Jump to content

Någon som slutat med betablockerare?


Tingelingela
 Share

Recommended Posts

En av betablockares effekter är ju att det sänker hjärtrytmen, slutar man med betablockare höjs hjärtrytmen, i bästa fall kan rytmen gå ner lite efterhand. Lite högre puls är ju inte farligt men visst bör du väl ha kontakt med din läkare!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Självklart har jag kontakt med läkare. Han har sagt att det kan komma tillbaka en del besvär när man slutar, men att det kommer försvinna. 

Jag söker bara lite stöd nu när det är lite jobbigt! 

Jag tog halv dos i en vecka som läkaren sa att jag skulle göra... nu har jag varit helt utan i en vecka. Bara härda ut... hjärtat ska väl vänja sig. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat med betablockerare Bisoprolol, låg dos 2,5, för några dagar sedan efter en veckas nedtrappning. Har tagit dom i ca 1,5 månaders tid. Nu har jag hög puls och det känns ganska jobbigt. Är det normalt?

 

Är helt frisk, inga problem med hjärtat eller liknande.

Välkommen till forumet Tingelingela  :)

Det skulle vara intressant att veta varför du har ätit Betablockerare i 1,5 månad, och varför du nu har slutat.

 

En Betablockerare sätter man oftast in vid en för hög hjärtrytm, och även vid ojämn sådan, ibland. man kan även få det vid för högt blodtryck och en del andra tillstånd som migrän och astma.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet Tingelingela  :)

Det skulle vara intressant att veta varför du har ätit Betablockerare i 1,5 månad, och varför du nu har slutat.

 

En Betablockerare sätter man oftast in vid en för hög hjärtrytm, och även vid ojämn sådan, ibland. man kan även få det vid för högt blodtryck och en del andra tillstånd som migrän och astma.

Min kropp var i ett fruktansvärt stresstillstånd i ca en månads tid och jag hade en vilopuls på 90 som normalt brukar ligga runt 60.

Droppen var när jag låg i sängen och plötsligt hamrar pulsen upp i kanske 200 och då ringer jag 112 för jag tror att jag ska dö... det var då jag fick utskrivet betablockerare. Läkarna säger att mitt tillstånd var psykiskt/obalans i hjärnan.

 

Jag har inte varit nöjd med den diagnosen så jag har vänt mig till alternativ-vården. Efter håranalys konstaterades att jag har obalans i tarmar och lever. Rådet var glutenfritt, ingen frukt och lågkolhydrat. Så nu kör jag LCHF sedan en vecka tillbaka. Och jag har även dragit ner på mjölkprodukter. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Inte för jag förstår hur man kan ställa diagnos på tarmar och lever via en håranalys men rådet du fått kan säkert hjälpa. Psykiska besvär är inte något separat från fysiologiska. Både gluten och kasein (mjölk) binder till opiodreceptorerna i hjärnan bara för att ge ett exempel. Även inflammation påverkar hjärnan liksom kroppen. Organ som tex hjärtat påverkar hjärnan och tvärt om. För mycket av vissa aminosyror som tex BCAA (populära både inom styrkekosttisslkott och finns numera i  "barnläsk" (enrgidrycker) minskar tryptofan och vilket ger mindre serotonin vilket är en neurotransmittor i hjärnan (vissa läkemedel (SSRI) mot psykiska åkommor höjer serotonin i hjärnan, BCAA gör det omvända). 

 

Vad visade håranalysen när det gäller magesium, kalcium, mangan och aluminium?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det är inte en hårmineralanalys från labb. Det är håranalys från homeopat som visar obalanser i kroppen. Jag har fått homeopat-läkemedel som läker kroppen. Innehåller örter, vitaminer och mineraler.

 

Sen det här med att LCHF kan ge högre puls och känningar i bröstet? Kanske dumt att påfresta kroppen när jag nyligt slutat med betablockerare. :(

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag förstår. Då är jag ännu mer skeptiskt :-)

 

Hur som helst skulle jag börja med naturlig kost (paleo). Släng ut mjöl, socker och mjölk precis som du redan fått råd om. Det brukar minska en del på kolhydraterna hur som helst. Ofta kan lite kolhydrater och avsaknad av gluten/kasein ge abstinens var för sig, kan bli mycket att köra allt på en gång.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om vi ska göra det hela lite mer intressant så kan jag tala om att "kropps-stressen" satte igång mitt i natten med en rejäl hjärtklappning(första gången det hände mig) efter 5 dagar med LCHF!

 

Så det är klart jag är lite rädd för att äta lite kolhydrater.

 

Jag ska köra en hemmasnickrad variant med glutenfritt, sockerfritt, en frukt 2 gånger/vecka.... quinoa, bovete, råris, rotsaker i mindre mängd. Och minskning av mjölkprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Har ätit betablockarare i många år pga ojämn hjärtrytm, men gjorde ett ofrivilligt uppehåll en gång.

Detta var på pappersreceptens tid. Jag behövde förnya receptet och ringde till min läkare på sjukhuset i N-hamn. Det var omöjligt att få tag på honom, så jag skrev ett brev i stället och bad honom skicka ett recept till min tillfälliga adress i fritidshuset 12 mil bort.

Det kom inget recept.

Tabletterna tog slut, och hjärtat slog ojämnare än någonsin. Jag mådde verkligen dåligt.

Fick så småningom tag på läkaren i telefon, och då förklarade han varför jag inte hade fått mitt recept:

SJUKHUSET HADE INTE RÅD MED FRIMÄRKEN!  Och han beklagade att jag hade fått må så dåligt pga detta.

Det var bara att sätta sig i bilen och åka  12 + 12 mil och hämta receptet.

Jag har alltså ingen bra erfarenhet av att sluta med betablockerare.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...