Gå till innehåll

Gräver vidare i detta med ketos...(inlägg för nördar)

Recommended Posts

Hej ni kunniga!

Kanske någon har lust att hjälpa mig hur jag ska tolka min ketoadaption (eller inte).

Är kvinna, 50 år, 163 cm, 71 kg. Inte speciellt aktiv träning, går dagligen ca 1 timme promenad med hundarna och några ggr i veckan kör jag lite styrka hemma med kroppen som motstånd. Har en rygg-och knäskada som gör det svårt med rejäl tung träning. Har ätit LCHF sen 2013, men det har inte hänt något med vikten.

Köpte en ketonix sport i början av detta år och lärde mig att ösa på än mer med fett och äta mindre protein. Äter ca 1800-2100 kcal/dag, 80 E% fett. runt 20g kolhydrater/dag. Det tog ca en månad att komma från att blåsa med ketonixen blå till några grön till att alltid blåsa mellan sex grön – två gul. Men sällan mer.

Öser jag på med än mer fett går jag upp i vikt. Men ja, det går då att blåsa fler gula..

Har sen några veckor provat med 5:2 och yes, nu kom jag upp och blåste till och med rött några gånger, i regel mellan två och nio gul!

Men BARA om jag tar fett i teet till frukost och kaffet 2ggr/dag (ca 80 g fett/dag). (Dvs fuskar med "fastandet"). Dricker lite kaffe, har kollat blodsockret före och efter kaffet och det påverkas inte av kaffet. Nu mätte jag även blodketoner några dagar.

Blodsockret ligger ätardagar runt 5 på morgon, över dagen 4,2-4,4, går gärna upp mot kvällen till 5,5-5,8 (efter mat). Ketonerna är låga på morgon: runt 0,4. Ökar under dagen till ca 1,5-2, någon gång till 4,5! La till fasta 24 h två ggr/vecka. Ketonerna och blodsocker är samma fastedagar (med fett) och ätardagar. Fastedagen känns bra, ingen hunger.

Sen provade jag en fastedag utan fett i te, inget kaffe. Var hungrig hela dagen och började frysa på eftermiddagen. Ingen ork till nånting. Blodsockret gick från 5,1 på morgonen till 3,8 på eftermiddagen. Ketoner under tiden från 0,3 till 1,2.

Som jag förstår så kan jag få upp ketosen om jag tillför fett. Om jag inte tillför utifrån så vill kroppen ändå ogärna ”ta av lagret”? Men varför?? Är jag eller är jag inte keto? Vad händer och varför? Har ni någon idé?

Zepp och Biochemisten har i ett tidigare inlägg förklarat för mig att mätning är onödigt, att ligga i "optimal" ketos är onödigt, ok, jag köper det. Biochemisten sa också att man kan hamna i "halvketos" och det aldrig blir rätt tills kroppen lärt sig igen att gå på ketoner. 

Men nu var jag nyfiken och bara ville kolla. Lära mig mer om hur det fungerar. Är jag i "ketos" eller ej? Jo, det verkar ju så. Det finns ketoner i blodet. Men på ganska låg nivå om inte jag öser på fett utifrån. 

Jag har en tolkning och den är att kroppen tillverkar bara så mycket bränsle som den räknar med att det ska gå åt utifrån mitt vanliga aktivitetsmönster och råvaran till bränslet fylls ju på... 

Vilket betyder om jag helt plötsligt ökar aktiviteten eller det inte kommer råvara utifrån - får kroppen ha en ny fas där den får lära sig att hämta eget bränsle?

Eller är det annat som styr/påverkar? (Jaja, jag vet, klimakteriekärringar och hormoner och viktnedgång är inkompatibla och så mycket mervikt är det ju inte...). 

Vad jag vill komma fram till är hur jag ska lära kroppen att hålla sig i ketos men ta av det egna lagret - och se lika glad ut då som när det kommer fett utifrån, dvs kunna härda ut en fastedag utan att stänga ner ämnesomsättning och ork!. Lyssnar man på Jason Fu är allting så himla enkelt....

Eller är det bara att finna sig i att det inte är så att jag gör "fel" på något sätt, det bara går inte som jag gärna vill ändå.,....

Zepp och Biochemisten, ni har säkert något klokt att säga? Och ni andra, förstås! 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan svarat själv på alla frågorna!

Ketos.. check!

Omställd till fett.. check!

Ökar du fettet så ökar ketosen på grund av dietärt fett.. check!

Lägger du dig på mindre kalorier blir du hungrig och fryser.. check!

Summa sumarum.. din kropp och dess ämnesomstättning/aptitreglering är anpassad för det liv du lever!

Ditt problem verkar inte handla om ketos utan om att du har svårt att gå ner i vikt.. du är inte ensam!

Det är här man brukar rekommedera att öka aktivitesnivån/träningen.. men som sagt vad du har ju fysiska hinder för detta.

Vad man då teoretiskt vill åstadkomma är dels en bättre kondition, lite mer muskler, ännu bättre insulinkänslighet.. att man tömmer lite glukos ur cellerna via konditionsträning så att du går över ännu mera på ketos/glukoneogenes!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Några synpunkter...

1. Jag känner mig osäker på hur mkt man ska lita på Ketonixen...om du verkligen vill basera ditt ätande utifrån ketonmätningar borde du nog skaffa en blodketonmätare
2. Rimligtvis så kommer ketonerna att gå upp ju mer du minskar kolhydraterna...men exakt vid vilka nivåer är individuellt.

3. Jag skulle titta på morgonketonerna och utgå från dem...när du kommer upp i 1+ så är du i dietär ketos...typ.
4. Om jag fattat rätt så handlar det inte om hur mycket fett du äter...utan att du äter väldigt lite kolhydrater och inte för mycket protein och inte fel sorts protein. Det är det som avgör i hur djup ketos du hamnar.

5. Om du fastar mycket och äter i enlighet med förutsättningar ovan (punkt 1-4) lär du gå ner i vikt...lättare sagt än gjort ;-)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mats Lindgrens blogg Fet Hälsa rekommenderar, perioder på en vecka eller mer att enbart äta kokta ägg och smör, inget annat förutom kaffe eller te. Typ bullet skulle jag då välja. 

Länk till inlägg

Haha, tack, Zepp! Det var väl det jag behöver höra! Nu har jag provat. Svälj förtreten och gå vidare, typ! Jag får fundera på om inte det där med träning kan lösas på nåt sätt....

Peter, jag började med ketonixen och nu mätte jag även blodketoner - och måste säga att jag tycker ketonixen följer blodketonerna hyfsat. Nu vet jag i alla fall att det bildas rätt sorts ketoner dessutom...

Och nej, hur högt upp i blodketoner jag kommer beror på mängden fett, med samma mat i övrigt är det lägre eller högre beroende på fettmängden.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Och nej, hur högt upp i blodketoner jag kommer beror på mängden fett, med samma mat i övrigt är det lägre eller högre beroende på fettmängden.

Mmm...men min tanke är att du minskar den andra typen av mat (speciellt kolhydrater)...om viktnedgång är prioriterat.... intressant dock att höra hur fettet påverkar ketosen...gäller det vid morgonmätning?

Länk till inlägg

Mats Lindgren i all ära, men det han försöker uppnå med den kuren är ju något annat. Han vill boosta immunförsvaret genom att nolla kolhydrater efter en period då man legat lite högt, men där ligger inte mitt problem. Jag ÄR ju i ketos och det var länge sen jag föll ur. Men "djupet" av ketosen hos mig beror på mängden fett jag stoppar i mig, kroppen går inte över till att bränna kroppseget fett som det finns gott om - DET är problemet. Kroppen bara säger "hej, stopp, för lite mat! Nu shuntar jag ner om inte du fyller på!"

Sen så - jag gillar ägg, men efter en vecka bara ägg kan jag nog inte äta fler ägg resten av livet! Det attraherar mig än mindre än fasta på riktigt.

Det får väl ändå ses som et framsteg. Jag har provat flera gånger med det. Hoppa över frukosten..det har alltid varit svårt. Men när jag äntligen hade ketosen på en viss nivå så var det inte alls svårt längre! Lätt som en plätt! Nackdelen är att det är rätt tråkigt. Att sätta sig och fika/äta är ju ändå ett trevligt avbrott under dagen...

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mmm...men min tanke är att du minskar den andra typen av mat (speciellt kolhydrater)...om viktnedgång är prioriterat.... intressant dock att höra hur fettet påverkar ketosen...gäller det vid morgonmätning?

Jag mätte under några dagar: 1) normal ätardag, 2) 24 timmmars fasta (kvällsmat till kvällsmat) med två kaffepauser med fettkaffe (förmiddag/eftermiddag) och 3) 24 timmars fasta utan fett under dagen.

Mätte morgon (före frukost), (före förmiddags kaffe, en timme efter kaffe, före lunch den dagen jag åt, före emkaffe/en timme efter, före kvällsmat och vid läggdags ca 2-3 timmar efter maten.

Lägst ketonnivå var på morgonen (runt 0,4) samtliga dagar, för att sedan öka under dagen jag åt eller tog fettkaffe och ligga konstant kvar på 0,4 den dagen jag var utan fettillskott under dagen. Den dagen ökade det dock till slut (vid 16-tiden) till 0,8, men då var jag så hungrig och frusen så jag gav upp och åt..... 

Men kanske det ligger nåt i den observationen - kanske kroppen äntligen fattade och satte fart...? Synd jag gav upp då, kanske. 

Måste göra om det och se om inte kroppen kan luras in i denna typ av kosthållning ändå!

Som Zepp säger: kroppen anpassar ämnesomsättningen till det liv man lever!

Anna Hallén skrev något sånt också, vill jag minnas....man ska chocka kroppen emellanåt.....

Med träning eller att vara utan påfyllning....

• Gilla 1
Länk till inlägg

Lägst ketonnivå var på morgonen (runt 0,4) samtliga dagar

Jag skulle vilja säga att du inte riktigt är i "dietär ketos" med de värdena.

Följ gärna länken nedan...jag citerade ett avsnitt från sidan nedanför detta.

http://www.kostdoktorn.se/ga-ner-i-vikt-med-optimal-ketos

Blodketoner mäts i första hand fastande på morgonen. Här är en guide för att tolka resultatet:

Under 0,5 mmol/L räknas inte som ketos. Här har du långt ifrån maximal fettförbränning.

Mellan 0,5-1,5 mmol/L räknas som begynnande ketos. Du får bra men inte maximal effekt på vikten.

Runt 1,5 – 3 mmol/L kallas optimal ketos och rekommenderas för maximal viktminskning.

Länk till inlägg

"Zepp och Biochemisten har i ett tidigare inlägg förklarat för mig att mätning är onödigt, att ligga i "optimal" ketos är onödigt, ok, jag köper det. Biochemisten sa också att man kan hamna i "halvketos" och det aldrig blir rätt tills kroppen lärt sig igen att gå på ketoner. "

Det är inget fel i att mäta som du gjort.. felet som vissa gör är att de tror att en viss mängd ketonkroppar är magiskt!

Utan den mätning du gjort är rätt och riktig.. för att kolla att du inte gör fel/äter fel.. få reda på hur din unika kropp fungerar under de livsförhållanden du lever med!

Som du förstår så går det att skruva ännumera på kosten och måltidsfrekvensen.. grejen är bara att man till slut närmar sig jojo-bantningsnivåer.. och beteenden!

Du förefaller hur som helst vara tillräckligt omställd och adapterad till ketos.. så nu handlar det mest antagligen om kalorier eller aktivitetsnivå/fysisk status!

Skadorna du har bidrar säkert.. grejen är att man bör ta ut sig så man flåsar en eller helst två gånger per vecka!

HIT är en sådan träningsform!

Grejen är att man slutar gå på gym efter 2-3 år!

Själv befinner jag mig i det manliga klimakteriet (=50+++ och vill köpa MC varje vår).. och har oxå svårt att uppnå de resultat jag vill enbart med kost!

• Gilla 4
Länk till inlägg

"Zepp och Biochemisten har i ett tidigare inlägg förklarat för mig att mätning är onödigt, att ligga i "optimal" ketos är onödigt, ok, jag köper det. Biochemisten sa också att man kan hamna i "halvketos" och det aldrig blir rätt tills kroppen lärt sig igen att gå på ketoner. "

Det är inget fel i att mäta som du gjort.. felet som vissa gör är att de tror att en viss mängd ketonkroppar är magiskt!

Utan den mätning du gjort är rätt och riktig.. för att kolla att du inte gör fel/äter fel.. få reda på hur din unika kropp fungerar under de livsförhållanden du lever med!

Som du förstår så går det att skruva ännumera på kosten och måltidsfrekvensen.. grejen är bara att man till slut närmar sig jojo-bantningsnivåer.. och beteenden!

Du förefaller hur som helst vara tillräckligt omställd och adapterad till ketos.. så nu handlar det mest antagligen om kalorier eller aktivitetsnivå/fysisk status!

Skadorna du har bidrar säkert.. grejen är att man bör ta ut sig så man flåsar en eller helst två gånger per vecka!

HIT är en sådan träningsform!

Grejen är att man slutar gå på gym efter 2-3 år!

Själv befinner jag mig i det manliga klimakteriet (=50+++ och vill köpa MC varje vår).. och har oxå svårt att uppnå de resultat jag vill enbart med kost!

Precis, Zepp, precis. Hålla på med att mäta och äta si eller så kan vara rolig ett tag så man får en känsla för hur det fungerar när man gör si eller så och om eller hur man kan optimera åt ett eller annat håll. Sen får man värdera vad uppoffringen är värt på sikt. Eller om det ens är en uppoffring....kanske man trivs med fasta eller med att bara äta ägg en vecka...

Återigen Anna Halléns ord: och när du har provat allt och inte får önskat resultat, vad tar du dig till då?

Kämpa vidare med någon ny metod eller acceptera att saker är som de är?

Fast nu var de mest att jag ville förstå vissa saker.

Peter, jag är medveten om att 0,4 anses som på gränsen till att vara "ur". Men så är det. Ett stadigt mönster, oavsett hur högt nivån var kvällen eller dagen före. 

Men jag tänker så här om just den saken: det kan vara nåt genetiskt. Jag läser ofta om folk som kräks vid tanken att äta frukost. Som inte får ner en bit, som hela sitt liv fick tvinga i sig mat på morgonen. Jag har alltid varit hungrig på morgonen. Hoppa över frukosten VAR hemskt! - Både på grötätartiden och med ägg och bacon.  Innan jag lärde mig det här med ketos. Nu är det lätt. Eller lättare.. Jag är fortfarande hungrig, men det gör mig mindre att faktiskt inte äta. Och om jag äter märker jag att det var för mycket, det jag åt. Så frukostarna har blivit mindre och mindre....

En nyttig sak är att jag numera inte släpar med mig "nödmat". Ifall lunchen på konferensen inte går att äta, ifall jag blir hungrig på väg hem från jobbet (det tar en timme, hemska tanke!) osv. Nu känns det inte så skrämmande. ok, då blir jag väl utan lunch då. Eller får vänta på mat tills jag kommer hem,. Så what??

Men det var helt omöjligt för bara ett halvår sen!

Så man lär sig!

Det var en nyttig lärdom av det här med mäteriet...

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag (52 år, kvinna) vill vara i ketos för att det är anti-inflammatoriskt. Jag trivs bäst i underkanten av det som kallas optimal ketos. Där mår jag också bäst mentalt. Jag har inte mätt jättenoga men tillräckligt för att jag tror jag har lite koll. Jag tror dessutom jag fettdriven vid det här laget. Klarar ganska tuffa spinningpass (för mig iaf) nu ganska otränad med snabb återhämtning. Fast det där med träningen tog ett tag att få till. Jag var ordentligt seg ett långt tag. Försöker att inte stressa (mig och kroppen) så mkt men känner att jag klarar spinning nu. Tidigare, senaste 2-3 åren, har det varit mest yoga.

Kan tillägga att jag gick ner i vikt mkt första halvåret med LCHF+fasta, men nu har jag lite dåligt disciplin. Är viktstabil men lederna fortsätter bli bättre, vilket är det viktigaste för mig just nu.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Om vi nu ska nörda? ;-)

Om ... Zepp och Biokemisten säger att du är i ketos så säger jag att de har fel!  ( Herregud nu kommer de säkert fullkomligt massakrera mig. ;-)

I min världsbild så är det i princip helt vedertaget att den absolut nedre gränsen för  "nutritional ketosis" är när  beta-hydroxybutyrate nivån ligger på 0,5 mM vid fastande. Vidare att nivåerna stiger när man äter fettrik kost eller i samband med träningspass är något helt naturligt och är inte direkt relaterat till "nutritional ketosis". Dina nivåer tyder på att din hjärna fortfarande i mångt och mycket drivs av glukos.

Om du orkar och verkligen är intresserad av att testa om  "nutritional ketosis" är något för dig (och viktnedgång ) så skulle jag börja med att "vatten"-fasta 3-4 dagar och därefter övergå till att äta en kost bestående av enbart fett och mycket måttliga mängder protein under flera veckor...och se vad dina nivåer av ketoner hamnar...jag tror egentligen inte på något genetiskt som skulle hindra dig från att komma in i "nutritional ketosis", däremot kanske generna kan göra det lite svårare.
(obs inga undantag med att äta mera kolhydrater kan tillåtas under tidsperioden då man försöker hamna i "nutritional ketosis")

Intressant diagram som beskriver nivåer av glukos och ketoner vid fasta. Notera att det dröjer någon dag innan ketonnivåerna stiger efter det att glukosnivån har fallit i blodet.

Ketone-figures-5-645x545.jpg

• Gilla 3
Länk till inlägg

Mycket intressant, Peter och rylandes. Det är bra att ifrågasätta vad andra säger, Peter! Inget är svart eller vitt. 

Tål att fundera på. Jag tror också att längre fasteperioder behövs för att väcka denna kroppen. Plus mer muskler....Det ena är ju lite lättare att fixa än det andra dock. 

Sen kommer det här med hur man ska få i sig vitaminer och mineraler när man äter bara en gång per dag. På längre sikt, menar jag. 

Jag i alla fall kan inte äta så mycket större portion efter en fasta än om jag hade ätit hela dagen.

Baxnar ibland över vad Tommy trycker i sig på en gång....

Käka kosttillskott anser jag är fel väg att gå....(förutom vitamin D och kanske magnesium).

Hur gör du, rylandes?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag (52 år, kvinna) vill vara i ketos för att det är anti-inflammatoriskt. Jag trivs bäst i underkanten av det som kallas optimal ketos. Där mår jag också bäst mentalt. Jag har inte mätt jättenoga men tillräckligt för att jag tror jag har lite koll. Jag tror dessutom jag fettdriven vid det här laget. Klarar ganska tuffa spinningpass (för mig iaf) nu ganska otränad med snabb återhämtning. Fast det där med träningen tog ett tag att få till. Jag var ordentligt seg ett långt tag. Försöker att inte stressa (mig och kroppen) så mkt men känner att jag klarar spinning nu. Tidigare, senaste 2-3 åren, har det varit mest yoga.

Kan tillägga att jag gick ner i vikt mkt första halvåret med LCHF+fasta, men nu har jag lite dåligt disciplin. Är viktstabil men lederna fortsätter bli bättre, vilket är det viktigaste för mig just nu.

Jag har ännu inte kommit på vilken nivå jag egentligen trivs med. Mer än jag inte känner direkt någon fördel med att ligga högt, vilket är ca 2,0. Men det är också en faktor att ha med i funderingarna. Tack, may, för den synpunkten!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej :)

Kan ha missat här i dina inlägg, men såg i.a.f. inget om vad för slags proteiner, kolhydrater eller fett du generellt äter? Och en "vanlig dag", ca hur många gånger äter du då? 

Frågar då bl.a. jag själv både triggades (läs hunger, sug, rastlöshet m.m.) mer av mejeriproteiner än av genomsnittliga kolhydrater - och det var först när jag skalade bort mejerier (dock ej riktigt smör, samt lite grädde 2-5 gånger i månaden i mat eller till någon "LCHF-efterrätt" så som bär), tillsammans med egentestad periodisk fasta med några hela fastedagar här och där - som mättnadskänslor, frånvaro av rastlöshet, känsla av hög energi, en avsevärt förhöjd återhämtning efter träning... o.s.v. infann sig hos mig (troligen i en mer uttalad ketos) - samt även en märkbar viktreduktion.

Finns ju även andra saker som man som person lättare triggas av och som kan hålla tillbaka en (t.ex. lätt hänt att överkonsumera nötter m.m.).

Att hålla sig mätt, belåten, energifylld och fokuserad på ca 1 mål mat per dag (ibland 2), känns verkligen befriande och belönande - där jag tidigare "självmedicinerade" med någon form av måltid ungefär var 3'e eller var 4'e timme (... och då samtidigt sällan kände mig fokuserad, energifylld eller belåten - dock kände jag mig stundtals mätt, i 2-3 timmar :rolleyes: ).

Ju mer strikt (eller kanske ett bättre ord i sammanhanget är "Ordentligt"?) jag ätit, ju mer har träningssug/vilja, ork och förmåga ökat. Har bl.a. återupptagit kampsport ("pausade" för flera år sedan) och ökat antal styrketräning och spontan jogging ibland här och där. MEN det tog ett tag för mig, även sedan jag började med LCHF, att komma dit - och min personliga upplevelse är/var som sagt just att jag ätit mer strikt/ordentligt (att äta mig mätt och hellre få i sig lite extra fett, än för lite fett). Och numera, så länge jag är strikt med mejerier, så kan jag äta lite fler kolhydrater (främst då från mer sunda kostval, som ekologiska grönsaker och någon enstaka gång göra lite större avsteg - men det är först nu efter att jag verkat hitta "vad som passar/fungerar för just mig" och att kroppen vant sig med den nu högre fysiska aktiviteten/träningen).

Och kanske du redan känner till - men generellt mer viktigt att hitta fysisk träning/rörelse som tilltalar just dig, än att hitta det som generellt må vara mest effektivt - då det är nöjet... upplevelsen, gemensamma intresset och utövandet tillsammans med andra människor o.s.v. som ökar chanserna för att man stannar eller kanske även avancerar sin träning och rörelse. Som exempel, har en vän som började spela boule, trots att vänner är märkbart yngre än de andra i just den bouleklubben. Inget jätteös direkt, men vännen har kul, lär känna människor, får mer frisk luft och har triggat ett tävlingssug som gett lite extra "jäkla anamma" som numera även smittat av sig och inneburit längre långpromenader och andra fysiska aktiviteter.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om vi nu ska nörda? ;-)

Om ... Zepp och Biokemisten säger att du är i ketos så säger jag att de har fel!  ( Herregud nu kommer de säkert fullkomligt massakrera mig. ;-)

I min världsbild så är det i princip helt vedertaget att den absolut nedre gränsen för  "nutritional ketosis" är när  beta-hydroxybutyrate nivån ligger på 0,5 mM vid fastande. Vidare att nivåerna stiger när man äter fettrik kost eller i samband med träningspass är något helt naturligt och är inte direkt relaterat till "nutritional ketosis". Dina nivåer tyder på att din hjärna fortfarande i mångt och mycket drivs av glukos.

Om du orkar och verkligen är intresserad av att testa om  "nutritional ketosis" är något för dig (och viktnedgång ) så skulle jag börja med att "vatten"-fasta 3-4 dagar och därefter övergå till att äta en kost bestående av enbart fett och mycket måttliga mängder protein under flera veckor...och se vad dina nivåer av ketoner hamnar...jag tror egentligen inte på något genetiskt som skulle hindra dig från att komma in i "nutritional ketosis", däremot kanske generna kan göra det lite svårare.

(obs inga undantag med att äta mera kolhydrater kan tillåtas under tidsperioden då man försöker hamna i "nutritional ketosis")

Intressant diagram som beskriver nivåer av glukos och ketoner vid fasta. Notera att det dröjer någon dag innan ketonnivåerna stiger efter det att glukosnivån har fallit i blodet.

Ketone-figures-5-645x545.jpg

Mnja.. mnja.. ketos handlar mest om definitioner!

Dels så är det ett metabolt tillstånd dels så är det en macronutrientfördelning.. oså på det så kommer det ytterligare definitioner och kriterier!

För det första.. den där grafen handlar i förstone om omställningsfasen.. så kommer det garanterat inte att se ut om 4 år!

Omställningsfasen handlar om glukosbrist främst via födan.. och det är ett tillstånd som är övergående.

"Optimal ketosis" definierat utav främst Phinney och Volek.. är en ytterligare grej.. dvs det är en form av målvärde för viktnedgång.. typ 1,5-3 i blodketoner.

Japp, jupp.. det finns tecken på att det är det område man bör sträva efter om man vill gå ner vikt!

Grejen är bara att efter low carb flu-perioden så är det inte säkerställdt att man kommer att ligga där med hänsyn till alla andra livstilsfaktorer.

Den andra grejen är att det visst går att uppnå om man skruvar ännumera på macronutrientfördelningen/måltidsfrekvensen/fastar/nollar/MCT.. what ever!

Och är man sen äldre, i klimakteriet, har skador i rygg och knä som förhindrar motion/styrketräning och har ett stressigt jobb/liv, (vem har inte det?), så är det inte säkerställdt att lägga sig på minsta möjliga kalorier, protein, skippa grönisar/frukt/mejerier/fasta, är det som ger bäst hälsa annat än tillfälligt!

Tycker att både Skaldeman och Hallen kompletterar varandra angående råd.. dels så har SSS olika råd för olika personer främst för att gå ner i vikt, Hallen skriver att man får vara glad för att man får lov att äta sig mätt och inte gå upp i vikt/slippa svälta!

Oså på det så finns det ytterligare begrepp att ta till sig och utforska, dels keto adaption, dels fettadaption, dels low carb limbo!

Nuu.. blev det helt plötsligt rätt komplext och rena biokemin/näringsläran? :o

Grejen är att fettadaption är en grej och ketoadaption är delvis något annat.. och så har vi då low carb limbo på detta!

I början så får kroppen panik och ersätter stora delar utav glukosen med ketonkroppar.. död råtta i munnen och riddarrustning!

Efter ett tag minskar behovet av ketonkroppar främst för musklerna och glukoneogensen/betaoxidationen uppregleras.. det värsta är över och man ser ljuset i tunneln!  :)

Det är rätt skönt.. och det vore f*n om inte kroppen lärde sig att använda fett som huvudbränsle.. iomed att man äter cirka 80E% fett! :blink:

Grejen med limbot är att levern har en bra förmåga att göra glukos, såvida man inte äter för lite protein, utan det krävs oxå att man med jämna mellanrum dränerar glykogendepåerna så man blir mer beroende utav ketonkroppar!

Om man gör så kommer ketonkropparna vara högre i blodet!

Och som referens slänger jag hör och häpna in en artikel av vår kära JG! :wacko:  :blink:  :ph34r:

http://tranastyrka.se/nutritional-ketosis-losningen-eller-en-hail-mary/

gudiol3.jpg

• Gilla 2
Länk till inlägg

Gladan!

Att äta en gång per dag innebär inte att man inte kan få i sig de vitaminer/mineraler/spårämnen man behöver, bara man väljer en närings-riktig/-tät kost.

Eller snarare vi som äter på detta sätt har inte större problem än andra att få i oss det vi behöver. Det finns några saker man behöver tänka på:

1. Sannolikt så är näringsinnehållet i vanlig mat väsentligt lägre än det brukade vara, huvudsakligen p.g.a. konstgödsel mm.

2. Spannmål dränerar sannolikt kroppen på diverse näringsämnen och tillför lite eller inget.

3. Det är troligt att tillsammans med näringen i fettcellerna ligger också de/vissa näringsämnen vi behöver. Ur evolutionär synpunkt är det rimligt. Jag har stött på en del artiklar som pekar på detta, men ser det ännu inte som fullt klarlagt.

4. Väljer man rimligt med inälvsmat och annan näringsrik mat, bra grönsaker, örter och kryddor så bör det inte vara några större problem.

Här är en bra hemsida där författaren har tagit ett ordentligt grepp om problematiken och författat ett antal listor över näringsriktig mat: https://optimisingnutrition.wordpress.com/

Men för säkerhets skull så äter jag D-vitamin, Magnesium, en bra Multivitamin och Omega-3.

Jag är helt obekymrad (på goda grunder) över den egennyttiga skrämselpropaganda som myndigheter och viss industri öser över oss avseende tillskott. Ser det snarare så att många tillskott fungerar uppenbarligen och stör försäljningen av vissa läkemedel.

-------------

Zepp!

Vi brukar ju befinna oss i ungefär samma åsikts-härad. Men efter att ha läst ditt inlägg flera gånger så går jag bet på vad du menar.

När du sedan börjar med "name-dropping" och då gör ett minst sagt märkligt urval, minskar inte min förvirring.

Guidol är i mina ögon en måttligt kunnig kalorikramare som gett "Cherry-Picking" och ful-retoriken ett Svenskt ansikte. Den artikel som du pekar på var mer innehållslöst än vanligt. Hallén verkar vara rädd för ketos. Vad vill du ha sagt?

--

Det finns utan tvekan ett brett spann med dieter där man kan äta riktig mat och må bra. Ett något smalare där man dessutom kan gå ned i vikt. Allt beror på de individuella förutsättningarna.

Men om man tittar på människor med medel- till svår- insulinresistans så är fungerande dieter / verktyg väsentligt färre. Ett effektivt sådant är kombinationen LCHF/intermittent fasta/fasta.

Då är keton-nivåerna ett sätt att se om man ligger rätt. Det är riktigt att de och glukosnivåerna kommer att förändras över tid.

Acetoacetat och glukos kommer att gå närmare noll. Däremot kommer Beta-Hydroxybuturat att väl följa/spegla din ketos.

Jag kan inte se något rimligt skäl, varken biokemiskt eller evolutionärt att inte befinna sig i "nutritional-ketosis" under långa tider.

Annat än att man då och då bör gå in i en kort fas av kolhydrat-ymnighet för att finta fettcellernas försök att ta tillbaka kontrollen.

Jag har kommit till insikt om att jag är metabolt skadad (som så många andra) och att tills dess att det dyker upp ett effektivt motmedel för detta, så är LCHF/Fasta det kraftfullaste verktyget som jag känner till.

Det fungerar dessutom utmärkt.

--

Länk till inlägg

Hur jag äter?

Ganska ofta så här:

frukost: 2 ägg, stekt i ca 25 g smör, några små tomater, en bit paprika

fika: fettkaffe med ca 30 g fett, hälften kokosfett, hälften smör.

Lunch: ca 100 g kött (fågel, fisk, ekologisk lamm eller nöt), grönsaker, oftast någon form av kål, squash, aubergine..., ca 120-150 g rå vikt. ca 25-50 g smör eller några matskedar oliv/rapsolja (fettmängd beror på vad som finns i maten och hur hungrig jag är)

Oftast är det i en form av gryta eller soppa.

fika: fettkaffe igen

Middag: samma som lunch

Inga mejerier mer än någon gång i månaden (grädde m bär).

Ibland (inte regelbundet, någon gång i veckan) en näve bladade nötter, mandel, paranötter, macadamia, valnöt och en och annan cashew (vet att dom inte är bra, men dom är goda och så länge det blir mest cashew tycker jag det är ok i en blandning)

Tillskott: d-vitamin 5000 E/d

magnesium (citrat/laktat) 120 mg/d

Omega 3 (1000 mg/d EPA/DHA)

Lägger jag in detta i nåt program så får jag det till

ca 60 g protein (kanske lite i överkant)

ca 10 g kolhydrater - kan komma upp i 20 g också, men aldrig över

ca 180 g fett. 

ca 1800 kcal. 

Jag tror inte att det är vad jag äter utan kanske hur, dvs frekvensen.

jag går varje dag minst 5 km i skogen, längre på helger. Tränar spår och sök med mina hundar. Så motion får jag, men inte så pulshöjande. 

Länk till inlägg

Några reflektioner från min sida

- Vill man vara I ketos behövs förstås ketoner

- För att minska I vikt behövs för all del inte ketoner även om det mesta tyder på att det är den "bästa" metoden

- Optimal ketos? Opimal för vad får man fråga. Om du ligger på 0.5mmol/l keton och 4 mmol/l glukos så använder kroppen ungefär samma förhållande (dvs 1/8 av energin från ketoner). Efter längre tids ketogen diet kan värdena vara ca 3 mmol/l bHB, 1mmol Ac-Ac, 3 mmol/l glukos. Det betyer att kroppen går på mer ketoner ketoner än glukos. Du ser alltså direkt på värdena vilket bränsle kroppen använder (lyckos oss va som använder mmol/l för båda och inte mg/dl som amerikanarna). Detta förutsätter att kroppen har samma kinetik (attraction) till båda substraten vilket den ungeär har, beror lite på vilket organ vi tittare på. Hjärnan är till och med lite mer kär I ketoner än glukos men är tämligen bi och switchar när så behövs.

- Betaoxidation är något kroppen gör hela tiden, ketos eller inte.

- Betaoxidation kommer inte efter att ketoner bildas. Tvärt om, först bryts fett ned med beta-oxidation och när detta är klart kan den fett-stump (acetyl-Coenzym-A) som är kvar antingen gå in I citronsyracykeln eller omvändals till ketoner. Detta styrs av substrattillgången I cellen (dvs, inga kolisar och det blir ketoner).

- Orden "halvketos", som kanske är min egen terminologi, burkar jag använda om det bildas acetoacetate men inte beta-hydroxybutyrat. Dvs en av de två aktiva ketonerna bildas (finns flera orsaker till varför detta kan inträffa). Aceton är inte direkt en biologisk keton då detta är en restprodukt då acetoacetate sönderdelas (den är inte helt stabil).

- Orsaken till att man kan lukta apa först och att detta minskar sedan är inte att ketonerna minskar. Tvärt om ökar dessa men så gör också kroppens förmåga att använda dem. Det är initialt när kroppen inte använder allt utan utsöndrar I urin, svett och  utandningsluft som det kan lukta apa. Dessutom verkar en hel del gifter komma ut som finns lagrat I fettcellerna vilken kanske också kan bidra till lukt. Jag själv kunde känna flera år efter jag slutat jobba på lab att det luktade lösningsmedel som jag använt på jobbet varje gång jag deffade.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det är rätt enkelt.. ända tills jag förklarat.. igen!  :blink:

Bio har förklarat de mest elementära biokemiska förutsättningarna.

Så jag slopar diverse word droppings och går direkt till det praktiska!

Man äter en ketogen diet.. upp till 80E% fett!

Då borde man kunna mäta upp rejäla och stabila nivåer utav ketonkroppar i blodet eller hur?

Mnjae.. grejen är att ketonkroppar ersätter glukos, för de celler som har gott om ketolysensymer!

För att kroppen skall börja bilda ketonkroppar krävs först tillgång till fett i blodet (FFA), sen så skall det råda brist på glukos!

De två funkar som regel som kommunicerande kärl.. ja ni vet Insulin/Glukagon, osv!

När man har ätit en ketogen diet ett längre tag så kommer obönhörligen betaoxidation att uppregleras.. då krävs mindre mängd ketonkroppar och glukos!

Det vore sjutton om så inte skedde när man äter upp emot 80E% fett? :o

Räknar man bara på 2000 Kcal och 80E% fett så blir det cirka 160 Kcal glycerol. lägg till 20 gram kolisar, så blir det 240 Kcal utan att ens räkna på glukoida aminosyror och laktat.. som om jag drar till blir minst samma mängd.. dvs vi hamnar någonstans på cirka 400-500 Kcal av glukos!

Det blir nästan en fjärdedel av energibehovet!

Men så skulle det ju inte vara.. jo så är det och det är det som gör att det är helt ofarligt att äta en ketogen diet.. de celler som bara kan använda glukos kommer att få sitt energibehov hur som helst!

Det är folk som tränar/motionerar kraftigt som i förlängningen kan råka ut för glukosbrist.. men det reglerar kroppen då via att deras prestationsförmåga minskar!

Vi kan konstatera att man behöver förbruka en stor del av den glukosen för att kroppen skall börja bilda ketonkroppar av mätbara värden.

Sen så finns det en del andra fysiska förutsättningar för ketos.. god tillgång på FFA i blodet och en hög glukoneogenes!

Bägge dessa fungerar oxå litta som kommunicerande kärl!

För om lipolysen skall göra mer FFA krävs dels lägre halter av blodsocker, dels lägre nivåer av insulin.

För att glukoneogenesen skall öka mer än normalt krävs lägre halter av insulin och sen stimulans från högre halter av glukagon.

När gluoneogenesen är hög/glukoshalten är låg och halten FFA är hög så blir det brist på oxaloacetat varvid fett bryts ner med hjälp av HMG-Coa.. till ketonkroppar!

"

Regulation[edit]

Ketogenesis may or may not occur, depending on levels of available carbohydrates in the cell or body. This is closely related to the paths of acetyl-CoA:

• When the body has ample carbohydrates available as energy source, glucose is completely oxidized to CO2; acetyl-CoA is formed as an intermediate in this process, first entering the citric acid cycle followed by complete conversion of its chemical energy to ATP in oxidative phosphorylation.
  • When the body has excess carbohydrates available, some glucose is fully metabolized, and some of it is stored in the form of glycogen or, upon citrate excess, as fatty acids. (CoA is also recycled here.)
  • When the body has no free carbohydrates available, fat must be broken down into acetyl-CoA in order to get energy. Acetyl-CoA is not being recycled through the citric acid cycle because the citric acid cycle intermediates (mainly oxaloacetate) have been depleted to feed the gluconeogenesis pathway, and the resulting accumulation of acetyl-CoA activates ketogenesis."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis

Summa summarum.. inget är enkelt egentligen!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Zepp jag tycker att du delvis hoppar över en viktig bit i resonemanget runt och själva definitionen av nutritionell ketos. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men som jag fattat det så när man är i nutrionell ketos  så ställer hjärnan om till att använda ketoner som primärt bränsle istället för glukos.

Det innebär att nivån av beta-hydroxybutyrate i blodet måste hållas på en ständigt hög nivå (den kan per definition inte gå ner för då går man ur ketosen). Om man "bara" är fettdriven (har en hög och effektiv betaoxidation) så kommer ketonnivåerna (beta-hydroxybutyrate)  gå upp i samband med konsumtion  av mat och träning....men därefter kunna falla till noll (eller strax däröver) ...och då är hjärnan fortfarande i huvudsak glukosdriven....detta är inte vad som kallas ketos  (nutrionell ketos).

Det är därför jag protesterar om man säger att en person som har ett fastevärde under 0,5 mM beta-hydroxybutyrate är i ketos. Det hjälper liksom inte att det går upp till 3-4 i samband med måltid eller efter träning.

Sen om det ena är bättre eller sämre, det är en annan diskussion ;-)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Zepp jag tycker att du delvis hoppar över en viktig bit i resonemanget runt och själva definitionen av nutritionell ketos. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men som jag fattat det så när man är i nutrionell ketos  så ställer hjärnan om till att använda ketoner som primärt bränsle istället för glukos.

Det innebär att nivån av beta-hydroxybutyrate i blodet måste hållas på en ständigt hög nivå (den kan per definition inte gå ner för då går man ur ketosen). Om man "bara" är fettdriven (har en hög och effektiv betaoxidation) så kommer ketonnivåerna (beta-hydroxybutyrate)  gå upp i samband med konsumtion  av mat och träning....men därefter kunna falla till noll (eller strax däröver) ...och då är hjärnan fortfarande i huvudsak glukosdriven....detta är inte vad som kallas ketos  (nutrionell ketos).

Det är därför jag protesterar om man säger att en person som har ett fastevärde under 0,5 mM beta-hydroxybutyrate är i ketos. Det hjälper liksom inte att det går upp till 3-4 i samband med måltid eller efter träning.

Sen om det ena är bättre eller sämre, det är en annan diskussion ;-)

Det vara angående detta resonemang som jag länkade JGs artikel!

Dvs om man har som mål att befinna sig i "Optimal ketos" så behövs självklart att man kan mäta upp dessa på något sätt!

Sen så är det något helt annat vad man tror sig uppnå med detta förutom att man lägger pengar på dyr mätutrustning?

Grejen är fortfarande att om man får brist på glukos så kommer ketonerna att stiga och ersätta en hel del glukos för vissa delar av hjärna/hjärtat och i viss mån musklerna.

Det krävs altså att man får brist på glukos!

Annars så om man äter cirka 80 E% fett så blir man himla omställd till att bränna fett.. därmed inte sagt att det är kroppsfett.

Ta inte till dig råden om att man måste äta en massa kolhydrater eller vänd dessa till att man måste ha höga halter ketonkroppár i blodet för hjärnans skull.

Redigerad av Zepp
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tycker att det som är ganska spännande med tillståndet nutriotionell ketos är just att hjärnans metabolism går från att vara glukosdriven till att vara ketondriven och att det gör stor skillnad kan man ju se på barn som har epilepsi som slipper anfall när de befinner sig i ketos.

Det finns ju en hel del teorier om andra hälsofördelar (även om det motsatta, förstås ;-) . Men att svepande som JG gör avfärda eventuell nytta med att befinna sig i ketos ger ett intryck av att han inte brytt sig om att sätta sig in i ämnet. Det finns mycket spännande forskning kvar att göra på detta innan det går att uttala sig om fördelar och nackdelar. 

Själv är jag  sugen på att testa exogena ketoner och se hur man skulle "må" rent subjektivt...men det jag  har sett av dessa så är kostnaden fortfarande hiskelig ;-)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Annars så om man äter cirka 80 E% fett så blir man himla omställd till att bränna fett.. därmed inte sagt att det är kroppsfett.

Det här, Zepp är ju den springande punkten!

Varför är det på detta viset?

I övrigt fattar jag nog hur det fungerar - eller fungerar i teorin. 

Biochemisten skriver:  Orden "halvketos", som kanske är min egen terminologi, burkar jag använda om det bildas acetoacetate men inte beta-hydroxybutyrat. Dvs en av de två aktiva ketonerna bildas (finns flera orsaker till varför detta kan inträffa). Aceton är inte direkt en biologisk keton då detta är en restprodukt då acetoacetate sönderdelas (den är inte helt stabil).

Kan du utveckla detta lite mer? Varför stannar processen vid AA? 

Är det detta fenomen som gör att ketonixen (som ju mäter aceton i utandningsluften) kan visa ganska höga värden, medan man mäter ganska moderata värden av BHP i blodet?

Å andra sidan, jag har fortsatt mina försök och är inne på att det hela nog handlar om en lärprocess. Jag och min kropp, så att säga! 

Första gångerna var det gräsligt att bara hoppa över frukosten. Sen så var det inte så farligt längre. Sen klarade jag inte en dag utan mat utan att behöver fylla på med fett under dagen. 

Sen så minskade jag lite på den fettmängden. Och se, helst plötsligt gick det att fasta två dagar! Plus att jag knappt var hungrig kvällen dag två! Och då höll sig BHP-värden mellan 1,0 och 1,7 hela perioden, även på natten. Det sker ju en utveckling verkar det som.... Kanske till slut så ryker det lite kroppsfett i alla fall....

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag tror du är inne på rätt spår.. och den främsta anledningen till att det inte blir mer ketonkroppar är förmodligen att det sällan blir glukosbrist.

För ketonernas uppgift är i princip att ersätta glukos.

De menar bland annat att ketonerna är hungerdämpande.. fast jag tror mer det handlar om att kroppen vant sig att leva på lagren utan att man blir särskildt hungrig?

Det är en viss skillnad!

Länk till inlägg

Intressanta tankar överlag! Blir lite nyfiken för egen del...

Här pratas det om insulinnivåer, men hur är det med blodsockernivåerna?

Var till företagshälsovården härom veckan, vid 11-tiden på förmiddagen. Jag hade ätit min normala frukost strax efter klockan sex - två stekta ägg med ordentligt med smör. Förmiddagsfikat kl 9.30 bestod av en kopp svart kaffe.

När hon kontrollerade mitt BS så trodde hon att jag skulle vara väldigt hungrig, då blodsockret var 3,9, men det var jag inte.

Säger BS-värdet  något om huruvida det finns en insulinsresistens, om ketos?...

Har 10-12 kg (uppgång senaste året) som inte vill försvinna, trots mycket strikt...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det finns flera orsaker till att Acetoacetat kan bildas utan beta-hydroxybutyrat.

Initialt bildas AA först och sedan bildas BHB från AA. Därför ser man alltid AA först (urin eller utandningsluft). Med tiden uppregleras produktionen av det enzyme som bildar BHB. Om man inte använt detta, och de andra enzyme som behövs för att bränna fett, producer ketoner samt bränna ketoner, kan det ta ganska länge (veckor). Vi har det inprogrammerat I generna så kroppen har ritningarna men det tar ett tag att damma av dem första gången.

Även om enzymet är tillverkan för att producer BHB kan det inhiberas. Vanligaste orsaken till detta är högt insulin. Insulin påverkar BHB men inte AA speciellt mycket. Detta syns tex om man injicerar insulin I en ketoadapterad person så går glukos ned (vilket normalt är livsfarligt), BHB går också ned en del medan AA är påverkas minst. Så länge summan av de tre är högre än 3-4 mmol/L är personen medveten och vid god hälsa.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Intressanta tankar överlag! Blir lite nyfiken för egen del...

Här pratas det om insulinnivåer, men hur är det med blodsockernivåerna?

Var till företagshälsovården härom veckan, vid 11-tiden på förmiddagen. Jag hade ätit min normala frukost strax efter klockan sex - två stekta ägg med ordentligt med smör. Förmiddagsfikat kl 9.30 bestod av en kopp svart kaffe.

När hon kontrollerade mitt BS så trodde hon att jag skulle vara väldigt hungrig, då blodsockret var 3,9, men det var jag inte.

Säger BS-värdet  något om huruvida det finns en insulinsresistens, om ketos?...

Har 10-12 kg (uppgång senaste året) som inte vill försvinna, trots mycket strikt...

Jag har inget svar på det. Martina var inne på det i ett blogginlägg för ett tag sen. Hon menade att det räckte med att mäta BS för att kunna sluta sig till nivån av ketoner (BHP).

För egen del kan jag inte verifiera det. 

Nu har jag mätt ett tag och kommer fram till att jag kan ha värden på blodsocker på 4,6 till 5,8 och samtidigt ketoner på runt 0,4. Det kan jag förstå att ketoner är låga vid det BS, för det är knappt ketos öht. 

Och sen kan jag också ha värden på ketoner på 1,5 till 2 vid blodsocker mellan 3,9 och 5,8. Dvs exempelvis BS 5,8 och ketoner 0,4 en gång och en annan gång 1,5.

(Ska tillägga att de höga BS-värden kommer efter mat - mätt en timme efter. BS sjunker till under 4,5 igen inom två timmar efter mat)

Vid en BS mellan 3,7 och 4,3 är ketonerna oftast över 1,5 (för mig).

Någon enstaka gång hade jag BS 3,8 och ketoner 0,8 också...och kände mig inte ens hungrig eller nåt....

Nåja, men flera fastedagar i rad, där jag äter bara en gång per dag och skär ner på fettet under dagen har i alla fall lett till att morgonketonvärden håller sig över 1,0 numera. 

kanske kan det kallas framsteg?

• Gilla 2
Länk till inlägg