Jump to content

Nybörjare som vill bli av med sockerberoende

FridaFia
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är en nybörjare som vill gå från kostomedveten till kostmedveten.

Jag har alltid ätit som "gemene Svensson", mycket kolhydrater, kött och älskar grönsaker men hoppar ofta över dem av ren lathet. Min stora last är dock att jag är extremt sockerberoende och jag har varit väldigt flitig med att mata sockerråttan... Jag är smal och har aldrig behövt tänka på vikten, och därför har jag heller aldrig oroat mig över allt socker och snacks, men jag inser nu att det är ohälsosamt även för en smal kropp.

I tre veckor har jag nu hållit mig borta från allt godis, snacks och annat som jag hittat socker (eller mycket salt) i. Jag har också börjat äta grönsaker till varje måltid, t.ex. en blandad sallad eller rårivna morötter och vitkål. Jag har dock förstått att snabba kolhydrater, som t.ex. pasta och vitt ris är lika illa det. Jag och min sambo lagar middag varje kväll, och han är väldigt inkörd på det här traditionella pasta/ris/potatis med någon form av kött till. Frågan är då om jag på något enkelt sätt kan svänga ihop något snabbt att ha till det gemensamma proteinet, som inte triggar mitt sockerberoende. Jag har t.ex. läst att quinoa eller råris är bättre.

Jag har även börjat äta havregrynsgröt varje morgon (någon variant med olika frön i). Det sägs att man håller sig mätt länge på gröt, men jag blir vrålhungrig nästan omgående. Jag tror även att gröten har gjort mig förstoppad. Jag har läst runt lite och förstått att det är bättre att äta något proteinrikt, t.ex. kokt ägg. 

Sedan undrar jag hur det är med frukt som sockerberoende. Jag läste någonstans att man kan äta frukt, men att man gärna ska kombinera det med protein, t.ex. keso med fruktbitar, för att inte trigga suget.