Melker Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 ...har enligt Guynet kraftigt vänt ned från millennieskiftet och trots det fortsätter fetman öka enligt vad Guidol skriver i nedanstående artikel. http://traningslara.se/mindre-kolhydrater-och-socker-men-mer-fetma/ Stämmer det verkligen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 4, 2015 Share Posted December 4, 2015 Man skulle ju kunna tänka sig att kolhydratkonsumtionen sjunkit rejält bland högutbildade och kostmedvetna, medan den fortsätter som vanligt hos övriga, mindre kostmedvetna amerikaner. Fetman hos de senare fortsätter då att öka. Men det är förstås ren spekulation från min sida. Det hänger ju på hur Guynet kommit fram till sina resultat. Dock måste man ju ställa sig frågande till uttrycket "tillsatt fett" som Guidol använder ett flertal gånger i sin artikel. Det kan ju handla om processade fröoljor... Dessutom förstår jag inte alls logiken i Guidols text under "fettgrafen". Grafen visar att fettintaget ligger relativt konstant medan viktkurvan stiger brant, vilket ju visar att det inte är fettet som orsakar viktökningen. Guidol skriver också själv att det inte finns tillstymmelsen till trend där, men trots det anser han att lågkolhydratförespråkarna är ute och cyklar när de hävdar just det och i stället ser orsakerna i kolhydratkonsumtionen. Det kan bero på att det är sen kväll och jag är lite trött, men jag fattar inte vad han vill ha sagt där. Om det nu varken är kolhydrater eller fett som orsakar viktuppgången, så måste de vält helt enkelt vara en allmän överätning- för stora portioner och för ofta. Eller för mycket protein, vilket inte alls behandlas i artikeln. Guidol påstår i stället att det är "dålig mat" och "dåliga hälsoval" som ligger bakom den stigande övervikten. Det hade varit intressant att få veta vad han menar med dålig mat. Rutten, bakteriebemängd, eller vad? Den kan ju i alla fall inte vara kolhydratrik eller fet, om man ska tro hans artikel, för Guynets grafer visar ju att kolhydratintaget har minskat och fettkonsumtionen ligger still, men övervikten ökar ändå. Jag får en känsla av att Guidol presenterar grafer som han inte tror på själv. Men det har han förstås rätt att göra. Efter genomläsningen av hans artikel kommer jag att tänka på den gamle Tegners visdomsord: "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted December 6, 2015 Author Share Posted December 6, 2015 Såg nu att Andreas redan 5 dagar innan varit inne och kommenterat... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Jag missade hela kommentarsfältet... tittade inte så långt ner. Det var ju en lång diskussion där. Som man inte blev så mycket klokare av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts