Zepp Posted November 21, 2015 Share Posted November 21, 2015 Results Peak fat oxidation was 2.3-fold higher in the LC group (1.54 ± 0.18 vs 0.67 ± 0.14 g/min; P=0.000) and it occurred at a higher percentage of VO2max (70.3 ± 6.3 vs 54.9 ± 7.8%; P=0.000). Mean fat oxidation during submaximal exercise was 59% higher in the LC group (1.21 ± 0.02 vs 0.76 ± 0.11 g/min; P=0.000) corresponding to a greater relative contribution of fat (88 ± 2 vs 56 ± 8%; P=0.000). Despite these marked differences in fuel use between LC and HC athletes, there were no significant differences in resting muscle glycogen and the level of depletion after 180 min of running (−64% from pre-exercise) and 120 min of recovery (−36% from pre-exercise). Conclusion Compared to highly-trained ultra-endurance athletes consuming a HC diet, long-term keto-adaptation results in extraordinarily high rates of fat oxidation, whereas muscle glycogen utilization and repletion patterns during and after a 3 hr run are similar. http://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(15)00334-0/fulltext Och märk väl man ramlar inte ner hjärndöd av glukosbrist! Nu blir det väl smörbrist lagom till jul igen?? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2015 Author Share Posted November 21, 2015 Tänkte att några av våra träningsfreaks skulle jubla och hänga på här med kommenterar? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WimanX Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 "Restricting carbs allows the program to reboot and enable many athletes to achieve improved levels of health and performance" http://www.sciencedaily.com/releases/2015/11/151117091234.htm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Tog mig friheten att slå ihop Zepps och WimanX postningar nyligen som refererar till samma forskning. Se ovan... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Intressant forskning! Jag är som vanligt lite för lat för att läsa allt och lite för dum för att förstå allt ;-)Men som jag förstår är det intressanta med detta att man rimligheten kan prestera på ganska hög nivå (kanske till och med högsta nivå) på LCHF kost åtminstone vad gäller uthållighetsidrott utan att äta kolhydrater.Om man bortser från hälsoeffekter, http://forum.kostdoktorn.se/topic/7647-elit-idrottare-och-lågkolhydrat-kost/?p=101597,så finns det dock inget som egentligen säger att prestationen blir bätttre, om den kollisdrivna löparen fyller på med glukos under loppet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Nja, kolisarna tar slut långsamt även om man fyller på under aktivitet. Det som är det "sensationella" med studien är att fettförbränningen per tidsenhet är mer än dubbelt så hög än vad som anges som teoretiskt högsta nivå I de flesta fysiologiböcker. Det är dock inte första gången en studie visar detta. En studie med ketogen diet med nästan identiska resultat gjordes på 80-talet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts