Popular Post Anders A Posted November 30, 2015 Popular Post Share Posted November 30, 2015 Idag börjar det stora klimatmötet i Paris som av media haussas upp till ett ”fem-i-tolv” möte där beslut nu måste tas för att rädda vår planet. Representanter för alla länder samlas för att försöka enas om åtgärder för att minska utsläppen. I morgon-TV sitter ”experterna” och berättar hur vi nu bara måste äta mindre nötkött, lamm, smör och ost och allra helst ska vi bli veganer allihop. Att journalister okritiskt håller med om detta är väl inte så förvånande, men risken är stor att även beslutsfattare lyssnar på detta. Veganrörelsen är stark, den är ”politiskt korrekt”, har sannolikt ekonomisk styrka och insändare syns stup i kvarten i olika media med samma budskap. Jag är nu seriöst oroad att det fattas beslut som är lika katastrofalt fel som när världens myndigheter en gång gick ut och påtalade att kolesterol är livsfarligt och att vi alla måste äta mindre fett. Det beslutet ledde till att vi idag har en värld som är fetare och sjukare än någonsin. Dessa beslut fattades på, som vi idag vet, felaktiga grunder sannolikt på grund av personer som hade starka åsikter, ekonomisk styrka och var bra på att påverka beslutsfattarna. Känns det igen? Varför tycker jag då det är så fel om vi alla blir veganer? För det första tror jag inte alls det är det optimala för vår hälsa. Som vegetarian kan man troligen klara sig bra om man vet vad man sysslar med och ser till att få i sig nödvändiga näringsämnen. Att vara vegetarian och äta LCHF är nog inget större problem. Vegan däremot tror jag är betydligt svårare och jag tror risken är stor för seriösa hälsoproblem på sikt. För det andra – och här är jag betydligt mer oroad – så tror jag det vore en katastrof för miljön! Om alla skulle go vegan, skulle vi sannolikt tvingas odla så mycket ettårsgrödor att jordarna skulle utarmas fullständigt inom bara någon generation eller två och då skulle vi alla svälta ihjäl. Alternativt tvingas äta genmodifierade super-grödor framtagna i diverse laboratorium och snart skulle vi alla ha 3 ögon och 2 näsor. Jag önskar att klimatmötet kunde börja med att alla tittade på Alan Savorys utmärkta föreläsning om hur man med boskap kunde vända öken-utbredningen och med det minska utsläppen och på relativt kort tid kunde vända klimatförändringarna! Han säger bland annat: "There is only one option, I'll repeat to you, only one option left to climatologists and scientists, and that is to do the unthinkable, and to use livestock, bunched and moving, as a proxy for former herds and predators, and mimic nature. There is no other alternative left to mankind." Att då fatta beslut som skulle gå I motsatt riktning med mer odling och med det mer utarmning av jordarna skulle sannolikt vara katastrofalt. Jag håller absolut med om att mycket av den köttproduktion som finns idag där boskapen föds upp på spannmål istället för att gå ute och beta fritt är värdelös. Det ger såväl sämre kött som sämre klimat. Men istället för att då försöka minska köttätandet så vore det väl betydligt bättre att försöka tvinga fram bättre köttproduktion som då skulle vara bättre såväl för vår hälsa som för klimatet! Men som sagt, nu har vi en massa politiker från olika delar av världen som skall försöka enas om ett beslut som alla kan acceptera, det skall fattas under press och det skall samtidigt tilltala deras väljarkårer så de inte förlorar nästa val. Detta är oftast inte ett recept för bra, välgrundade beslut… 17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Det finns många likheter med mättat fett forskningen... Industrialismen startade precis när vi gick ur en ovanligt kall period, har forskarna räknat med det? Det finns många frågor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Det beror nog på vilket tidsperspektiv man tittar på. Sett under en längre tid så är vi i en naturlig värmetopp, under vilken befolkningen och civilisationen exploderade. Det bästa vore nog att hålla temperaturen rätt stabil runt dagenshttps://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_methane#/media/File:Atmospheric_CO2_CH4_Degrees_Centigrade_Over_Time_by_Reg_Morrison.jpg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Att minska köttätande verkar vara den stora räddaren för miljö enligt statsministern och svenska folket: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21856500.ab "Svenska folket vill minska sitt köttätande – för klimatets skull. Men majoriteten dömer ut chanserna att klara tvågradersmålet för att minska jordens uppvärmning. Mest positiva till att ställa om är kvinnor. – Jag har också minskat mitt köttätande, jag tycker det är viktigt att bidra i detta, säger statsminister Stefan Löfven (S)." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted November 30, 2015 Author Share Posted November 30, 2015 "– Jag har också minskat mitt köttätande, jag tycker det är viktigt att bidra i detta, säger statsminister Stefan Löfven (S)."" Precis vad jag var rädd för....... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Eh.. om folk slutade åka bil.. åka buss/tunnelbana/spårvagn.. åka på charter så hade jag inte sagt något! I dag drog jag mitt strå till stacken iomed att jag åt fisk! Till jul skall jag dra ytterligare strå till stacken iomed att jag då befinner mig på Gran Canaria och skall inte äta någon skinka/biff alls! Senast jag var på kanarieholmarna åt jag faktist mycket fisk.. lokalt fiskad.. tror jag iallafall? Påminner till stora delar om hur det funkar här hemma.. man måste ha bil och åka land och rike runt för att få tag på klimatsmart mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Problemet med Lars Bern ser man ju när man läser kommentarsfältet som ges i länken ovan. Det påminner mer om en avpixlatartikels kommentarsfält där alla bara bekräftar varandra och sig själva och därmed bara kommer längre och längre ifrån en vettig debattföring. Må så vara att man inte har en aning om orsak och verkan i klimatfrågan och att många klimatstudier är av epidemiologisk karaktär, men huvudfrågan borde ju, för oss som gärna äter friska djur som betat rent gräs, vara att minska på utsläpp och annat som faktiskt förstör våra marker och fisken i sjöarna. Därmed ej sagt att Lars Bern har fel eller rätt. Det vet nog ingen med säkerhet. Tack. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Växthusproblematiken handlar inte så mycket om skitig luft utan det koldioxid (som i sig inte är skit) som släpps fritt när vi eldar fossila bränslen, ex. olja, kol som varit bundet i jorden under årtusenden. Glaset i växthuset blir tjockare och tjockare och håller inne värmen mer och mer. Det är (eventuellt) därför som temperaturen på jorden ökar. Visst kan det finnas andra anledningar till temperaturökningen. Kanske helt naturliga sådana. Skulle vi bara elda träd och plantera träd i samma takt skulle inte koldioxidutsläppen (växthusgaser) öka utan det skulle vara + - noll. Det vi kallar förnybar energi. Andra föroreningar skulle eventuellt kunna stoppas med bättre rening i fabriker och bilar. Fossila bränslen kommer förr eller senare att ta slut i alla fall. Det är hög tid att politikerna möjliggör forskning om förnybara energikällor genom lagar och stöd och inte lyssnar så mycket på oljebolagen som bara vill fortsätta att sälja fossila bränslen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Växthusproblematiken handlar inte så mycket om skitig luft utan det koldioxid (som i sig inte är skit) som släpps fritt när vi eldar fossila bränslen, ex. olja, kol som varit bundet i jorden under årtusenden. Glaset i växthuset blir tjockare och tjockare och håller inne värmen mer och mer. Det är (eventuellt) därför som temperaturen på jorden ökar. Visst kan det finnas andra anledningar till temperaturökningen. Kanske helt naturliga sådana. Skulle vi bara elda träd och plantera träd i samma takt skulle inte koldioxidutsläppen (växthusgaser) öka utan det skulle vara + - noll. Det vi kallar förnybar energi. Andra föroreningar skulle eventuellt kunna stoppas med bättre rening i fabriker och bilar. Fossila bränslen kommer förr eller senare att ta slut i alla fall. Det är hög tid att politikerna möjliggör forskning om förnybara energikällor genom lagar och stöd och inte lyssnar så mycket på oljebolagen som bara vill fortsätta att sälja fossila bränslen. Du har rätt Kareng. Tar tillbaka nästan allt... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Skitiga luften och klimatproblemet hänger ihop! Dvs det handlar om vårt användande av fossilt kol/olja.. stoppa detta och stora delar av problematiken är löst! Fast.. vi är beroende utav detta, en stor del av västerlandets levnadsstandard beror på billig olja/kol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Skönt att läsa ditt inlägg, Anders A! Inte för att jag vill att du ska vara orolig utan för att jag delar dina funderingar helt och fullt och har ofta känt mig rätt ensam. Ingen ställer ju de här frågorna högt, och i media hör man bara "ät mindre kött". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts