Jump to content

Ketos och Herpes simplex

Gladan

Recommended Posts

Snubblade över den här artikeln: http://health-matrix.net/2013/08/06/heart-attacks-cfs-herpes-virus-infection-and-the-vagus-nerve/

Och kom att fundera på det här med herpes och LCHF/ketogen diet.

När jag började med LCHF för tre år sen kom jag ihåg att jag efter nån månad fick skov efter skov med herpesutbrott. Minns inte exakt, men det var nog ett tiotal skov med någon veckas avbrott. 

Sen slutade det och kom inte åter... nej, så väl var det inte, men om det innan uppträdde hyfsat ofta (mest i samband med mens) så kom det efter övergång till LCHF två-tre gånger per år. 

Nu i år har jag koncentrerat mig lite mer på att maxa ketosen. 

Gissa vad som hände?

Jo, graden av ketosen gick ju lite upp och ner med en uppåtgående trend under en tid.

Vid de första toppvärden av ketosmätningarna kom det ett utbrott av herpes. och så vid nästa toppvärde. 

Nu hade det inget samband med mensen. Och när utbrottet kom störtdök ketosvärden. Tills det var över.

Finns det någon mer som märkt någon förändring när det gäller herpesinfektioner? 

Har de blivit fler/färre?

Försvunnit?

Du bör nog fundera mer kring vad det är som händer i din kropp när ketosen maxas och varför den gör det. Det är lika troligt att du får en ketos-spik av en autoimmun respons, eftersom när immunförsvaret går på högvarv så används glukos som primär energikälla. Så mina fem cent är att du upplever ketos-spik början av utbrottet p.g.a. tillfälligt nedsatt immunförsvar, och herpesutbrottet kommer som en konsekvens av det nedsatta immunförsvaret, snarare än nivåerna av ketonkroppar i blodet. Att du lite senare får ett ketos-dyk är nog inte konstigare än att levern då hunnit få igång den energikrävande glukoneogenesen för att mata immuncellerna med glukos.

Du bör nog fundera mer kring vad det är som händer i din kropp när ketosen maxas och varför den gör det. Det är lika troligt att du får en ketos-spik av en autoimmun respons, eftersom när immunförsvaret går på högvarv så används glukos som primär energikälla. Så mina fem cent är att du upplever ketos-spik början av utbrottet p.g.a. tillfälligt nedsatt immunförsvar, och herpesutbrottet kommer som en konsekvens av det nedsatta immunförsvaret, snarare än nivåerna av ketonkroppar i blodet. Att du lite senare får ett ketos-dyk är nog inte konstigare än att levern då hunnit få igång den energikrävande glukoneogenesen för att mata immuncellerna med glukos.

Hmmm....

Intressant tanke. 

Tål att fundera på.

Varför ketosen maxas vet jag dock, det är en medveten strategi för att se vad som händer (med vikten) när jag verkligen lägger mig på en nivå i kosten där jag befinner mig i ketos. 

Mitt problem var att komma dit, det var inte så enkelt.

har inga andra problem med immunförsvaret vad jag kan se. 

har inte varit förkyld på mycket lång tid.

• 4 years later...