Popular Post Bengt Nilsson Posted December 4, 2015 Popular Post Share Posted December 4, 2015 Då och då nämns det att medellivslängden på stenåldern var 30 år, men på 1800-talet var den inte mycket bättre för mina släktingar. I min släktforskning har jag 1368 personer som dött på 1800-talet och har ett födelsedatum. Endast 6 personer avlidna på 1800-talet saknar uppgift om födelse. Medellivslängden är endast 34 år. Väljer man bort de som dog före 10 års ålder ökar den till 53 år. Väljer man bort de som dog före 19 års ålder ökar den till 56 år. Livslängd för olika åldersgrupper 30% 0-5 år 7% 6-9 år 3% 10-18 år 33% 19-60 år 27% 61-91 år Hela 40% dog innan de hunnit bilda familj och få barn! Många av dessa person hade blivit vaccinerade mot smittkoppor och slapp att dö av det. När jag för många år sedan letade efter en person i en dödbok på 1800-talet råkade jag se 14 barn i följd. Alla hade avlidit av mässling. Detta var i en liten församling där dödboken var ganska tunn. De flesta (95%) av personerna i detta underlag bodde i Skåne och de flesta av dem söder om riksväg 11 (som går som ett streck tvärs över Skåne från Malmö till Simrishamn). Att det blivit så många personer beror på att jag (försökt) leta upp alla min förfäders ättlingar (barn, barnbarn, etc) 16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Det var en mycket bra illustration. Det finns nästan inget begrepp som är så missuppfattat som medellivslängd. Många verkar tro att så snart man blev 35 på Stenåldern så föll man död ner. -- 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Det kan också vara intressant att dra bort dödsfall i barnsäng som var mycket vanligare då än nu eftersom kvinnor på den tiden kunde få många barn och vården var dålig. Min minnesbild av det jag läst om arkeologi är att medellivslängden verkar ha sjunkit något efter jordbrukets införande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted December 6, 2015 Popular Post Share Posted December 6, 2015 Perspektiv på livslängden under stenåldern får man om man betänker att den förväntade återstående livslängden om man väl nått 30-50 års ålder var att man ofta levde till att bli 70-80 år eller mer. Till stor del alltså barnsängs- och barnadödlighet som ställer till statistiken... Intressant också vad man dog av jämfört med nu. Om man väl blivit vuxen var det trauma, infektion eller att man helt enkelt nått den biologiskt förprogrammerade livslängden. (Plus att kvinnor alltså ofta dog i barnsäng liksom deras barn.) Alltså man dog inte av hjärtsjukdom, cancer (dock i sällsynta fall), autoimmun sjukdom, demens. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts