Peter B Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 ...tyckte detta "knäcke" var riktigt gott och med en acceptabel ingredienslista. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Så ska bara sånt här hitta ut i butikerna i småsamhällena så blir jag nöjd? Vilken typ av butik hittade du det i? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 28, 2015 Author Share Posted November 28, 2015 Ica Globen, typ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 28, 2015 Share Posted November 28, 2015 Trodde det var förbjudet att gå ut med beteckningen LCHF? Bra med nyttigare bröd utan gluten dock 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Jag har fastnat för det här. Lite mer kolhydrater ser jag nu. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Trodde det var förbjudet att gå ut med beteckningen LCHF? Bra med nyttigare bröd utan gluten dock Mmm...det tror jag med och på förpackningen finns inte LCHF nämnt, bara på rabatthäftet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Livsmedelsverket har förbjudit märkning med LCHF. Om det även gäller i rabatthäften vet jag inte. iAnna: Att det fröknäcket innehåller en hel del kolhydrater är kanske inte så konstigt eftersom dom 2 första ingredienserna är havregryn och bovete. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Hittade knäckebröd från Vilmas i vår Coop. Även rabattkupong för lchf knäcket. Dock fanns inte just den sorten på hyllan.... Ska påpeka det nästa gång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Jag har fastnat för det här. Lite mer kolhydrater ser jag nu. froknacke.jpg Ser också gott ut, får fråga om de kan ta hem det med, bara jag inte behöver köpa en hel låda själv? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Vad är betfibrer? Måste vara det som är gluten? Känns lite dumt att de inte kunde fixa det utan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Om man tål ingredienserna (små mängder gluten) i den här typen av produkter så tycker jag inte att kolhydratinnehållet är något att oroa sig för. Tanken är att det skall ätas tillsammans med smör och feta ostar och då om man tittar på totalen kommer högst sannolikt makronutrientfördelningen att se helt OK ut.Om man däremot har stora problem med gluten eller är mån om att vara i "ketos" så är det nog bara att låta bli detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 29, 2015 Share Posted November 29, 2015 Vad är betfibrer? Måste vara det som är gluten? Känns lite dumt att de inte kunde fixa det utan. Betfiber är en fiber (dvs en icke digererbar kolhydrat) och inte gluten (gluten är ett protein). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Ja antagligen kommer gluten från "restprodukter" vid tillverkningen... "Generellt får livsmedel med ett gluteninnehåll mindre än 20 mg per kg märkas som Glutenfritt" ...så de ligger extremt nära gränsen ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 29, 2015 Author Share Posted November 29, 2015 Livsmedelsverket har förbjudit märkning med LCHF. Om det även gäller i rabatthäften vet jag inte. iAnna: Att det fröknäcket innehåller en hel del kolhydrater är kanske inte så konstigt eftersom dom 2 första ingredienserna är havregryn och bovete. Håller med om att de lagt sig farligt nära gränsen ...jag har sett "listigare" formuleringar på andra håll, typ "populärt i LCHF-kretsar" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 ...tyckte detta "knäcke" var riktigt gott och med en acceptabel ingredienslista. Köper det också lite nu och då. Det bästa färdigknäcket jag hittat. Finns på min vanliga Ica-butik i Bromma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Betfiber är en fiber (dvs en icke digererbar kolhydrat) och inte gluten (gluten är ett protein). låter som fiber från sockerbeta? går att köpa i butik (heter fibrex). Jag har en paket hemma köpt någon gång till ett lchf-bak av något slag. innehåller 5,5g kh/100g. )Det var nog ett tag sen jag köpte den, bäst före 22/2 2014, men den luktar inte märkligt än, så jag ställer tillbaka den längst in i skafferiet igen, men vet ju aldrig vad man kan behöva.....) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts