Angelico Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Ja nu blev jag påmind om en sak jag funderat på länge, när jag såg årets julkalender. Hur får man tag på torkad fisk? Går det att köpa över nätet eller i någon butik? Antar att det är en supernyttig och praktisk produkt!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Torkad långa finns i välsorterade fiskaffärer blir lutfisk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 1, 2015 Author Share Posted December 1, 2015 Torkad långa finns i välsorterade fiskaffärer blir lutfisk. Okej! Men är det en form av torkad fisk som man kan äta som den är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Näe, den kräver flera veckors blötläggning lutbad och kalkbad! Dvs det är lutfisk! Förr torkade man betydligt mer mat, du vet de hade ingen frys! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Vet att på Island finns torkad småfisk som äts som tilltugg. Är helt okay om man vill ha något salt istället för chips Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 När jag bodde I Bollebygd vet jag att folk köpte torkad fisk från Grimsås gård (som importerar fisk från Island; kolla på grimsis.se) och hade som snacks att tugga på. Jag tyckte det var lite märkligt. Idag hade jag nog handlat det jag oxå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Det var lite spännande med torkad fisk, så jag letade lite och hittade detta . . . http://www.islandsfisk.se/se/varor/alla-varor/index/fiskur Den torkade fisken finns ganska långt ner på sidan. Dom verkar ha utkörning på många ställen i landet 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Torkad fisk är en stark och högst levande tradition i Portugal, ätes till både fest och vardag. Är gjord på torsk och kallas bacalhau (uttalas bakaljau ungefär, med emfatiskt l (tänk ett härligt ryskt tjockt l) och nasalt avslut om man vill stila). Serveras på massor av olika sätt, har själv smakat många riktigt smarriga varianter. Favoriten var nog farmors pastéis de bacalhau - underbara kroketter! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 2, 2015 Author Share Posted December 2, 2015 Det var lite spännande med torkad fisk, så jag letade lite och hittade detta . . . http://www.islandsfisk.se/se/varor/alla-varor/index/fiskur Den torkade fisken finns ganska långt ner på sidan. Dom verkar ha utkörning på många ställen i landet Det ser ju spännande ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 2, 2015 Author Share Posted December 2, 2015 Torkad fisk är en stark och högst levande tradition i Portugal, ätes till både fest och vardag. Är gjord på torsk och kallas bacalhau (uttalas bakaljau ungefär, med emfatiskt l (tänk ett härligt ryskt tjockt l) och nasalt avslut om man vill stila). Serveras på massor av olika sätt, har själv smakat många riktigt smarriga varianter. Favoriten var nog farmors pastéis de bacalhau - underbara kroketter! Intressant! Kan du beskriva hur den torkade fisken används? Är den i smulor eller äter man faktiskt bitar med tuggmotstånd liksom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Jag tyckte det lät intressant med tunn torkad fisk med smör på. Om någon testat / testar så återkom gärna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 3, 2015 Author Share Posted December 3, 2015 Jag tyckte det lät intressant med tunn torkad fisk med smör på. Om någon testat / testar så återkom gärna! Ja, vad gott! Det var det jag blev nyfiken på också. Vore kul med en snacks/snabbmatsprodukt på fisk, liknande wildchips på torkat viltkött som jag brukar äta när jag ska äta mkt enkelt. Eftersom torkad fisk är en traditionell matvara så borde det gå att komma tillbaks till den nu i hipstertid! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Testa gärna.. men som regel så innebär torkad fisk att man blötlägger i åtskilliga veckor för att det skall bli ätbart! Och det är en av anledningarna till att torkning till största delen har ersatts utav fryst fisk! Kabeljo är det som Xiro nämner som Bachalahu! Lutfisk är litta samma grej faktist fast i sverige skall den helst vara gjord av långa! https://sv.wikipedia.org/wiki/Kabeljo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Det var lite spännande med torkad fisk, så jag letade lite och hittade detta . . . http://www.islandsfisk.se/se/varor/alla-varor/index/fiskur Den torkade fisken finns ganska långt ner på sidan. Dom verkar ha utkörning på många ställen i landet Trevligt! Men priserna fick min plånbok att kubba tillbaks till byrålådan. För de kilopriserna får man mellan ett och tre kilo prima gräsbetesoxfile Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kilopriser.. det handlar om torkad fisk.. lägg till minst 90% vikt till den ätbara varan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kilopriser.. det handlar om torkad fisk.. lägg till minst 90% vikt till den ätbara varan! Helt riktigt! Jag var otydlig. Om man, enligt Angelicos praktiska önskemål, vill äta den som den är tycks det mig bli ett lite dyrt snacks... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts