Johanna07 Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Nedan nämnda företag erbjuder hälso - eller fystester som jag rekommenderar. Ett antal av dem använder jag själv när jag konsulterar kunder. Dessutom har jag en arteriograf och mäter kärlstelhet - en kompletterande teknik för att förutom blodfetter, blodsocker och blodtryck kunna förutsäga framtida hjärtsjukdom. Flera av hälsomätningarna kan du få inom den offentligt finansierade sjukvården om det är medicinskt motiverat. Hör därför med din läkare. Jag vill betona att det är ett antal steg mellan en mätning och de konkreta livsstils- eller träningsråd denna mätning mynnar ut i. Första ska själva mättekniken ha hög validitet och reliabilitet. Därefter ska resultatet tolkas i sitt sammanhang. Till sist ska tolkningen leda till konkreta och individuellt anpassade råd. Hos många av nedanstående företag automatgenereras tolkningar och råd utifrån referensvärde och utfall. Dessvärre kommer dessa referensvärden från skolmedicinska bedömningar, som inte alltid överensstämmer med min syn. Dessa kan jag alltså inte stå för, även om mättekniken är bra. Det finns ett stort behov av funktionsmedicinska bedömningar av dessa hälsomätningar. Om du därför inte känner dig trygg med den återkoppling du får (om du överhuvudtaget får någon) kan du alltid vända dig till mig för en konsultation där vi går igenom resultaten noggrant. Det är viktigt med rätt tolkning av resultaten. Konsultationer erbjuder jag på mottagning i Stockholm samt per telefon. Vissa av nedan tester kan du bara få tillgång till via mig. Men jag anser inte heller att det bör gå inflation i mätandet. Många analyser kostar stora summor och ibland är det bättre att lägga pengar på åtgärder istället för att i detalj kartlägga nuläget. Jag vill också betona att ingen mätteknik heller har 100 % validitet och reliabilitet. De flesta har sina fördelar och nackdelar. Men om du har det i åtanke, så kan dessa hälsomätningar ändå bidra till att du lär dig mer om hur din kropp mår och svarar på livsstilsförändringar. Nedan lista är inte fullständig och uppdateras löpande. Känner du till något företag som bör finnas med? Tipsa i formuläret nedan. Jonas Bergqvist http://www.jonasbergqvist.se/har-mater-du-din-halsa-och-fysik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Mycket intressant, det är generellt extremt mycket tyckande kring hälsa och som ingenjör vill jag kunna mäta. Själv ser jag till vilopuls, tid på milen, styrka i gymmet, sömnkvalitet och allmän "pigghet". Mitt problem ligger i för mycket arbete och höga stressnivåer över för lång tid... Den mentala biten är också mycket viktig men ganska svår att mäta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomha Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Jag har inte gjort någon mätning än, trots att jag är sugen på att testa. Jag vet tyvärr inte riktigt vad jag skulle göra med resultatet. Har ni några tips där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts