Jump to content

MSM erfarenheter?

DRAKULLA

Recommended Posts

Hej på er!

Jag undrar om det är några av er som äter/smörjer/sprayar MSM ( metylsulfonylmetan = organiskt svavel)?

Jag har köpt hem och börjat inta detta 1krm/dag(pulver) för att öka på succesivt.

Varför?

Jo, jag har läst om det på bloggar bl.a. Martina Johansson http://martinajohansson.se/?s=msm

och http://www.morotsliv.com/2014/08/msm-for-en-piggare-och-battre-halsa.html

Det verkar ju vara ett mirakelmedel värt att testa då det ska vara främjande och råda bot på allt från mjäll, allergier, depressioner, reumatism, hårväxt, naglar,mm,mm,mm.........

Om du har testat...upplevde du någon påtaglig skillnad allmänt?

Vilka förbättringar upplevde du?

Gärna tips om användningsområde/mängd.

Hej! Jag har precis börjat testa, tror att jag hållit på i ungefär tre veckor nu. Jag har inte märkt någon dramatisk förbättring av lederna, som var varför jag började, men den afte (smärtsamma blåsor och sår i munnen) jag besvärats av till och från de senaste tio åren och som nyligen blossat upp beter sig helt annorlunda nu sedan jag började med msm! Annars brukar såren ta lång tid att läka och göra ont länge, men nu läker de på bara någon dag. Om det beror på msm vet jag förstås inte men jag har aldrig haft det såhär okomplicerat med aften förut. 

Jag har under den här perioden också fått mindre besvär från ett benbrott, men det är en läkningsprocess som pågått länge så huruvida msm spelar in där vet jag inte. 

Jag är uppe i en tesked om dagen och märker inga bieffekter. 

Jag provade MSM mot min knäartros under någon månad, men det blev ingen förbättring. Jag blev inte bättre av nyponpreparat heller, fast jag har en bekant som upplevde minskade smärtor av det. Så det kan väl variera från person till person.

Vivi!

Vad häftigt med ditt hår som blev rött igen! 

Växte håret extra även på andra delar av kroppen?

Min man frågade mig skämtsamt om även benbehåringen kommer att öka.

Jag svarade då att det återstår att se men att MSM ju även är bra mot pälsallergi(om han skulle känna av det) ;)

• Like 3

På mig funkar det mot den diffusa värk jag känner av (som blev bättre med kostomläggning men inte helt bra). Hunden får det också för att förstärka effekten av den grönläppade musslan hon får som tillskott (förebyggande mot ledproblem så jag vet inte om det hjälper).

Tack för era svar!

Intressant att höra hur det kan verka / inte verka.

Jag har själv inte någon smärta, allergi, håravfall eller något annat speciellt utan är nyfiken på vad som kan hända med kroppen.

Man kan ju kanske förbättra sitt välmående ytterligare :rolleyes:

Finns det något blodprov eller liknande man kan ta för att fastställa ev behov av MSM-tillskott? Eller är det symptombedömning och att prova som gäller?

Ps. Svarar mig själv delvis: Hårmineralanalys sägs kunna ge en indikation. Men man klurar på om man kan få kollat detta på vårdcentral eller liknande, nån som vet?

• Like 1

Från vad jag kunnat läsa mig till så verkar MSM bidra till förändringar i njuraktivitet eftersom det dels har effekten att sänka nivåer av kolesterol, kalcium och urinsyra i blodet, men även är positivt korrelerat med njursten vilket förefaller logiskt i det sammanhanget. Jag skulle inte rekommendera det till någon med både högt kalcium och LDL mot bakgrund av det. Mot gikt verkar det kunna fungera bra, men då bör man först kolla sina kalciumnivåer.

Njurarna är endokrina organ och verkar ha olika endokrina triggers beroende på vad det är som skall filtreras ut. Flertalet MSM-användare har t.ex. rapporterat om tydligt minskad alkoholtolerans, vilket kan tyda på att tillskott av MSM manipulerar och omprioriterar olika reningsprocesser hos njurarna.

Jag skulle vara försiktig, att gasa på njuraktiviteten kan få tråkiga konsekvenser om man inte har koll på vad som kommer åka ut.

Oj andush, det låter invecklat!

Det där med ev. minskad alkoholtolerans är ju bra att veta inför julfesten :huh:  

Egentligen inte mer invecklat än att man manipulerar njurarna att rena blodet mer än vad de skulle gjort annars. På liknande sätt fungerar de nya diabetesmedicinerna med SGLT2-hämmare, fast genom en annan reningsfunktion (blodsocker).