ryggen?! Första gången på 2 års tid, smärtan var tillbaka följande dag och det gick nog 2-4 veckor till innan jag var smärtfri igen, efter det var det varannan dag smärtfri, 4 mån, smärtan var tillbaka väldigt sällan i ryggen, psoriasisen hade nästan helt läkt ihop, 5 månader hade gått, ställde mig på vågen och den visade 91kg, 23 kg lättare, ingen ryggvärk sedan dess och efter ytterligare en månad hade all psoriasis läkt ut.

Jag fick byta bordssalt till Seltin (mineralsalt) och samtidigt äta lite extra magnesium, vet inte om det är en slump att det går åt mer magnesium av lchf?? Började i alla fall att under tiden äta mer broccoli istället för blomkål vilket verkade göra mitt mående ännu bättre, inga mer kramper, har sedan slarvat med glutenfri tårta som innehöll vetestärkelse (då jag fick psoriasis tillbaka) som tur var hann såren inte bli så stora, nu snart 3 år efter har jag kört lite striktare diet igen och lyckats komma ned till 86kg. Frukost 2 ägg som badar i 100g extrasaltat smör i stekpannan, ingen lunch, middag vanlig mat utan socker/cerealier med kokt broccoli + skirat smör. Dumt att koka broccoli för då förstör man mycket av C-vitamin och Magnesiumet. Provat att mixat broccoli till mos och hällt på 50 gradigt extrasaltat smör, attans god mos faktiskt, nyttigare framförallt. Ca: 2 ggr i veckan förstör jag mitt kaffe med en matsked kokosolja :)

Nu till dig igen, jag insisterar å det bestämdaste att du ska läsa mer om binjurar/binjurebark enzymer, kortisol och magnesiums betydelse i det hela, jag saknar också information om dig för att våga rekommendera något mer. Vilken tandkräm/munskölj använder du? innehåller det Natriumfluorid? Stekpanna av teflon? svartbränd botten i den så avger den fluorider, använder du Jodberikat salt? du fixar det här. Tack för mig.

• Like 5

Åh, usch, men det är ändå lika bra att vara allergisk och ta bort det skräpet ur sin kost, detta värdelösa vita pulver av sk-t. Det är en kvinna här på forumet som har varit psoriasisfri hur länge som helst med LCHF+ bäst attityd, du har säkert spanat in henne men ifall du inte har det så vet du det nu i alla fall, ifall du behöver hjälp och tips med att hantera detta. Hon har skrivit i den här tråden också så det blir enkelt att hitta henne. Hur känner du dig när du inte äter sånt där dåligt? Har du ätit LCHF länge, och hur har det fungerat? 

Du är helt bäst, jag är otroligt tacksam, tack så mycket för att du tog dig tid och skrev ner allt det här + alla bra länkar till mer information! :)

Hej, antar att det är mig du skriver om så jag kommer med en liten rättelse...det är framför allt psoriasisartrit jag har och är bra ifrån, närmare bestämt 7 år nu  :D  psoriasis har jag så gott som bara haft, även när jag var som sämst, i hårbotten + väldigt torr hud på hela kroppen, är bra i bägge dessa tråkigheter men för mig är det "förlusten" av den ständiga ledvärken som är den stora vinsten med kostomläggningen.

• Like 3

• 2 weeks later...

Hej igen, 114kg tung, 178cm lång började jag med LCHF 2013-03-08 endast för att min mage har varit dålig i 30 år och för att se om jag kunde sänka mitt blodtryck (140/84 ca: 63 slag/min), redan samma dag så var min mage betydligt bättre, efter 3 dagar var alla depressioner bort-trollade, kände mig så otroligt lugn, tyvärr försvann också min tankeskärpa och logiska tänkande under de 3 första veckorna, slarvig blev jag också, men lugn ändå för att jag visste ju varför. Efter 7 dagar var blodtryck sänkt till 120/73, efter 2,5 veckor var blodtrycket på 120/60, 51 slag/min. Efter 3 veckor började också min hjärna få tankeskärpa/logiskt tänkande tillbaka och samtidigt slutade min psoriasis helt att klia. 1 månad hade gått och jag vaknade upp pigg och glad OCH smärtfri i ryggen?! Första gången på 2 års tid, smärtan var tillbaka följande dag och det gick nog 2-4 veckor till innan jag var smärtfri igen, efter det var det varannan dag smärtfri, 4 mån, smärtan var tillbaka väldigt sällan i ryggen, psoriasisen hade nästan helt läkt ihop, 5 månader hade gått, ställde mig på vågen och den visade 91kg, 23 kg lättare, ingen ryggvärk sedan dess och efter ytterligare en månad hade all psoriasis läkt ut.

Jag fick byta bordssalt till Seltin (mineralsalt) och samtidigt äta lite extra magnesium, vet inte om det är en slump att det går åt mer magnesium av lchf?? Började i alla fall att under tiden äta mer broccoli istället för blomkål vilket verkade göra mitt mående ännu bättre, inga mer kramper, har sedan slarvat med glutenfri tårta som innehöll vetestärkelse (då jag fick psoriasis tillbaka) som tur var hann såren inte bli så stora, nu snart 3 år efter har jag kört lite striktare diet igen och lyckats komma ned till 86kg. Frukost 2 ägg som badar i 100g extrasaltat smör i stekpannan, ingen lunch, middag vanlig mat utan socker/cerealier med kokt broccoli + skirat smör. Dumt att koka broccoli för då förstör man mycket av C-vitamin och Magnesiumet. Provat att mixat broccoli till mos och hällt på 50 gradigt extrasaltat smör, attans god mos faktiskt, nyttigare framförallt. Ca: 2 ggr i veckan förstör jag mitt kaffe med en matsked kokosolja :)

Nu till dig igen, jag insisterar å det bestämdaste att du ska läsa mer om binjurar/binjurebark enzymer, kortisol och magnesiums betydelse i det hela, jag saknar också information om dig för att våga rekommendera något mer. Vilken tandkräm/munskölj använder du? innehåller det Natriumfluorid? Stekpanna av teflon? svartbränd botten i den så avger den fluorider, använder du Jodberikat salt? du fixar det här. Tack för mig.

Hej! :)

Oh wow, vilken story och vad grymt bra jobbat av dig! Tack för att du delade med dig av din bakgrund också, inspirerande och viktigt att folk vet om hur andra har löst sina olika besvär. Helt sjukt det här med hur snabbt kosten faktiskt påverkar hela ens system och hur tydliga dessa olika förbättringar blir. Det här med ökat magnesiumbehov är också otroligt intressant, och hur du beskriver att det verkar hänga ihop med LCHF. Exakt, det du säger om att koka broccoli har jag också hört, men har där även läst ur min bibel (Dr. Kharazzians bok) att just för sådana som mig (Hashimotos-are) så är gröna grönsaker inte ett alternativ om man inte kokar dem, just för att de avger något ämne som saboterar den här autoimmuna grejen ännu mer. Djupt vetenskapligt förklarat, yes.

Ja, jag ska verkligen lyssna på dina råd om att läsa på mer om binjurarna & co. Läste lite om det tidigare, och speciellt i Dr. Kharazzians bok så nämner han just stress som en allvarlig del av självsabotaget (stress efter exempelvis krigsupplevleser, som i mitt fall, eller annan trauma). Har hanterat detta riktigt bra nu det senaste och kommer att fortsätta med läsandet för att lära mig mer. Tack för tipset! :) Ja, angående det här med flour så är jag just nu helt säker på att jag får i mig sjukt skadliga nivåer, då jag befinner mig i ett land där de öser på med sk-ten i dricksvattnet allt vad de orkar. Ska ordna ett filter men fram tills dess är jag helt körd på den fronten. Men tack för alla grymt bra infallsvinklar, det har verkligen adderat viktiga punkter till min hälsolista. 

Ännu en gång, grymt av dig att du delar med dig av din story och alla de här aspekterna - och viktigast av allt, keep up the good work! :) 

Hej, antar att det är mig du skriver om så jag kommer med en liten rättelse...det är framför allt psoriasisartrit jag har och är bra ifrån, närmare bestämt 7 år nu  :D  psoriasis har jag så gott som bara haft, även när jag var som sämst, i hårbotten + väldigt torr hud på hela kroppen, är bra i bägge dessa tråkigheter men för mig är det "förlusten" av den ständiga ledvärken som är den stora vinsten med kostomläggningen.

Ja, precis, det var dig jag menade. Och, tack för rättelsen. Hur som helst är det riktigt bra jobbat av dig och att du är helt fri från den där katastrofvärken som jag kan tänka mig att det rörde sig om.

Oh, för att avsluta med en uppdatering om läget: Jag provade att lägga till ägg till kosten och fick omöjliga kramper, så ägg är historia för mig. Sedan så har jag märkt tydligt de senaste 10 dagarna ungefär att jag har svällt upp som en babian (+ 4 kilo, tragiskt) som måste bero på just T3. T3 har alltid varit "på gränsen" hos mig, och nu sist jag tog prover så hade det sjunkit ännu mer. Så jag antar att det är ännu lägre nu idag och kommer därför gå och ta nya prover nästa vecka. Har hört att det inte delas ut syntet-T3 i detta kära land, men kommer ringa runt till olika läkare för att se ifall det verkligen är så. Saker kommer lösa sig i alla fall och egentligen är det enda jag behöver en läkares råd om doseringen, resten kan jag ordna på annat håll. Tyvärr, ifall det behövs.

Nu ska jag njuta av att vara riktigt svullen, speciellt i överarmarna (känns som att de ska spricka) och vänta på världens bästa dag ur läkarbesökssynpunkt, måndagen. Det är sjukt att svullnaden kan vara så här uppenbar, 4 kilo på 10 dagar. Äcklande. Men det har hänt förr, för riktigt många år sedan innan jag upptäckte Hashimotos, då var det till och med ännu värre men den här onaturliga känslan av "fy" känns nu också, precis som då.

• Like 1

• 2 weeks later...

Hej hej,

En minimal uppdatering: 

Försöker helhjärtat få tag på T3 nu, ska inte gå in på ifall det är på laglig väg eller inte. Intressant är i alla fall att i vissa länder så skrivs T3 ut av läkare efter lite tjat, medan i andra så är inte detta praxis och sedan finns det ställen på vilka det är illegalt eftersom "det är steroider och används av bodybuilders". Vilket är ett riktigt, äkta citat och djupt fascinerande. Jag har nu väldigt låg T3-nivå vilket visar sig på det att jag är helt dödstrött och inte orkar prestera - och detta är inget alternativ i min värld, inte ens lite. Skulle kunna skriva en roman här om hur idiotiskt det är att veta varför man är helt hjärndöd och trött och samtidigt inte få gehör alls för detta, men låter bli så att vi slipper massa fula ord här på forumet. 

Det positiva som händer är att jag fortfarande inte är förkyld alls och att den lilla sköldkörteln fortfarande hela tiden känns, den är där. Det är hur intressant och bra som helst antar jag, eftersom den har känts av sedan jag började med curcumin - den försöker nog bli stor och stark och puffar på så långt den klarar :) Tycker att alla ni där ute som har en fungerande sköldkörtel borde ge den lite uppmärksamhet och tänka glada tankar, för det är den värd, helt klart :)

• Like 4

Hej allihop!

Jag har läst runt på det här grymma forumet i flera år och inspirerats massor av alla grymma LCHF-are som delar med sig av sin kunskap, utreder begrepp och analyser, och är allmänt hälsosamt kritiska till diverse propaganda.  Har sett att jag delar många besvär som fellow LCHFare och tänkte därför starta en egen liten minidagbok här för att kanske hjälpa någon annan, så som många av er har hjälpt mig under åren.

Ska försöka hålla mig kort. :)

Är en 26-årig kvinna, normalviktig, äter högfettkost och bor i utlandet sedan 2 år tillbaka. 

Hälsobakgrund: Har diagnosen Hashimotos sedan 12 år tillbaka (tar 125mg Euthyrox), och "troligtvis celiaki" sedan ca 5 år tillbaka. Trots glutenfri+LCHF-kost har jag varit trött, seg, slö, håravfallig (det är ett ord nu), och allmänt långsam, med långsam läkning av sår och med allmänt blek, taskig hy och irriterade ögon. Och just det, åkte på en cysta också, på höger äggstock, som opererades bort för ett år sedan. Avser inte att ha några fler sådana sk-tsaker så har på allvar börjat läsa om autoimmunitet för att lösa alla medföljande problem. By the way, Hashimotos är en progressiv sjukdom, vilket ger ytterligare incitament att få stopp på den.

Kost: Kött (all form av rent, oprocessat sådant), mycket fett (smör, grisfett, kokosolja), grönsallad, lök, vitlök, surkål, inlagd paprika, ägg, ägg och ägg, mjölk och yoghurt ibland, fisk ibland, kaffe, té (mest grönt té)

Kosttillskott (dagligen): 

• D-vitamin, 2000IU
  • Folsyra, 2mg 
  • Curcummin: 1 tesked
Mål: Att balansera upp TH1 och TH2 och därigenom få inflammationen/erna att gå ner på minimal nivå, den som inte ens kan upptäckas på provsvar.

Till min hjälp har jag den här boken: http://thyroidbook.com/why-do-i-still-have-thyroid-symptoms/ och internet och tilltro till min egen kropp och dess reaktioner, den här lilla loggen samt min egna, andra "health diary"

Det var nog allt. Har tagit D-vitamin med goda resultat sedan fem år tillbaka, och folsyra i 20 dagar hittills, och curcummin i 14 dagar. D-vitamin för att det överlag stödjer immunförsvaret. Folsyra därför att det ska hjälpa till med cellfunktionen överlag, samt därför att jag har vad min läkare uttrycke "inte riktig anemi, men taskiga blodkroppar helt enkelt". Slutligen, curcummin därför att det enligt författaren till boken ovan innehåller TH2 supportande ämnen, och TH2 är den del av immunförsvaret som jag behöver stärka.

Värt att nämna: Det är min kropp och mina beslut, val osv. osv. Jag är inte läkare och rekommenderar absolut ingen att göra något av det som jag gör, förutom att investera i boken ovan om ni har åkt på Hashimotos som jag.  

Hur det känns hittills: Tänker satsa allt på att få bort den här autoimmuna reaktionen och 20 dagar in i processen (eller 14 om man ska räkna från curcummin-intaget) känns det bra. Följande har hänt:

Sedan folsyraintag: Jag har inget sötsug alls från att ha startat med folsyra (jämfört med ren galenskap innan folsyran, helt obeskrivliga sockerattacker), och jag är så mycket stabilare och klarare i huvudet. 

Sedan intagen av curcummin (jag vet inte vad det heter på svenska, Google translate ville inte hjälpa till): har känt av en reaktion i vad jag tror är njuren (baksida korsrygg, vänster sida) under de första 2 dagarna och därefter har det känts av lite i sköldkörteln då och då, men inte smärta utan mer som att "den bara finns där". Vad det betyder har jag inte den blekaste om, men har antecknat och fortsätter som hittills ett tag framöver. 

Det var nog allt för idag, ser fram emot att en dag kunna skriva här att jag tog blodprov som visar perfekta värden. Håll en tumme nu, LCHF-fighters. :)

Hej, jag vet inte om du känner till bloggen nedan. Handlar om en kvinna som "jobbat med sin Hashimotos".

Länk: http://komtillbaka.blogspot.se/search/label/underaktiv%20sköldkörtel

Lycka till med din resa, vi är säkert många som vill följa dig, så det blir intressant att höra av dig. :)

• Like 3