Popular Post iAnna Posted November 28, 2015 Popular Post Share Posted November 28, 2015 Måste få berätta om min tjejmiddag igår. Vi är några tjejer från klassen på KTH som fortfarande träffas med ojämna mellanrum, nu snart på 30:e året. Alla har ätit så kallad nyttig mat genom åren, återhållsamma med pizza/hamburgare/kakor&snask/läsk mm. Ingen är överviktig (även om det har lagts några (5?) kilo på hullet genom åren) och de flesta sportar/gympar i olika grad. En hastigt improviserad förrätt/snack blev fröknäcke med tapenade och persilja som pynt. Till varmrätt gjorde jag en moussaka. Till 500 g köttfärs (gräsbetat!) använde jag: 1 lök 1 morot 2 auberginer 1 burk krossad tomat 2 vitlöksklyftor Jag kryddade med allehanda kryddor (gurkmeja, paprika, basilika ...) förutom den obligatoriska kanelen. Mellan lager av köttfärs och aubergine la jag ost och överst en sås av lika delar grädde och västerbottenost. Skjuts in i ugnen, i ca 30 min. Efterrätten blev en klassisk smulpaj med bär. Deg gjord på mandelmjöl, kokosmjöl och smör. Noll sötning. Till det serverades vispad grädde. Alla tyckte det var jättegott och ingen verkade sakna de stora kolhydratskällorna. Tjejerna vet inte om att jag äter LCHF. (Och - ja, det är klart att vi fortfarande är tjejer!) 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Perfekt med moussaka som huvudrätt och smulpaj till efterrätt. Har själv bjudit på kombon flera gånger - funkar alltid. Tilll moussakan brukar jag ha grekisk sallad och tzatziki. Dock brukar jag fuska lite med någon sötning i pajen ska erkännas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 Tilll moussakan brukar jag ha grekisk sallad och tzatziki. Ja, glömde att skriva att jag serverade med en grönsallad (spenat, ruccola, ...) med tomat i. Men det var mest för syns skull, eftersom det var så mycket grönsaker i moussakan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts