Popular Post Susanne Posted November 26, 2015 Popular Post Share Posted November 26, 2015 Jaha då var det dags för årets läkarkontroll och sedan jag gjorde det sist så har jag fått en ny läkare.Alla mina prover var bra...MEN hon reagerade på kolesterolet. Det låg på 7,1 och det var på gränsen om vi inte skulle ta och behandla.Jaha, tyckte jag men varför då? Kan du precisera lite mer de olika värdena - dvs HDL, LDL och t ex Triglyceriderna? menade jag då.Hon hade inga siffror på det med sig in i rummet förutom att hon klottrat ner endast totalkolesterolet på sitt anteckningsblock, dvs 7,1.När jag bad om det andra och sa att jag ville ha alla proverna utskrivna så skulle jag få det.Hon kom in med det och då var mitt totala mycket riktigt 7,1 men HDL var 2,5 (ökat från 2,2 sedan sist) och LDL var 4,4 (ökat från 4,3 sedan sist) och Triglyceriderna var 0,6 (har minskat från 0,7 sedan sist)Enligt vad jag tror så har jag inget att oroa mig för i dessa siffror men det är frustrerande att en relativt nyutexaminerad läkare (hon var AT) endast vill diskutera totalkolesterolet och inte alls var speciellt intresserad av det andra.Min gamla läkare sa visserligen att mitt total "K" var något högt MEN hon påpekade att det goda var högt och bra samt att triglyceriderna var fina. 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Verkligen jättekonstigt att inte unga läkare känner till det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted November 26, 2015 Popular Post Share Posted November 26, 2015 Det är en bedrövelse att de fortfarande lär ut denna rappakalja om Kolesterolet i läkarutbildningarna Man får bara hoppas att de flesta AT-läkare hamnar hos en handledare som har läst på och följer och tror på ny vetenskap. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 http://www.kostdoktorn.se/den-skrammande-minimala-effekten-av-statiner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted November 26, 2015 Popular Post Share Posted November 26, 2015 Jag tycks ha blivit avskriven från min vårdcentral efter att ha vägrat "behandling" med statiner. Totalkolesterolet var senast 8,9 varav HDL 5,4. Triglycerider kollades inte alls- det görs bara på diabetespatienter i mitt län av besparingsskäl. Gång på gång läser jag om undersökningar som visar att äldre kvinnor med högre kolesterolvärden lever längre än kvinnor med låga värden. Jag är 73, så jag tycker nog att det gäller mig. Varför skulle jag acceptera "självmord på recept" från min läkare? (Kanske kvinnorna med låga kolesterolvärden hade fått dem sänkta med statiner, så att de i själva verket dog tidigare p g a alla allvarliga biverkningar ) Ingen tycks ha märkt att jag slutat be om förnyat recept på blodtrycksmedicin heller. Jag får inte längre kallelser till årliga blodtryckskontroller. Kollar blodtrycket själv med apparat från apoteket, och utan mediciner ligger trycket sedan länge lägre än när doktorn var nöjd med min medicininställning. Jag mår överhuvudtaget alldeles förträffligt (kan tacka LCHF och hunden för det). Uppstår något hälsoproblem får jag väl uppsöka vårdcentralen och överraska doktorn med att jag fortfarande lever... 23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 Inez, jag kan inte tänka mej att vårdcentralen får strunta i dej bara för att du inte vill ta en viss medicin. Läkare kan skriva ut medicin, men det är faktiskt upp till patienten att ta den. Att du sen inte får kallelser till årliga blodtryckskontroller är bedrövligt dåligt. Om jag var som du skulle jag kontakt patientnämnden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 26, 2015 Share Posted November 26, 2015 7,1/2,5=2,84 Som en tonåring! Välj dina strider.. försök att lura på läkaren en APO-kvot! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted November 27, 2015 Author Share Posted November 27, 2015 7,1/2,5=2,84 Som en tonåring! Välj dina strider.. försök att lura på läkaren en APO-kvot! Ja blir det "tjabbel" nästa gång så gör jag det men jag vet inte om det hjälper för hon var inte alls intresserad av att över huvud taget diskutera något mer än totalkolesterolet och där har de ju ett referensvärde (3.9 - 7.8) som hon verkade gå helt efter. Undrar faktiskt om hon överhuvud taget HAR någon kunskap om APO-kvot eller sättet du räknade? (Total/HDL) Hon ville inte heller kännas vid mitt i mitt tycke jättefina och mycket låga Triglycerid-värde - det är ju i sig en stark fingervisning om mitt tillstånd! Jag känner verkligen inget förtroende för denna läkare. Det blir ingen behandling av mitt kolesterol för jag slog ifrån mig direkt men jag ska tänka på APO nästa gång. En fråga: jag ska dit efter jul igen för att kolla mitt blodtryck igen. Det var något förhöjt men jag har varit väldigt stillasittande i lite mer 5 månader pga att jag ramlade, bröt benet + drog av främre korsbandet och fick ett antal "bakslag" i läkningen. Jag har/har haft inflammation i speciellt det knät som dessutom är artrosknä och det kan ju orsaka förhöjt blodtryck. Att inflammation i kroppen kan orsaka högre blodtryck ville hon inte heller kännas vid - svarade bara "njjjjeee det finns det nog inga studier på" Min överläkar-ortoped har dock sagt detta så det litar jag nog mer på. Tänkte ta upp kolesterolet då igen med henne och då argumentera MOT hennes åsikt att det var för högt. Jag är dålig på att argumentera om detta. Hur ska jag säga till henne det med att totalkolesterol/HDL är ett bättre och mer korrekt sätt att räkna? Jag kan ju inte bara säga att det är ett föråldrat sätt att räkna som hon gör - känner att jag måste kunna argumentera bättre ha ha. Vem/vilka är det som anser det? Likadant senare om APO-kvoten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 27, 2015 Share Posted November 27, 2015 Om man säger som så.. läkare är bra att ha bara man får med dom på båten! Vi kan ju inte förneka att de är utbildade experter på vilken medicin eller annan behandling som fungerar på de symptom man kommer dragande med! Misstänker starkt att hon tror benhårt på det hon fått lära sig! Och då skall man så klart förstå vad de lärt sig.. dvs vilka gränser och annat som gäller för att sätta in medicin.. typ. " Olika kolesterolvärden Totalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 – vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå förbehandling – 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år. Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .HDL – högt värde är bra, naturligt fett höjer HDL. Låga värden ger ökad risk hjärtsjukdom, högt intag kolhydrater sänker HDL. Under 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor) är dåligt, och är även det ett tecken påmetabolt syndrom. De flesta som äter LCHF har höga värden, mitt var 1,8. Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref 1 2. Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt måttutifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3. Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4."http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Man kan alltid hänvisa till Interheartstudien, men då gäller det att man har läst den själv! Såå för att du skall slippa detta så här kommer en som gjort det; 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted November 27, 2015 Author Share Posted November 27, 2015 Om man säger som så.. läkare är bra att ha bara man får med dom på båten! Vi kan ju inte förneka att de är utbildade experter på vilken medicin eller annan behandling som fungerar på de symptom man kommer dragande med! Misstänker starkt att hon tror benhårt på det hon fått lära sig! Och då skall man så klart förstå vad de lärt sig.. dvs vilka gränser och annat som gäller för att sätta in medicin.. typ. "Olika kolesterolvärdenTotalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 – vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå förbehandling – 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år. Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .HDL – högt värde är bra, naturligt fett höjer HDL. Låga värden ger ökad risk hjärtsjukdom, högt intag kolhydrater sänker HDL. Under 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor) är dåligt, och är även det ett tecken påmetabolt syndrom. De flesta som äter LCHF har höga värden, mitt var 1,8. Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).LDL – Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, som vi diskuterat ovan består LDL av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref 1 2. Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt måttutifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3. Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4."http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Man kan alltid hänvisa till Interheartstudien, men då gäller det att man har läst den själv! Såå för att du skall slippa detta så här kommer en som gjort det; Tack så hjärtligt! Ska läsa in mig lite mer på det när det blir dags 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 27, 2015 Share Posted November 27, 2015 Jag tycks ha blivit avskriven från min vårdcentral efter att ha vägrat "behandling" med statiner. Totalkolesterolet var senast 8,9 varav HDL 5,4. Triglycerider kollades inte alls- det görs bara på diabetespatienter i mitt län av besparingsskäl. Gång på gång läser jag om undersökningar som visar att äldre kvinnor med högre kolesterolvärden lever längre än kvinnor med låga värden. Jag är 73, så jag tycker nog att det gäller mig. Varför skulle jag acceptera "självmord på recept" från min läkare? (Kanske kvinnorna med låga kolesterolvärden hade fått dem sänkta med statiner, så att de i själva verket dog tidigare p g a alla allvarliga biverkningar ) Ingen tycks ha märkt att jag slutat be om förnyat recept på blodtrycksmedicin heller. Jag får inte längre kallelser till årliga blodtryckskontroller. Kollar blodtrycket själv med apparat från apoteket, och utan mediciner ligger trycket sedan länge lägre än när doktorn var nöjd med min medicininställning. Jag mår överhuvudtaget alldeles förträffligt (kan tacka LCHF och hunden för det). Uppstår något hälsoproblem får jag väl uppsöka vårdcentralen och överraska doktorn med att jag fortfarande lever... Måste varit LDL som var 5,4? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Måste varit LDL som var 5,4? Det stämmer ... doktorn redovisade bara totalen och LDL i brevet till mig. Jag ber om ursäkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Det stämmer ... doktorn redovisade bara totalen och LDL i brevet till mig. Jag ber om ursäkt! Men gud vad dåligt! Ungefär som min läkare då som bara hade klottrat ner totalen på sitt block! Jag hade bett dem skriva ut allt inklusive triglyceriderna. Det kan du få i efterskott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 .....Tänkte ta upp kolesterolet då igen med henne och då argumentera MOT hennes åsikt att det var för högt. Jag är dålig på att argumentera om detta. Hur ska jag säga till henne det med att totalkolesterol/HDL är ett bättre och mer korrekt sätt att räkna? Jag kan ju inte bara säga att det är ett föråldrat sätt att räkna som hon gör - känner att jag måste kunna argumentera bättre ha ha. Vem/vilka är det som anser det? Likadant senare om APO-kvoten? Det här kan vara känsligt... Jag var djärv nog att skriva ett svar på brevet från min doktor, och förklara varför jag inte tänkte hämta ut hennes recept på statiner. Nämnde lite om forskningsbelägg för de otäcka följderna av att äta sånt, med länkar till relevanta texter på nätet, och avslutade med att be henne läsa avsnittet om kolesterol på Kostdoktorns hemsida (länk dit också). Troligen hade hon inte tid/ork att öppna länkarna och förkovra sig. Man vet ju vilken arbetssituation läkare på vårdcentraler har idag. Det är t o m troligt att hon bestämde sig för att ligga lågt när det gällde mig i fortsättningen, och låta mig själv ta initiativet till kontakter vid behov. Jag försökte hålla en ödmjuk ton, men att knäppa en fackman på näsan är alltid ett tveeggat svärd. Nu verkar du ju ha mer skinn på näsan än jag, så du kommer nog att ro det i land 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted December 1, 2015 Author Share Posted December 1, 2015 Det här kan vara känsligt... Jag var djärv nog att skriva ett svar på brevet från min doktor, och förklara varför jag inte tänkte hämta ut hennes recept på statiner. Nämnde lite om forskningsbelägg för de otäcka följderna av att äta sånt, med länkar till relevanta texter på nätet, och avslutade med att be henne läsa avsnittet om kolesterol på Kostdoktorns hemsida (länk dit också). Troligen hade hon inte tid/ork att öppna länkarna och förkovra sig. Man vet ju vilken arbetssituation läkare på vårdcentraler har idag. Det är t o m troligt att hon bestämde sig för att ligga lågt när det gällde mig i fortsättningen, och låta mig själv ta initiativet till kontakter vid behov. Jag försökte hålla en ödmjuk ton, men att knäppa en fackman på näsan är alltid ett tveeggat svärd. Nu verkar du ju ha mer skinn på näsan än jag, så du kommer nog att ro det i land Håller med om att det säkert kan vara känsligt och jag har bestämt mig för att låta bli vid nästa besök efter jul som bara ska handla om mitt blodtryck. Men nästa gång om ca ett år när jag ska dit igen för den årliga kontrollen med bl a kolesteroltest igen så ska jag vara mer påläst och argumentera emot lite bättre. Man behöver ju inte ställa till "bråk" med den stackaren i onödan - hon har ju redan accepterat mitt bestämda "NEJ" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Altså.. läkare är experter med hög utbildning.. de är bra att ha.. även om man har avvikande åsikter! Ser ingen finess med att komma på kant med dessa.. där är ödmjukheten bra att ha! För nästa gång söker du för ett annat problem och om de då fått för sig att du vägrar att ta mediciner så lägger de inte ner särskildt mycket energi på dig! Jag får som regel lite olika läkare.. och de har olika åsikter om mina blodfetter! Och jag har Statiner att hämta ut om jag vill! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted December 4, 2015 Author Share Posted December 4, 2015 Altså.. läkare är experter med hög utbildning.. de är bra att ha.. även om man har avvikande åsikter! Ser ingen finess med att komma på kant med dessa.. där är ödmjukheten bra att ha! För nästa gång söker du för ett annat problem och om de då fått för sig att du vägrar att ta mediciner så lägger de inte ner särskildt mycket energi på dig! Jag får som regel lite olika läkare.. och de har olika åsikter om mina blodfetter! Och jag har Statiner att hämta ut om jag vill! Mmmmm håller till viss del med dig. Fast jag tillhör en liten privat vårdcentral och min förra läkare hade jag stort förtroende för och det var mycket sällan jag träffade olika läkare. Nu gick hon tyvärr i pension och jag fick denna AT-läkare som jag tyvärr inte fick förtroende för - verkade osäker och var inte lika verbal och mån om att höra vem JAG är. Kanske inget större fel på den nya men vår personkemi stämde inte lika bra och det är viktigt för mig som har "svårt" att gå till doktorn Jag kommer förmodligen inte att ta upp mina blodfetter igen med henne förrän det blir aktuellt med nya prov - men att inte säga något och sedan låta bli att lösa ut ev statiner det klarar jag inte ha ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts