Recommended Posts

Curcumin är huvudkomponenten i gurkmeja.

 

Lycka till, det ska bli spännande att följa dig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gurkmeja är en huvudkomponent i Curry!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Italien kan jag köpa färsk gurkmeja. Så en favorit grej är att dricka té med skivad färsk ingefära och gurkmeja, plus lite pressad citron. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Italien kan jag köpa färsk gurkmeja. Så en favorit grej är att dricka té med skivad färsk ingefära och gurkmeja, plus lite pressad citron. 

Dricker du vanligt te med skivor av ingefära osv eller låter du ingefära och gurkmeja dra i varmt vatten?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Italien kan jag köpa färsk gurkmeja. Så en favorit grej är att dricka té med skivad färsk ingefära och gurkmeja, plus lite pressad citron. 

Hittade färsk gurkmeja också i Uppsala, Nehlins.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Curcumin/gurkmeja får förstärkt verkan tillsammans med peperin/svartpeppar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker du vanligt te med skivor av ingefära osv eller låter du ingefära och gurkmeja dra i varmt vatten?

 

Det blir ju lite samma sak? Jag skivar ingefära och gurkmeja i koppen, sen lägger jag i tepåse och varmt vatten. Låter de dra ett tag. Ibland har jag det i termos till jobbet och då ligger de och drar extra länge. Sen återanvänder jag dem under dagen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju lite samma sak? Jag skivar ingefära och gurkmeja i koppen, sen lägger jag i tepåse och varmt vatten. Låter de dra ett tag. Ibland har jag det i termos till jobbet och då ligger de och drar extra länge. Sen återanvänder jag dem under dagen.

 

Jag gör ungefär likadant, men äter upp ingefäran. Det får bli min frukost.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att du skulle kunna ha nytta av MSM, du får läsa på om det och skaffa dig en egen uppfattning.

 

Lycka till!

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till  :)  själv blev jag symtomfri i min psoriasisartrit efter 6 månader på LCHF, är inne på mitt 7:e år nu och mår fortfarande toppen  :D

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MSM innehåller väl svavel? Ät mer grönsaker! Exempel på svavelrika grönsaker är kålfamiljen, lökfamiljen och svampfamiljen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu är det dags att uppdatera läget här borta.  :)

 

Har tagit en tesked curcumin i 24 dagar, och därefter nu ökat till två om dagen och lagt till en skvätt svartpeppar på varje sked också. Vidrig smak oavsett, men det går ner med ett stort glas vatten. Folsyran och D-vitaminen är med hela tiden, och allt annat rullar på som vanligt. 

 

Så hur känns det nu? Bra, det finns nu fortfarande inte alls något sötsug alls, inte ens lite. Det är det som har märkts av så tydligt sedan starten av folsyraintag. Det här att inte tänka på sötsug hela tiden har lett till en massa timmars fri (mental) tid nu, som jag har kunnat investera i mitt företag istället. Huvudet är mycket klarare på folsyra, och jag är fortsatt stabil i humöret. Har lärt mig massor nu under den senaste tiden, helt lugn och stressfri. Magen har också blivit lugn och fin, och den är nu inte panikhungrig eller stressig alls, vilket också har lett till mer energi över för annat.

 

Överlag så känns allt riktigt bra och jag ska fortsätta så här. Äter absolut inget skräp alls och tänker fortsätta med det. Har känningar i sköldkörteln lite då och då, men kommer att avvakta lite till för att se ifall det är inbillat eller på riktigt. Har också märkt att jag är avsvullen en gång i månaden då jag brukar svälla upp, och detta är riktigt intressant med tanke på sköldkörtel-äggstock-binjurekopplingen som någon nämnde. Stress har varit en förj...vlig faktor i mitt liv och det är något jag har bearbetat först de senaste två åren. 

 

Så allt blir bättre och bättre, vilket är precis åt det hållet det ska gå. Läste i Dr. Kharazzians bok att han rekommenderar "grape seed extract" för att stimulera TH2-produktionen, men jag har börjat smått genom att byta ut matoljan (det sista skräpet jag använde) till grape seed oil istället. 

 

Planen nu framöver är att observera hur kroppen mår (håret och huden blir nu intressant), samt hur kroppen reagerar på den här tillagda skeden med curcumin. Ifall det känns bra i både mage och sköldkörtel så kommer jag att öka till tre teskedar dagligen, vilket också är rekommenderat dagligt intag. Ska också fortsätta läsa på om autoimmunitet, och förstå bättre en teori som säger att man med långtidsfasta skulle kunna "reverse" de här idiotautoimmuna cellerna i kroppen, så att benmärgen istället tvingas producera lite mer vettiga celler. Då kan dessa gamla dö och hejåhå så finns det ingen mer autoimmunitet kvar. Läste i en doktor-språk-skriven bok att de här cellerna får fnatt i någon körtelprocess, när de är semi-producerade. Så märgen är det inget fel på, inte heller första delen av cellformationen. Så, fixa lite körtlar och sedan ska det bli bra!  :)

 

Och, ja, som ni märker så saknar jag än så länge tillräcklig kunskap för att förstå den här sista delen och vad den innebär och hur jag ska använda den för att skapa friska, fina celler. Men det kommer.  :)

 

Trevlig helg!  :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta mycket nyttigt hos de här två som båda har autoimmuna sjukdomar. Terry Wahls har fått ordning på sin MS och Paleomom jobbar med sin sköldkörtel.

 

http://www.thepaleomom.com/autoimmunity

 

http://terrywahls.com

Oh, tack så mycket, det här har jag hunnit spana på en hel del. Det finns en massa bra information, tack så mycket för de två tipsen. :)

 

Curcumin/gurkmeja får förstärkt verkan tillsammans med peperin/svartpeppar

Tack så mycket, jag spanade in det här och lägger nu sedan en vecka ungefär på svartpeppar på den kära curcuminteskeden, som redan inte smakade bra innan :);)

 

Lycka till  :)  själv blev jag symtomfri i min psoriasisartrit efter 6 månader på LCHF, är inne på mitt 7:e år nu och mår fortfarande toppen  :D

Tack så mycket, och oj! Stort grattis, du är nu officiellt en av mina hälsoförebilder - grymt bra jobbat! :) Det kräver enorm styrka och fast beslutsamhet för att lyckas med något sådant, du är helt enkelt bäst och punkt slut :)

 

MSM innehåller väl svavel? Ät mer grönsaker! Exempel på svavelrika grönsaker är kålfamiljen, lökfamiljen och svampfamiljen.

Jag läste vad Dr. Kharazzian säger om MSM och hans rekommendation är att man ska ta MSM ifall man har något som han kallar "Functional Blood Chemistry Pattern" och som i princip innebär att värdena ser ut så här:

 

Thyroid Stimulating Hormone (TSH) - Normal

Total T4 (TT4) - Normal

Free T4 (FT4) - Low

Free Thyroxine Index (FTI) - Low or normal

Resin T3 Uptake (T3U) - Low

Free T3 - Low

Reverse T3 (rT3) - Normal

Thyroid Antibodies - Negative

 

Så med andra ord, när (säger inte "om") jag har lyckats att få ner antikropparna till noll, så får vi se ifall de övriga värdena ser ut som ovan, och därefter ska jag se ifall det är dags med lite MSM. Jag tolkar hans lista ovan som något som låter rimligt ifall man balanserar upp sitt immunförsvar (TH1 och TH2) och i och med den tolkningen så blir det ett fullt möjligt utfall för mig. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått effekt, hur är det med kokosfett? Vi som har autoimmuna sjukdomar har stor nytta av dess läkande förmåga. Jag ser till att få i mig 4.5 msk per dag  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått effekt, hur är det med kokosfett? Vi som har autoimmuna sjukdomar har stor nytta av dess läkande förmåga. Jag ser till att få i mig 4.5 msk per dag  :D

Tack! :) Oh, det är jättebra att du klarar av att få i dig så mycket och jag har läst en hel del om kokosfettets magiska power, så det är helt rätt att äta på massor. :)  

 

Åh, fast, för mig så går det inte bra alls med att få i sig kokosfett. Jag har det här hemma (använder det som hudkräm), men det är ju omöjligt att få ner i halsen utan att det vill tillbaks upp igen. Hur gör du? Jag var precis inne på din sajt och bloggen och såg där att du blandar in den där rackaren i bullet coffee men det har jag provat och det vill inte heller åka ner ordentligt. Har du några förslag som jag skulle kunna testa? Jag är inte direkt kräsen i övrigt och halsar utan problem curcumin+svartpeppar+vatten, men det är just konsistensen i kokosfettet som bråkar lite med mig. 

 

Till alla kokosfettätare - hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp och hjälp! :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder kokosfett som förstärkning i buljong och grytor. Jag får inte heller i mej fettkaffe eller att äta rakt av men så fort jag äter nåt där det går att röra i slänger jag ner en msk i min portion. Bättre än inget tänker jag. Och det ÄR ju helt fantastiskt utvärtes

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gurkmeja och svartpeppar blir riktigt gott i grädde tycker jag. Brukar ha i ingefära, kanel, kardemumma, potatismjöl och salt också. Mixar med en mjölkskummare, tar bara nån sekund. Har inte provat men kan tänka mig att det även blir bra i kokosgrädde, t ex om man vill minska/undvika mejerier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter frukost i bland med creme fraiche, hackad ingefära, gurkmeja och svartpeppar med lite nötter och frön. Jag tycker den är riktigt god

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! :) Oh, det är jättebra att du klarar av att få i dig så mycket och jag har läst en hel del om kokosfettets magiska power, så det är helt rätt att äta på massor. :)

 

Åh, fast, för mig så går det inte bra alls med att få i sig kokosfett. Jag har det här hemma (använder det som hudkräm), men det är ju omöjligt att få ner i halsen utan att det vill tillbaks upp igen. Hur gör du? Jag var precis inne på din sajt och bloggen och såg där att du blandar in den där rackaren i bullet coffee men det har jag provat och det vill inte heller åka ner ordentligt. Har du några förslag som jag skulle kunna testa? Jag är inte direkt kräsen i övrigt och halsar utan problem curcumin+svartpeppar+vatten, men det är just konsistensen i kokosfettet som bråkar lite med mig. 

 

Till alla kokosfettätare - hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp och hjälp! :)

Jag har det i kaffet, i te, i maten, i mitt fröknäcke, i hårbotten, som sminkborttagning och som hudkräm, användningsområdena är många för detta underbara fett. Använder den utan smak, den med kokossmak har jag bara i thaimaten. Du får prova dig fram på olika användningsområden om du hittar din grej men går det inte så går det inte  ;) Kul att du var in på min sida, håller på att lägga upp en receptbank där  :)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gurkmeja och svartpeppar blir riktigt gott i grädde tycker jag. Brukar ha i ingefära, kanel, kardemumma, potatismjöl och salt också. Mixar med en mjölkskummare, tar bara nån sekund. Har inte provat men kan tänka mig att det även blir bra i kokosgrädde, t ex om man vill minska/undvika mejerier.

När intas denna delikata röra,ska faktiskt prova jag med!? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intas oftast på kvällen, men ibland även på morgonen. Vid sömnsvårigheter har jag provat blanda i vallmofrön (och funderat på muskot, men inte provat). Och vid någon helgbrunch har jag lyxat till det med kakao :) (Kakao och gurkmeja blir dock inte så smarrigt ihop, så man kan då minska gurkmejan vid just de tillfällena.) Skulle jag någon gång behöva smärtlindring skulle jag kunna tänka mig att prova kryddnejlika, men har inte provat ännu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder kokosfett som förstärkning i buljong och grytor. Jag får inte heller i mej fettkaffe eller att äta rakt av men så fort jag äter nåt där det går att röra i slänger jag ner en msk i min portion. Bättre än inget tänker jag. Och det ÄR ju helt fantastiskt utvärtes

Oh, det har du helt rätt i, det låter verkligen riktigt bra och du har funnit ett sätt som fungerar för dig, grymt bra! :)

 

Gurkmeja och svartpeppar blir riktigt gott i grädde tycker jag. Brukar ha i ingefära, kanel, kardemumma, potatismjöl och salt också. Mixar med en mjölkskummare, tar bara nån sekund. Har inte provat men kan tänka mig att det även blir bra i kokosgrädde, t ex om man vill minska/undvika mejerier.

Åh, vad bra att du tycker att det är gott, då blir det inga problem alls att få i sig sånt här nyttigt. Och wow! Men, hur reagerar de olika ämnena med varandra? Jag har inte den blekaste alls och ifall de inte har någon form av kontraproduktiv reaktion på varandra så är det verkligen en fantastisk super-shejk som du har skapat där :)

 

Jag äter frukost i bland med creme fraiche, hackad ingefära, gurkmeja och svartpeppar med lite nötter och frön. Jag tycker den är riktigt god

Det där är riktigt bra också - grymt bra tips! :) Jag tog creme fraiche idag och rörde ner en tesked (små steg) kokosolja i en matsked av creme fraichen - och det gick ner utan problem! Så stort tack för ditt indirekta tips, du gav mig kreativ inspiration här och den här oljan är ju superviktig att få i sig. Så superjättetack! :)

 

Jag har det i kaffet, i te, i maten, i mitt fröknäcke, i hårbotten, som sminkborttagning och som hudkräm, användningsområdena är många för detta underbara fett. Använder den utan smak, den med kokossmak har jag bara i thaimaten. Du får prova dig fram på olika användningsområden om du hittar din grej men går det inte så går det inte  ;) Kul att du var in på min sida, håller på att lägga upp en receptbank där  :)

Oj! Det där är variation på riktigt. Att ha den som sminkborttagning och kräm är verkligen guld, inga konstiga reaktioner på huden alls, vilket är toppen. Tack för tipsen, och det gick utan problem idag med creme fraiche i mixen :) Ja, din sida ser jättebra ut och jag ser framemot att spana in dina recept! Att du delar med dig av din kunskap så öppet och ärligt är verkligen superbra, och imponerande   :) Jag är rätt säker på att din hemsida bara kommer att växa nu, det är helt rätt i tiden med vettiga hälsoperspektiv nu :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, det har du helt rätt i, det låter verkligen riktigt bra och du har funnit ett sätt som fungerar för dig, grymt bra! :)

 

Åh, vad bra att du tycker att det är gott, då blir det inga problem alls att få i sig sånt här nyttigt. Och wow! Men, hur reagerar de olika ämnena med varandra? Jag har inte den blekaste alls och ifall de inte har någon form av kontraproduktiv reaktion på varandra så är det verkligen en fantastisk super-shejk som du har skapat där :)

 

Svartpeppar sägs förstärka effekten av gurkmeja. Ingefära och kanel sägs också hjälpa mot inflammation. Ingefära hjälper kroppen att reglera tempen. Kanel hjälper blodsockerregleringen, och "falsk" kanel kan dämpa värk/smärta (fick jag höra i Marocko, inte läst om det). Potatismjöl kan vara bra för en hel del saker, bl a blodsockerreglering. Kardemumma tror jag kan hjälpa mot gaser om man inte är van vid potatismjöl. Jag tror det är en bra kombo allt som allt. Behöver man hjälpa tarmfloran, t ex efter antibiotikakur, så kan man byta grädden mot kefir (gärna riktigt fet hemmagjord, och helst på A2-mjölk/grädde) och dessutom lägga till probiotika, t ex Lactiplus.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.