Jump to content

blodsocker experiment?!

Jäderås

Recommended Posts

Hej! Såg ett inspirerande diagram på Robb Wolfs facebook (se bifogad fil) där två olika personer fick helt olika blodsocker på olika mat, de jämförde en kaka och en banan. Jag vet inget mer kring experimentet än så. Men hur som helst får ena personen bs-höjning av banan medans den andra deltagaren inte får det och vice versa med kaka.

Det stärker ju tanken om att olika kroppar behandlar mat på olika vis och då att min kropp kanske är extra känslig mot något speciellt livsmedel?

Så jag tänkte sätta upp ett enkelt experiment där jag jämför två livsmedel på fastande mage. Typ (dag 1) 100 g morot med (dag 2) 100 g potatis, Kanske att jag alltid kompletterar med en tsk fett för att få det mer verklighetstroget. Någon som gjort något liknande experiment? Eller kan ge tips på livsmedel som skulle vara intressanta att jämföra. Eller att man kanske bara ska fokusera på att jämföra samma antal gram kolhydrat i ett livsmedel.typ 20 g kolis från banan mot 20 g kolis från potatis.

post-3482-0-30118800-1449301028_thumb.jpg

• Like 7

Kom och tänka på det här testet Anna Hallén gjorde:

Vi kollade vårt blodsocker för att se om blodsockerkurvan, så som forskningen säger, stämmer. Vaknade och stack oss i fingret. Ungefär samma värde. Lågt och bra. Gick ner till hotellfrukosten. Peter åt 2 vita mackor med smör & apelsinmarmelad, bananyoghurt, 1 stort glas apelsinjuice och kaffe med 2 sockerbitar i. Jag åt äggröra med smör på. Några skivor ost och skinka. Ett glas vatten och en kaffe med mjölk. Så mjölken var i stort sett de enda kolhydraterna jag åt.

Vad hände? Jo, vi stack oss direkt efter frukost, en timme efter och sen två timmar efter. Vi hade i stort sett SAMMA värden hela vägen. Vilket betydde att Peter inte fick en blodsockertopp eller dipp och inte blev sugen på mellanmål och därför var mätt och nöjd till lunch. Precis som jag.  

Hur mår han? Ja, han sover gott, magen fungerar som den ska Han är aldrig eftermiddagstrött och har en massa energi var dag. Precis som jag.

http://www.annahallen.se/jag-har-funderat

• Like 1

Tja, det låter ju som båda är friska och då ska det väl bli så som hon beskriver. Men om de också hade mätt insulinnivåerna så hade deras mätvärden sannolikt inte varit lika.

så du menar indirekt att ett sådant bs-experiment jag beskriver är utan mening då de ändå inte säger nått om insulin?!

så du menar indirekt att ett sådant bs-experiment jag beskriver är utan mening då de ändå inte säger nått om insulin?!

Nej absolut inte. Jag menar bara att man får komma ihåg att ett bra BS inte behöver betyda att man ätit särskilt förnuftigt, med tanke på att man numera brukar tala om att höga insulinnivåer inte är bra.

F.ö. funderar jag själv på att göra ett sådant bs-experiment som du beskriver, eftersom jag numera lyckats införskaffa en Freestyle Libre som mäter kontinuerligt och vars tillhörande avläsningsprogram ger fina diagram.

• Like 1

Hej! Såg ett inspirerande diagram på Robb Wolfs facebook (se bifogad fil) där två olika personer fick helt olika blodsocker på olika mat, de jämförde en kaka och en banan. Jag vet inget mer kring experimentet än så. Men hur som helst får ena personen bs-höjning av banan medans den andra deltagaren inte får det och vice versa med kaka.

Det stärker ju tanken om att olika kroppar behandlar mat på olika vis och då att min kropp kanske är extra känslig mot något speciellt livsmedel?

Så jag tänkte sätta upp ett enkelt experiment där jag jämför två livsmedel på fastande mage. Typ (dag 1) 100 g morot med (dag 2) 100 g potatis, Kanske att jag alltid kompletterar med en tsk fett för att få det mer verklighetstroget. Någon som gjort något liknande experiment? Eller kan ge tips på livsmedel som skulle vara intressanta att jämföra. Eller att man kanske bara ska fokusera på att jämföra samma antal gram kolhydrat i ett livsmedel.typ 20 g kolis från banan mot 20 g kolis från potatis.

Med tanke på ditt extremt låga HbA1c, som var 23, som du skrev om i en tidigare tråd (som jag inte hittar för tillfället), så ska det bli väldigt intressant att se dina blodsockervärden efter olika mat.

Jag kommer ihåg ditt HbA1c, på grund av att jag har lika lågt. Det märkliga är att jag hade lika lågt innan jag la om till LCHF för över åtta år sedan.

Jag följer ditt experiment med spänning  :)

• Like 1

Jag har gjort en del liknande experiment med en grupp personer på ett amerikanskt forum. Alla fick ta 50g maltodextrin och detta kombinerades med ett antal olika saker som vassle protein, kokosfett, MCT olja, kreatin, smör för att se om vissa kombinationer ändrade blodsockerresponsen. Det gjorde de dramatiskt. Vassle minskade blodsocker, både på fastande men framförallt i kombination med kolisar. Även kokosfett och MCT hade en sådan effekt men inte smör. Kreatin minskade inte blodglukos på fastande mage men skyddade mot blodsockerhöjningen av kolisarna.

Dessa resultat jämfördes sedan men publicerad forskning inom viktminskning och mycket riktigt var det så att de kombinationer och interaktioner vi märkte på blodsockret direkt gick att översätta till minskning I fettmassa I dessa studier (dvs lågre blodsocker gav bättre fettförbränning, oberoende av insulinet som ibland var högt).

• Like 4

Jag har gjort en del liknande experiment med en grupp personer på ett amerikanskt forum. Alla fick ta 50g maltodextrin och detta kombinerades med ett antal olika saker som vassle protein, kokosfett, MCT olja, kreatin, smör för att se om vissa kombinationer ändrade blodsockerresponsen. Det gjorde de dramatiskt. Vassle minskade blodsocker, både på fastande men framförallt i kombination med kolisar. Även kokosfett och MCT hade en sådan effekt men inte smör. Kreatin minskade inte blodglukos på fastande mage men skyddade mot blodsockerhöjningen av kolisarna.

Dessa resultat jämfördes sedan men publicerad forskning inom viktminskning och mycket riktigt var det så att de kombinationer och interaktioner vi märkte på blodsockret direkt gick att översätta till minskning I fettmassa I dessa studier (dvs lågre blodsocker gav bättre fettförbränning, oberoende av insulinet som ibland var högt).

intressant! fick ett uppslag till experimentet nu. Ett livsmedel (kanske morot) med en msk av: 1) kokosolja 2) smör 3) olivolja

Hej alla...igen. Här kommer båda mätningarna sida vid sida. Lite intressant dock hur mkt dom faktiskt skiljer sig. Kanske jag inte så ska äta så mkt rå morot?, eller jag har alltid tänkt att råa grönsaker har lägre GI med den råa moroten toppar högre än den kokta. Dock vet jag inte om testet med rå morot egentligen är okey. Då jag var på jobbet och gjorde den, blev lite jobbstressad som jag inte blev under "kokt morot", där blev jag mer hemmastressad :) Men tänkte att jag kanske framöver gör om samma med "rå morot" så kanske man se hur omständigheterna (stresshormoner?) påverkar blodsockret vid måltid. Någon som ser något annorlunda eller annat som sticker (eller ser väldigt normalt ut för den delen) ut så hojta gärna till :)

post-3482-0-09510300-1449505216_thumb.jpg

• Like 2

är graferna okey? ;)

Graferna är OKI :) Men jag tycker att man kunde ta 3 tester vid varje mättillfälle och använda snittvärdet...för att minimera risken för mätfel. Vid så små förändringar av blodsockret så borde det kunna påverka ganska mycket.

• Like 1

Graferna är OKI :) Men jag tycker att man kunde ta 3 tester vid varje mättillfälle och använda snittvärdet...för att minimera risken för mätfel. Vid så små förändringar av blodsockret så borde det kunna påverka ganska mycket.

intressant! de blir mkt stickande men kanske man ska göra nån gång bara för att se hur mkt de skiftar. Vad är felmarginalen på vanliga bs-mätare?

intressant! de blir mkt stickande men kanske man ska göra nån gång bara för att se hur mkt de skiftar. Vad är felmarginalen på vanliga bs-mätare?

Ett stick borde kunna ge blod till 3 samples ... ingen aning vad felmarginalen är ...men jag skulle tro att att föroreningar i själva blodprovet kan spela större roll...

• Like 1

Graferna är okej.. själv slutade jag mäta för flera år sedan då det var vanskligt att dra några vettiga slutsatser.

Har oxå Dextrosol hemma som jag tänkte använda till ett glukosbelastningstest.. men så dags så tyckte jag att smärtan att sticka sig inte motsvarade utbytet.

• Like 1