Gå till innehåll

Recommended Posts

Ja nu blev jag påmind om en sak jag funderat på länge, när jag såg årets julkalender. Hur får man tag på torkad fisk? Går det att köpa över nätet eller i någon butik?

Antar att det är en supernyttig och praktisk produkt!?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, den kräver flera veckors blötläggning lutbad och kalkbad!

Dvs det är lutfisk!

Förr torkade man betydligt mer mat, du vet de hade ingen frys!

Länk till inlägg

Vet att på Island finns torkad småfisk som äts som tilltugg. Är helt okay om man vill ha något salt istället för chips :D

Rolle på Österlen

• Gilla 2
Länk till inlägg

När jag bodde I Bollebygd vet jag att folk köpte torkad fisk från Grimsås gård (som importerar fisk från Island; kolla på grimsis.se) och hade som snacks att tugga på. Jag tyckte det var lite märkligt. Idag hade jag nog handlat det jag oxå.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Torkad fisk är en stark och högst levande tradition i Portugal, ätes till både fest och vardag. Är gjord på torsk och kallas bacalhau (uttalas bakaljau ungefär, med emfatiskt l (tänk ett härligt ryskt tjockt l) och nasalt avslut om man vill stila). Serveras på massor av olika sätt, har själv smakat många riktigt smarriga varianter. Favoriten var nog farmors pastéis de bacalhau - underbara kroketter!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Torkad fisk är en stark och högst levande tradition i Portugal, ätes till både fest och vardag. Är gjord på torsk och kallas bacalhau (uttalas bakaljau ungefär, med emfatiskt l (tänk ett härligt ryskt tjockt l) och nasalt avslut om man vill stila). Serveras på massor av olika sätt, har själv smakat många riktigt smarriga varianter. Favoriten var nog farmors pastéis de bacalhau - underbara kroketter!

Intressant! Kan du beskriva hur den torkade fisken används? Är den i smulor eller äter man faktiskt bitar med tuggmotstånd liksom?

Länk till inlägg

Jag tyckte det lät intressant med tunn torkad fisk med smör på. Om någon testat / testar så återkom gärna!

Ja, vad gott! Det var det jag blev nyfiken på också. Vore kul med en snacks/snabbmatsprodukt på fisk, liknande wildchips på torkat viltkött som jag brukar äta när jag ska äta mkt enkelt. Eftersom torkad fisk är en traditionell matvara så borde det gå att komma tillbaks till den nu i hipstertid! :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Testa gärna.. men som regel så innebär torkad fisk att man blötlägger i åtskilliga veckor för att det skall bli ätbart!

Och det är en av anledningarna till att torkning till största delen har ersatts utav fryst fisk!

Kabeljo är det som Xiro nämner som Bachalahu!

Lutfisk är litta samma grej faktist fast i sverige skall den helst vara gjord av långa!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kabeljo

Länk till inlägg

Det var lite spännande med torkad fisk, så jag letade lite och hittade detta . . .

http://www.islandsfisk.se/se/varor/alla-varor/index/fiskur

Den torkade fisken finns ganska långt ner på sidan.

Dom verkar ha utkörning på många ställen i landet :)

Trevligt! Men priserna fick min plånbok att kubba tillbaks till byrålådan. För de kilopriserna får man mellan ett och tre kilo prima gräsbetesoxfile :unsure:

Länk till inlägg

Kilopriser.. det handlar om torkad fisk.. lägg till minst 90% vikt till den ätbara varan!

Helt riktigt! Jag var otydlig.

Om man, enligt Angelicos praktiska önskemål, vill äta den som den är tycks det mig bli ett lite dyrt snacks...

Länk till inlägg