Jump to content

Skånemejerier säljer Low Carb-produkter (LC+)

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Tja, halverad sockermängd kan ju knappast vara fel. Borde om inte annat förhindra den extrasöta smaken, som laktosfri mjölk ofta har. Men frågan är om inte Valios mjölk med 3,1% socker, 3,2% protein och 3% fett är minst lika bra? Mer fett i den och mindre mjölkproteiner. Men bra initiativ, allt som minskar sockermängden i vardagsprodukter bidrar i rätt riktning. Sen vore det ju intressant om det kom ett mejeri som vågade smaksätta sin kvarg eller yoghurt med osötad frukt eller bär, utan vare sig socker eller sötningsmedel. :o

Nej, inte alls! De filtrerar bort hälften av laktosen. (Undrar hur de gör det...) Sen spjälkar de den andra hälften av laktosen till glukos och galaktos, med hjälp av tillsatt laktasensym. Glukos och galaktos är sötare i smaken än vad laktos är, det är därför laktosfri mjölk där laktosen enbart spjälkats, smakar äckligt sött. Sen har de ju inte tillsatt något extra protein i mjölken heller, även om det lätt ser ut så vid en snabb titt på förpackningen, det blir bara procentuellt mer för att de plockat bort en del av laktosen.

• Like 3

Nej, inte alls! De filtrerar bort hälften av laktosen. (Undrar hur de gör det...) Sen spjälkar de den andra hälften av laktosen till glukos och galaktos, med hjälp av tillsatt laktasensym. Glukos och galaktos är sötare i smaken än vad laktos är, det är därför laktosfri mjölk där laktosen enbart spjälkats, smakar äckligt sött. Sen har de ju inte tillsatt något extra protein i mjölken heller, även om det lätt ser ut så vid en snabb titt på förpackningen, det blir bara procentuellt mer för att de plockat bort en del av laktosen.

Det var rackarns...hur känner du till allt detta?! ;) Men visst måste de tillsätta protein?  Det går från 3,5 --> 4,5 gram ? Fettet ligger ju still...det måst mickla en del för att få till det ;)

Men visst måste de tillsätta protein? Det går från 3,5 --> 4,5 gram ? Fettet ligger ju still...det måst mickla en del för att få till det ;)

Ja det var märkligt... Visst får det "plats" mer protein när sockerinnehållet minskar, men det samma borde ju gälla fettet? Eller pga avrundning förblir fettet 1,5 g?
  • Like 1

Fettet/grädden tas ju bort helt, för att sedan tillsättas igen i precis önskad mängd innan homogenisering. Så går det till för det mesta med mjölk i detta landet...

Vad gäller proteinet, så är detta ingrediensförteckningen för Skånemejeriers mellanmjölk LC+: Högpastöriserad mjölk, laktasenzym, vitamin D. Rätta mig, om jag har fel, men jag tror att extra mjölkprotein hör till det som måste deklareras för sig, om de hade tillsatt det. Dessutom skulle de väl knappast ha velat undvika det, om så vore fallet, eftersom de framhäver som något positivt att mjölken innehåller mer protein. Jag har sett gott om yoghurtar och liknande, där det står tydligt deklarerat att protein är tillsatt, men inget om det i ingredienslistan till denna mjölk.

Valios laktosfria mjölk, som jag ju jämförde med tidigare, tar också bort en del av laktosen och spjälkar resten med laktasenzym. Däremot vill de inte ha extra mycket protein i sin mjölk, utan marknadsför istället att den har en lägre proteinhalt än vanligt. Detta åstadkommer de genom att tillsätta proteasenzym, som bryter ner en del av proteinet.

• Like 2

Tips om bra mjölk att köpa från Järna Mejeri.

Skonsamma processer bevarar mjölkens kvaliteter

När Järna Mejeri gör sina olika produkter är inriktningen att med hjälp av skonsamma processer ta vara på den fina mjölkråvara som de biodynamiska gårdarna ger. Man vill bevara och inte förstöra naturliga näringsämnen och karaktär. I en nybyggd och toppmodern mejerianläggning, granne med Saltå Kvarn i Järna, gör man nu verklighet av detta.

De skonsamma processerna handlar konkret om att påverka mjölken så lite som möjligt. Hos Järna Mejeri innebär det bland annat att man lågpastöriserar mjölken, dvs uppvärmningen sker till lägre temperatur och under kortare tid än vad som är vanligt. Detta för att minimera den negativa sidan av den obligatoriska pastöriseringen, då bland annat viktiga enzymer och bakterier går förlorade och proteiner försämras.

Man har även valt att inte homogenisera mjölken, vilket innebär att mjölken får behålla sina naturliga fettkulor. Därför kan det i Järna Mejeris mjölk finnas ett tunt krämigt gräddlager överst, som enkelt blandas med resten av mjölken genom att man skakar förpackningen. Flera av produkterna är heller inte standardiserade i fetthalt. Det innebär att mjölken slipper gå igenom en process där man först skiljer ut fettet och sedan tillsätter det igen i exakt mängd. Det gör att också fetthalten i dessa produkter, kan variera lite efter säsong beroende på vad korna och getterna äter.

http://www.ytterjarnaforum.se/mat-odling/nya-jarna-mejeri-satsar-pa-kvalitet-och-mer-betalt-till-bonderna/

Ha...nu har jag börjat sätta mig in i detta intressanta ämne.  ;) 

Var förbi butiken och kollade in Arlas laktosfria mellanmjölksdryck...den hade 3,1% kolhydrater om jag inte minns fel...

Att då Skånemejerier kallar sin mjölk med 2,5% kolhydrater för LowCarb börjar nästan kännas på gränsen till lurendrejeri.

• Like 2