Paleo72 Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Hej på er! Jag samlar på mig lite boktips så att jag kan läsa lite under julen :-). Jag har snart kört två månader efter Terry Wahls protokoll så jag tänkte mig en bok om autoimmunitet, tex någon av dessa: The paleo approcach - Sarah Ballantyne (paleo mom) The autoimmune solution - Amy Myers The Wahls protocol - Terry Wahls Är det någon som tycker att någon av dessa är bra eller vet ni någon ännu bättre? Sen så är det svårt att hitta en bok om grundläggande näringslära där författaren helst har rätt perspektiv, dvs inte förespråkar spannmål och fettsnål kost, dvs en uppdaterad och påläst författare. Är det någon som har något tips på en sådan bok, helst på svenska då det annars blir många google-translate på många näringsämnen :-) Någon annan bok inom liknande områden som ni kan tipsa om? Tack på förhand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Hej på er! Jag samlar på mig lite boktips så att jag kan läsa lite under julen :-). Jag har snart kört två månader efter Terry Wahls protokoll så jag tänkte mig en bok om autoimmunitet, tex någon av dessa: The paleo approcach - Sarah Ballantyne (paleo mom) The autoimmune solution - Amy Myers The Wahls protocol - Terry Wahls Är det någon som tycker att någon av dessa är bra eller vet ni någon ännu bättre? Sen så är det svårt att hitta en bok om grundläggande näringslära där författaren helst har rätt perspektiv, dvs inte förespråkar spannmål och fettsnål kost, dvs en uppdaterad och påläst författare. Är det någon som har något tips på en sådan bok, helst på svenska då det annars blir många google-translate på många näringsämnen :-) Någon annan bok inom liknande områden som ni kan tipsa om? Tack på förhand! Jag har The Paleo Approach. Jättebra och på ganska hög nivå, men jag går ofta tillbaka till den när jag läst ngt eller hört ngn podcast och det är nåt jag inte har förstått. Verkligen en bok jag kommer återkomma till flera gånger. Dessutom pedagogisk upplagd med mycket förklarande illustrationer. De övriga två har jag inte men jag tror de är mkt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted December 9, 2015 Author Share Posted December 9, 2015 Jag har The Paleo Approach. Jättebra och på ganska hög nivå, men jag går ofta tillbaka till den när jag läst ngt eller hört ngn podcast och det är nåt jag inte har förstått. Verkligen en bok jag kommer återkomma till flera gånger. Dessutom pedagogisk upplagd med mycket förklarande illustrationer. De övriga två har jag inte men jag tror de är mkt bra. Ok, tack för inputen, det låter bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Jag tycker väldigt bra om the Wahls protocol. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted December 9, 2015 Author Share Posted December 9, 2015 Jag tycker väldigt bra om the Wahls protocol. Ok, tack för det! Är den boken också som ett slags uppslagsverk när man äter AIP, eller är det mycket om hennes egen historia? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Ok, tack för det! Är den boken också som ett slags uppslagsverk när man äter AIP, eller är det mycket om hennes egen historia? Det är en berättelse och därför lättare att läsa än AIP, men hennes historia är bara ett ramverk för att presentera protokollet. Personligen tycker jag hennes upplägg för att uppnå en mycket näringstät kost (behövs vid kronisk sjukdom!) är det bästa jag har sett. Hon är konkret, betonar mängden grönsaker, och vilka grönsaker. Benbuljong, inälvsmat, syrade grönsaker, alger. Jag gillar också hennes tre nivåer och att hon ger en möjlighet att gå från mer en liberal nivå till mer strikt. Detta har flera fördelar, bla kan första stegen bli lättare om man inte är så radikal som AIP är. I AIP hugger man ner träden vid rötterna fast kanske det bara behövs kapa vissa grenar. Det kan vara bra, men det gör också att steget att börja är stort. Det blir allt eller inget. Det andra är att man lär sig hur man ska fuska. Säg att man går på nivå 3 (ketogen paleo) och blir bortbjuden och ser att man inte kommer kunna hålla nivå 3. Då kan man lätt vara flexibel och glida ner på nivå 2 eller 1. Nivåerna innehåller kunskap om vad man absolut under alla situationer ska undvika (gluten, spannmål) och vad som är mer gråzon. Nivåerna ger också kroppen tid att anpassa sig och uppreglera/nedreglera funktioner, tex till ketogen kost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted December 10, 2015 Author Share Posted December 10, 2015 Det är en berättelse och därför lättare att läsa än AIP, men hennes historia är bara ett ramverk för att presentera protokollet. Personligen tycker jag hennes upplägg för att uppnå en mycket näringstät kost (behövs vid kronisk sjukdom!) är det bästa jag har sett. Hon är konkret, betonar mängden grönsaker, och vilka grönsaker. Benbuljong, inälvsmat, syrade grönsaker, alger. Jag gillar också hennes tre nivåer och att hon ger en möjlighet att gå från mer en liberal nivå till mer strikt. Detta har flera fördelar, bla kan första stegen bli lättare om man inte är så radikal som AIP är. I AIP hugger man ner träden vid rötterna fast kanske det bara behövs kapa vissa grenar. Det kan vara bra, men det gör också att steget att börja är stort. Det blir allt eller inget. Det andra är att man lär sig hur man ska fuska. Säg att man går på nivå 3 (ketogen paleo) och blir bortbjuden och ser att man inte kommer kunna hålla nivå 3. Då kan man lätt vara flexibel och glida ner på nivå 2 eller 1. Nivåerna innehåller kunskap om vad man absolut under alla situationer ska undvika (gluten, spannmål) och vad som är mer gråzon. Nivåerna ger också kroppen tid att anpassa sig och uppreglera/nedreglera funktioner, tex till ketogen kost. Ok, tack, toppen, kanske får bli denna bok plus en annan ren AIP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts