Popular Post Syster Posted November 30, 2015 Popular Post Share Posted November 30, 2015 Idag om Diabetes Typ 2 En jätteduktig och suverän kvinna som vågade ställa upp i TV och berätta om sin Diabetes som hon haft i 22 år, och nu efter 2,5 år med LCHF kunnat sluta med insulin och nästan alla mediciner. Klart reklam för LCHF Ca en kvart in i programmet http://www.svtplay.se/video/5065780/fraga-doktorn/fraga-doktorn-30-11-18-45 22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Jäderås Posted November 30, 2015 Popular Post Share Posted November 30, 2015 såg de med..men kan inte låta bli att bli lite förundrad över "tonen" i diskussionen, som att de helt plötsligt är självklart att dra ner på kolhydraterna vid diabetes. Lite som att fråga-doktorn-tanterna alltid ha förespråkat det?! De undviker med andra ord elefanten i rummet på ett "snyggt sätt" utan att ta något ansvar själva överhuvudtaget. Men helt klart på rätt spår när man nu skall vara positiv! Hmm.... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted November 30, 2015 Author Share Posted November 30, 2015 Ja, och det mest bedrövliga var att den ena läkaren påstod att man skulle äta vegetabiliska oljor, för de mättade fetterna ökar Triglyceriderna 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bitte Posted November 30, 2015 Popular Post Share Posted November 30, 2015 Vi i Smarta Diabetiker har fått massor av nya medlemmar i våra grupper i kväll (y) När de väl börjat hänga med oss lär de sig snabbt vad som gäller :-D 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post may Posted November 30, 2015 Popular Post Share Posted November 30, 2015 Hahahaha, minerna alltså! Brismar ser jätteglad ut medan programledarna bara snörper med munnen när tittaren Pia pratar. Eller så är de helt chockade. Obetalbart hur som helst! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Kryss i taket, det tog fem år för att höra o veta hur man stavar rätt till LCHF !! Hon måste tränat innan !! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Ja, och det mest bedrövliga var att den ena läkaren påstod att man skulle äta vegetabiliska oljor, för de mättade fetterna ökar Triglyceriderna ja, fast hon är ju annars rätt vettig tycker jag. Hon o Fernholm gjorde väl något svt kring diabetes för några år sedan. Och det är väl hon som forskar på fasta? Men det är ju väääldigt mossigt och indirekt varna för mättat fett.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Ser dock en risk att folk misslyckas med sin iivsstilsförändring när de messar om att minska kolisarna men samtidigt inte säger speciellt mycket om att man faktiskt måste ersätta energiförlusten med en alternativ energikälla...och dessutom samtidigt "ut-och-springa" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Fråga doktorn brukar vara väldigt skeptiska till LCHF. Har det hänt något? Eller höll de bara (någon så när) god min? (Såg inte programmet själv - brukar bli så arg.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Doktor Gunilla gick så långt att hon kallade socker för gift och inget som nån behöver egentligen. Jag blir nog tvungen att ompröva min negativa inställning till henne 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Jag såg det också. På väg i rätt riktning! Läkaren Gunilla H. verkade lite stött över kritik till läkarkåren och sa att det är svårt att få folk att byta livsstil när man träffar dem så lite och inte kan följa med dem hem och hjälpa dem i vardagen. Då skulle väl det vara en ypperlig idé att ordinera gratis kost-cirkel precis som de kan ordinera motion. Det skulle ju bli billigare för samhället i längden. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bengt o. Posted December 1, 2015 Popular Post Share Posted December 1, 2015 Jag har väntat flera år på att någon som har diabetes och äter LCHF skall ringa in till "Fråga doktorn". Min farhåga att LCHF frågor var helt bannlysta stämde alltså inte . Jag har haft typ 2 diabetes sedan 2010 och fick någon medicin för det, jag kommer inte ihåg namnet på den. Jag började med LCHF direkt efter att läst Karlshamns studien, Jag kunde sluta med tabletterna efter en vecka, och har inte ätit några sedan dess. Blodfetter och blodtryck är normala, dock så steg trycket lite efter att tittat på programmet. Man ser tydligt att de inte är några följare av LCHF. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Ja, och det mest bedrövliga var att den ena läkaren påstod att man skulle äta vegetabiliska oljor, för de mättade fetterna ökar Triglyceriderna Eller hur? Jag äter aldrig vegetabiliska oljor utan enbart smör och vispgrädde som fett och mina triglycerider var nu precis när det kollades 0.6 och förra året 0,7. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Båda programledarna snörper inte. Doktor Gunilla snörper! Inte min favorit faktiskt. Suzanne däremot är helt klart en favorit hos mig. Doktor Gunilla snörper ofta, inte så tydligt alltid, men det går ändå fram hos mig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Bitte Posted December 1, 2015 Popular Post Share Posted December 1, 2015 Nu har jag mejlat Fråga Doktorn och bett dem ta in Smarta Diabetiker till ett uppföljningsprogram. Håll tummarna! :-) 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Rolf Löfgren Posted December 1, 2015 Popular Post Share Posted December 1, 2015 Jag hade ett möte med en kostkonsulent från Tierps kommun idag, med anledning av Diabets typ-2 i familjen. Hon var verkligen insatt i LCHF och ketogen kost. Vi hade en riktig trevlig genomgång. All heder till denna kvinna. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pika Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Så försiktig hon var Kerstin Brismar! Hon vet att A och O är att inte äta socker/stärkelse men låg alltför lågt med detta. Och hennes råd att äta frukt kan man verkligen ifrågasätta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pika Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Ger doktor Gunilla verkligen rådet att äta enligt LCHF? Jag betvivlar det. Har själv aldrig träffat på någon läkare i primärvården som gjort det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts