Jump to content

Idag startar klimatmötet i Paris och jag är orolig

Anders A

Recommended Posts

Det beror nog på vilket tidsperspektiv man tittar på. Sett under en längre tid så är vi i en naturlig värmetopp, under vilken befolkningen och civilisationen exploderade. Det bästa vore nog att hålla temperaturen rätt stabil runt dagens
https://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_methane#/media/File:Atmospheric_CO2_CH4_Degrees_Centigrade_Over_Time_by_Reg_Morrison.jpg

• Like 1

Att minska köttätande verkar vara den stora räddaren för miljö enligt statsministern och svenska folket: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21856500.ab

"Svenska folket vill minska sitt köttätande – för klimatets skull.

Men majoriteten dömer ut chanserna att klara tvågradersmålet för att minska jordens uppvärmning.

Mest positiva till att ställa om är kvinnor.

– Jag har också minskat mitt köttätande, jag tycker det är viktigt att bidra i detta, säger statsminister Stefan Löfven (S)."

Eh.. om folk slutade åka bil.. åka buss/tunnelbana/spårvagn.. åka på charter så hade jag inte sagt något!

I dag drog jag mitt strå till stacken iomed att jag åt fisk!  :blink:

Till jul skall jag dra ytterligare strå till stacken iomed att jag då befinner mig på Gran Canaria och skall inte äta någon skinka/biff alls! :wacko:

Senast jag var på kanarieholmarna åt jag faktist mycket fisk.. lokalt fiskad.. tror jag iallafall?

Påminner till stora delar om hur det funkar här hemma.. man måste ha bil och åka land och rike runt för att få tag på klimatsmart mat!  :unsure:

• Like 1

Problemet med Lars Bern ser man ju när man läser kommentarsfältet som ges i länken ovan. Det påminner mer om en avpixlatartikels kommentarsfält där alla bara bekräftar varandra och sig själva och därmed bara kommer längre och längre ifrån en vettig debattföring. Må så vara att man inte har en aning om orsak och verkan i klimatfrågan och att många klimatstudier är av epidemiologisk karaktär, men huvudfrågan borde ju, för oss som gärna äter friska djur som betat rent gräs, vara att minska på utsläpp och annat som faktiskt förstör våra marker och fisken i sjöarna. Därmed ej sagt att Lars Bern har fel eller rätt. Det vet nog ingen med säkerhet.

Tack.

• Like 1

Växthusproblematiken handlar inte så mycket om skitig luft utan det koldioxid (som i sig inte är skit) som släpps fritt när vi eldar fossila bränslen, ex. olja, kol som varit bundet i jorden under årtusenden. Glaset i växthuset blir tjockare och tjockare och håller inne värmen mer och mer. Det är (eventuellt) därför som temperaturen på jorden ökar. Visst kan det finnas andra anledningar till temperaturökningen. Kanske helt naturliga sådana.

Skulle vi bara elda träd och plantera träd i samma takt skulle inte koldioxidutsläppen (växthusgaser) öka utan det skulle vara + - noll. Det vi kallar förnybar energi. Andra föroreningar skulle eventuellt kunna stoppas med bättre rening i fabriker och bilar.

Fossila bränslen kommer förr eller senare att ta slut i alla fall. Det är hög tid att politikerna möjliggör forskning om förnybara energikällor genom lagar och stöd och inte lyssnar så mycket på oljebolagen som bara vill fortsätta att sälja fossila bränslen.

• Like 4

Växthusproblematiken handlar inte så mycket om skitig luft utan det koldioxid (som i sig inte är skit) som släpps fritt när vi eldar fossila bränslen, ex. olja, kol som varit bundet i jorden under årtusenden. Glaset i växthuset blir tjockare och tjockare och håller inne värmen mer och mer. Det är (eventuellt) därför som temperaturen på jorden ökar. Visst kan det finnas andra anledningar till temperaturökningen. Kanske helt naturliga sådana.

Skulle vi bara elda träd och plantera träd i samma takt skulle inte koldioxidutsläppen (växthusgaser) öka utan det skulle vara + - noll. Det vi kallar förnybar energi. Andra föroreningar skulle eventuellt kunna stoppas med bättre rening i fabriker och bilar.

Fossila bränslen kommer förr eller senare att ta slut i alla fall. Det är hög tid att politikerna möjliggör forskning om förnybara energikällor genom lagar och stöd och inte lyssnar så mycket på oljebolagen som bara vill fortsätta att sälja fossila bränslen.

Du har rätt Kareng. :) Tar tillbaka nästan allt...

• Like 3

Skitiga luften och klimatproblemet hänger ihop!

Dvs det handlar om vårt användande av fossilt kol/olja.. stoppa detta och stora delar av problematiken är löst!

Fast.. vi är beroende utav detta, en stor del av västerlandets levnadsstandard beror på billig olja/kol.

• Like 1