Jump to content

Om manligt klimakterium – och annat du inte visste om testosteron

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Det är inte så enkelt som att bara ta testosterontillskott vid konstaterat låga nivåer - det kan till och med verka skadligt och potentiellt cancrogent (prostatan). Allt är beroende på vad kroppen är i för endokrint tillstånd vad som i så fall händer med testosteronet. Har man fel livsstil (Läs: Fel kost, insulinresistent) så kommer merparten av tillfört testosteron att ombildas till östron/östradiol (östrogener) vilket inte leder till önskvärd effekt av tillskottet. Har man däremot både lågt östrogen och testosteron kan testosterontillskott funka bättre.

En mycket pegagogisk filmsnutt i ämnet av den eminente Patrick Krupka:

• Like 1

He, he, jag sålde Harleyn och köpte fler hästar, riktiga hästar alltså  B)  :D

Rolle på Österlen

Jag är uppvuxen med hästar, Nordsvensk och Ardenner.. fick sedan en halvarab med vidhängande fästmö.

Rida var lixom inte min grej, däremot så har jag inga problem med att köra i skogen och på åkern.

• Like 2

Om man alltid har haft hoj då? Förlängd pubertet?  :D Fast den senaste (av 3,5) köpte jag i år  :unsure:

Har oxå alltid haft hoj.. tills för tio år sedan.. så klimakteriet gör väl att det kommer att stå en i garaget vilket år som helst?

• Like 1

Har oxå alltid haft hoj.. tills för tio år sedan.. så klimakteriet gör väl att det kommer att stå en i garaget vilket år som helst?

Känns som att tråden spårar ur men här står ingen hoj i onödan. Jag åker så länge det inte är snö och is. under vintern byggs det om och fixas  ;)

Det är inte så enkelt som att bara ta testosterontillskott vid konstaterat låga nivåer - det kan till och med verka skadligt och potentiellt cancrogent (prostatan). Allt är beroende på vad kroppen är i för endokrint tillstånd vad som i så fall händer med testosteronet. Har man fel livsstil (Läs: Fel kost, insulinresistent) så kommer merparten av tillfört testosteron att ombildas till östron/östradiol (östrogener) vilket inte leder till önskvärd effekt av tillskottet. Har man däremot både lågt östrogen och testosteron kan testosterontillskott funka bättre.

Som tillägg till mitt tidigare inlägg är det värt att nämna att samma hormonella dysfunktion med överproduktion av östrogener p.g.a. insulinresistens hos kvinnor riskerar att över tiden leda till endometrios - något som också är starkt kopplat till (för) höga östrogennivåer.

• Like 1

Som tillägg till mitt tidigare inlägg är det värt att nämna att samma hormonella dysfunktion med överproduktion av östrogener p.g.a. insulinresistens hos kvinnor riskerar att över tiden leda till endometrios - något som också är starkt kopplat till (för) höga östrogennivåer.

Har du källor på det.. dvs främst endometrios?

Jag är nu i den ålder då damer jag känner har sådant.. och det stör mitt sexliv som du förstår! :blink:

Såå av egoistiska skäl är jag nyfiken!

Har du källor på det.. dvs främst endometrios?

Jag är nu i den ålder då damer jag känner har sådant.. och det stör mitt sexliv som du förstår! :blink:

Såå av egoistiska skäl är jag nyfiken!

Dina skäl för nyfikenhet stå för dig, här är lite källor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22449736

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15266429

Eftersom hela menstruationscykeln saknas hos män så ser proceduren mot elände rätt olik ut mellan kvinnor och män, men även här har Dr Krupka ett par bra klipp som beskriver hormoncykelns beroende av insulinkänslighet:

• Like 1