Gå till innehåll

En riktigt god och snygg ersättare till potatisgratäng

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Piggapeggy har ett kanonrecept på LCHF recept på en vitkålksgratäng "worth killing for". Mums.

Jag fixar inte att få in länken trots många försök. Men tipsar er om att söka på det.

//Sara

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piggapeggy har ett kanonrecept på LCHF recept på en vitkålksgratäng "worth killing for". Mums.

Jag fixar inte att få in länken trots många försök. Men tipsar er om att söka på det.

//Sara

Den bloggen verkar vara borttagen eller på annat sätt ej tillgänglig.

Länk till inlägg

Krämig vitkålsgratäng  (4 personer)

• 1/2 vitkålshuvud
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 dl grädde
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 tsk sambal olek
  • Salt och peppar
  • Riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Strimla vitkål och lök och hacka vitlök. Fräs detta i rikligt med smör i en panna. När kålen mjuknat något häller du på grädde och creme fraicht samt kryddor (snåla inte med salt och peppar). Smaka av och låt puttra i ca 5-10 minuter.
Häll över vitkålsblandningen i en ugnsfast form och toppa med riven ost. Gratinera i ca 20-25 minuter, tills gratängen fått fin färg.

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 8 months later...
Gäst AlexmenBet

Gräslökssalt - ca 100 g gräslök mixas med 1-2 msk salt och torkas och sen finfördelas. Ljuvligt till färskpotatis bl.a. Ugnspannkaka med äpple och bacon har jag alltid ca 1 dl gräslök i till en långpanna.

Länk till inlägg

Gräslökssalt verkar användbart och bra. Tack för tipset. Och bacon är ju toppen-mat.

Potatis, ugnspannkaka och äpplen avstår jag dock ifrån sedan jag började äta enligt LCHF.

• Gilla 2
Länk till inlägg