Titanium Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5416729 Ny studie visar att det är faktiskt är farligt att röka, supa, och äta osunt! Kan nu tydligen också kopplas till stroke i unga år. Ett par citat: "– Vi är förvånade över att riskfaktorer och livsstil har så stor betydelse även hos yngre som får stroke" "Det var över hälften som rökte, nästan hälften som hade högt blodtryck, hälften som var fysiskt inaktiva, var tredje hade höga blodfetter, var femte hade fetma och en tredjedel hade hög alkoholkonsumtion" Tydligen är man från strokeförbundet hedervärt ute och föreläser om "sjukdomen bland annat för att informera om farorna med rökning och alkohol." Man undrar, vad hände med kosten? Jag tycker mig känna igen fenomenet att det är givetvis är rökning och alkohol som ska bort. Men hur kan man hela tiden missa att börja informera yngre om att det är lika farligt att äta sådant som tar livet av dig lika snabbt. Hoppas myndigheter också tar till sig av information och forskning och slutar att ge råd till befolkningen som tydligen tar livet av dem . De flesta tror jag ännu är ovetande om en viktig del av lösningen, liksom jag innan jag hittade rätt kosthållning, men inte fick jag den vetskapen av sjukvården, där jag gått i 20 år som kroninskt sjuk patient. Vi skulle med all säkerhet bli ett friskare folk om vi inte ovetande hävde i oss kemikalier och socker som basföda. Sprid ordet !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Utan att ha läst studien kan man ju av de redovisade resultaten även hävda att andra saker verkar ha samband med stroke: Mer än hälften av de som får stroke har normalt eller lågt blodtryck Hälften av de som får stroke är fysiskt aktiva Två tredjedelar har normala eller låga blodfetter 80% har inte fetma Två tredjedelar har normal eller låg alkoholkonsumtion. Så jag skulle nog läsa studien innan jag drog några slutsatser åt ena eller andra hållet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Siffrorna säger inte så mycket om man inte vet fördelningen av faktorerna hos resten av befolkningen som inte drabbats av stroke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 increasing risk of symptomatic ischemic stroke with decreasing plasma 25-hydroxyvitamin D concentrations Dietary magnesium intake is inversely associated with risk of stroke, specifically ischemic stroke. inverse associations of fish consumption and long chain omega 3 fatty acids with cerebrovascular risk. Long chain omega 3 fatty acids measured as circulating biomarkers in observational studies or supplements in primary and secondary prevention trials were not associated with cerebrovascular disease. The beneficial effect of fish intake on cerebrovascular risk is likely to be mediated through the interplay of a wide range of nutrients abundant in fish. Maybe EPA + DHA both anti-inflammatory and Vit D Receptor ligand (help activate calcitriol, vit d hormone) or/and possibly TAURINE in fish. Taurine as the nutritional factor for the longevity of the Japanese revealed by a world-wide epidemiological survey. Disregulated Melatonin production is probably another risk factor Shift work and vascular events Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Staffan Lindeberg som skrivit boken "Food And Western Desease" påpekar först att kostens påverkan på stroke inte utvärderats i randomiserade försök. Men han spekulerar på sid 90f kring följande faktorer: 1. Lågt intag av salt (NaCl) kan förebygga stroke oberoende av blodtryck 2. Epidemiologiska studier har visat samband mellan intag av frukt och grönsaker samt förebyggande av stroke, möjligen för att de innehåller mycket kalium 3. Supplementering av folsyra visade i en metaanalys av 8 randomiserade försök en 18%-ig minskning av risken för stroke 4. Kostens glykemiska belastning (mängd+snabbhet av kh; min kommentar) har i amerikanska epidemiologiska undersökningar samvarierat positivt med stroke 5. Intag av fisk har i japanska studier visat en negativ korrelation med stroke (kan alltså vara förebyggande) Om Staffan har rätt i dessa punkter skulle en LCHF-kost vara förebyggande mot stroke bara man ser till att hålla saltintaget (NaCl) på låg nivå; kaliumsalt kan man vara mer generös med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Consider Cannabis as Cause of Stroke in Younger Patients Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts