Jump to content

Köttätande gjorde oss till människor

Rickard

Recommended Posts

"Fragment av en 1,5 miljoner år gammal skalle från ett barn hittades nyligen i Tanzania. Den visar att de tidiga homoniderna inte bara var tillfälliga, utan regelbundna köttätare enligt forskarna. Fynden stärker teorin om att det var köttätandet som hjälpte den mänskliga linjen att utveckla större hjärnor."

http://www.smartadiabetiker.com/wp/nyheter/kottatande-gjorde-oss-till-manniskor/

• Like 4

Jag håller just nu på att läsa hans bok Ut ur Kalahari : drömmen om det goda livet som handlar om de senaste 50 åren.

Vilken utveckling av välfärden han beskriver i Asien oberoende av styrelseskick (förutom Nordkorea).

I slutet av 60-talet träffade han många människor i Indien som inte sett radio, kamera, skivspelare, etc.

När han besöker samma ställen idag så är det han själv som har den äldsta mobiltelefonen...

Se hans böcker på Bokus
  • Like 4

Det kan också ha att göra med Neu5gc. 

Det är en molekyl som finns i de flesta ryggradsdjur, runt alla celler. Framförallt i kroppen, men i hjärnan finns den endast i låga doser.
Det tolkas som att den eventuellt har en toxisk effekt i hjärnan, och det spekuleras att det resulterar i en hämmande effekt på tillväxten av hjärnan.

Nu råkar det vara så att människan förlorade förmågan att tillverka neu5gc för någon miljon år sedan. Förmodligen som ett resultat av att skydda sig mot en då rådande variant av malaria, som använde den som receptor. Det kan ha bidragit till att människans hjärna då fick chans att växa till sig större.

"Within vertebrates, however, species that have since lost Neu5Gc may have gained some neural advantage in the bargain. Admittedly, it is difficult to see what benefit the brains of birds and reptiles have gained from losing Neu5Gc. However, the concentration of sialic acid in brain tissue in humans is reported to be extremely high – two- to fourfold that of most other mammalian species, and slightly increased over that of chimpanzees [48, 118]. Particularly considering the critical role that polysialic acid plays in neural plasticity, outgrowth, and myelination, it is tempting to speculate that the outright loss of neural Neu5Gc in an already sialic acid-rich brain may have eliminated a residual structural constraint and enabled the evolution of a larger, more complex, and more plastic brain in humans."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4026345/

Dock kommer det med en trade-off. Numera är det ämnet främmande för oss och vår kropp reagerar med att öka inflammation när vi får i oss det, från att äta arter som fortfarande producerar den - det vill säga däggdjur, men inte fåglar.

"Taken together, our data provide an unusual mechanistic explanation for the epidemiological association between red meat consumption and carcinoma risk. This mechanism might also contribute to other chronic inflammatory processes epidemiologically associated with red meat consumption."
http://www.pnas.org/content/112/2/542.short 

• Like 2

Samtidigt som "nutritionell" (nutritionell-optimal) ketos ter sig vara lättast att nå genom en kost bl.a. baserad på/kring ekologiska däggdjur (ej att förglömma, fet fisk som extra inslag i kosten, då och då). Som påvisat höga och ofta nästintill direkta anti-inflammatoriska tillstånd/påverkan.

• Like 1

Woot, varför säger du det? Vilket typ av bevis förväntar du dig? Har du läst dom två länkarna jag skickade? Det verkar som du byggt upp murar kring ditt sinne, du låter inte nånting komma in. Det är ny forskning som har kommit de senaste åren, det är en potentiellt viktig biologisk mekanism som vetenskapen inte känt till så länge. Sluta med den där ryggmärgsreflexen att vifta bort allt jag säger bara för att jag råkar vara vegan. 

Jag har inte heller försökt att bevisa något. Det här är en obekräftad hypotes i dagsläget, men med intressanta indikationer. Det finns ingen forskning i dagsläget som ger någon typ av uppfattning av storleken på effekten av neu5gc på olika sjukdomsförlopp. Men att den här molekylen, som enbart kommer från animalier, samlas i cancerceller och ger höjda markörer av inflammatoriska markörer, är ju definitivt anmärkningsvärt och förtjänar mer diskussion och forskning.

Men det var en parantes. Det handlade framförallt om dess eventuella påverkan på evolutionen av våra hjärnor.

• Like 1

Sarah Ballantyne (aka Paleo Mom) nämner detta med Neu5gc i sin artikel om vad i rött kött som bidrar till cancer och vad man kan göra åt det:

http://www.thepaleomom.com/2015/08/the-link-between-meat-and-cancer.html

Att hemjärn bidrar till tarmcancer motverkas av samtidigt intag av klorofyll (t.ex. gröna blad), och att proteinet karnitin bidrar motverkas av att man inte äter spannmål, så får man inte den bakterieflora som behövs för den cancerogena effekten.

Men detta med Neu5gc är inte helt klarlagt ännu utan är en potentiell risk för cancer och inflammation. Sarah Ballantyne hoppas att rikligt med olika sorters grönsaker motverkar effekten, liksom näringsrik mat, god tarmhälsa, bra sömn, stresshantering samt fysisk aktivitet. 

Neu5gc:s eventuella roll i tillblivelsen av våra stora hjärnor skriver hon så klart inget om i den artikeln.

• Like 4

Jag håller helt med veganen Neal Barnard om att neu5gc inte förklarar hela den carcinogena effekten av rött kött, att det förmodligen är flera faktorer som arbetar tillsammans och att det bhövs mer forskning innan vi uttalar oss säkert om effekten av den. Lite förvånad att du länkar till honom, men det är kul att du är öppen att ta in information även från andra sidan.

• Like 1

Jag trodde tråden handlade om att köttätande gjorde oss till människor. Du brukar påpeka så fort något går dina åsikter emot att det inte handlar om det tråden avsåg. Beträffande ryggmärg så finns där en hel del fett så även i hjärnan. Och inte fan är det konstgjort fett från vegetabilier utan animaliskt fett.

Som Zepp påpekande i en annan tråd, ta du och klättra ner ett par pinnhål.

Johan,  du  har  aldrig  haft ett  öppet  sinne till något  som  gäller  klimat eller  djur!  Du  dissar  allt  som  sägs  så  varför  borde  någon  ta  dig  på allvar? Du letar fel  som passar  dig, men  visst  det  görs  här med  ibland  oss! Men att  säga  att  du har ett  öppet  sinne  är  väl lite  fel? Jag har  följt  allt  du sagt  och jag har inte  sett  något  som  helst  intresse  från  dig att ta  till  dig  något och erkänna  att  du har  fel.  Trots  att  många  här  har  gått  dig  till mötes  och  diskuterat  all  ting  har  du inte tagit  till  dig  något  utan behållit  din  "  tro",  vilket  är  helt  ok. Men  kom inte  och  säg  att alla  andra  har  fel  vilket  du menar  med  dina  inlägg. Och att  du  moraliskt  sitter  högre,  vilket  du  inte  gör.  Visste  du  om  du  nu  äger  en  Prius, att den  är mer  skitig  genom  tillverkan  än  en  genomslittlig  bil? Du  ser  helt  enkelt inte  till helheten  som  mycket  riktigt  många  påpekar.....  Var  gärna  en vegan, bryr  mig  mindre , men att  säga  att  du  är  för  miljön  eller  andra  ting  än  etiskt  är bara  så  fel!

Bara  en  tanke...... 

PS.  Läs på om vad  du  äter  mer  och  dess  påverkan på miljön med  ett  öppet  sinne  som  du  säger  DS.

• Like 2

Jag är alltid öppen för argument som är väl underbyggda, och jag tar till mig av vad andra säger, och har lärt mig en hel del av folk från den här sidan. Inte minst av zepp tex, trots våra stundtals hetska diskussioner. Jag har aldrig pratat om moral eller etik, och inte heller försökt skuldbelägga någon. Om det uppfattas så, så ber jag om ursäkt för det. Men det måste väl vara möjligt att prata om klimatpåverkan ur en vetenskaplig synvinkel. Sen får folk bestämma själva hur stor klimatpåverkan dom tycker är rimlig. Jag kommer säkert ta flyget nån gång i framtiden också, det är inte speciellt miljövänligt. Men jag försöker inte intala mig själv nåt annat heller.

Angående prius så var det ett svar på frågan vad jag gör för att minska min använding av fossila bränslen. Jag har inget som helst intresse av att gå runt och försöka skryta. Det var han som försökte attackera mig personligen istället för att diskutera sakfrågan. Men att välja en elbil är ju ett försök att minska användningen. Jag är inte allvetande, det är inte möjligt att hålla koll på allting i världen, man får ju gå på den allmänna kunskapen i det mesta. Visst är det som du säger att den tar mer energi att producera. Men jag tror inte att den blir skitigare totalt. Dessutom är det ju så, att man måste välja vilken riktning man vill att produktionen och utvecklingen ska gå, och där tror jag elbilar är en viktig komponent i ett framtida fossilfritt samhälle. I vilket fall, kan jag som sagt inte sätta mig in i alla ämnen och ibland får man helt enkelt lita på mainstream råd.
http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/does-hybrid-car-production-waste-offset-hybrid-benefits.htm

Vad gäller miljöpåverkan av vad jag äter så är det ett ämne som jag definitivt tar mig tid till att läsa om och alltid försöker förbättra. 

• Like 2

Som sagt john du lever inte i öppen värld du gräver ner dig i din egen självgodhet.

Jag har precis som ErikL följt dig ett tag, inte bara här utan även utomlands och din självgodhet lyser hela tiden igenom. Det är med rätta du får på käften.

Utomlands?

Tur att du är så öppen då, Jala. I senaste diskussionen läste du inte genom mina argument utan avfärdar dom direkt som vagenpropaganda, samma i den här.

Nåja, jag tycker vi tar och lägger ner det här nu, ingen är perfekt, det kan vi nog enas om iaf.

Det hade varit intressant med en fortsatt diskussion om neu5gc och dess möjliga effekt på hjärnans utveckling, om det är någon som har fler åsikter om det.

Med tanke på att du är så duktig ( åtminstone i dina egna ögon ) så skall jag ge dig ett lämpligt råd,starta en egen tråd i ämnet "om neu5gc och dess möjliga effekt på hjärnans utveckling"

Lycka till lille ponk.

Ja, Johan  du  är nog  välkommen  här  att argumentera  allt  du  orkar , men  du  verkar  ju  aldrig  ta  till  dig .  Men som sagt  diskussionen  flyter och många  tyckare finns  och det  är  väl  bra? Men detta  med  forskning  verkar  vara  svårt, och att  nå mål  verkar vara  svårt och  att  finna  den  ultimata  sanningen! Men  som  denna  tråd  handlar om, verkar det  som att  kött  gjorde  oss  till  dom  vi  är  idag! Och  Totalt  ofarligt i  helheten!  Och  om  du  som  vegan  siktar  in  dig  på oss  så  tycker  jag  nog  att  du har  mer  att göra  bland  Svensson  som  skiter  totalt i  miljö och allt?

• Like 2

• 3 months later...

Nämen.. vi behöver Johan Ws ifrågasättande.. så välkommen att ifrågasätta, Johan W från en helt annan synvinkel.. de flesta utav oss är "plant positive" förutom "grassfeedmeat positive"!

Personligen har jag mest svårt för att vissa veganer räknar animalisk mat för giftiga.. dit räknar jag inte riktigt JW, som har trots allt sederat sina utsagor!

Jag skiter rent ut sagt vilken religion folk följer och vad det leder till för val av mat!

• Like 6