frippz

Malmö

Recommended Posts

Jag blev förvånad att Malmö inte dykt upp ännu i forumet, så jag passar på att få den bollen i rullning. Det här är säkerligen välkänt sedan innan, men vi har ju Gyros Pita på Bergsgatan 41 i Malmö (dvs. Möllan). De erbjuder ett par olika LCHF-alternativ. Min favorit är medelhavstallriken (gärna med extra ost). :)

Edit: Jag ska försöka hålla detta inlägg uppdaterat med en summering av de ställen som föreslås i tråden.

• Meze
    På Engelbrektsgatan har en najs libanesisk lunchbuffé (kebab, falafel, m.m).
  • Basement café
    Har en 300g "Basseburgare" (med ost, bostongurka, lök, bacon) på menyn, som vi brukar ta på tallrik -bröd +ägg +sallad bredvid. Klarar man sig hela dagen på.
  • RawFoodShop.se / LowCarbShop.se
    Har öppnat ny butik kombinerat med café på Östergatan 22, men café-delen har ej öppnat ännu. Ser fram emot deras LCHF-alternativ.
  • Laziza
    På Baltzarsgatan 21, har också trevlig meze
  • Salads and Smoothies
    Finns på bl.a. centralens foodcourt. Här kan man få till rätt bra sallader med, som mättar helt ok. Min favorit är deras Caesarsallad utan matvete och krutonger och extra bacon och dressing.
  • Steakhouse
    Finns på Lilla Torg och erbjuder bra LCHF-alternativ. De fixar utan problem extra bea och sallad istället för potatis till deras kötträtter. Mycket gott!
  • Max Low Carb-burgare
    Vid Stortorget och ICA Maxi Ystadvägen
  • Green Matmarknad
    Bredvid Turning Torso i Västra Hamnen. Har fokus på närproducerat och ekologiskt, har färskt kött, fisk och ost över disk (en del gräsbetat och ekologiskt), rent generellt stort urval av ekologiska & närproducerade produkter. Det finns väldigt många LCHF vänliga matvaror här, de har i princip allt man kan fråga efter. Har parkeringshus i samma byggnad.
  • Morot & Annat
    Vid Drottningtorget. Allting i den här butiken är ekologiskt, alltså enligt certifieringen KRAV eller Europeiska standarden. Det finns en bra mängd LCHF vänliga matvaror här.
  • Gyros Pita
    Finns på Bergsgatan 41 i Malmö (dvs. Möllan). De erbjuder ett par olika LCHF-alternativ.
  • Mosaik
    På Stortorget. Erbjuder tapas, så man lätt kan välja bort kolhydrater.
  • La Roche
    På lilla torg. Erbjuder också tapas, så man lätt kan välja bort kolhydrater.

Uppdaterad 2013-01-22 22:11

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Meze på Engelbrektsgatan har en najs libanesisk lunchbuffé (kebab, falafel, m.m).
  • Basement café har en 300g "Basseburgare" (med ost, bostongurka, lök, bacon) på menyn, som vi brukar ta på tallrik -bröd +ägg +sallad bredvid. Klarar man sig hela dagen på.
  • RawFoodShop.se / LowCarbShop.se har öppnat ny butik kombinerat med café på Östergatan 22, men café-delen har ej öppnat ännu. Ser fram emot deras LCHF-alternativ.

Fler tips på alternativ i centrum efterlyses!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ju helt bort Meze! Där har vi tillbringat många luncher! :)

• Laziza på Baltzarsgatan 21 har också trevlig meze
  • Salads and Smoothies (finns på bl.a. centralens foodcourt) kan man få till rätt bra sallader med, som mättar helt ok. Min favorit är deras Caesarsallad utan matvete och krutonger och extra bacon och dressing.
  • Steakhouse på Lilla Torg erbjuder bra LCHF-alternativ. De fixar utan problem extra bea och sallad istället för potatis till deras kötträtter. Mycket gott!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mataffär & Restaurang & Saluhall - Green Matmarknad, bredvid Turning Torso i Västra Hamnen (http://greenmatmarknad.se/). Har fokus på närproducerat och ekologiskt, har färskt kött, fisk och ost över disk (en del gräsbetat och ekologiskt), rent generellt stort urval av ekologiska & närproducerade produkter. Det finns väldigt många LCHF vänliga matvaror här, de har i princip allt man kan fråga efter. Har parkeringshus i samma byggnad.

Mataffär - Morot & Annat, vid Drottningtorget (http://morotoannat.shop.textalk.se/sv/). Allting i den här butiken är ekologiskt, alltså enligt certifieringen KRAV eller Europeiska standarden. Det finns en bra mängd LCHF vänliga matvaror här.

Förresten: Jag skulle rekommendera att trådstartaren sammanställer all information i det inledande inlägget, för bättre översyn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erikslunds Hotell i Ängelholm serverar LCHF på sin "dagens". Har inte själv haft möjlighet att äta där, men vet att de har en sådan meny genom annons i HD-NST på deras Lunch-guide på måndagarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erikslunds Hotell i Ängelholm serverar LCHF på sin "dagens". Har inte själv haft möjlighet att äta där, men vet att de har en sådan meny genom annons i HD-NST på deras Lunch-guide på måndagarna.

Såg att du postat en egen tråd för Ängelholm, Husmusen, så jag lade inte till din restaurang i Malmös lista. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla kebabhak jag har varit på serverar kebabkött, sås och eventuellt sallad efter lite övertalning. De brukar dessutom vara ganska frikostiga med kött och sås.

På Mcdonalds och Burger king kan man få burgarna serverade utan bröd på tallrikar eller plastskålar, brukar inte vara helt populärt dock. Ett tips om man är på dessa ställen är att beställa cheeseburgare som man petar ut köttet från. Ingen jättegod rätt, men funkar när man har bråttom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till fler platser i Malmö.

Rådhuskällaren
Stortorget 2
211 35, Malmö
Tel. 040-79020 / Fax. 040-977108

Filébuffe (Minus potatis då)
Med stor salladsbuffe, olika sorters såser, potatis & kryddsmör
All you can eat; Fillet of Beef Buffet. Served with Salad Bar, different kinds of sauces & potatoes
sön-mån        199:-
tis-lörd           249:-

Sultan Palace
http://www.sultanpalace.se/i.html

En grym buffé med olika rätter turkisk style. Ät så mycket du orkar på kvällen för 99 kr. Mycket lchf där.

Sankt Markus Vinkällare
http://www.malmborgen.nu/sanktmarkus_meny.pdf

Luxus Buffé
En mängd kalla Delikatesser!
Våra inlagda sillar, Lax i två olika smaker, marinerad Oxfilé,
Kallskuret, marinerad Kyckling,
Tomat- och Mozzarellasallad, Källarens Rostbiff, m.fl.
Vinkällarens Fisk & Skaldjurssoppa!
Varmrätter i form av Fläskfilé med Shiitakesvamp, Gratinerad Rödtunga,
Vitlöksdoftande Potatisgratäng, husets Lasagne m.fl.
Dessertbuffé med ett varierat utbud;
Man hittar bland andra, Tiramisu, Daimtårta, Cheesecake, Äppelpaj, m.fl.
Avsluta med Ostskänken som innehåller ett antal olika sorters
fantastiska Ostar.
Ät och njut lääänge!
Buffén 298:-

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ovan nämnda Reco Café på Östergatan 22, ska tydligen öppna nån gång i mars, enligt fredagens Sydsvenskan.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slagthusets lunchbuffé är mycket god, och buffé-formatet gör ju att man äter det man vill. De gånger jag varit där har det inte varit några problem att undvika kolhydraterna (förutom på torsdagar då det serveras pannkakor.. grrr)

De har dock inte något specifikt lchf-erbjudande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inne på Caroli. Testade med gyros, men blev lite konstig blandning. Passar nog bättre med kyckling eller räkor. 

Screen%20Shot%202013-03-09%20at%2013.49.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fågel viskade i mitt öra att Fagans i Malmö har LCHF alternativ på sin meny, revben och kyklingvingar :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olearys på Entre i Malmö får tummen ner från mig. Även om jag fick min burgare utan bröd och pommes så kändes jag extra besvärlig. Servitrisen som tog min beställning dundrade i sina ögonbryn i taket, servitören som kom med maten lät allt annat än trevlig på tonen när han serverade mig min mat.

Jag fick en knäsla av att vara utpekad som en dumbom när det kom till maten. När personalen skulle hjälpa med annat, som boka bowlingbana till oss, var de hur goda och rara som helst. Men när det kom till maten så kändes det inte bra alls!!

Synd för jag älskar burgare på MITT sätt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ricemarket Mongolisk Buffé - Du kan ta redan färidg buffé eller samla på dig råa ingredienser och få de tillagade med den sås kombo du vill. Allt till ett vettigt pris.

GeF5Xxx.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet var man kan hitta Nutisals naturella macadamianötter i Malmö? Har letat ÖVERALLT och där jag har hittat att de säljs (City Gross och Coop i arlöv) har de varit slut på lagret  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mästerlivs på Engelbrektsgatan har ett stort utbud av macadamianötter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en trevlig matupplevelse på Mello Yello (lilla torg) nyligen. Man kan på menyn välja GI-varianter av alla deras rätter. Jag åt en god torskbit med med blomkålspuré! Mycket gott!

http://www.melloyello.se/meny/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olearys på Entre i Malmö får tummen ner från mig. Även om jag fick min burgare utan bröd och pommes så kändes jag extra besvärlig. Servitrisen som tog min beställning dundrade i sina ögonbryn i taket, servitören som kom med maten lät allt annat än trevlig på tonen när han serverade mig min mat.

Jag fick en knäsla av att vara utpekad som en dumbom när det kom till maten. När personalen skulle hjälpa med annat, som boka bowlingbana till oss, var de hur goda och rara som helst. Men när det kom till maten så kändes det inte bra alls!!

Synd för jag älskar burgare på MITT sätt :)

Jag har själv provat O'Leary's på Entre några gånger och servicen har alltid varit usel. En person i sällskapet var glutenintolerant och fick ett glutenfritt bröd till sin burgare, vilket iofsig var trevligt...dock var brödet fortfarande fruset!

Även då det är tomt därinne och ingen av servitörerna verkar göra något, så tar det en evighet innan man blir serverad. Ett par gånger har jag helt enkelt gått eftersom ingen har kommit för att ta min beställning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni kan ta er till Arlöv så finns LCHF butiken där. De serverar brunch på lördagar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om/var man kan köpa ägg direkt från bonden i malmö/närheten av malmö? Som nyinflyttad från Höganäs saknar jag att kunna köpa ägg direkt från bonden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg