iAnna Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Det ena lägret säger att fasta då och då är hälsosamt, cellerna reparerar sig, bättre insulinkänslighet mm. Det andra lägret säger att om man äter för lite kalorier tror kroppen att det är svält och håller kvar allt den får i sig. Vad ska man tro? Sen finns det begreppet kalorirestriktion också ... är inte det en form av svält? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Det finns nog en brytpunkt tänker jag när fasta/bantning/kalorirestriktioner/strikt LCHF blir till "svält" och kroppen går ned i ämnesomsättningen men jag undrar om det finns forskning på detta. Jag tror att denna brytpunkt är individuell beroende på levnadsvanor/kön/ålder/stress etc. Många cirkulerar kolhydrater för att hålla igång systemet, som jag förstår det. Jag försöker också göra det lite - äter ibland lite mer kolhydrater på kvällen. Vilken tid på dygnet man ska äta ev. kolhydrater verkar väldigt omtvistat men jag mår bra av att äta dem på kvällen eller till lunch, alltså inte på morgonen. Sen vill jag inte äta för mkt kollisar. Var på kurs+konferens häromvecka och det blir för mkt kolhydrater och för lite röra på sig. Hemskt! :-/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Det ena lägret säger att fasta då och då är hälsosamt, cellerna reparerar sig, bättre insulinkänslighet mm. Det andra lägret säger att om man äter för lite kalorier tror kroppen att det är svält och håller kvar allt den får i sig. Vad ska man tro? Sen finns det begreppet kalorirestriktion också ... är inte det en form av svält? Man får veta vad man talar om. Fastar gör du varje dag mellan måltiderna och när du sover. Man kan förlänga fastetiden en hel del.. speciellt är det vanligt på LCHF då två måltider om dagen är rätt vanlig. Det i sig kan vara en del av effekten.. dvs fastan, men den är inte lika lätt utan rätt macornutrientfördelning. Som regel när man pratar om fasta så handlar det oftast inte om kalorireduktion i det längre perspektivet. Svält är när man tillför för lite kalorier och/eller annan näring under längre perioder.. normal bantning är ett vanligt sätt att åstadkomma detta. Kalorireduktion kan vara bägge två.. dels så är det inte helt ovanligt att man äter mindre kalorier efter en tid på LCHF iomed att det finns energi lagrat.. det uppstår då som regel ingen svält såvida man ser att få i sig resten av näringsämnena. Det är snarare en anpassning till egentligt kaloribehov. Sant är att om man går väldigt länge med för lite kalorier och annan näring så minskar kroppen sin ämnesomsättning och muskler tex.. aktivitesnivå och humör påverkas som en anpassning till den rådande miljön för kroppen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 En relaterad tråd som det verkar: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7490-fasta-respektive-sv%C3%A4lt/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magg Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Det ena lägret säger att fasta då och då är hälsosamt, cellerna reparerar sig, bättre insulinkänslighet mm. Det andra lägret säger att om man äter för lite kalorier tror kroppen att det är svält och håller kvar allt den får i sig. Vad ska man tro? Sen finns det begreppet kalorirestriktion också ... är inte det en form av svält? Hej! Jag kanske är lite sent ute med svaret, har ju bara helt nyligt börjat cruisa bland olika spännande forum men...jag fick svar av Dr Jason Fung, i videon där han berättar om de fem vanligaste myterna om fasta. För mig låter det helt logiskt! Ha det gott! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 3, 2016 Share Posted March 3, 2016 Det är jätteenkelt.. ända tills jag har förklarat! Alla fastar varje dag för så länge man inte har energi- och närings-rik mat i munnen så fastar man.. speciellt när man sover. Men inte nog med det.. man blir tvungen att ta hänsyn till magtarmkanalen, matsmältningen och upptagningsförmåga! Olika macronutrienter tas upp olika fort, först kolisar, sen protein och sist fett. Det sker oxå i olika omfattning,, tex cirka 1 gram per kilo vikt av kolisar, cirka hälften av detta vad gäller protein och cirka ännu en hälft vad gäller fett! Såå.. i realiteten så kan en blandad rejäl måltid ta cirka 4 timmar på sig innan allt är levererat in i blodet och lagrat där de olika komponenterna skall lagras. Det i sig är en av anledningarna till att vi inte blir hungriga/sugna så ofta.. tar som regel 4 timmar innan allt fett lagrats undan främst via ASP! Sen så kommer den metabola fastan iomed att förloppet vänds.. man tar ut ur lagret.. och under tiden så är både blodsocker och insulin/glukagon relativt stabilt. Tills skillnad mot kolismupparna.. där åker blodsocker och insulin/glukagon jojo! Sjunkande blodsocker är en väldigt tydlig signal.. som säger.. ät mer. På det så kommer diverse psykologiska/psykiska och hormoniella problem. I värsta fall drabbas man utav CDS.. dvs Chronic Dieters Syndrom.. det är främst ett mentalt tillstånd där stor del av ens tankar och tid centreras kring vikt och kalorier.. oftast i skov, där man kalorireducerar sig ner i vikt för att senare falla till föga och äta upp all vikt igen plus ofta lite till.. kallas oxå för Jojo-bantning. En annan sak är när man äter för att kompensera för andra känslomässiga tillstånd/tillkortakommanden i livet.. där handlar det rätt ofta om Dopamin.. som är ett feelgood-hormon.. och hjärnan älskar högt blodsocker.. man mår bra, för att snabbt rasa ner igen.. det är en snabb kick. Dopamins funktion är till stora delar att förstärka bra beteenden.. och då oxå om det triggas av fel saker/situationer en av de viktigaste faktorerna vad gäller beroenden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Dr Jason Fung (ja, jag gillar också honom!), skriver här att kalorireducerad diet minskar basala metabolismen medan fasta t.o.m ökar den. Om man är intresserad av fasta finna mycket att hämta i hans blog! https://intensivedietarymanagement.com/fasting-myths-part-5/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts