Rickard Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 "Fragment av en 1,5 miljoner år gammal skalle från ett barn hittades nyligen i Tanzania. Den visar att de tidiga homoniderna inte bara var tillfälliga, utan regelbundna köttätare enligt forskarna. Fynden stärker teorin om att det var köttätandet som hjälpte den mänskliga linjen att utveckla större hjärnor." http://www.smartadiabetiker.com/wp/nyheter/kottatande-gjorde-oss-till-manniskor/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Stakkars veganere i såfall Men det forklarer forskjellene på oss og dyr som spiser plantebasert kost. De har ikke behov for store hjerner, det er sjelden man trenger å jakte på gress 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Finna en hel del fynd som visar det. Även isotopmätningar av andra människoarter visar att alla som tog steget från apa till mer människolik hjärna gjorde detta samtidigt som animaliska produkter infördes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted December 7, 2015 Share Posted December 7, 2015 Passar på att tipsa om Lars bergs böcker om människans uppkomst. Gryning i kalahari, skymning över kalahari, och en tredje som jag inte minns titeln på. Om man har Storytel kan man lyssna på dem. Det är iofs inte bara kost som det handlar om men väldigt intressant. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Jag håller just nu på att läsa hans bok Ut ur Kalahari : drömmen om det goda livet som handlar om de senaste 50 åren. Vilken utveckling av välfärden han beskriver i Asien oberoende av styrelseskick (förutom Nordkorea). I slutet av 60-talet träffade han många människor i Indien som inte sett radio, kamera, skivspelare, etc. När han besöker samma ställen idag så är det han själv som har den äldsta mobiltelefonen... Se hans böcker på Bokus 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Det kan också ha att göra med Neu5gc. Det är en molekyl som finns i de flesta ryggradsdjur, runt alla celler. Framförallt i kroppen, men i hjärnan finns den endast i låga doser.Det tolkas som att den eventuellt har en toxisk effekt i hjärnan, och det spekuleras att det resulterar i en hämmande effekt på tillväxten av hjärnan.Nu råkar det vara så att människan förlorade förmågan att tillverka neu5gc för någon miljon år sedan. Förmodligen som ett resultat av att skydda sig mot en då rådande variant av malaria, som använde den som receptor. Det kan ha bidragit till att människans hjärna då fick chans att växa till sig större."Within vertebrates, however, species that have since lost Neu5Gc may have gained some neural advantage in the bargain. Admittedly, it is difficult to see what benefit the brains of birds and reptiles have gained from losing Neu5Gc. However, the concentration of sialic acid in brain tissue in humans is reported to be extremely high – two- to fourfold that of most other mammalian species, and slightly increased over that of chimpanzees [48, 118]. Particularly considering the critical role that polysialic acid plays in neural plasticity, outgrowth, and myelination, it is tempting to speculate that the outright loss of neural Neu5Gc in an already sialic acid-rich brain may have eliminated a residual structural constraint and enabled the evolution of a larger, more complex, and more plastic brain in humans."http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4026345/Dock kommer det med en trade-off. Numera är det ämnet främmande för oss och vår kropp reagerar med att öka inflammation när vi får i oss det, från att äta arter som fortfarande producerar den - det vill säga däggdjur, men inte fåglar."Taken together, our data provide an unusual mechanistic explanation for the epidemiological association between red meat consumption and carcinoma risk. This mechanism might also contribute to other chronic inflammatory processes epidemiologically associated with red meat consumption."http://www.pnas.org/content/112/2/542.short 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Samtidigt som "nutritionell" (nutritionell-optimal) ketos ter sig vara lättast att nå genom en kost bl.a. baserad på/kring ekologiska däggdjur (ej att förglömma, fet fisk som extra inslag i kosten, då och då). Som påvisat höga och ofta nästintill direkta anti-inflammatoriska tillstånd/påverkan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Om den här tabellen stämmer så ligger det lågt i smör jämfört med kött, det kanske är relaterat. http://ucsdnews.ucsd.edu/archive/newsrel/health/09_29_Varki.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 som vanligt inget bevis, bara vegansk slagdänga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Woot, varför säger du det? Vilket typ av bevis förväntar du dig? Har du läst dom två länkarna jag skickade? Det verkar som du byggt upp murar kring ditt sinne, du låter inte nånting komma in. Det är ny forskning som har kommit de senaste åren, det är en potentiellt viktig biologisk mekanism som vetenskapen inte känt till så länge. Sluta med den där ryggmärgsreflexen att vifta bort allt jag säger bara för att jag råkar vara vegan. Jag har inte heller försökt att bevisa något. Det här är en obekräftad hypotes i dagsläget, men med intressanta indikationer. Det finns ingen forskning i dagsläget som ger någon typ av uppfattning av storleken på effekten av neu5gc på olika sjukdomsförlopp. Men att den här molekylen, som enbart kommer från animalier, samlas i cancerceller och ger höjda markörer av inflammatoriska markörer, är ju definitivt anmärkningsvärt och förtjänar mer diskussion och forskning.Men det var en parantes. Det handlade framförallt om dess eventuella påverkan på evolutionen av våra hjärnor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Sarah Ballantyne (aka Paleo Mom) nämner detta med Neu5gc i sin artikel om vad i rött kött som bidrar till cancer och vad man kan göra åt det: http://www.thepaleomom.com/2015/08/the-link-between-meat-and-cancer.html Att hemjärn bidrar till tarmcancer motverkas av samtidigt intag av klorofyll (t.ex. gröna blad), och att proteinet karnitin bidrar motverkas av att man inte äter spannmål, så får man inte den bakterieflora som behövs för den cancerogena effekten. Men detta med Neu5gc är inte helt klarlagt ännu utan är en potentiell risk för cancer och inflammation. Sarah Ballantyne hoppas att rikligt med olika sorters grönsaker motverkar effekten, liksom näringsrik mat, god tarmhälsa, bra sömn, stresshantering samt fysisk aktivitet. Neu5gc:s eventuella roll i tillblivelsen av våra stora hjärnor skriver hon så klart inget om i den artikeln. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/have-you-heard-about-the-meat-sugar-cancer-theory-a-hypothesis-in-need-of-more-study/article22436051/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 http://fof.se/tidning/2002/7/aterkoppling-kottdiet-gav-oss-stor-hjarna http://hjarnfysik.blogspot.se/2014/03/ar-manniskan-vegetarian-eller-kottatare.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 http://www.theglobeandmail.com/life/health-and-fitness/health/have-you-heard-about-the-meat-sugar-cancer-theory-a-hypothesis-in-need-of-more-study/article22436051/ Jag håller helt med veganen Neal Barnard om att neu5gc inte förklarar hela den carcinogena effekten av rött kött, att det förmodligen är flera faktorer som arbetar tillsammans och att det bhövs mer forskning innan vi uttalar oss säkert om effekten av den. Lite förvånad att du länkar till honom, men det är kul att du är öppen att ta in information även från andra sidan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Att rött kan orsaka cancer finns det ingen forskning som bevisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Jag trodde tråden handlade om att köttätande gjorde oss till människor. Du brukar påpeka så fort något går dina åsikter emot att det inte handlar om det tråden avsåg. Beträffande ryggmärg så finns där en hel del fett så även i hjärnan. Och inte fan är det konstgjort fett från vegetabilier utan animaliskt fett. Som Zepp påpekande i en annan tråd, ta du och klättra ner ett par pinnhål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Pinna ner från vad? Är det fel att diskutera en intressant ny hypotes?Men visst, bäst att hålla sig till ämnet. Det var en parantes som sagt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Johan, du har aldrig haft ett öppet sinne till något som gäller klimat eller djur! Du dissar allt som sägs så varför borde någon ta dig på allvar? Du letar fel som passar dig, men visst det görs här med ibland oss! Men att säga att du har ett öppet sinne är väl lite fel? Jag har följt allt du sagt och jag har inte sett något som helst intresse från dig att ta till dig något och erkänna att du har fel. Trots att många här har gått dig till mötes och diskuterat all ting har du inte tagit till dig något utan behållit din " tro", vilket är helt ok. Men kom inte och säg att alla andra har fel vilket du menar med dina inlägg. Och att du moraliskt sitter högre, vilket du inte gör. Visste du om du nu äger en Prius, att den är mer skitig genom tillverkan än en genomslittlig bil? Du ser helt enkelt inte till helheten som mycket riktigt många påpekar..... Var gärna en vegan, bryr mig mindre , men att säga att du är för miljön eller andra ting än etiskt är bara så fel! Bara en tanke...... PS. Läs på om vad du äter mer och dess påverkan på miljön med ett öppet sinne som du säger DS. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Jag är alltid öppen för argument som är väl underbyggda, och jag tar till mig av vad andra säger, och har lärt mig en hel del av folk från den här sidan. Inte minst av zepp tex, trots våra stundtals hetska diskussioner. Jag har aldrig pratat om moral eller etik, och inte heller försökt skuldbelägga någon. Om det uppfattas så, så ber jag om ursäkt för det. Men det måste väl vara möjligt att prata om klimatpåverkan ur en vetenskaplig synvinkel. Sen får folk bestämma själva hur stor klimatpåverkan dom tycker är rimlig. Jag kommer säkert ta flyget nån gång i framtiden också, det är inte speciellt miljövänligt. Men jag försöker inte intala mig själv nåt annat heller.Angående prius så var det ett svar på frågan vad jag gör för att minska min använding av fossila bränslen. Jag har inget som helst intresse av att gå runt och försöka skryta. Det var han som försökte attackera mig personligen istället för att diskutera sakfrågan. Men att välja en elbil är ju ett försök att minska användningen. Jag är inte allvetande, det är inte möjligt att hålla koll på allting i världen, man får ju gå på den allmänna kunskapen i det mesta. Visst är det som du säger att den tar mer energi att producera. Men jag tror inte att den blir skitigare totalt. Dessutom är det ju så, att man måste välja vilken riktning man vill att produktionen och utvecklingen ska gå, och där tror jag elbilar är en viktig komponent i ett framtida fossilfritt samhälle. I vilket fall, kan jag som sagt inte sätta mig in i alla ämnen och ibland får man helt enkelt lita på mainstream råd.http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/does-hybrid-car-production-waste-offset-hybrid-benefits.htmVad gäller miljöpåverkan av vad jag äter så är det ett ämne som jag definitivt tar mig tid till att läsa om och alltid försöker förbättra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Som sagt john du lever inte i öppen värld du gräver ner dig i din egen självgodhet. Jag har precis som ErikL följt dig ett tag, inte bara här utan även utomlands och din självgodhet lyser hela tiden igenom. Det är med rätta du får på käften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Wallström Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Utomlands?Tur att du är så öppen då, Jala. I senaste diskussionen läste du inte genom mina argument utan avfärdar dom direkt som vagenpropaganda, samma i den här.Nåja, jag tycker vi tar och lägger ner det här nu, ingen är perfekt, det kan vi nog enas om iaf.Det hade varit intressant med en fortsatt diskussion om neu5gc och dess möjliga effekt på hjärnans utveckling, om det är någon som har fler åsikter om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Med tanke på att du är så duktig ( åtminstone i dina egna ögon ) så skall jag ge dig ett lämpligt råd,starta en egen tråd i ämnet "om neu5gc och dess möjliga effekt på hjärnans utveckling" Lycka till lille ponk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikL Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Ja, Johan du är nog välkommen här att argumentera allt du orkar , men du verkar ju aldrig ta till dig . Men som sagt diskussionen flyter och många tyckare finns och det är väl bra? Men detta med forskning verkar vara svårt, och att nå mål verkar vara svårt och att finna den ultimata sanningen! Men som denna tråd handlar om, verkar det som att kött gjorde oss till dom vi är idag! Och Totalt ofarligt i helheten! Och om du som vegan siktar in dig på oss så tycker jag nog att du har mer att göra bland Svensson som skiter totalt i miljö och allt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted March 13, 2016 Author Share Posted March 13, 2016 Kött befriade våra förfäder: http://fof.se/artikel/kott-befriade-vara-forfader 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Nämen.. vi behöver Johan Ws ifrågasättande.. så välkommen att ifrågasätta, Johan W från en helt annan synvinkel.. de flesta utav oss är "plant positive" förutom "grassfeedmeat positive"! Personligen har jag mest svårt för att vissa veganer räknar animalisk mat för giftiga.. dit räknar jag inte riktigt JW, som har trots allt sederat sina utsagor! Jag skiter rent ut sagt vilken religion folk följer och vad det leder till för val av mat! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts