Jump to content

Nybörjare som vill bli av med sockerberoende


FridaFia
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är en nybörjare som vill gå från kostomedveten till kostmedveten.

 

Jag har alltid ätit som "gemene Svensson", mycket kolhydrater, kött och älskar grönsaker men hoppar ofta över dem av ren lathet. Min stora last är dock att jag är extremt sockerberoende och jag har varit väldigt flitig med att mata sockerråttan... Jag är smal och har aldrig behövt tänka på vikten, och därför har jag heller aldrig oroat mig över allt socker och snacks, men jag inser nu att det är ohälsosamt även för en smal kropp.

 

I tre veckor har jag nu hållit mig borta från allt godis, snacks och annat som jag hittat socker (eller mycket salt) i. Jag har också börjat äta grönsaker till varje måltid, t.ex. en blandad sallad eller rårivna morötter och vitkål. Jag har dock förstått att snabba kolhydrater, som t.ex. pasta och vitt ris är lika illa det. Jag och min sambo lagar middag varje kväll, och han är väldigt inkörd på det här traditionella pasta/ris/potatis med någon form av kött till. Frågan är då om jag på något enkelt sätt kan svänga ihop något snabbt att ha till det gemensamma proteinet, som inte triggar mitt sockerberoende. Jag har t.ex. läst att quinoa eller råris är bättre.

 

Jag har även börjat äta havregrynsgröt varje morgon (någon variant med olika frön i). Det sägs att man håller sig mätt länge på gröt, men jag blir vrålhungrig nästan omgående. Jag tror även att gröten har gjort mig förstoppad. Jag har läst runt lite och förstått att det är bättre att äta något proteinrikt, t.ex. kokt ägg. 

 

Sedan undrar jag hur det är med frukt som sockerberoende. Jag läste någonstans att man kan äta frukt, men att man gärna ska kombinera det med protein, t.ex. keso med fruktbitar, för att inte trigga suget.

 

I dagsläget känner jag mig inte redo att prova någon "diet", t.ex. LCHF, utan mitt mål just nu är att bli av med sockerberoendet och rensa min kost på allt socker och snabba kolhydrater och uppnå en bättre mättnadskänsla.

 

Jättetacksam för alla tips!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du vill "rensa din kost på allt socker och snabba kolhydrater och uppnå en bättre mättnadskänsla" - då blir det typ LCHF/Paleo.  :) 
Byt ut pasta/ris/potatis mot ett ägg, en avokado eller en rejäl klick kryddsmör. Ta också dubbel portion grönsaker.

(LCHF är ingen diet, det är nyttig, naturlig, oprocessad mat.)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet. :)

 

Ägg med bacon (eller sidfläsk) är en perfekt och nyttig frukost...gärna med lite grönt till.
(ett annat tips kan vara att hoppa över frukosten helt och äta mer till lunch/middag, efter någon vecka är det många som inte känner av någon hunger på förmiddagen längre )

..man kan ta och sluta äta frukt helt och hållet om man känner att det triggar sockerberoendet och äta mer grönsaker istället...det är dessutom nyttigare ;-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om du vill "rensa din kost på allt socker och snabba kolhydrater och uppnå en bättre mättnadskänsla" - då blir det typ LCHF/Paleo.  :) 

Byt ut pasta/ris/potatis mot ett ägg, en avokado eller en rejäl klick kryddsmör. Ta också dubbel portion grönsaker.

 

(LCHF är ingen diet, det är nyttig, naturlig, oprocEssad mat.)

 

Tack  :)

 

Jag vet att LCHF inte är någon diet, därav citationstecknen. Det jag menade var bara att jag inte är påläst nog att följa något strikt program/schema/diet/vad-man-nu-ska-kalla-det, nu på studs. Men om det är så enkelt som att byta ut ris/pasta/potatis mot ägg/avokado/smör så är det inga problem  :)

 

Tack också ni andra som har svarat.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du har hållit på i tre veckor, då verkar det ju funka?

Havregrynsgröt blev åtminstone jag inte mätt särskilt länge av. Ägg gärna med smör är mer effektivt.

Kokosolja är bra mot förstoppning, särskilt innan man blivit van vid det.

Frukt som är söt kan säkert trigga sockerberoende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har hållit på i tre veckor, då verkar det ju funka?

Havregrynsgröt blev åtminstone jag inte mätt särskilt länge av. Ägg gärna med smör är mer effektivt.

Kokosolja är bra mot förstoppning, särskilt innan man blivit van vid det.

Frukt som är söt kan säkert trigga sockerberoende.

 

Jag har fortfarande sockersug, och sug efter vitt bröd och snabba kolhydrater. Därför tänkte jag att det kanske inte räcker att sluta med godis/snacks utan att jag måste ta bort alla källor till socker/kolhydrater. Däremot funderar jag på om "långsamma" kolhydrater i mindre mängd kan fungera.

 

Jag ska sluta med gröten, tror det är den som orsakar förstoppningen. Men tack för tipset om kokosolja, jag ska ha det i åtanke om det inte blir bättre  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker smör och åter smör är lösningen på alla "sugproblem"  Efter en stor mugg Bullet kaffe på morron vill man inte ha 11-kaffe med kaka. Prova att börja dagen med 4 koppar kaffe, 50 gr. smör och en msk. kokosolja i mixern, mixa ca 20 sek. Drick och njuuut. :ph34r:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För mig fungerar denna frukost bra, jag blir lite hungrig bortåt kl 2 eller så.

1 stekt ägg + 2 skivor ost som får smälta på ägget, 1 mugg kaffe med 2 tsk smör + 1 tsk kokosolja + lite grädde.

 

Det är väldigt individuellt, hur mycket som är lagom för var och en.

 

När jag började med LCHF tog jag bort potatis, ris och sånt från tallriken, men åt resten, köttet och grönsakerna + la till något fett, kryddsmör tex. Jag kom fram till att det är onödigt att stoppa i sig potatis, ris och dylikt, det fungerade lika bra utan. Egentligen fungerade det bättre, när jag hållit på några veckor.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Jag ska prova att äta mer fett och protein till frukosten och se om det hjälper. Nu dessa "grötveckor" så har jag nästan känt mig svimfärdig av hunger och orkeslöshet vid lunch. 

 

Kaffe dricker jag inte, däremot te, men har i princip slutat sedan jag slutade med sockret för jag brukade givetvis ha alldeles för mycket socker i teet och är inte van vid smaken utan. Men jag ska nog komma på något  :)

 

Det blir nog svårt det här med våra gemensamma middagar. Idag hade vi planerat pasta med någon färdig pastasås, och pastasåsen var det socker i upptäckte jag så jag skippade alltihop och åt ägg, avokado och tomat till sambons högljudda protester. Han är väldigt "traditionell" av sig...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Många använder smörstekt vitkål i stället för pasta eller förvällda tunna zucciniskivor. I stället för ris funkar snabbförvälld riven blomkål. Jag har hållit på så länge så vi struntar i alla i stället för grejor. Jag saknar fortfarande smaken av mina favoritpastasåser men äter dem rakt av i stället med en sallad till. Ibland med sked eftersom det inte finns nåt som suger upp vätskan

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den taktiken du har att plocka bort de värsta kolhydratsbovarna efterhand kommer göra att du lär dig om hur ditt sug och din kropp funkar. Sedan tar du till dig teoretisk kunskap efterhand. Det är en bra taktik tycker jag.

Din kropp kommer att ändra sig under resans gång. När den blir van att använda fett som energi källa så behöver du inte känna dig darrig till lunch ens om du inte ätit frukost alls. Du blir nämligen inte darrig mer, suget efter mat kommer, men du går inte ner dig.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...