Jump to content

Annadagen

Syster
 Share

Recommended Posts

Idag är det Annadagen, den 9:e December.

Och enligt gammal tradition ska då fisken läggas i lut, en tradition som är gammal och kommer ifrån Nederländerna och norra Tyskland, men idag så finns traditionen kvar i bara Sverige, Norge och Finland.

Förr åt man lutfisk till storhelger året runt och även vid andra fester.

Tillbehören till lutfisken varierar lite över landet och här ska man äta den med kokt potatis, gröna ärtor, "vitsås" och kryddpeppar. Själv struntar jag i potatisen de få gånger jag äter det och äter endast en "vitsås" gjord på grädde och ost.

Hur äter du din lutfisk? Om du alls äter det  :)

• Like 5

Idag är det Annadagen, den 9:e December.

Och enligt gammal tradition ska då fisken läggas i lut, en tradition som är gammal och kommer ifrån Nederländerna och norra Tyskland, men idag så finns traditionen kvar i bara Sverige, Norge och Finland.

Förr åt man lutfisk till storhelger året runt och även vid andra fester.

Tillbehören till lutfisken varierar lite över landet och här ska man äta den med kokt potatis, gröna ärtor, "vitsås" och kryddpeppar. Själv struntar jag i potatisen de få gånger jag äter det och äter endast en "vitsås" gjord på grädde och ost.

Hur äter du din lutfisk? Om du alls äter det  :)

Älskar lutfisk och äter den gärna med ärtor, brysselkål, skirat smör, knaperstekt bacon och mycket kryddpeppar. Kokar potatis och fixar vit sås till de i sällskapet som så önskar.

• Like 2

Lutfisk kan man inte avstå från.

Sen jag började med LCHF har jag lagt till det som i våra sydligaste landsändar anses nödvändigt - senap, vilken jag blandar i vitsåsen.

Jag kanske testar lite bacon oxå enligt tips ovan men den tunna smaken av lutfisken får man vara rädd om.

• Like 2

Lutfisk ingår inte I min tradition. Det har införts I mitt liv ibland av män (som oftast hävdat att det är såsen som är god). Jag har skeptiskt tittat och petat på dallret, och ätit solidariskt men inte av lust.

Sås kan man väl äta ändå, till något annat - och vit sås är sig inte lik sedan jag började med LCHF, så sådan äter jag knappast längre. Men jag får laga vanlig sås I jul till min käraste som inte förstår sig på LCHF.

• Like 2

Nix ingen lutfisk på vårat Julbord! På min barndoms jular serverades den dock ihop med gröna ärtor och den obligatoriska vita såsen. Ingen sill heller hos mig möjligen en liten burk till min kära mor. Det är säkert jättebra mat men jag har aldrig kunnat med lutfisk med eller utan sås. Tyvärr har jag inte heller lyckats hitta en sillsort jag har gillat trots att jag säkert har provat minst 15 olika sorter. Ingen annan i familjen har heller lyckats.

• Like 3