Anders59 Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Har nu ätit enligt Lchf i 1 vecka och har gått upp 2,5 kg i vikt ?? Börjar oroa mig för att detta inte är något för min kropp.... Har visserligen sänkt mitt blodsocker från 19 till i dag 6,7 och är visserligen impad av detta. Är detta en naturlig reaktion när man börjar äta lågkolhydrat mat ? eller gör jag fel ? Har varit väldigt strikt med maten. Inget socker och väldigt lite kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 En vecka är ingenting. Toppen att du sänkt ditt blodsocker. Vad menar du med väldigt strikt? Vad äter du på en dag? Hur åt du innan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders59 Posted December 5, 2015 Author Share Posted December 5, 2015 För att göra en lång historia kort. Tidigare åt jag mycket mat i allmänhet, och då i synnerhet mycket potatis. Detta sköljdes gärna ner med en öl..... En kaka smakade inte i heller illa. Detta fungerade i många år trots min Diabetes 2. Dock med medicinering. Efter att mina sockervärden susat iväg under hösten och jag fått Insulin bestämde jag mig för att prova LCHF , efter jag sett ett program om detta på TV. Från att tidigare ha haft ett stort dagligt intag av kolhydrater och socker har jag nu ätit ungefär följande. Frukost: 2 ägg 1 pkt bacon. Dryck: Vatten + Kaffe Lunch: Sallad med kyckling eller motsvarande. Dryck: Vatten + Kaffe Kvällsmat: Steket fisk med mycket grönsaker typ vaxbönor. Dryck: Vatten Under kvällen småätit lite feta ostar. Dryck: The. Kosten har överlag varit mycket fet , som jag tror det ska vara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Sallad med kyckling till lunch låter i mina öron som väldigt magert. Testa att skriva in vad du äter under en dag i kostbevakningen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 5, 2015 Share Posted December 5, 2015 Har nu ätit enligt Lchf i 1 vecka och har gått upp 2,5 kg i vikt ?? Börjar oroa mig för att detta inte är något för min kropp.... Har visserligen sänkt mitt blodsocker från 19 till i dag 6,7 och är visserligen impad av detta. Är detta en naturlig reaktion när man börjar äta lågkolhydrat mat ? eller gör jag fel ? Har varit väldigt strikt med maten. Inget socker och väldigt lite kolhydrater. Om man säger som så.. kolla batteriet i vågen! För om du gått upp 2,5 kilo fettvikt så har du ätit 2500 Kcal extra per dag.. utöver ditt normala intag.. och det är väl inte så troligt för du skulle märka om du åt dubbelt så mycket som förut! Cirka ett kvarts kilo smör extra om dagen.. sådant brukar man märka? Och om det skulle handla om muskler så är du unik för sådant där kan ta ett år.. om man tränar tung styrketräning. Grejen är väl det vanliga, dvs vågar är freaking fucking liars! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 tror jag testade tre stycken (vågar) på clas ohlsson som jag till slut lämnade tillbaka. Resultatet hoppade upp och ner under samma minut. Köpte sedan en billig på åhlens tror jag, visar iaf "samma" resultat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Den typen av snabba viktförändringar brukar vara vätska. Kolhydrater binder vätska så varför du samlat på dig vätska när du dragit ner på dem kan jag i te förstå. Snabba viktförändringar ska man inte förvänta sig men trenden ska peka åt rätt håll. Hälsoförbättringarna i övrigt var dock imponerande :-) Som sagt knappa in i Kostbevakningen ett tag så får du koll på vad du äter och att mängderna är rätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Fantastiskt resultat på blodsockret! Som de andra skriver, vikten fluktuerar. Jag som är en liten person kan också variera min vikt med ett par tre kilo och det är vätska och mag(tarm) innehåll som står för de stora variationerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Ja, som de övriga säger, vågen är inte alltid det optimala. Ge kosten tid, och mät, främst, midjan i naveltrakten och följ detta. Fett runt de inre organen är ju det farliga. Många upplever att de inte tappar så mkt i vikt men minskar i måtten. Det kan dessutom faktiskt vara så att du kommer öka i muskelmassa, som väger mer så det kan bli snett att bara stirra sig blind på vågen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Ge inte upp efter bara en vecka, det har ju tydligt hänt något! Läs vad andra skriver för det finns massor av bra info på bloggar eller i trådar. Logga maten ett tag, är det svårt att hinna med under dagen så fota och logga senare. Håll proteinet runt 1g/kg kroppsvikt (det är lätt att överäta protein) , lägg till mycket grönsaker, wokade i smör, kokta eller råa. Lägg till en klick smör eller majonnäs, eller ringla olivolja över salladen. Det tar lite tid att hitta sin balans med mat, alla är olika! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkaoh Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 om du hade bs på runt 19 förut så kanske det är så enkelt att vikten du lagt på dig är vätska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Augustus Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Du skriver att du har diabetes typ 2 med insulin. Jag är inte där själv, men något jag snappat upp av diverse videor här på kostdoktorn är att typ 2 diabetiker bör i samråd med sin läkare kolla upp så inte din insulinmedicinering måste trappas ned eller upphöra helt om du övergår till lchf. För annars går du upp i vikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts