Jump to content

Warrior diet / ett mål om dagen. Diskutera allt :)


Pasta
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte att vi kunde samla funderingar, diskussioner och tips kring warrior diet / ett mål om dagen här.
Och utesluter 16/8 osv då jag inte tycker att det är hardcore nog att vara intressant ;)
 

 

Till att börja med skulle jag vilja fråga, hur gör ni om energin dippar?

Vad brukar det bero på? Vad brukar ni anta att det beror på?

För lite mat generellt? För lite just föregående dags mål? För lite fett? För lite salt? För lite vatten?

 

Har haft väldigt olika dagar under min premiärvecka, och klurar så på sambanden  :huh:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ofta blir dipparna bättre av salt för mig. Annars tycker jag att dipparna blir färre om jag kör mejerifritt, smör är ok, gissar att det beror på bättre ketos. Sen är det en lite vanesak tycker jag, man lär sig att dippen går över och inte är farlig. Kan tillägga att jag inte tränar lika tungt som man ska enligt warrior, hoppar däremot över de extra små tillskotten man kan ta under dagen. I början kände jag mig oövervinnerlig men tyvärr har euforin lagt sig något;)

Link to comment
Share on other sites

På helgerna brukar det passa bra med en/två "warriordagar".

 

Funkar inte så bra när jag jobbar pga att jag äter pedagogiskt(med egen matlåda).

 

Denna vecka är jag hemma från jobbet och passar på att testa en warrior-week.

 

Det är inga problem ännu(tredje dagen).

 

Jag startar varje morgon, som alltid med en saltshot blandat med MSM och sen kaffe och vatten.

 

Jag har sedan en tid hoppat över frukost så det har blivit en vana, bara förlänger fastan lite.

 

Det känns okej med magkurr utan blodsockerfall. Inte trött heller.

Link to comment
Share on other sites

Gladan

 

Jag äter en vanlig måltid och så mycket jag orkar. Jag är ju skapligt hungrig vid den tiden så jag satsar stort.

Det visar sig dock att jag inte orkar så mycket större portion än en "helätardag".

Jag varken räknar eller väger och det varierar men ungefär så här ser det ut:

 

En måltid warriordag =

kött/kyckling/fisk/ägg/ost ca 150 - 200 g. 

grönsaker ca 150 g.

smör/olja ca 25g

grädde ibland ca ½-1 dl. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ang dippar så har jag olika alternativ:

 

Genomlid och ta en promenad eller löprunda. Då blir jag pigg och i bästa fall belönas jag med endorfinpåslag.

 

Förebygg, vid gårdagens svacka, ta kaffe och/eller mct olja vid en lite tidigare tidpunkt. Tar jag mycket olja/smör typ klassiskt fettkaffe så blir jag strax hungrig för då vill min mage ha mat. Men en liten skvätt mct (eg Brain octaine) kan hjälpa till.

 

Känna sig trygg med att kroppen får det den behöver, jag har inga problem med att få i mig tillräckligt med mat när jag äter mitt kvällsmål.

 

Ibland beror svackan på tillfälligt dåliga vanor. Då försöker jag med taktiken att falla för den minst dåliga frestelsen.

Link to comment
Share on other sites

Vad (hur mycket) äter ni när ni väl äter?

Vad -->

Före middagen kan det slinka ner en avocado eller nötter medan jag lagar mat.

Husmanskost, en bra husmanskost med få halvfabrikat, aldrig mjöl i såser osv. Extra fett och extra lite kolhydrater.

Sedan oftast efterrätt. Grädde m bär, choklad-bakverk, just nu en hel del pepparkakor m mögelost..

 

Hur mycket -->

Själva middagen är lika stor som när jag åt hela tiden, efterrätten också hehe.

Tänker där emot "nu måste jag passa på att äta så jag klarar att fasta imorgon" istället för "herre gud vad mycket jag har ätit åh nej åh nej" som förut :D

 

Det konstiga är att jag inte har gått ner ett endaste gram i vikt, har kört i några veckor nu.

Det är helt ok då det inte är mitt primära mål (snarare skönt då jag kan säga till alla som blir oroliga att det uppenbarligen inte går nöd på mig)

men ändå konstigt!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Som de flesta skriver, salt och vatten samt ofta hjälper en kopp kaffe mot svackan. Men mitt största tips är att öva medveten närvaro. Att istället för att tänka, tänka, känna, känna på hur det är i kroppen, så fokuserar jag extra mkt på det jag gör, och var jag är eller den jag är med. Det brukar glida förbi ganska snabbt om det inte är salt/vätskebrist. 

Träningen tycker jag visst att det går att köra riktigt tungt. Jag har ju alltid laddat med rejält med näringsrik mat innan warriordagen. Så jag vet att min kropp har det den behöver. Då är det lättare att ignorera känslan och fokusera på målet/intentionen att fasta fram till planerad måltid.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...